Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (1 time siden):
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Kan vi se for oss Putin i retten som tiltalt for krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten? Hvor skal han sone? Ukrainsk fengsel?

Nurnberg 2.0?

Ceausescu 2.0.

Kan ikke ha noe lang rettsak og sausing frem og tilbake med allskens lure oligarker med ulike motiver og internasjonale forhandlingner og kompromiser. Kort prosess 1-2-3 ild - ferdig. Så får man heller rydde opp diplomatisk i ettertid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (38 minutter siden):

Det det er størst grunn til å frykte nå er vel at Russland vil bruke artilleri, raketter og bomber mot byene der Ukrainerene holder stand.

Jeg er redd for at du har rett og at den russiske taktikken nå endrer seg fra en forsiktig tilnærming til rå og brutal makt. Da tror jeg at Putin får seg en ny overraskelse. Det vil ikke bli akseptert at Kyiv omdannes til en variant av Berlin 1945.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det ukrainske forsvarets operative "Kommander Nord" hevder at de har ødelagt 96 russiske stridsvogner, 20 GRAD-kjøretøy og åtte lastebiler med drivstoff nær Sumy, nordøst i landet i et droneangrep. Sannsynligvis en overdrivelse, men likevel bemerkelsesverdig om det reelt er noe i nærheten av dette.

De må bare stå på! Hvis det stemmer at det er 27 km kø med militære kjøretøy på vei, så har de tatt ca 10% så langt.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (32 minutter siden):

I alle dager. Hvordan havnet vi her.

Startet siden ifjor når Ukraina diskuterte igjen om å bli med i NATO. De var med i en NATO parade da også.

Rent strategisk var Russland redd at Ukraina skulle bli del av vestlig innflytelsesfære siden Euromaidan i 2014, og tok aksjoner for å hindre det.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Jeg er redd for at du har rett og at den russiske taktikken nå endrer seg fra en forsiktig tilnærming til rå og brutal makt. Da tror jeg at Putin får seg en ny overraskelse. Det vil ikke bli akseptert at Kyiv omdannes til en variant av Berlin 1945.

Kven vil ikkje akseptere det og kva blir utfallet?

Lenke til kommentar

Selv om jeg som mange andre liker at Putin ydmykes i det som skulle være en kjapp og enkel innovasjon, men som heller har overasket mange over hvor lite slagkraftig det mektige russiske militæret er, så vet jeg hva realiteten er. Om frustrasjonen blir for stor så vil bare styrken øke og hensynet til sivilbefolkningen bli mindre. Eneste håp er at Putin fortsatt er rasjonell nok til å forstå at han ikke kan forsvare for egen befolkning hvorfor han bombet nabolandet sønder og sammen, i tillegg til frykt for reaksjoner fra resten av verden. Sånn jeg ser det kan det bare unngås ved at han lykkes snart med å få kontroll i Ukraina og fjerner deres regjering. Hvilke andre realistiske scenarioer står vi overfor? At Putin skulle gjøre det som er til det beste for alle, å trekke tilbake styrkene og innrømme at det var en totalt mislykket  invasjon, virker helt usannsynlig. Evt kan han få en seier gjennom fredsforhandlinger og trekke seg ut, men ser heller ikke for meg at han skal få gjennom noen av kravene han stiller, og ikke noe stort som han kan bruke som bevis for en vellykket invasjon. Andre mindre realistiske scenarioer er at han blir likvidert eller skremt av sanksjoner og trusler. Men Putin aksepterer neppe en tilbaketrekking som blir ansett som et pinlig nederlag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 minutter siden):

Lettskremte russere i pansrede kjøretøy angriper et stasjonært krigsminnesmerke som ser ut som et panserkjøretøy 😂

Sitat

This is seriously the most disorganized modern military I've ever witnessed. On par with th ANA or ANP

😄

De traff vel heller ikke "kjøretøyet" men tok ned en lyktestolpe istedet.

Endret av _R2D2_
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Kven vil ikkje akseptere det og kva blir utfallet?

Denne krigen styres nå i stor grad av opinionen, jeg tror ikke at det bare er nordmenn som følger med, både i Europa og i Amerika er det mange som er oppgitt og sjokkert hva en enkeltperson kan finne på i 2022, uten at han blir stoppet. I dag åpnet Norge for våpeneksport, senest torsdag/fredag lå "politikken fra 1959 fast." Det tok altså en helg med litt opinionsforståelse før alle partier med unntak av rødt åpnet kranene.  

Jeg har ingen fasit, men nå hørte jeg nettopp på CNN (jada, en stor klype salt) at etterretningsinformasjon tyder på at Putin er temmelig alene i Kreml også. Men krigen har sin egen dynamikk, og det er ikke gitt at det er Putin som hele tiden kan doble innsatsen og komme unna med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (20 minutter siden):

Er det noe sjakktrekk med lange uavbrutte kolonner? Om noen av kjøretøyene bombes sønder og sammen blir jo resten stående som sild i tønne ..

Se for deg at de får lånt et par-tre A-10`s fra usa, hva det kan gjøre med en sånn kolonne 😮

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (10 minutter siden):

Sånn jeg ser det kan det bare unngås ved at han lykkes snart med å få kontroll i Ukraina og fjerner deres regjering.

En mulighet er at han får tak i Presidenten, gjør hva enn med ham, og så foretar en exit med at «målet var hele tiden å få fjernet den slemme lederen».

Det vil antagelig gi langt mindre menneskelig lidelse enn om vi får uker og måneder med gatekamper.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

En mulighet er at han får tak i Presidenten, gjør hva enn med ham, og så foretar en exit med at «målet var hele tiden å få fjernet den slemme lederen».

Det vil antagelig gi langt mindre menneskelig lidelse enn om vi får uker og måneder med gatekamper.

-k

Det vil i så fall komme i Guinness Rekordbok som den mest meningsløse krig i verdenshistorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...