Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Delvis said:

Javel, har ikke følgt hva hun har drevet med ellers. Hva feiler det hun da?

Fra det jeg har fått med meg: Støttet Assad-regimer, påstod at korona ikke var farlig/ikke fantes fordi det ikke lå døde mennersker på gaten i Oslo og at alle skulle dø før eller siden likevel og at de som døde var gamle som likevel levde på overtid.

Det er to ting jeg har fått med meg i alle fall uten å følge med på henne. Har sett at folk ikke er imponert over henne på "Farmen" heller (som jeg selv ikke har sett).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Hvorfor skal alle våpenforsendelser fra vestlige land til Ukraina offentliggjøres i media egentlig? Er det noe de får vi ikke får vite om?

- For å vise egen befolkning at lederene handler?

- For å vise Ukraina støtte?

- For at Vladolf Putler skal inse hva han møter?

Blir bare spekulasjoner fra min side.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal alle våpenforsendelser fra vestlige land til Ukraina offentliggjøres i media egentlig? Er det noe de får vi ikke får vite om?

Det spørsmålet har jeg stilt meg selv i minst fire uker. Hvorfor skal hvilke våpen, hva de kan benyttes til, hva er disse våpens sterke og svake sider - osv - omtales i vestlige media?

Slik at russerne kan forberede seg?

Jeg skrev et innlegg for et par dager siden der jeg påpekte at denne trenden er i ferd med å snu. I starten skulle alle skryte av at de hadde sendt, nå sendes det mye mer, også tyngre våpen, men bare noen få snakker eller skryter av det lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (9 minutter siden):

Det som ble sagt over, pluss:

- Det er noe vi ikke får vite om, eller får vite om en stund etter det er levert og i bruk

- Vise handlekraft

- Åpenhet ovenfor egen befolkning er viktig i demokratier

- Ikke noe poeng eller noe å vinne på å holde alt hemmelig

- Vanskelig/umulig å holde alt hemmelig i gode demokratier

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det som ble sagt over, pluss:

- Det er noe vi ikke får vite om, eller får vite om en stund etter det er levert og i bruk

- Vise handlekraft

- Åpenhet ovenfor egen befolkning er viktig i demokratier

- Ikke noe poeng i å holde så mye hemmelig

Jo det er et poeng å holde dette hemmelig her og nå.

Hva som lekker ut og blir offentlig om seks måneder eller 12 år er en helt annen sak og noe historikerne kan jobbe med.

Det bør jo være åpenbart for alle at vårt (vårt i meningen vestlige skattebetaleres) ønske om å bli fortløpende orientert, må vike for den taktiske og strategiske fordel det representerer at russerne ikke vet hvilke kapasiteter ukrainerne hersker over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Jo det er et poeng å holde dette hemmelig her og nå.

Hva som lekker ut og blir offentlig om seks måneder eller 12 år er en helt annen sak og noe historikerne kan jobbe med.

Det bør jo være åpenbart for alle at vårt (vårt i meningen vestlige skattebetaleres) ønske om å bli fortløpende orientert, må vike for den taktiske og strategiske fordel det representerer at russerne ikke vet hvilke kapasiteter ukrainerne hersker over.

Noen leveranser har jo blitt holdt hemmelig. Enten i dager eller uker. For eksempel Norges nyeste forsendelse med luftvernmissiler, eller USAs flydeler.

Dersom forsvarsmyndigheter og etterretning hadde sett det som viktig eller nyttig med hemmelighold i lang tid på alt, så ville de forsøkt det.

Kanskje de allerede gjør det på noe. Kanskje ikke.

De vet nok godt hva de gjør :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Noen leveranser har jo blitt holdt hemmelig. Enten i dager eller uker. For eksempel Norges nyeste forsendelse med luftvernmissiler, eller USAs flydeler.

Dersom forsvarsmyndigheter og etterretning hadde sett det som viktig eller nyttig med hemmelighold i lang tid, så ville de forsøkt det.

Kanskje de allerede gjør det på noe. Kanskje ikke.

De vet nok godt hva de gjør :) 

Vi vet knapt nok konturene av hva som skjer. Jeg minner om at det er krig, krig betyr stort sett at alt er lov. Jeg skal vedde en flaske Chateau Mouton Rothscild 1945 til ca. NOK 150.000,- på at der er minst 5000 mann fra "Vesten" involvert i covert eller sinister operasjoner i Ukraina, og for alt jeg vet, også inne i Russland.

Chateau Mouton Rothschild 1945

Og dette veddemålet kan jeg trygt innlate meg på, det vil i praksis være umulig å finne ut hvem som vant eller tapte dette veddemålet.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (12 minutter siden):

Poenget mitt er naturligvis hemmelighold. Skjønner ikke hvordan noen her ikke forstår betydningen av akkurat dette i en krigssituasjon. 

Tror ingen forstår betydningen av hemmelighold i denne situasjonen bedre enn forsvarsmyndighetene, med alt det innebærer av etterretning og analyse. De anser det åpenbart ikke alltid nødvendig å hemmeligholde alle leveransene, og/eller at åpenhet eller en annonsering har en større nytteverdi. Da velger jeg å tro at de har meget god kontroll på hva de driver med.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

La merke til en bil med ukrainske skilter som står parkert i nabolaget. I bakruta har de hengt opp en barnetegning med teksten "tusen takk!" og de norske og ukrainske flaggene. 

Det ga en litt rar følelse å gå forbi den bilen. Jeg begynner å bli gammel og sentimental. 

Gikk forbi en bil dekket med ukrainske flagg samt et klistremerke hvor det sto "NO WAR". Bilen hadde russiske skilter og jeg undres om det var en ektefølt støtteerklæring og/eller en lur måte å unngå hærverk på bilen 😂

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

27. februar ga den tyske våpenindustrien rikskansler Scholz en 48-siders liste over militært utstyr som kunnes sendes til Ukraina, skriver Bild. Scholz ventet helt til i dag med å videresende dette til ukrainerne, men kontoret hans sendte kun ukrainerne halve dokumentet.

Der Panzer-Bluff des Kanzlers
https://www.bild.de/bild-plus/politik/ausland/politik-ausland/ukraine-krieg-wie-kanzler-scholz-mit-waffenlisten-trickste-79826290

Å gud endelig:

Germany says open to sending Ukraine heavy weapons
https://www.reuters.com/world/europe/no-taboos-weaponry-ukraine-says-german-foreign-minister-2022-04-21/?taid=62615c637d8a320001c3265c&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter

Men hva enn dette betyr i praksis, og om ikke Scholz finner nye måte for å bremse dette på:

"Pressed by journalists on whether Germany's Leopard tank would be sent to Ukraine, she said troops would need training to use such advanced kit, and that Berlin would pay for that training."

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 timer siden):

Dette er typisk Russland retorikk. At Lavrov på den ene side hevder at de ikke skal benytte atomvåpen, men på den annen side opplyser at det ikke vil skje "i denne fase," er jo akkurat den samme virksomhet de har holdt på med de siste seks - syv ukene.

Omtrent som at "i den nåværende situasjonen har vi ingen planer om å invadere Ukraina," så gjør de det dagen etterpå.

Jeg leser dette som desperasjon fra russisk side, i går fikk de et akutt behov for å teste Satan 2, omtrent samtidig meddeler Lavrov at vi ikke skal benytte atomvåpen i den nærværende fase.

De truer åpenbart med atomkrig, men på den annen side tror (eller skal jeg redusere det til at jeg håper?) at der fortsatt er krefter i Russland som forstår at hvis de ikke greier å ta Ukraina med konvensjonelle midler og derfor må true med atomvåpen, så er i hvert fall Putin regimet toast. Noe det sannsynligvis er uansett, men her må bl.a. Lavrov vurdere sitt ettermæle, og det vil også Putin gjøre.

La de få sin lille seier i Mariopool, gi de litt mer av Donbass - og få deretter slutt på denne dritten. Ukraina vil garantert overleve og vil bli et nytt symbol for en ubendlig vilje, stolthet og "Fuck You" hvis du prøver deg.  

Jeg tror ikke de har til intensjon å bruke atomvåpen i hele krigen. Men Lavrov uttaler seg bevisst usikkert fordi at verden skal ta han på ordet og være usikre på hva Putin er i stand til. Som om han var mentalt ustabil. Hensikten er at verden skal føle frykt. Håpet er at det skal begrense hvilke motreaksjoner man kan finne på, for å unngå at det klikker for Putin. Det er altså mer et psykologisk spill.

• Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror ikke de har til intensjon å bruke atomvåpen i hele krigen. Men Lavrov uttaler seg bevisst usikkert fordi at verden skal ta han på ordet og være usikre på hva Putin er i stand til. Som om han var mentalt ustabil. Hensikten er at verden skal føle frykt. Håpet er at det skal begrense hvilke motreaksjoner man kan finne på, for å unngå at det klikker for Putin. Det er altså mer et psykologisk spill.

De har ikke annet å si. De var underlegne NATO før krigen, og må har de vist seg å være underlegne det aller meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Delvis said:

Etter å ha sett noen skriverier, leste jeg på FB siden til denne Kari Jaquesson.
Og må si jeg lurer. Hvordan går det an for en oppegående kvinne i et opplyst samfunn å støtte det Russerne gjør?
Eller kanskje det har klikket for hun. Husker jo dama fra langt tilbake med trimprogrammer og sånt. Men vet ikke hva som er greia helt her da.

Hun har utvist lav innsikt i sammensatte situasjoner helt siden hun holdt på med trim programmene sine. Heldigvis avslører slike individer seg ganske fort med munnbruken.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...