Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (41 minutter siden):

Grei tid å få malt huset. Hilsen en som er vant med at halve sommeren regner bort, og det regner annen hver dag. Sør-vestkystværing. Værmeldingstjenesten kan ha opplyst om at det ikke skal regne, også regner det plutselig når du minst forventer det, sånn likevel. Har ikke greie på klimaprofiler og historisk vær jeg. Men, akkurat nå er det veldig kald luft. Rett og slett så en ønsker seg til et ørkenaktig feriested, som kan gi litt varme inn i beinmargen.

Jeg tror egentlig på klimaprognosene for verden. Men, så kaldt det er så lurer jeg på om man er på vei inn i en istid. Jordbruket som startet for ca. 5000 års tid siden sies å skal ha utsatt eller forhindret en istid som verden var på vei inn i. Den industrielle revolusjon fikk oss nok litt på vei vekk fra istiden. Men husk at vi hadde en kortvarig istid kun få århundre siden i Europa da. Vikingene koste seg med mer godvarme for å si det sånn, enn hva vi gjør. Tross den globale oppvarming som helst bangladæsjere og andre opplever.

Vintre pleier jo å føre til tørrvær. Så kanskje det er det vi observerer at vi fortsatt har vintervær i mai?

Vet man at ørken blir veldig kald om natta? Det er hva vi har fått, noe som minner om ørkenklima i et land som angivelig skal være et av de våteste landene i Europa. Tradisjonelt er det veldig mye nedbør om vinteren, og når vårløsningen kom i mars-april (vanligvis april) er det vanlig at vårregnet skulle komme. Begge deler har uteblitt. I tre år på rad har Sørøst-Norge opplevd kald og tørr vår, i det forrige året tok det en hel måned før våren kom - som få uker senere var overløpt av sommeren. Dessuten er stabil vær i veldig lang tid atypisk i norske klima, hvor man er vant til at det svinger i løpet av bare uker i mellomtiden - her har man hatt det samme været kun avbrutt av kortvarige nedbørtid og uforklarende varmebølger av kort varighet i hele seks måneder. Er det noe man aldri kan være sikret på her i Norge, er det været - og denne oppfatningen har eksistert i mange århundrer.

Norges gull er ikke olje, det er vann.

Klimaendringene trenger en global innsats, men Putin har helt fram til nå nektet å ta prognosene på alvor, aktivt motarbeidet klimatiltak og ignorerte alle internasjonale anmodninger, at til og med oljesjeikene (som kan risikere 50 varmegrader i egne land) er mer mottagelig i sammenligning. Hvetehøsten i Russland var tidlig tradisjonelt dårlig, men varmere vær hadde fulgt til at russerne kunne ha mer avkast enn tidlig. Som nå trues av ukontrollerte skogbrann og opptining av permafrosten.

Endret av JK22
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (5 minutter siden):

Vet man at ørken blir veldig kald om natta? Det er hva vi har fått, noe som minner om ørkenklima i et land som angivelig skal være et av de våteste landene i Europa. Tradisjonelt er det veldig mye nedbør om vinteren, og når vårløsningen kom i mars-april (vanligvis april) er det vanlig at vårregnet skulle komme. Begge sider har uteblitt. I tre år på rad har Sørøst-Norge opplevd kald og tørr vår, i det forrige året tok det en hel måned før våren kom - som få uker senere var overløpt av sommeren. Dessuten er stabil vær i veldig lang tid atypisk i norske klima, hvor man er vant til at det svinger i løpet av bare uker i mellomtiden - her har man hatt det samme været kun avbrutt av kortvarige nedbørtid og uforklarende varmebølger av kort varighet i hele seks måneder. Er det noe man aldri kan være sikret på her i Norge, er det været - og denne oppfatningen har eksistert i mange århundrer.

Norges gull er ikke olje, det er vann.

Klimaendringene trenger en global innsats, men Putin har helt fram til nå nektet å ta prognosene på alvor, aktivt motarbeidet klimatiltak og ignorerte alle internasjonale anmodninger, at til og med oljesjeikene (som kan risikere 50 varmegrader i egne land) er mer mottagelig i sammenligning. Hvetehøsten i Russland var tidlig tradisjonelt dårlig, men varmere vær hadde fulgt til at russerne kunne ha mer avkast enn tidlig. Som nå trues av ukontrollerte skogbrann og opptining av permafrosten.

J22, denne strengen er neppe åpen for en klimadebatt, men jeg kan ta den hvor og når som helst. Men jeg greier ikke helt å holde kjeft. At vi har hatt lite nedbør på Vestlandet den siste tiden er en anomali. Jeg bor selv på Vestlandet, ja faktisk i den delen av Vestlandet det regner aller mest. I fjor sommer var fantastisk, men når det nærmet seg september uten en eneste skikkelig regnbye var det mange her i byen som gikk inn i en dyp depresjon. Når vi endelig fikk en, så har jeg ikke sett så mange mennesker ute i gater og stred på mange år, og alle klaget over været, og vi var alle lykkelige.

En ting er sikkert, samtlige klimamodeller predikerer mer regn på Vestlandet, og empirien har så langt bekreftet hypotesen.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, JK22 said:

Vet man at ørken blir veldig kald om natta? Det er hva vi har fått, noe som minner om ørkenklima i et land som angivelig skal være et av de våteste landene i Europa. Tradisjonelt er det veldig mye nedbør om vinteren, og når vårløsningen kom i mars-april (vanligvis april) er det vanlig at vårregnet skulle komme. Begge sider har uteblitt. I tre år på rad har Sørøst-Norge opplevd kald og tørr vår, i det forrige året tok det en hel måned før våren kom - som få uker senere var overløpt av sommeren. Dessuten er stabil vær i veldig lang tid atypisk i norske klima, hvor man er vant til at det svinger i løpet av bare uker i mellomtiden - her har man hatt det samme været kun avbrutt av kortvarige nedbørtid og uforklarende varmebølger av kort varighet i hele seks måneder. Er det noe man aldri kan være sikret på her i Norge, er det været - og denne oppfatningen har eksistert i mange århundrer.

Kan ikke helt si at jeg har greie på det. Beklager at dette er Nord-amerika som er analysert. Men, man bør forvente at om man dreier kloden rundt til oss i Europa så vil noe liknende være tilfelle. For 21 tusen år siden, i fra siste store istid:

Transitionzonemap.jpg

Som man ser så er det forventet at det bør bli tørrere i de områdene sør for isflaket. Mens, det blir mye våtere langt sørpå. Er nesten som en ikke egentlig burde være i tvil om at man er inni en slags kvasi-istid allerede.

Strengt tatt uten jordbruket for 5000 år siden så burde man vært i en istid nå. Jeg tror vi er i en kvasi-istid. Altså noe som er litt istidaktig, men som blir holdt noe igjen av fossil forbrenning.

Kartet ovenfor er i fra denne kilden:

https://www.futurity.org/ice-age-weather-american-west-870492/

6 minutes ago, Windfarmer said:

J22, denne strengen er neppe åpen for en klimadebatt, men jeg kan ta den hvor og når som helst. Men jeg greier ikke helt å holde kjeft. At vi har hatt lite nedbør på Vestlandet den siste tiden er en anomali. Jeg bor selv på Vestlandet, ja faktisk i den delen av Vestlandet det regner aller mest.

Den er grei. Vi opplever skogbranner pga. tørke flere år på rad nå på den nordlige halvkule ihvertfall. Jeg har delt mine tanker om det og skal greie å holde meg på matta videre nå vedr. klimadebatten (tror jeg). Men, det har også med matvaresikkerheten til mennesker å gjøre. Noe Ukraina, som er europas kornlager får stor innvirkning i fra konflikten mhp.

