Outlier616 Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 38 minutes ago, D0vendyret said: Det fins en oversikt på dette på nett, men fant den ikke akkurat nå. (Edit: Mulig det var denne jeg tenkte på. Samme, men i regneark oversikt) Det kan virke som General Alexander Dvornikov heller ikke var den magiske generalen de trengte for å få framgang. De begynner å bli litt panisk kan det virke som. Det reelle problemet er vel kanskje at uansett hvor mange generaler man sender frem eller bytter ut, så er russernes problemer de samme. De har ikke nok soldater, de har ikke nok materiell, de har ikke nok moral, og de har ikke nok logistikk. 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Outlier616 skrev (18 minutter siden): Det reelle problemet er vel kanskje at uansett hvor mange generaler man sender frem eller bytter ut, så er russernes problemer de samme. De har ikke nok soldater, de har ikke nok materiell, de har ikke nok moral, og de har ikke nok logistikk. Kort og godt, den øverste ledelsen er rett og slett ikke god nok. Men Putin og Kreml bytter ikke seg selv ut og da går det som det går Edit: Ennå en side med info om offiserer - faktisk gjennomsnitts-tid på hvor ofte det er blitt drept en totalt og siste mnd :S Endret 3. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Ser ut til at det ukrainske motangrepet i Severodonetsk går godt. Ukraina skal nå ha tatt tilbake mesteparten av byen, pluss Metolkine øst, som er knutepunkt for alle veiene i området. Dette begynner å se litt stygt ut for russerne. Endret 3. juni 2022 av Outlier616 3 3 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 1 minute ago, Outlier616 said: Ser ut til at det ukrainske motangrepet i Severodonetsk går godt. Ukraina ser nå ut til å ha tatt tilbake mesteparten av byen, pluss Metolkine øst for Severodonetsk. Dette begynner å se litt stygt ut for russerne. Jeg satt og sjekket litt selv, og kom til samme konklusjon. Ikke bare der, da det virker som luften har gått litt ut av russerne. De tar store tap, men har egentlig ikke særlig mer å fylle på med uten å erklære krig. Og da må gudene vite hva de skal utstyres med. I motsatt ende virker det som ukrainerne er. Stadig mer våpen som tas i bruk, og mer er på vei. Dette har vært en god dag for oss som heier på dem. Måtte det fortsette. 6 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 Dette kan nok fort ha vært siste russiske offensiven. Nå har de vel snart ikke noe annet valg en å forsvare. Hovedproblemet nå er vel at de har 11 ganger så mye artilleri som ukrainerne. Men for noen uker siden mener jeg å huske det var 20:1. Så kanskje om noen uker til er det 1:1 😄 Russerne har angivelig satt sammen nye styrker nord for Kyiv, rundt 20.000 mann. Men jeg kan ikke tenke meg at de skal angripe. De er nok bare der for å holde tilbake ukrainske styrker fra å dra østover og sørover. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Gibblay skrev (21 minutter siden): Jeg satt og sjekket litt selv, og kom til samme konklusjon. Ikke bare der, da det virker som luften har gått litt ut av russerne. Nå sies det vel at man har tatt tilbake 20% og at man da har 50% hver sånn ca. Det er ikke så viktig % egentlig, det er viktigere hvilken vei det går. Men dette kan fort snu igjen, så ... Man skal også være litt forsiktig med å bli for positiv, for Ruzzerne vet vi har samlet endel styrker og mest sannsynlig etterforsyner for en offensiv nærmere Izium og Lyman. Samtidig kan også endel av styrkene som deltok i angrepet på Severodonetsk blitt forflyttet. F.eks mot Popasna området. Så en 'sjakk' i det ene øyeblikket kan kontres med det samme, eller 'sjakk matt'. Outlier616 skrev (14 minutter siden): Russerne har angivelig satt sammen nye styrker nord for Kyiv, rundt 20.000 mann. Men jeg kan ikke tenke meg at de skal angripe. De er nok bare der for å holde tilbake ukrainske styrker fra å dra østover og sørover. Det høres ikke bra ut. Jeg betviler at det er såpass stor styrke utenfor kamp uten at det er annen hensikt enn å få motstander til å holde igjen styrker for forsvar. For lite til å ta Kyiv, men hvis de er der for å gå inn sammen med Hviterusslands styrker som allerede er i grensen, så ... Har du noen kildehenvisning på denne påstanden om styrkeoppbygging der? Endret 3. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Mulig det begynner å gå opp for de i Donetsk litt også nå - om de Ruzziske løgnene (kort oversettelse i en av kommentarene og utifra kommenar-feltet hos reddit, så blir 'feil' kommentarer(på Telegram) fjerne asap, så man må ta skjermdumper) Endret 3. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 Outlier616 skrev (56 minutter siden): Dette kan nok fort ha vært siste russiske offensiven. Nå har de vel snart ikke noe annet valg en å forsvare. Hovedproblemet nå er vel at de har 11 ganger så mye artilleri som ukrainerne. Men for noen uker siden mener jeg å huske det var 20:1. Så kanskje om noen uker til er det 1:1 😄 Russerne har angivelig satt sammen nye styrker nord for Kyiv, rundt 20.000 mann. Men jeg kan ikke tenke meg at de skal angripe. De er nok bare der for å holde tilbake ukrainske styrker fra å dra østover og sørover. Er ikke disse 20 bataljonene nord for Kharkiv? Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 D0vendyret skrev (54 minutter siden): Nå sies det vel at man har tatt tilbake 20% og at man da har 50% hver sånn ca. Det er ikke så viktig % egentlig, det er viktigere hvilken vei det går. Men dette kan fort snu igjen, så ... Man skal også være litt forsiktig med å bli for positiv, for Ruzzerne vet vi har samlet endel styrker og mest sannsynlig etterforsyner for en offensiv nærmere Izium og Lyman. Samtidig kan også endel av styrkene som deltok i angrepet på Severodonetsk blitt forflyttet. F.eks mot Popasna området. Så en 'sjakk' i det ene øyeblikket kan kontres med det samme, eller 'sjakk matt'. Det høres ikke bra ut. Jeg betviler at det er såpass stor styrke utenfor kamp uten at det er annen hensikt enn å få motstander til å holde igjen styrker for forsvar. For lite til å ta Kyiv, men hvis de er der for å gå inn sammen med Hviterusslands styrker som allerede er i grensen, så ... Har du noen kildehenvisning på denne påstanden om styrkeoppbygging der? Kilde på 20.000 mann; (14) Facebook Men det er ikke nord for Kharkiv som jeg skrev i innlegget over, det er heller ikke nord for Kyiv. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Windfarmer skrev (3 minutter siden): Kilde på 20.000 mann; (14) Facebook Men det er ikke nord for Kharkiv som jeg skrev i innlegget over, det er heller ikke nord for Kyiv. Har ikke FB, så kan ikke lese den. Hvem har postet det, er det en noenlunde pålitelig kilde? Samt; Hvor er de samlet da? Endret 3. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 48 minutes ago, D0vendyret said: Har ikke FB, så kan ikke lese den. Hvem har postet det, er det en noenlunde pålitelig kilde? Samt; Hvor er de samlet da? Her er hele innlegget (det blå symbolet ved navnet betyr at profilen er verifiseret): Youtube lenke i innlegget: https://www.youtube.com/watch?v=6MDkSf15YFU 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 Disse 20K i nord hadde visst fått nytt PPG (personal protective gear, mon tro hvor de har fått det fra?), men de må jo mangle tungt utstyr de også. Men 20K er ikke noe massivt tall. Det var fler enn det som angrep Kyiv første gangen, og det var elitestyrker. Dette er derimot så vidt jeg har fått med meg reservister og nasjonalgarde. De står nok der først og fremst for å stabilisere Hviterussland, hindre ukrainsk fremrykning inn i Russland, og forsøke å få Ukraina til å holde tilbake styrker. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Thor. skrev (1 time siden): Her er hele innlegget (det blå symbolet ved navnet betyr at profilen er verifiseret): Takk skal du ha. Jo, men dette er kjent. opp til 20 bataljoner, vil vel kanskje si rundt 16000, hvis ikke mindre. Vi vet allerede at bataljon i utgangspunktet var fra 700 til 1000, men at man har problemer med å samle sammen til hele bataljoner nå og det er en sammenblanding av styrker og man mister mye av styrken som mangel på samhandling gir (spesielt i starten). Men det er i området jeg nevnte noen innlegg siden og det er velkjent (jeg nevnte store styrker, men hadde ikke antall og trodde dere snakket om annen plass) - for ett par dager siden sa de at de hadde samlet rundt 250 kjøretøy der og Ukrainerne angrep de også med to fly. Planen deres er nok å gå ned sør/øst - ev sør/øst/øst Edit: Ukrainerne vil nok gi de litt motstand, men ikke full guffe. Lar de få kjempe seg inn ett godt stykke, for så å slå til når de har lengre forsyningslinjer. Tror muligens det vil bli ett hardt slag for Ruzzern og kanskje det som blir det siste reelle forsøket på å klare noe skikkelig offensivt. (kommer an på om Ruzzerne blir skikkelig knust eller ikke) Edit: Starving Russian commander says Vladimir Putin has thrown troops to slaughter in Ukraine - Russia Turns to 'Forced Mobilization' as Troop Morale Declines: Report Endret 4. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 @D0vendyret @Windfarmer Tror muligens jeg svarte på feil spm tidligere. Jeg tenkte på vanlig 155mm artilleri der de fyrer av en rekke med artillerikanoner samtidig. Både Ukrainere og Russere bruker ofte droner (evt er i kommunikasjon med noen) nær målstedet for å sjekke nedslag. Rakettbatterier sannsynligvis også det samme, men disse er mer beregnet på å avfyres og så flytte seg raskt unna. Ellers ser jeg i en propagandavideo for Ru/DPR at de bruker snikskyttergeværer av typen Mosin-Nagant (fra WW2). Ligner på M1 og sikkert kapable, men det finnes nok bedre nå. Er vel nok et symptom på at "moderniseringen" av militæret har blitt offer for korrupsjon og endt opp i lommene til noen høyere i hierarkiet. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. juni 2022 Del Skrevet 3. juni 2022 (endret) Outlier616 skrev (58 minutter siden): De står nok der først og fremst for å stabilisere Hviterussland, hindre ukrainsk fremrykning inn i Russland, og forsøke å få Ukraina til å holde tilbake styrker. De er i området (øst for) Izium, ikke ved grensen. Eller snakker du om noe helt annet? Du må nesten hive med kildehenvisning, som sagt før. (jeg betviler egentlig, for å ha nærmere 40000 samlet til sammen på to plasser høres mye ut å klare for de) Endret 4. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 D0vendyret skrev (6 timer siden): Takk skal du ha. Jo, men dette er kjent. opp til 20 bataljoner, vil vel kanskje si rundt 16000, hvis ikke mindre. Vi vet allerede at bataljon i utgangspunktet var fra 700 til 1000, men at man har problemer med å samle sammen til hele bataljoner nå og det er en sammenblanding av styrker og man mister mye av styrken som mangel på samhandling gir (spesielt i starten). Men det er i området jeg nevnte noen innlegg siden og det er velkjent (jeg nevnte store styrker, men hadde ikke antall og trodde dere snakket om annen plass) - for ett par dager siden sa de at de hadde samlet rundt 250 kjøretøy der og Ukrainerne angrep de også med to fly. Planen deres er nok å gå ned sør/øst - ev sør/øst/øst Edit: Ukrainerne vil nok gi de litt motstand, men ikke full guffe. Lar de få kjempe seg inn ett godt stykke, for så å slå til når de har lengre forsyningslinjer. Tror muligens det vil bli ett hardt slag for Ruzzern og kanskje det som blir det siste reelle forsøket på å klare noe skikkelig offensivt. (kommer an på om Ruzzerne blir skikkelig knust eller ikke) Edit: Starving Russian commander says Vladimir Putin has thrown troops to slaughter in Ukraine - Russia Turns to 'Forced Mobilization' as Troop Morale Declines: Report Mer om disse 20.000, og som allerede påpekt, det er ikke tale om 20.000 soldater men 20 bataljonsgrupper, og disse gruppene kan bestå av noen hundre drittleie og umotiverte soldater som er sammenrasket fra ulike oppløste avdelinger, her fra IWC: Den ukrainske generalstaben rapporterte at russiske styrker samler opp til 20 taktiske bataljonsgrupper (BTG-er) i Izyum-området, men det er høyst usannsynlig at disse enhetene vil være fullt bemannet eller utstyrt.[11] Russiske styrker kan generere styrker og fornye angrep mot Barvinkove, i motsetning til fortsatte stoppede angrep direkte mot Slovyansk fra Izyum, i et forsøk på å omgå ukrainsk forsvar. Russiske styrker vil neppe oppnå store gevinster på Izyum-fronten i de kommende dagene. Russian Offensive Campaign Assessment, June 3 | Institute for the Study of War (understandingwar.org) Det jeg ikke forstår er hvorfor russerne ikke mobiliserer. Alle rapporter jeg leser forteller om dårlig forberedte, slitne og dårlig motiverte soldater. De får ikke skikkelig forpleining, der er ikke medisinske kapasiteter og utstyret er så som så. Og russerne benytter nå Stalins doktrine, masse er i seg selv en kvalitet. Sovjet vant 2. verdenskrig med å pøse på med millioner av soldater og store mengder utstyr som gjennomgående var det tyske utstyret underlegent. Men til slutt vant de, og de enorme sovjetiske tapene under 2. verdenskrig - som var langt større enn de tyske - var et resultat av doktrinen masse er i seg selv en kvalitet. Så fra hvor vil Putin hente denne massen? Det som er like interessant med dagens rapport fra IWC er denne opplysningen; Ukrainske styrker rapporterer at russiske enheter for elektronisk krigføring (EW) i økende grad truer ukrainsk luftrekognosering i det østlige Ukraina. Ukrainske militærtjenestemenn rapporterte at russiske styrker i økende grad blokkerer alle mulige signaler og hindrer ukrainske droneoperasjoner.[6] Den ukrainske generalstaben har tidligere rapportert at russiske styrker intensiverte EW-operasjoner i Donbas, sannsynligvis i et forsøk på å hindre ukrainsk luftrekognosering og droneangrep på russiske enheter.[7] Altså, russerne har etter 100 dager begynt å lære. Jeg antar at denne type mottiltak mot droner ikke er noe russerne har funnet på, og at vestlige militærteknikere har mottiltak mot dette. Finnes det eksempelvis raketter som som benytter signalene fra disse EW enhetene som "guide" på samme måte som det finnes raketter som benytter radarsignalene fra antiluftskyts som styring for så å slå ut antiluftskytset? Russlands EW teknologi er langt mer primitiv enn den vestlige, og ved å jamme alle mulige radiosignaler vil det vel også jamme russernes egne signaler. Det er i hvert fall ikke tvilsomt at Ukraina krigen i de vestlige militærtekniske miljøer nå også omtales som "Ukrainalaboratoriet." 1 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 8 minutes ago, Windfarmer said: Altså, russerne har etter 100 dager begynt å lære. Jeg antar at denne type mottiltak mot droner ikke er noe russerne har funnet på, og at vestlige militærteknikere har mottiltak mot dette. Finnes det eksempelvis raketter som som benytter signalene fra disse EW enhetene som "guide" på samme måte som det finnes raketter som benytter radarsignalene fra antiluftskyts som styring for så å slå ut antiluftskytset? Russlands EW teknologi er langt mer primitiv enn den vestlige, og ved å jamme alle mulige radiosignaler vil det vel også jamme russernes egne signaler. Det er i hvert fall ikke tvilsomt at Ukraina krigen i de vestlige militærtekniske miljøer nå også omtales som "Ukrainalaboratoriet." Antenner som står og pøser ut støy er åpenbart ganske enkle å