Windfarmer Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 At least 75,000 Russians killed or injured, US officials say US officials estimate the number of Russian fatalities in the war has long been in the tens of thousands. “We were informed that more than 75,000 Russians were either killed or injured, which is enormous,” Elissa Slotkin, a Democratic House Representative who previously attended a secret US government briefing told CNN. Dmitry Peskov, President Vladimir Putin’s press secretary, rejected the figures as “fake” and claimed these were media reports, not US government findings. There is no current information from the official authorities in Russia on the number of deaths, with the most recent official death toll still standing at 1,351. The CIA recently estimated that 15,000 people had died on the Russian side. Losses on the Ukrainian side are also unclear. Presidential adviser Oleksiy Arestovych put the losses at “up to 10,000” in early June, dpa reports. Last week, Richard Moore, the head of MI6, said he believed the Russian invasion would begin to lose steam in coming weeks because its troops have been significantly diminished. Russia-Ukraine war: 75,000 Russians killed or injured so far, says US – as it happened | Ukraine | The Guardian 4 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Outlier616 skrev (25 minutter siden): HERLIG! Dette er etterlengtet. Russerne vil ikke ha noe sted i Ukraina å gjemme seg. Om ukrainerne skulle bruke dem inn i Russland har de egentlig full rett til det, men jeg tviler sterkt på at det er aktuelt. Håper Kerch-broen ligger under havoverflaten snart. Det er forhåpentligvis en bevisst ukrainsk strategi å ikke provosere russerne, og jeg er helt enig i at etter folkeretten kan de bombe både hele Belarus og Russland sønder og sammen. Men Ukraina har en krig å vinne, og selv om det hadde vært fristende å sende en av disse nye rakettene rett inn i denne bygningen: Som er det russiske forsvarsdepartementet, så ville det ha liten betydning for krigens utvikling per se, men det kunne gi Putin den unnskyldning han trenger for å erklære krig, full mobilisering og å sette hele nasjonaløkonomien i krigsmodus. 3 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 4 minutes ago, Windfarmer said: Det er forhåpentligvis en bevisst ukrainsk strategi å ikke provosere russerne, og jeg er helt enig i at etter folkeretten kan de bombe både hele Belarus og Russland sønder og sammen. Men Ukraina har en krig å vinne, og selv om det hadde vært fristende å sende en av disse nye rakettene rett inn i denne bygningen: Som er det russiske forsvarsdepartementet, så ville det ha liten betydning for krigens utvikling per se, men det kunne gi Putin den unnskyldning han trenger for å erklære krig, full mobilisering og å sette hele nasjonaløkonomien i krigsmodus. Ukraina kan ikkje risikere å gjere noko som medfører bruk av taktiske atomvåpen. Angrep på russisk territorium kan gjev stor risiko for eskalering. Og det er ei utfordring for Ukraina. Sjølv om dei gjenerobrer territorie så kan Russland fortsetje å bombe med langtekkande våpen frå russisk side utan at Ukraina kan gjere noko meir enn å skyte ned så mange missil dei klarer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Samms skrev (16 minutter siden): Ukraina kan ikkje risikere å gjere noko som medfører bruk av taktiske atomvåpen. Angrep på russisk territorium kan gjev stor risiko for eskalering. Og det er ei utfordring for Ukraina. Sjølv om dei gjenerobrer territorie så kan Russland fortsetje å bombe med langtekkande våpen frå russisk side utan at Ukraina kan gjere noko meir enn å skyte ned så mange missil dei klarer. Med tanke på hvordan vestens respons på krigen i Ukraina har vært fra å kun skaffe deffansive våpen til å sakte men sikkert skaffe både artilleri, fly og rakettartilleri og nå langtrekkende raketter. A10 og F16 står på tapeten og MIG 29 fly har de allerede fått. Luftvernraketter med mer. Så ser ikke bort i fra om det blir et problem at Russerne blir kastet ut men angriper mer fra eget territorium at fo eksempel USA gir tommelen opp for anngrep med langtrekkende raketter inne i Russland. Det har jo hele tiden dreid seg om å koke frosk langsomt. 