Det kan altså bety tørke for russere, europeere og amerikanere. Som sammen utgjør mye av det matfatet forskjellige folk skal leve av. Man kan kun tappe grunnvannskilder så mye før det blir tomt og det der. Etterpå må man forsøke å få ut saltet i fra sjøvann. Noe som er en energikrevende prosess andre steder enn i ørkenaktige nasjoner som kan utnytte solenergien direkte.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Kan ikke helt si at jeg har greie på det. Beklager at dette er Nord-amerika som er analysert. Men, man bør forvente at om man dreier kloden rundt til oss i Europa så vil noe liknende være tilfelle. For 21 tusen år siden, i fra siste store istid:

Transitionzonemap.jpg

Som man ser så er det forventet at det bør bli tørrere i de områdene sør for isflaket. Mens, det blir mye våtere langt sørpå. Er nesten som en ikke egentlig burde være i tvil om at man er inni en slags kvasi-istid allerede.

Strengt tatt uten jordbruket for 5000 år siden så burde man vært i en istid nå. Jeg tror vi er i en kvasi-istid. Altså noe som er litt istidaktig, men som blir holdt noe igjen av fossil forbrenning.

Uansett kunne ikke dette har kommet i et dårligere tidspunkt; vi trenger ikke enda mer enn det som har opphopet seg, og faktumet om at Putin kan ha dyttet hele verden ut i stupet med hans invasjon blir bare forsterket ved å studere de klimatiske begivenhetene globalt sett. I India opplevd man ekstrem tørke og hete. Og i selve Ukraina har vårregnet sluttet, men det ser ut at det vil bli varmere enn vanlig utover de neste uker.

Vi står foran harde tider. Krigen i Ukraina er blitt en del av en global krise på alle områder.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Uansett så burde en del briter, amerikanere, tyskere, meksikanere også videre,  klare litt reduksjon fra matfatet rimelig godt ihvertfall en stakket stund. Som om de omtrent har planlagt for dette scenario over lang tid:

scooter.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, JK22 said:

På Kharkivfronten meldes det at Tsyrkuny har blitt sikret av ukrainske styrker som følge etter de retirerende russerne mot nord. Ettersom Ruski Tyshky enten er inntatt eller under direkte trussel, betyr det at russisk artilleri er nå over 20 km vekk fra storbyen som omsider er 90 % sikret mot fremtidig artilleriangrep. Det ser ut at isolerte russiske poster måtte utryddes til siste mann for å gjøre seg ferdig. Det vil ikke være overraskende om ukrainerne har rykket inn i Bairak-Zamulivka for å åpne opp landet mot Ternova i nord mens andre avansere fra Shestakove-Peremoha mot Petrivka i nordvest. Endemålet vil være Vesele, derfra kan man skue inn i Lyptsi. Men langs Donetselven ser det ut som at russerne gjør veldig kraftig motstand fra Staryj Saltiv opp til Verkhnii Saltiv, så det kan bli vanskelig å komme til Rubizhne.

Fra Iziumfronten er det opptak som vist at ukrainske soldater hadde overløpet mange russiske holdepunkter som de deretter ødela, og deretter trakk seg fra, dette mente da at mange av brannene vest og sørøst for byen Izium ikke skyldes artilleri. Dette måtte ha utløst panikk blant russerne i de siste 48 timer. Og det kan ha gjentatt seg i skogene nord for Slovjansk, hvor russerne hadde stoppet opp - mange brann derfra kan være et bevis på ukrainsk motangrep. Får da håper på at disse fant og fikk has på 207mm skyts.

En mystisk opplysning fra den ukrainske generalstaben har utløst litt grubling. Det meldes om over 100 VDV-soldater på et hospital "funnet i landsbyen Buchak" i Søndre Donbass. Burchak ligger 18 km bak frontlinjen, og er dessuten så dårlig plassert i forholdet til kommunikasjonene at et militærshospital er malplassert der. For å komme til Burchak må man nemlig først krysse en lokal elv som munnet ut i Dneprelven ved byen Kamyanske og ta byen Vasylivka. Sannsynlig er opplysningen ment for å vise at Russlands elite er sterkt desimert. Men fra et opptak tatt i smug i Melitopol er det sett at man gravd ut en grøft utenfor byen, som flere mente var en skyttergrav under preparering, og man har fått opplysninger om angrep på Melitopol flyplass.

Fra angrepet på landingsbåten i Slangeøya har det vist seg at det ikke var en, men hele to Tor-SAM kjøretøyer som var ødelagt. Dette er nesten lik verdifull som missilfregatten som er nylig sett i Sevastopol. Tor SAM-systemet er nå ansett som det farligste luftvernsystemet i verden kun overgått av Iron Dome. Eldre Tor SAM varianter var ikke så god, bare M1-2U og M2DT - og det er trolig levert omlagt 116 stykker. Ikke samtidig er operativt ettersom eldre Tor er også sett. 15 Tor SAM-systemer er tatt ut, av dette 6 M1 og M2. Aktuelt hadde TB2 fått has på 3 Tor M1/M2.

Og apropos TB2; russerne hevdet å ha skutt ned et dronefly av denne typen med et Pantsir-S1 (de har vist seg svært lite effektivt mot TB2) - bare for å det motbevist da bildene av vrakrestene avslørt at det var falsk. Dette viser at russerne er ikke lite sint; hendelsene ved Slangeøya hvorfra opptak var offentliggjort, var en pinlig affære for dem.

Dette er kanskje litt utenfor topic; men hvordan tror du Ukrainas syn på Kosovo/Serbia blir etter krigen? Serbia har jo nærmest vært veldig Pro-Russland til tross for at de later som at de støtter Ukrainas suverenitet. I Beograd spesielt er det lett å se hvor stor støtte Russland har. Selges jo Z-skjorter over alt. Ukraina har tradisjonelt støttet Serbia (spesielt under Janukovich sitt styret). 

Albania og Kosovo derimot har støttet Ukraina med alt det de har av politisk, såvel som økonomisk støtte. Tror du dette vil ha noe å si når krigen (forhåpentligvis ender med Ukraina-seier) slutter? 

Zelensky talte nylig til Albanias parlament og hadde kun godord å si. 

Endret av Albania
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, G said:

Noe pansrede greier som ses ut å tas ut nedenfor:

Dette er artillerivogner av type "Akatsiya", som benyttes av både russiske og ukrainske styrker, samt en god haug land med kanskje mer solskinn enn demokrati. De er egentlig på mange måter slående like de M109 som var ryggraden i norsk feltartilleri i mange, mange år.  https://en.wikipedia.org/wiki/2S3_Akatsiya

Slik jeg tolker videoen ser man rundt 1:22 brann i drivladninger, som er mer intenst enn brann i feks diesel og hydraulikkolje, men er ikke eksplosivt utenfor kammeret, og 1:34 er det granater som eksploderer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

JK22, dette kommenterte jeg allerede i dag tidlig og det basert på denne:

WFP appeals for re-opening of Ukraine ports to avert looming famine threat | | UN News

Hvis russerne og ukrainerne har tenkt å holde på med dette surret i måneder og år, vil det  gradvis utvikle seg en bevegelse som kort og godt vil åpne Odesa. Det som samtidig er åpenbart er at det ikke er ukrainerne som hindrer at Afrika får mat. Jeg er muligens høy og mørk nå, men dette kan bli en game changer der Vesten griper enda sterkere inn.

PS: strøk "ikke" da setningen ellers ble en dobbel negasjon.

Av og til siterer jeg meg selv.

Kornlagrene i Ukraina og ikke minst den forventede kornproduksjonen som nå er i ferd med å begynne, eller som allerede har begynt, har enorm betydning for verdens matvareproduksjon og hvordan denne fordeles. Deler av verden - eksempelvis Øst Afrika - lever på en konstant grense mot sult. Ingen reserver, ingen Grandiosa i fryseren, og heller ikke den reserven vi i Norge har der vi kan plante titusenvis av dekar med poteter eller hva som helst, og der ca. 85 % av befolkningen - inkludert meg selv - bare hadde hatt godt av litt mindre mat og unødvendige kalorier. Så det er ikke min syke mor jeg er bekymret for, vi vil alltid ha nok penger til å kjøpe korn så lenge vi skal konkurrere med utviklingslandene.

Jeg er bekymret for de ca. en milliard mennesker som har lagt og fortatt ligger i grenselandet mellom litt sult, mye sult og den sannsynlige død.

Og det er her Putin kommer inn, og det er her også Erdogan kommer inn. Den tyrkiske halvdiktatoren Erdogan er selv i en dyp politisk krise, men har holdt en rimelig stø kurs. Tyrkia er NATO medlem, noe han har honorert, dette i motsetning til eksempelvis Victor Urban. 

Og hva er poenget med dette lange innlegget; Jo at Erdogan kontrollerer Bosporos og dermed bestemmer hvilke skip som får lov til å gå gjennom Bosporos. Og for det uinnvidde er Bosporos den eneste veien inn til Svartehavet der Putin nå har mistet flere skip, men ikke får fylle på, siden Erdogan allerede før krigen stengte Bosporos for krigsskip.

Finn frem popkornet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (15 minutter siden):

Du mener vel type XXI?

Du har rett, jeg rotet med det romerske tallene, på amerikansk tror jeg den heter type 21.

For å fullføre, den som nå ligger i Bremerhafen som museumsgjenstand er så langt jeg vet den eneste type XXI - eller type 21 - igjen i noenlunde intakt tilstand.

Og den heter Wilhelm Bauer og fikk opprinnelig betegnelsen U - 2540, men ble aldri satt i drift.

Wilhelm Bauer - Wikipedia

German submarine Wilhelm Bauer - Wikipedia

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Transitionzonemap.jpg

Den er grei. Vi opplever skogbranner pga. tørke flere år på rad nå på den nordlige halvkule ihvertfall. Jeg har delt mine tanker om det og skal greie å holde meg på matta videre nå vedr. klimadebatten (tror jeg). Men, det har også med matvaresikkerheten til mennesker å gjøre. Noe Ukraina, som er europas kornlager får stor innvirkning i fra konflikten mhp.

Det kan altså bety tørke for russere, europeere og amerikanere. Som sammen utgjør mye av det matfatet forskjellige folk skal leve av. Man kan kun tappe grunnvannskilder så mye før det blir tomt og det der. Etterpå må man forsøke å få ut saltet i fra sjøvann. Noe som er en energikrevende prosess andre steder enn i ørkenaktige nasjoner som kan utnytte solenergien direkte.

Du kjører fortsatt en nesten ren klimadebatt der du slenger inn "Ukraina" som en del av problemet, eller løsningen. Men dette er ingen klimadebatt, opprett eventuelt en ny tråd.

Lenke til kommentar

Nja. La oss ta resten av klimadebatten et annet sted da.

Men, altså i tråden har vært dratt inn skogbranner. Matvarekriser som begge kan berøre de "gode og de onde" nasjonene i konflikten. Skogbrannene spesiellt i og med at soldatene som normalt kan hjelpe til der, kanskje er i fronten nå. Det ble dratt inn at en opplever tørke og at dette har skjedd noen år på rad allerede. Da er veien til klimadebatten fryktelig nære. Avslutter klima med det tror jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (Akkurat nå):

Ukraina har satt stopp for all eksport av matvarer.

Tror det gjelder korn og hvete også.

Først skal folket mettes sen selges rest.

Jeg har en kjæreste i Tyskland. Hun melder om at folk har begynt å hamstre i Tyskland nå. Utsolgt for olje og mel blant annet. Får håpe ikke den trenden utvikler seg til resten av europa. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (19 minutter siden):

Ukraina har satt stopp for all eksport av matvarer.

Tror det gjelder korn og hvete også.

Først skal folket mettes sen selges rest.

Elsker å sitere meg selv:

Glemmer å ta med at kornlager i Odessa er fulle og da sliter bønder å gjøre seg av med sine produkter. Litt på kanten her men noe som stemmer ikke. De fleste land som kommer i alvorlige krise er i Afrika. Afrika bruker kjøpe det billigste men når prisen går opp og tilbud sinker da kommer Afrika på sisteplass med anskaffelse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...