Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Putin anklager Veststen for drapsforsøk på russiske journalister

Mandag ettermiddag snakket Russlands leder, president Vladimir Putin, på et TV-sendt møte hos den russiske påtalemyndigheten.

Her kom han med kraftige og udokumenterte beskyldninger mot Vesten, melder nyhetsbyrået Reuters.

Blant annet hevdet Putin at den vestlige etterretningstjenester, deriblant amerikanske CIA, ser ut til å gi råd til Kyiv om forsøk på drap på russiske journalister og at den russiske sikkerhetstjenesten FSB hadde avverget et slikt drapsforsøk på en TV-reporter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D0vendyret skrev (32 minutter siden):

Ja, du ser jo hvordan Ukrainerne har rasert byen sin. Det er nok nazistene som har gjort det. Kanskje sammen med de frivillige styrkene som er der fra Israel - de liker nok nazistene må du tro

I dette klimaet, så ville jeg lagt til en "/sarkasme"-tag, med flommen av dagsferske brukere som bokstavelig talt poster russisk propaganda, og sikkert mye anonyme brukere.

---

And in other news:

Marine Le Pen tapte valget i Frankrike, som er nok et hardt slag mot Putin og FSB sin misinformasjonskrig mot vesten og NATO, som er det andre harde slaget mot landets etterretningstjeneste etter Trump sitt tap i 2020.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snikpellik said:

Russerne har tatt Novotoshkivske vest for Luhansk, og har publisert en video derfra. Ser ut til at småbyen nå er helt rasert. Eller "frigjort" som de kaller det.

Slik kommer det nok til å se ut i alle områder Russland "seirer". Man kan jo lure på hvorfor noen vil betale så dyrt for å ta over noen ruiner. Hvilken verdi har det, liksom? Nei, det finnes ikke fornuft i dette.

Det er overhodet ingen grunn til å høre på et eneste ord som kommer fra Putin & Co. Glem telefonsamtaler. Glem statsbesøk. Glem diplomater. Det går kanskje an å begynne å snakke når Putin er vekk, ikke før.

• Liker 7
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (53 minutter siden):

Ja, du ser jo hvordan Ukrainerne har rasert byen sin. Det er nok nazistene som har gjort det. Kanskje sammen med de frivillige styrkene som er der fra Israel - de liker nok nazistene må du tro :wallbash:

Ironien funker godt for å pille fra hverandre Putins latterligheter.

Du later dog til å ta for gitt at dersom Israelere og/eller jøder samarbeider med en stat, et regime eller noen soldater så beviser det at nevnte stat/regime/soldater ikke kan være nazister, presumptivt siden nazistene hadde som mål å utrydde jøder.

Jeg tror ikke at det er fullt så enkelt. I storpolitikk så holder man seg gjerne for nesen og samarbeider med hvem enn som lar deg oppnå dine mål. Et eksempel på det er USAs samarbeid mer Saudi Arabia.

Heller enn å peke på jøder i Ukrainas ledelse og samarbeid med Israel så ville jeg ha kritisert mangelen på konkret informasjon som tilsier at nazister er noe mer dominant faktor i Ukraina enn det er i andre land, som f.eks Russland.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke at det er fullt så enkelt. I storpolitikk så holder man seg gjerne for nesen og samarbeider med hvem enn som lar deg oppnå dine mål. Et eksempel på det er USAs samarbeid mer Saudi Arabia.

Nå vil jeg si det er forskjell på storpolitikk og den menige manns frivillighet for å kjempe en sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge bidrar til våpenfond for Ukraina
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ukrfond/id2909840/

Sitat

Norge vil bidra til et fond som skal koordinere innkjøp av militært materiell til Ukraina. Fondet er ledet av Storbritannia, som vil koordinere innkjøp og transport av forsvarsmateriell som Ukraina har behov for.

- Under britisk koordinering og i nær kontakt med Ukraina vil vi identifisere og prioritere behovet for forsvarsmateriell og deretter plassere ordrer hos tredjeland eller hos industrien. Slik får Ukraina forutsigbarhet og kan planlegge og gjennomføre langsiktige forsvarsdisponeringer, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

Norge skal ha kontroll på hvilken type utstyr som blir kjøpt for midler Norge har donert. Beløpets størrelse er ikke endelig avklart.

Fondet vil være underlagt reguleringer og standarder som er gjeldende for denne typen internasjonale finansieringsmekanismer.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, iblazeqt said:

Tass: Russland krever at USA stanser våpenforsendelser til Ukraina

Ifølge det Kreml-kontrollerte nyhetsbyrået Tass har Russland sendt et notat til USA der de krever at landet stanser å forsyne Ukraina med våpen.

Den russiske ambassadøren Anatolij Antonov til USA mener at våpenforsendelsene ikke bidrar til en diplomatisk løsning og heller ikke til å løse situasjonen.

Det sier han etter at USAs utenriksministere Antony Blinken, som søndag besøkte den ukrainske hovedstaden Kyiv, lovet 714 millioner dollar, tilsvarende over seks milliarder norske kroner, i militærstøtte til Ukraina og 15 andre land i øst- og Sentral-Europa. Over 2,8 av milliardene er øremerket Ukraina

Diplomatisk løsning for Russland er at de får krafse til seg nye landareal uforstyrret uten å skjemmes så lenge de bare lyster? Det høres ikke ut som noen god løsning spør du meg.

Diplomatisk løsning ble forsøkt tidlig i denne krigens utvikling, men russerne var jo klin umulige å forhandle med, fordi de ikke hadde fått stjålet nok landareal enda.

Det er kun en ting russerne forstår nå og det er motkrefter og ordentlige mengder sand i maskineriet.

Jo fler ganger russerne klager, syter og truer andre land for det ene med det andre jo bedre står de klare til å forhandle på ordentlig, ved neste anledning.

Egentlig så burde man vel presset på så mye hardere at russerne blir de som vifter med det hvite flagget i den kommende omgang?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, .berZerk said:

Tror de ødelegger hele verden før det skjer, min mening.

Ikke godt å vite nei. Om de har den mentaliteten så tror jeg ikke vi får stanset det uansett, på en god nok måte. Er ingen vits å gi etter for en "sutrende 3 - 4 åring" ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Russerne har tatt Novotoshkivske vest for Luhansk, og har publisert en video derfra. Ser ut til at småbyen nå er helt rasert. Eller "frigjort" som de kaller det.

1015689209_Skjermbilde2022-04-25kl_12_30_47.thumb.png.b74ff4c6f7f8dfc73586d40e8bf61972.png

Video:

Reveal hidden contents

Her ser du, akkurat som visse brukere på dette forumet hele tida proklamerer, at Russland gjør virkelig alt hva de kan for å skåne ukrainske russiske (sorry, glemte et lite øyeblikk at det ikke var noe som heter Ukraina og ukrainere) sivile og spare livene deres.

Nå er det bare å flytte rett hjem igjen for de russerne på reisefot i Russland. Byen er nå endelig denazifisert og en familievennlig by å bo i. Alt er et steinkast unna.

😔

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

09:34 Putin gratulerer Macron Russlands president Vladimir Putin gratulerer Frankrikes president Emmanuel Macron med valkampseieren, melder nyhetsbyrået Reuters som siterer russiske Interfax.

https://www.nrk.no/nyheter/presidentvalg-i-frankrike-1.12902377

Er det er signal eller villedende strategi om å forsøke å kaste bort mest mulig av makronens tid i nye bortkastede fremtidige samtaler mellom disse to statslederne?

Eller er det bare noe Putin gjør fordi han har ingenting å tape på å gi denne gratulasjonen?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

09:34 Putin gratulerer Macron Russlands president Vladimir Putin gratulerer Frankrikes president Emmanuel Macron med valkampseieren, melder nyhetsbyrået Reuters som siterer russiske Interfax.

https://www.nrk.no/nyheter/presidentvalg-i-frankrike-1.12902377

Er det er signal eller villedende strategi om å forsøke å kaste bort mest mulig av makronens tid i nye bortkastede fremtidige samtaler mellom disse to statslederne?

Eller er det bare noe Putin gjør fordi han har ingenting å tape på å gi denne gratulasjonen?

Det er tross alt det anstendige å gjøre, særlig når man er bekjente litt ut over selve tittelen...

At man er noen få sleivspark unna krig med hverandre er en annen sak.

Lenke til kommentar

Macron var vel den som var ivrigst på telefonen med Putin, men Macron har nok også innsett hvor nytteløst det er. Jeg tror det er best å bare ignorere Putin & co, eventuelt gjøre det motsatte av hva mannen vil. Så Putin liker ikke at USA sender våpen? Send enda mer våpen.

Endret av Verm
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat

Medier: Nato-enighet mellom Finland og Sverige

Sverige og Finland er enige om å søke et eventuelt Nato-medlemskap samtidig, noe som kan skje allerede i midten av mai, ifølge opplysninger den finske avisen Iltalehti.

Svenske regjeringskilder bekrefter opplysningene til Expressen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/finsk-avis-finland-og-sverige-er-enige-om-aa-soeke-om-nato-medlemskap-samtidig.rzAJsJ37e

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (45 minutter siden):

Da varer det vel ikkje lenge før det kommer nye absurde trusler fra russisk side tenker eg 😒

Vet ikke jeg. Ikke mange dager siden svensk avis informerte om at Russland har kommunisert konsekvenser av Nato-medlemsskap til både Sverige og Finland via interne kanaler. Hva disse konsekvensene går ut på, tror jeg ikke er allmennkjent. Jeg mistenker jo at Nato-medlemsskap i Ukraina ikke er den virkelige grunnen for innvasjonen, men heller ressurser landet besitter m.mer. Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan Russland kan/vil reagere på svensk og finsk medlemsskap. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...