triangulere og beskyte med artilleri og lignende. Og ja, det finnes også missiler som vil kunne sikte seg inn direkte på disse antennene. https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-radiation_missile Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 U.S. Incubator Institute for the Study of War (ISW) rapporterer på sin nettside om en russisk krigsbloggers påstand om Russlands tap. En russisk militærblogger som skrev under et pseudonym, la i går ut en artikkel om at nesten hele den 35. kombinerte hæren ville blitt ødelagt i byen Izjum i Kharkiv-regionen av inkompetente russiske befal. ISW sier bloggeren skriver at russiske befal ikke tok hensyn til kamputfordringene i Izjum-skogen, noe som førte til betydelige tap i den 64. og 38. separate motoriserte riflebrigaden, som han sa nå har mindre enn 100 soldater totalt. Bloggeren hevder at russiske sjefer blant annet ikke ga nødvendig utstyr til enheter som kjempet i det skogkledde terrenget eller reparerte russisk tungt artilleri i tide. Russiske styrker ble også rapportert å mangle effektiv kommunikasjon med kommandosentraler. ISW har ikke vært i stand til å selvstendig underbygge påstanden, men den er i samsvar med tidligere rapporter om russiske operasjoner og store tap på Izjum-aksen. https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-june-3 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 D0vendyret skrev (21 timer siden): Nei, de startet ett motangrep der i går. Skulle svare i går, men glemte det. Jeg vet ikke om de ble slått tilbake, eller om de gjorde en taktisk manøver, men de trakk seg ut, og de Russiske styrkene som fulgte inn fikk ganske hard medfart. Sieverodonetsk ligger lavere i terrenget som betyr at Ukraina hadde relativt god oversikt fra områdene i sørvest, rundt nabobyen, og det ble blant annet ganske brutal artilleribeskytning av soldatene som gikk inn. Ukrainske soldater slo så hardt tilbake mot Metolkine og hadde ingårnkveld kontroll på veien og rundkjøringen, og dermed også kontroll på en viktig forsyningsåre inn til soldatene i sentrum, og har gjort det vanskelig for dem å forflytte seg ut. Så med mindre noe endret seg over natten så er dette status nå. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Windfarmer skrev (3 timer siden): Sovjet vant 2. verdenskrig med å pøse på med millioner av soldater og store mengder utstyr som gjennomgående var det tyske utstyret underlegent. Men til slutt vant de Nå hørtes du ut som en pro-ruzzer Sovjet hadde vært knust fullstendig og 'lett' hvis Tyskerne kun hadde tatt Polen og så gått for USSR. Men det 'lille' Tyskland gikk for å angripe mange land og hadde spredt sine styrker overalt. Hadde de hatt alle lastebilene, tanksene, osv osv for å ta USSR, så hadde nok USSR og dermed Ruzzland, vært historie i dag. USSR vant bare på sin front og det mye takket vesten som ga de 20000 stridsvogner, nesten alt av lastebiler mm (logistikkmessing på transport var USSR helt elendig, så der hadde det stoppet opp for de, hvis de ikke hadde fått hjelp fra vesten). Det var mange land som kjempet mot tyskerne og sammen vant de mot ett 'lite' land. Ikke minst fikk de hjelp fra 'oven' med en historisk kald vinter som slo føttene under Tyskerne - så USSR og da resten av 'verden' fikk hjelp der. Sykt å tenke på at de lå der uten skikkelig vinterutstyr, frøs ihjel og med tanke på alt annet svineri krigen førte med seg for alle parter - alt takket være en forkvaklet person. (å nå skjer det igjen i Ukraina, lidelser pga en eneste persons forkvaklede sinn - forferdelig trist) Serpentbane skrev (2 timer siden): Så med mindre noe endret seg over natten så er dette status nå. Ruzzerne har vist fått inn forsterkninger der igjen og prøver å kjøre kontra - som forventet. Endret 4. juni 2022 av D0vendyret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå