Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, D0vendyret said:

Min far har demens, så jeg kjenner til den sykdommen. 

Ja. Men mannen i gata kan ikke si det med en gang bare ved å se på. Ihvertfall er det mange som utenpå ser vanlige ut når man betrakter over nokså kort tid.

Tror min far også har kognitiv svikt eller demens. Det utfordrende med sånt noe er i overgang. Når personen selv ikke innser det. Og en utredning kan visst i noen tilfeller ta lang tid, da en også skal utelukke f.eks. kreftsvulster. Ikke at undersøkelsen i seg selv tar særlig lang tid av hjernen.. Også vil spm. om sertifikat garantert melde seg en gang. Ja han kjører enda. Går allerede i rykk og napp med farten. Han kan nok overse ting i trafikken ihvertfall siden om ikke litt allerede. Men han kommer seg fra A til B. Har hatt en runde uten sertifikat, men jommen klarte han å få det tilbake. Er vanskelig, så er nok lege som en eller annen gang ma ta valget. Sry avsporingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (21 minutter siden):

Er vanskelig, så er nok lege som en eller annen gang ma ta valget. Sry avsporingen.

Putins helse er ganske så aktuell, men som legen sa i video - det er vanskelig å stille diagnose bare fra noen bilder og korte videoer. Det er problemet når 'ola og kari' uten kompetanse stiller diagnoser bare sånn uten videre. La oss vente og se, tror jeg blir det beste vi kan gjøre

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Hvordan klarte de det med stengt Bosporos-stred?

De hadde vel 5 stk i Svartehavet fra før av så da blir det 9 til sammen?

Litt usikker på antall de hadde liggende, men ut fra Montreux-konvensjonen kan ikke Tyrkia hindre fartøy med base i Svartehavet i å returnere dit. Ut fra hva jeg ser har Russland seks ubåter med base i Novorossijsk og en i Sevastopol.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
7 minutes ago, D0vendyret said:

Putins helse er ganske så aktuell, men som legen sa i video - det er vanskelig å stille diagnose bare fra noen bilder og korte videoer. Det er problemet når 'ola og kari' uten kompetanse stiller diagnoser bare sånn uten videre. La oss vente og se, tror jeg blir det beste vi kan gjøre

Enig i det. Men folk fristes til å sette ting i båser. Kanskje den evnen kommer i fra urtiden, hvor tiden til å reagere var svært knapp.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, D0vendyret said:

Blir vanskelig for Ukraina å forsvare seg mot, foruten å prøve å skyte ned rakettene?

Lurer mest på hvilken vekting av konvensjonelt rakettskyts de har lastet på vs. atomstridskrefter..

Lenke til kommentar
G skrev (52 minutter siden):

Du kan se bra ut med demens en god stund også. Det er først når du forsøker å kommunisere f.eks. at du merker noe ikke er helt friskt og vanlig med det demenssyke mennesket.

Fyren er omtrent 70 år. Det er vel ikke helt uhørt å få litt «gammelmannsskjelving» og å bli litt nedsatt fysisk og psykisk i den alderen?

Jeg antar at han føler litt på presset nå, og kanskje ligger litt våken om natta og lurer på hvordan det skal gå?

-k

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, D0vendyret said:

Blir vanskelig for Ukraina å forsvare seg mot, foruten å prøve å skyte ned rakettene?

Ja, ikke direkte lett. Om man skulle utstyre Ukraina med midler til å gjøre noe med ubåtene ville det enkleste kanskje være å forsyne Ukraina med Mark 46 torpedoer og helikopter som kan droppe de. Så kan man observere hvor rakettene kommer fra, og sende helikopterne til å slippe torpedoer i området.

Ikke rett frem, og krever nok en god del opplæring.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Delvis skrev (32 minutter siden):

Var også noe med at det kunne forårsaket problem for Sverige og Finland sine søknader om medlemskap. 

Og det "noe" kom fra en finne ved navn Mikael Wigell:

Russisk press: Marine Le Pen kan bety trøbbel for finsk Nato-medlemskap – VG

Det har sannsynligvis hatt en viss betydning at påstanden kom fra Finland, og ikke bare i en kommentarspalte i Le Figaro. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Fyren er omtrent 70 år. Det er vel ikke helt uhørt å få litt «gammelmannsskjelving» og å bli litt nedsatt fysisk og psykisk i den alderen?

Jeg antar at han føler litt på presset nå, og kanskje ligger litt våken om natta og lurer på hvordan det skal gå?

-k

Jeg synes at alle disse spekulasjonene om Putins helse ikke fører noen steder. I hvert fall ikke hans fysiske helse.

Det jeg finner langt mer meningsfylt er at denne fyren (Putin) fra han var fem år gammel har trodd at han var noe spesielt, en person som kunne tillate seg hva som helst. Og nå har han tillatt seg selv å innbille seg at Russland er en supermakt med en uslåelig hær. Og denne tanken har han allerede hatt i mange år. Han har tatt utgangspunktet i den Røde Arme, så har han de siste 15 årene benyttet langt mer på "forsvars" budsjettet enn noen sammenlignbare land. Men like fullt fremstår en T - 72 som en popkornmaskin der tårnet bare popper av etter et treff av en eller annen håndholdt RPG. 

Masha Gessen er opprinnelig fra Russland, hennes foreldre var opposisjonelle og hun har intervjuet Putin i en tidligere periode og har skrevet minst en bok om Putin. Hun flyttet til USA for en del år siden og er nå amerikansk statsborger og har vært/er rådgiver for flere amerikanske administrasjoner, det tar litt tid, men her er mye innsikt:

The Putin Files: Masha Gessen - YouTube 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (11 minutter siden):

Han har tatt utgangspunktet i den Røde Arme, så har han de siste 15 årene benyttet langt mer på "forsvars" budsjettet enn noen sammenlignbare land.

Har han? Jeg er veldig dårlig til å lete opp slik info, så hvis noen kan vise til ett par tall kortfattet her så hadde det vært flott.
Samtidig; vi vet jo at mye av pengene som skal brukes til ting i Russland blir brukt til helt andre ting takket være korrupsjon, så det hadde vært interessant å sett om det er noen som vet eller om det er rykter((forholdsvis) troverdige) om hva som er tilfellet.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (40 minutter siden):

Har han? Jeg er veldig dårlig til å lete opp slik info, så hvis noen kan vise til ett par tall kortfattet her så hadde det vært flott.
Samtidig; vi vet jo at mye av pengene som skal brukes til ting i Russland blir brukt til helt andre ting takket være korrupsjon, så det hadde vært interessant å sett om det er noen som vet eller om det er rykter((forholdsvis) troverdige) om hva som er tilfellet.

Dette spørsmålet - om Putin har øket "forsvarsbudsjettet" - langt ut over landets evne, er et spørsmål der en ikke bare kan be om "kilder." Dette er etter mitt syn allmennkunnskap som enhver debattant på Diskusjon.no  burde kunne finne ut av selv ved et enkelt google søk:

Military expenditure (% of GDP) - Russian Federation | Data (worldbank.org)

Som det fremgår var det en dipp ned etter nedgangen i oljeprisen rundt 2015, men har deretter gått opp igjen. Men Russland har i hele perioden lagt over 3 %.  For å sette dette i relieff kan jeg tilby de samme dataene for Tyskland.

Military expenditure (% of GDP) - Germany | Data (worldbank.org)

Russerne har i hele perioden etter år 2000 lagt over 3% og toppet det i 2016 med 5,5%, Tyskland har enda ikke passert 1,4%.

Og du kan få de samme dataene for Norge;

Military expenditure (% of GDP) - Norway | Data (worldbank.org)

Og det mest irriterende med det hele er at mens Norge og Tyskland benyttet massevis på milliarder på å hjelpe Russland til å bli et land som det er mulig å leve sammen med, så har vi rustet ned, mens russerne har rustet opp. Det var bl.a. Tyskland som tok store kostnader ved å unngå en ytterlig uheldig utvikling ved Chernobyl, og Norge bladde opp flere titalls millioner for å avvikle noen vanvittige og livsfarlige fyrlykter i nordområdene som ble drevet av primitiv kjernekraftteknologi som i feil hender lett kunne utvikles til "dirty nuclear weapons." 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Dette spørsmålet - om Putin har øket "forsvarsbudsjettet" - langt ut over landets evne, er et spørsmål der en ikke bare kan be om "kilder." Dette er etter mitt syn allmennkunnskap som enhver debattant på Diskusjon.no  burde kunne finne ut av selv ved et enkelt google søk:

Takk for linkene. Men det er jo greit at det i følge tallene skal ha gått mye til forsvaret, men hva har det egentlig gått til. F.eks på tanks ser det jo ut som det meste har stått og forfalt. Deler er stjålet osv - så de 10-12k tanksene er vel kanskje kun toppen 3k mulig å få i strid med litt rep. Noe mer med god tid på seg til rep, hvis de får deler. Skjønner de har brukt endel til f.eks atomvåpen som nylig ble demonstrert og annet 'snaks', men er virkelig alt gått dit det skulle. 

Misstenker at mye har gått til 'personlig' forbruk/formue til enkelte. Litt som millionene som skulle gå til å smøre Ukrainerne for at 'spesialoperasjonen' skulle skje på ett par dager - der gikk vel så og si ingenting til det det skulle.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (23 timer siden):

Hvordan får du Russland til å være økonomisk overlegne? Økonomien deres er mindre enn flere av Natos medlemsland, sammenlignet med Nato samlet er Russland en miniputt. Militært overlegne er de jo heller ikke, Nato er overlegne på alle områder, inkludert mer moderne utstyr. Hvilke teknologisk russisk overlegenhet sikter du til? Eneste grunn til at Nato ikke griper inn og avslutter den mislykkede innvasjonen til Russland er at det vil være stor risiko for en atomkrig. 

Russiske styresmakter er ØVERLEGNE alle andre i verden....... i KORRUPSJON og dårskap .... 

Lenke til kommentar

Brann på russisk oljelager

Det statlige russiske nyhetsbyrået Ria skriver at det har brutt ut branner på et oljelager i byen Bryansk. Deres kilde er Russlands katastrofedepartement.

Flere brukere på sosiale medier melder også om eksplosjoner og branner. Bryansk ligger i nærheten av den ukrainske grensen, nordøst for Kyiv.

Det er ikke kjent hva som har skjedd, og ingen lokale medier har foreøpig meldt om brannene.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/meldinger-om-brann-paa-russisk-oljelager.wcvH9s_Pg?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Denne videoen av Jake Tran setter vestlig økonomisk- og nødhjelp til Ukraina i perspektiv. Det langsiktige målet er tydeligvis å sette dem i gjeld. Pengene de får, skal tilbakebetales med ågerrente.

Jeg ber her om flere perspektiv. Hvor mye av det de nå mottar, forventes tilbakebetalt? Hva er Jake Trans troverdighet?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...