Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Er det kun vestlige og noen øst-europeisk land som støtter Ukraina mot Russland? Resten av verden spesielt i Asia og Afrika er enten nøytrale eller støtter Russland. Synes det er rart når visse vestlige medier sier støtten til Ukraina er universalt når det er kun vesten som støtter både diplomatisk og militært. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, aklla said:

Tyskland er historisk sett kommet dårlig ut av kriger, så jeg kan dels forstå skepsisen deres til å blande seg inn i en ny krig..

Det virker som om Scholz har våknet etter litt betenkningstid etter turen til Kyiv og Irpin.

Ellers kan vel Tysklands holdning oppsummeres omtrent slik ;)

aQXK3E7_460swp.jpg

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (31 minutter siden):
  • Mannen som bærer Putins atomkoffert ble funnet skutt i hodet i Moskva. Det skal dreie seg om et selvmordsforsøk da han var under husarrest for å ha mottatt bestikkelser
  • Tysklands president Olav Schulz ser nå virkelig ut til å ha endret mening etter sin tur til Ukraina, og Tyskland kjører nå på med utstyr til Ukraina, som plutselig ankommer 'en masse'. Snodig hvor fort det kom på plass plutselig etter måneder med fotdragning.

'Selvmordsforsøk' tenker jeg vi sier....

Tipper tyskland snudde om fordi de nå har en fungerende plan b hvis russland stenger gassen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ForTheEmperor said:

Er det kun vestlige og noen øst-europeisk land som støtter Ukraina mot Russland? Resten av verden spesielt i Asia og Afrika er enten nøytrale eller støtter Russland. 

Spørs hva du mener med vestlige. Det er mange land rundt om i verden som har fordømt invasjonen.

Men store deler av verden sliter fremdeles med mindreverdighetskomplekser etter europeisk og amerikansk kolonialisme og imperialisme, og historiske sympatier under den kalde krigen. Mange av dem har også svært lite informasjon om krigen.

Sosialist, tidligere og kanskje fremtidig, brasiliansk president, Lula da Silva, mente f.eks at krigen var både Ukraina, Vesten og Russlands ansvar, i like stor grad. Det er selvfølgelig tull for alle som har fulgt med i timen. Selv Bolsonaro som var Putin-venn vet at det ikke er sant fordi han har folk rundt seg som følger med og har fortalt ham hva som egentlig skjer.

For folk som er avhengige av russisk olje og gass eller mat eller militært utstyr, er det lettere å sitte på gjerdet. Det er forståelig.

EDIT: Land som Australia, Japan, Taiwan og Sør-Korea som er avhengige av vestlige støtte mot Kina har også sendt hjelp til Ukraina og står på vår side. Så det er ikke bare NATO eller EU som støtter Ukraina. Det var tidligere også frykt for å forarge Russland og Kina, men den frykter forsvinner i økende grad, og selv Russlands nabostater og tidligere Sovjetrepublikker tar avstand fra Russlands invasjon.

Endret av Outlier616
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, ForTheEmperor said:

Er det kun vestlige og noen øst-europeisk land som støtter Ukraina mot Russland? Resten av verden spesielt i Asia og Afrika er enten nøytrale eller støtter Russland. Synes det er rart når visse vestlige medier sier støtten til Ukraina er universalt når det er kun vesten som støtter både diplomatisk og militært. 

Det er nok viktig å huske på at en fordømmelse av krig langt unna en selv har relativt lav prioritet. Særlig om har en stor del av handel og kanskje energiavhengighet til russland, så er det liten tvil om at handel og energileveranser vil havne langt høyere på prioritetslista enn en fordømmelse for å se etisk og moralsk bra ut internasjonalt. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 timer siden):

Kikket på noen av postingene til HistoryLegends, virker å være russisk propaganda skjult som kritikk av Ukrainas millitære innsats. Stort sett alle er ensrettet kritisk mot Ukraina.

Det står at fyren holder til i Canada, kanskje har likesågodt burde flytte til Russland.

Hmm, synes den påstanden din der virker litt tynn. Jeg har hvertfall ikke oppfattet at han tar noen "side", han forteller bare om situasjonen på bakken, og beskriver Russlands og Ukrainas strategier fremover. Jeg har ikke sett alle videoene hans, men av det jeg har sett synes jeg analysene hans har virket å treffe godt. Uansett nyttig med litt ulike perspektiver. 

For de som vil se tydelig pro-ukrainske analyser vil jeg anbefale www.euromaidanpress.com og Denis Davydov på youtube. De virker ganske objektive synes jeg, men heier jo tydelig på Ukraina og det påvirker nok analysene deres noe. 

Endret av Ski Fot
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (1 time siden):

Nei. Store deler av verden har fordømt Russland.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Government_and_intergovernmental_reactions_to_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine

644355D2-570D-4C71-B9B0-1E0DAD3EF922.png.c0211177a5119a674c0ae5dcc61abe26.png

Fordømt Russland = blå. Nøytrale = grønn.

Utenom Nord-Amerika og Europa har følgende land støttet Ukraina humanitært/med penger/opplæring/utstyr etc:

Japan, Sør-Korea, Australia, New Zealand, Saudi-Arabia, Chile, Argentina, Brasil, Argentina, Aserbajdsjan, Bahrain, Colombia, India, Israel, Kuwait, Mongolia, Pakistan, Qatar, Singapore, Taiwan, Thailand, Turkmenistan, Emiratene, Usbekistan, Mexico, Peru og Vietnam.

Når det gjelder militær støtte har følgende land utenom Nord-Amerika og Europa gitt våpen/militært utstyr/militær trening til Ukraina:

Japan, Sør-Korea, Australia, New Zealand, Peru, Colombia og Israel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Nei. Store deler av verden har fordømt Russland.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Government_and_intergovernmental_reactions_to_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine

644355D2-570D-4C71-B9B0-1E0DAD3EF922.png.c0211177a5119a674c0ae5dcc61abe26.png

Fordømt Russland = blå. Nøytrale = grønn.

Utenom Nord-Amerika og Europa har følgende land støttet Ukraina humanitært/med penger/opplæring/utstyr etc:

Japan, Sør-Korea, Australia, New Zealand, Saudi-Arabia, Chile, Argentina, Brasil, Argentina, Aserbajdsjan, Bahrain, Colombia, India, Israel, Kuwait, Mongolia, Pakistan, Qatar, Singapore, Taiwan, Thailand, Turkmenistan, Emiratene, Usbekistan, Mexico, Peru og Vietnam.

Når det gjelder militær støtte har følgende land utenom Nord-Amerika og Europa gitt våpen/militært utstyr/militær trening til Ukraina:

Japan, Sør-Korea, Australia, New Zealand, Peru, Colombia og Israel

https://public.tableau.com/app/profile/fredfery/viz/CountriesreactionstoUkrainesinvasion/CountriesreactionstoUkrainesinvasion

Tja, det er mange måter å se dette på. Synes denne gir en god oversikt, den er vel og merke fra mars, mulig ting har endret seg noe. 

Av de som har innført sanksjoner er det vel i all hovedsak NATO + Sør-Korea, Japan, Australia og New Zealand. 

Lenke til kommentar

Så er det vel heller ikke slik at manglende fordømmelse er det samme som støtte. Som nevnt tidligere, det kan ha andre politisk strategiske årsaker (handel, frykt etc).

Når man ser på antall støttende land, burde det fremstå som et dårlig valg å angripe.

Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (10 minutter siden):

https://public.tableau.com/app/profile/fredfery/viz/CountriesreactionstoUkrainesinvasion/CountriesreactionstoUkrainesinvasion

Tja, det er mange måter å se dette på. Synes denne gir en god oversikt, den er vel og merke fra mars, mulig ting har endret seg noe. 

Den er jo feil. For eksempel inkluderer den ikke Saudi-Arabia, Egypt eller Brasil, som alle fordømte Russland i FN. Med mange flere.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Den er jo feil. For eksempel inkluderer den ikke Saudi-Arabia, Egypt eller Brasil, som alle fordømte Russland i FN. Med mange flere.

Hmm, har ikke helt fått med meg det, men mulig det har gått meg forbi. Har du en lenke å dele?

Her får man et annet inntrykk av Saudi arabia bl.a.:

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/the-ukraine-war-is-making-saudi-arabia-and-the-uae-rethink-how-they-deal-with-us-pressure-over-china/

Og både Brasil som de har Brics-samarbeid med og Egypt som vel er en stor kunde av hvete, har vel forholdt seg rimelig rolig. 

Endret av Ski Fot
Lenke til kommentar

Ukraine is set to become an official candidate for European Union (EU) membership, the first step to joining the 27-country bloc, in a meeting on Thursday

De siste hindrene, blant annet fra Ungarn, skal nå ha blitt ryddet av veien!
Moldova som også er sårbar for Russland og russisk invasjon blir sansynelig også invitert!

Russland har tidligere sagt at de ikke har noe imot at Ukraina blir medlem av EU. Personlig tror jeg ikke noe på det. For det vil bety at Russland har tapt Ukraina til Vesten for alltid, enten den alliansepartneren heter EU eller NATO. Det beviser også at NATO bare er en hendig busemann Kreml drar frem når det passer dem til å skremme det russiske folk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (2 timer siden):

Hmm, synes den påstanden din der virker litt tynn. Jeg har hvertfall ikke oppfattet at han tar noen "side", han forteller bare om situasjonen på bakken, og beskriver Russlands og Ukrainas strategier fremover. Jeg har ikke sett alle videoene hans, men av det jeg har sett synes jeg analysene hans har virket å treffe godt. Uansett nyttig med litt ulike perspektiver. 

For de som vil se tydelig pro-ukrainske analyser vil jeg anbefale www.euromaidanpress.com og Denis Davydov på youtube. De virker ganske objektive synes jeg, men heier jo tydelig på Ukraina og det påvirker nok analysene deres noe. 

Denis og euromaidan er helt klart pro ukrainsk, men ikke helt på viddene.

institute for the study of war og østeriske bundesheer har greie analyser, det er tørt og har tall og konkrete info uten tendensiøse greier.

Endret av neglesprett
Lenke til kommentar

Bipartisan group in congress introduce bill to train Ukrainians on Western aircraft including F-16s

Nu jævlar!! 😁 Det er lovlig sent, men bedre sent enn aldri! Og det er ikke like vanskelig eller tidkrevende å trene alle piloter på alle plattformer. Det er mange eldre plattformer ukrainerne kunne hatt stor nytte av.

EDIT: Det er forøvrig ingen automatikk i at dette går gjennom, men det faktum at det er støtte fra begge partier, og handler om forsvar, og kommer fra veteraner, gjør det i det minste noe mer sansynelig.

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ukrainerne har nå trukket seg helt av Hirske og Zolote, sør for Severodonetsk og Lysychansk, for å etablere en ny og kontiguøs forsvarslinje. Dette er strengt tatt godt nytt i mine øyne, fordi det ser ut til at de klarte å trekke seg ut mer eller mindre inntakt, og ikke bli omringet. Noe som var veldig farlig, særlig fordi hovedveien var avskåret.

Det er dog et åpent spørsmål hvor mye lengre tilbake ukrainerne kan trekke seg før Lysychansk blir avskåret i stedet.

Kart med lomme som nå er lukket i grønt.

Untitled.jpg

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Outlier616 said:

Amerikanske HIMARS har nå ankommet Ukraina.

Sett noe om hvilke versjoner de har fått? Husker jeg ikke feil er det tidlige utgaver fra andre halvdel av 90-tallet, og nyere som er videreutviklet og produsert utover 2000-tallet. Pluss utgaver for relativt korte hold (50-60km?) og langt hold (opptil 300km?).

Endret av Pop
300km var vel et annet system, Himars må være opp til 70km...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...