3 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Jeg lurer på hva rådet til Biden har anbefalt ham å gjøre i tilfelle Russland angriper med taktiske atomvåpen eller kjemisk stridsgass. Jeg tipper at USA vil slå til med kryssermissiler mot russiske mål i Ukraina, og spesifikt de som måtte stå bak angrepet. USA vil nok ønske å markere hvor grensen går der, uten å utvide konflikten videre. Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 1 minute ago, perpyro said: Med tanke på hvordan vestens respons på krigen i Ukraina har vært fra å kun skaffe deffansive våpen til å sakte men sikkert skaffe både artilleri, fly og rakettartilleri og nå langtrekkende raketter. A10 og F16 står på tapeten og MIG 29 fly har de allerede fått. Luftvernraketter med mer. Så ser ikke bort i fra om det blir et problem at Russerne blir kastet ut men angriper mer fra eget territorium at fo eksempel USA gir tommelen opp for anngrep med langtrekkende raketter inne i Russland. Det har jo hele tiden dreid seg om å koke frosk langsomt. Jeg støtter Ukraina i å angripe alle militære mål, inkludert inne i Russland, og selv Kreml i Moskva. Men på dette tidspunktet er det strategisk uklokt fordi det vil koste Ukraina mer støtte enn det vil skaffe dem, og Russland er gærne nok til å bruke gass eller atomvåpen. 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Samms skrev (13 minutter siden): Ukraina kan ikkje risikere å gjere noko som medfører bruk av taktiske atomvåpen. Angrep på russisk territorium kan gjev stor risiko for eskalering. Og det er ei utfordring for Ukraina. Sjølv om dei gjenerobrer territorie så kan Russland fortsetje å bombe med langtekkande våpen frå russisk side utan at Ukraina kan gjere noko meir enn å skyte ned så mange missil dei klarer. Det som undrer meg mest er at der åpenbart ikke er nok selvstendig tenkende mennesker i kretsen rundt Putin som ser hvor katastrofalt dette er. De har gått til full krig mot et naboland, en krig som skulle være over på et par dager. Nå holder de på for femte måneden uten å ha vist noe annet at det russiske militæret er en jævla stor vits. Når amerikanerne under Irak I og Irak II gikk løs på den irakiske armeen, vant de den konvensjonelle krigen på noen dager/uker før problemene med det interne opprøret/partisankrigen begynte. Hvis Putin mener at Russland "is a great power," for å sitere Mearsheimer, så har han for hele verden eksponert at en kan få kjøpt bedre og billigere hærer på Nille. 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Windfarmer skrev (4 minutter siden): Hvis Putin mener at Russland "is a great power," for å sitere Mearsheimer, så har han for hele verden eksponert at en kan få kjøpt bedre og billigere hærer på Nille. For å sitere en av vår tids fremste talere; "Russia is a regional power that is threatening some of its immediate neighbours, not out of strength but out of weakness". Dette sa Obama under en tale i Haag i 2014, og det er like riktig nå som det var da - om ikke enda mer. Mearsheimer og andre vestlige Putin-apologeter som lever av kontrære synspunkter på Youtube har, kun ved krigens gang, blitt satt ettertrykkelig på plass. Ukraina har nå inkludert ham på sin liste over personer som promoterer russisk propaganda. 7 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 (endret) Ukrainerne bomber møkka ut av området mellom Kherson og Melitopol. De forsøker nok å avskjære forsterkninger og forsyninger til styrkene i Kherson. Endret 28. juli 2022 av Outlier616 6 1 Lenke til kommentar
Kjell Iver Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Er det sånn å forstå at om Ukraina tar Kherson så kan de stenge vannforsyningen til Krim igjen, slik det var i februar? Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 (endret) 2 minutes ago, Kjell Iver said: Er det sånn å forstå at om Ukraina tar Kherson så kan de stenge vannforsyningen til Krim igjen, slik det var i februar? Den kanalen splintrer visst av fra Dnipro allerede ved dammen i Nova Kahovka. Den er egentlig ikke så viktig for Ukraina, men er ganske viktig for Russland. https://en.wikipedia.org/wiki/North_Crimean_Canal Kherson er strategisk viktig for Ukraina pga. adgangen til Svartehavet, havnene og korneksporten. Endret 28. juli 2022 av Outlier616 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 (endret) Kjell Iver skrev (5 minutter siden): Er det sånn å forstå at om Ukraina tar Kherson så kan de stenge vannforsyningen til Krim igjen, slik det var i februar? Nei, det holder ikke med bare Kheroson by til det. De må nå sørsiden av Dnipre elven litt lengere nord for selve Kherson og ta Nova Kahovka for å klare det. EDIT: Outlier616 kom meg i forkjøpet. Endret 28. juli 2022 av perpyro Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Windfarmer skrev (34 minutter siden): Det som undrer meg mest er at der åpenbart ikke er nok selvstendig tenkende mennesker i kretsen rundt Putin som ser hvor katastrofalt dette er. De kan nok bli henrettet, bli fengslet eller minst minste jobben om de kommer med uønskede nyheter. Spør han hvordan krigen går, så er nok alle svar utenom at det går strålende feil svar. Sånn går det når man omringer seg med ja-mennesker og ikke ærlige mennesker. Problemet er nok ikke bare rundt putin, jeg gjetter at dette stammer fra bunnen av. Ser for meg at f.eks utstyrsansvarlig må melde om at alt utstyr er i topp stand videre opp om personen vil beholde jobben, selv om det bare er søppel og rester igjen.. Korrupsjon gjelder nok hele kjeden slik at ingen høyere opp faktisk sitter med ett riktig bilde. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 En annen ting med Kherson - tar de byen er alle Russlands muligheter til å forsøke seg på Odesa i praksis begravet. Det er allerede sett på som svært usannsynlig å lykkes med en Odesa-landgang siden de aldri har klart å ta Mykolaiv. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Det så ganske lovende ut i Russland etter Sovjetunionens fall og frem til Putin kom til makten. Men nå virker de helt fortapte, og bare en omveltning i demokratisk retning og tilbaketrekking fra Ukraina kan redde de. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 O...k... Så, jeg skal ikke dele denne videoen, men jeg så nettopp en video der angivelig flere russere holdt en ukrainsk soldat nede. Spoiler fordi dette er ganske så grotesk. Spoiler Russerne har på seg blå engangshansker. Kameraet veiver litt i alle retninger. Jeg ser noe hvitt tynt tau fly forbi kameraet (nylon?). Buksen til ukraineren er oppskåret i rumpeseksjonen. Mens mannen ble holdt nede så kuttet russerne av ukraineren ballene med en olfakniv. Han stritter tydelig. Jeg har bare skummet igjennom igjennom videoen for å se om det var mulig å se kjennemerker på uniformen, men det greide jeg ikke å finne ut. De delene av videoen som var veldig visuelle hoppet jeg glatt over. Igjen. Selv om jeg skriver hvem som gjorde hva over, så er ikke dette bekreftet informasjon. Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 4 minutes ago, Thor. said: O...k... Så, jeg skal ikke dele denne videoen, men jeg så nettopp en video der angivelig flere russere holdt en ukrainsk soldat nede. Spoiler fordi dette er ganske så grotesk. Reveal hidden contents Russerne har på seg blå engangshansker. Kameraet veiver litt i alle retninger. Jeg ser noe hvitt tynt tau fly forbi kameraet (nylon?). Buksen til ukraineren er oppskåret i rumpeseksjonen. Mens mannen ble holdt nede så kuttet russerne av ukraineren ballene med en olfakniv. Han stritter tydelig. Jeg har bare skummet igjennom igjennom videoen for å se om det var mulig å se kjennemerker på uniformen, men det greide jeg ikke å finne ut. De delene av videoen som var veldig visuelle hoppet jeg glatt over. Igjen. Selv om jeg skriver hvem som gjorde hva over, så er ikke dette bekreftet informasjon. Gjerningsmannen som utførte kastreringen er identifisert. Vil måtte leve resten av livet i skjul, for han vil bli jaktet på. Han vil få en forferdelig skjebne når de får fatt i ham. 3 4 Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Ganske sikker på at våpenindustrien aldri så for seg at aktivitetene deres noensinne ville få retweets med hjerte emojis 😅 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 SkyMarshall Arts skrev (Akkurat nå): Ganske sikker på at våpenindustrien aldri så for seg at aktivitetene deres noensinne ville få retweets med hjerte emojis 😅 Den videon jeg så idag hadde jeg heller ikke sett for meg at noen hær i 2022 kunne nedverdige seg til, med mindre den var styrt av IS. Men det er Russland.. 4 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå