sedsberg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Høy sjø igjen, går jeg ut i fra? 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) 6 minutes ago, sedsberg said: Høy sjø igjen, går jeg ut i fra? Om det faktisk er brann om bord, så er det vel mulig at de skulle f.eks fyre av et Kalibr missil, motoren eksploderte og startet en brann. Men ting vil være mye verre om bord om skipet skulle være truffet av et Neptun missil. Jeg vil tro mer informasjon vil komme i løpet av dagen. Admiral Grigorovich klassen er ikke veldig stor. Den er mindre enn Nansen-klassen. Så et Neptun treff ville i utgangspunktet være mye verre enn et Neptun treff på et stort skip som Moskva. Endret 6. mai 2022 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Men ting vil være mye verre om bord om skipet skulle være truffet av et Neptun missil. Jeg vil tro mer informasjon vil komme i løpet av dagen. Går rykter om at det er Neptun som har vært på involvert igjen Edit: Det er jo i så fall utrolig - KJEMPEN Russland blir knust på 'havet' av ett land uten marine. Sier litt om Russland Endret 6. mai 2022 av D0vendyret 3 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Jeg tenkte mer på den eventuelle "offisielle" forklaringen fra russerne. 😛 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Forbes skrev for 3 timer siden at "The Russian Frigate ‘Admiral Makarov’ Might Be The Juiciest Target In The Black Sea" https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/05/06/the-russian-frigate-admiral-makarov-might-be-the-juiciest-target-in-the-black-sea/?sh=4dfdd8f374d5 "After the dramatic sinking of the missile-cruiser Moskva by a Ukrainian missile battery on April 14, the Russian Black Sea Fleet is down to just three major surface combatants. The best and most important of them might be the new missile-frigate Admiral Makarov." Kanskje ukrainerne leser Forbes? Eventuelt at de har tenkt det samme. Eller amerikansk etterretning har fortalt begge to at den er et mål. EDIT: Ble skuffet nå når jeg åpnet VG og det var en toppartikkel med et synkende skip, men det var bare KNM Helge Ingstad 😄 Endret 6. mai 2022 av Outlier616 1 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 16 minutes ago, sedsberg said: Høy sjø igjen, går jeg ut i fra? Det er vel selvantennende såpestykker, eller noen mistet et glass på dekk slik at det ene skåret fungerte som forstørrelsesglass for sollyset og satte fyr på stålet under. Trist når slike ulykker skjer, men umulig å unngå fullstendig, spesielt for russiske marinefartøy. 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Det er jo nesten sånn at det neste man forventer er at Ukrainerne har klart å senke en av deres ubåter - Det er jo ingenting som overrasker lengre Edit: Så forresten på oversikt over estimert tap i morges at det hadde kommet ett +1 på skip og forventet egentlig en liten patruljebåt elns - ikke 'flaggskipet' de har(hadde) igjen i området Endret 6. mai 2022 av D0vendyret 2 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Ukrainske babushkaer senker russiske droner med sure agurker, så at marinen klarer å senke fler skip tviler jeg ikke på lengre... 2 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) "The Admiral Makarov is a brand new frigate (launched in 2012, fully operational as of 2017)" "This was confirmed by Ukrainian politician and chairman of the Odessa Regional Council, Oleksiy Goncharenko, who said on messaging app Telegram that the warship was on fire but had not sunk." "Naval tracking sites reported that a Russian rescue ship (SPK-46150) was dispatched to the last location the Admiral Makarov spotted with rumours suggesting that the warship is on fire." "This was confirmed by Ukrainian politician and chairman of the Odessa Regional Council, Oleksiy Goncharenko, who said on messaging app Telegram that the warship was on fire but had not sunk." “It has not yet followed the Moskva, but a bad start has been made,” he said. Endret 6. mai 2022 av Outlier616 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 La oss bare håpe U har flere antiskipsressurser igjen klare nå, så de kan få satt spikeren i kista, evt rammet redningsskipet. 2 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Ukrainsk TV som viser en mobilvideo av en angivelig brennende Admiral Makarov. 1 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Pop skrev (2 minutter siden): La oss bare håpe U har flere antiskipsressurser igjen klare nå, så de kan få satt spikeren i kista, evt rammet redningsskipet. Nei - Det bør de absolutt ikke gjøre. Endret 6. mai 2022 av D0vendyret La til fremheving i sitat 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Ingen branner i Svartehavet detektert på NASAs FIRMS-radar enda. Det var det etter Moskva ble truffet. Dog ikke da de to Raptor-klasse båtene ble senket tidligere denne uka. https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/ 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Pop skrev (4 minutter siden): La oss bare håpe U har flere antiskipsressurser igjen klare nå, så de kan få satt spikeren i kista, evt rammet redningsskipet. Det siste ville være en krigsforbrytelse, så det får vi nå ikke tro. 2 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Ingen grunn til å blande redning av mannskap med redning av skip. Er det brann om bord har mannskapet gått til livbåter og er mannskapet igjen er det grunn til å tro at skipet fortsatt er stridsdyktig. 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Hvis skipene og helikoptrene involvert i redningsaksjonen er militære, så er det vel fritt frem. EDIT: Med mindre de har klare og tydelige røde kors og minimalt med våpen. Endret 6. mai 2022 av Outlier616 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Da har tyskerne bekreftet at de sender noen få (7) PzH 2000 howitzer. Treningen av Ukrainere starter i neste uke. Litt treg i avtrekkeren disse tyskerne med å bestemme seg, men det virker som en virkelig kompetent 'maskin', spesielt hvis de får "Cobra" artilleri radar i tillegg. Da begynner man å snakke når det gjelder å ta ut fiendens artilleri og samtidig kunne unngå å bli truffet selv. [kilde] 1 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Jeg venter på at russiske medier benekter ukrainske missiler, og koker opp en historie om navigasjonstrening i mørke uten radar. Hvor er Sola TS for tiden? Solgt til Ukraina? – Vi støtter at Norge skal være en stabil leverandør av gass på kort sikt. Det sier partileder i MDG, Une Bastholm, til NRK under Politisk kvarter i forkant av partiets landsmøte fredag. https://www.nrk.no/norge/mdg-stotter-okt-produksjon-av-norsk-olje-og-gass-1.15956878 Endret 6. mai 2022 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Pop skrev (55 minutter siden): Ingen grunn til å blande redning av mannskap med redning av skip. Personlig bruker jeg "redning" i denne sammenhengen med mannskap, mens for "redning" av skip sier jeg "berging" (men det er nå meg da ) 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Vi kan ihvertfall være enige om at alle redninger, berginger og krigshandlinger skal skje innenfor det internasjonale lovverket, herunder spesielt Genevekonvensjonen. Selv om ruzzerne driter en lang marsj i den, skal ikke vi være like dårlige. @D0vendyret De to begrepene for hver sin del (mannskap - redning, skip - berging) gir egentlig god mening ja, uten at jeg har noen som helst ekspertise på maritim juss. Så jeg skal implementere det skillet videre. Endret 6. mai 2022 av Pop Begrepsavklaring 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå