Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

agvg skrev (3 timer siden):

Kina er ett diktatur som spiller laaange spill, slike spill som demokratier ikke forstår i sin fireårsverden. Har ingen tro på at Kina ikke ønsker og totalt dominere der de kan og får lov til det. Handel er bare begynnelsen.

Ja det er i disse baner vi bør tenke. Ikke for å være fremmedfiendtlig, men å omtale Kina som den "voksne i rommet" fordi de nå sitter rolig i båten, tror jeg vi skal være svært forsiktige med. Kina er aggressive de og, se hvordan de utvider marinen sin og hvordan de oppfører seg overfor naboene sine.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
sjamanen skrev (3 minutter siden):

Ja det er i disse baner vi bør tenke. Ikke for å være fremmedfiendtlig, men å omtale Kina som den "voksne i rommet" fordi de nå sitter rolig i båten, tror jeg vi skal være svært forsiktige med. Kina er aggressive de og, se hvordan de utvider marinen sin og hvordan de oppfører seg overfor naboene sine.

Kina har vært en nasjon i tusenvis av år, til tider en supermakt i sitt område, de har ikke glemt dette selv etter de tilbakeslagene de har hatt over de siste to hundre år.

Endret av agvg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Noen her inne som har kontroll på dagene? Vi er et stykke forbi 24 timer, men hvor lenge er det igjen til 100 dager?

Alle vet jo hvem som skulle få slutt på denne grusomme krigen, som en nasjon har satt i gang. Skulle tro at Trump klarte å overbevise bestevennen sin snart?

Virker som de nå er i ferd med å fokusere sine millitære innsatser, sammen med en annen stat i midtøsten som heller ikke bryr seg nevneverdig om internasjonal lov. Også her har Russland et og annet å si. Tror det blir "hett" i midtøsten snart. Desverre.

• Liker 1

https://www.nettavisen.no/nyheter/nato-utstyr-filleristes-uegnet-til-kampbruk/s/5-95-2391514

Nato-utstyr filleristes: – Uegnet til kampbruk

...

Ifølge Spiegel viser et referat fra et foredrag holdt for 200 tyske offiserer at ukrainske soldater har hatt blandede erfaringer med de tyske våpensystemene

...

Haubitser og stridsvogner svikter

--

Ifølge dokumentet er Gepard Ukrainas «mest populære, mest effektive og mest pålitelige våpensystem».

...

• Innsiktsfullt 5
12 hours ago, qualbeen said:

https://www.instagram.com/p/DH_pbP9MSFT/?img_index=2&igsh=ZXNjNDdqMmQ2dXN6

image.thumb.png.f7404360bc214f8105312ea94890f932.png

Edit: innser i etterkant at dette er et eldre innlegg. Fra 3. april. Men jeg hadde ikke fått den med meg før nå..

Det er nesten helt ubrukelig å navigere seg på den linken. Svære blokkerende popups som gir inntrykk av at man ikke kommer videre eller er velkommen. Etter litt knot frem og tilbake så fikk jeg omsider opp teksten og ikke minst avsenderen så noe som helst av det ga mening.

• Liker 1

https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-ca98fa24-29a3-4c74-aa7d-ce38f756270d

Russia seizing thousands of homes in occupied Mariupol

By Olga Robinson, Christine Jeavans, Olga Malchevska and Matt Murphy
17 April 2025
...
There have been reports for some time that Russia has been seizing property in occupied Ukraine. But a new law has accelerated the process - and made it harder for Ukrainian owners to assert their rights.
...

Russian officials use the term “ownerless” to describe homes they say are not in use or have no legal owner - effectively property not registered in Russia.

But these flats do have legal owners - including Ukrainian residents who fled Russian occupation, or the heirs of those who died in Russian attacks.

...

• Innsiktsfullt 2
14 minutes ago, linux-fan said:

Ifølge dokumentet er Gepard Ukrainas «mest populære, mest effektive og mest pålitelige våpensystem».

Det er litt av en dom over de siste 50 års våpenutvikling. Men det er ikke helt uventet, jeg tror bl.a. @JK22 har drøftet dette her for lenge siden.

• Liker 1

Bloomberg: USA åpner for at Krim kan bli russisk
https://www.nrk.no/nyheter/bloomberg_-usa-apner-for-at-krim-kan-bli-russisk-1.17387195

USA forbereder seg på å anerkjenne russisk kontroll over den ukrainske Krim-halvøya, som del av en større fredsavtale, melder Bloomberg News.

Det opplyser ikke navngitte personer med kjennskap til saken til TV-kanalen.

Bloombergs kilder sier imidlertid at ingen endelig beslutning er tatt så langt.

Ord blir fattige.

• Innsiktsfullt 8
skaftetryne32 skrev (36 minutter siden):

I følge Anders Puck Nielsen så er NATO langt bak når det kommer til droneteknologi. 

Vel, hva var det jeg sa? :p Helt siden starten av fullskalainvasjonen skrev jeg at Norge (og Europa?) henger langt etter på droneteknologi og må satse 100 ganger mer på det. Det er skremmende å se at dette påtrykket fortsatt etter 3 år kommer i stor grad fra youtubere, nettfora og sånt i stedet for fra forsvar, regjering og militærindustrien. Mon tro hvor mange år det tar før de faktisk åpner store dronefabrikker i Europa og åpner øvingsfelt for dronekrig. Europa burde ha kapasitet til å produsere i hvert fall 100 000 droner i måneden, i et stort spekter av ulike varianter, som hele tiden forbedres etter erfaringer fra både Ukraina og øvingsfelt. Proffutgaven av Robotwars.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2

På hvilen planet er døgnet 15 timer langt?

Det er bare Putin som manipulerer Trump til å kunne si "jeg holdt lovnaden min"

24 timer -> 100 dager -> bidens war

To end the war -> truce -> Ukraine is to blame for braking it

Trump er en simpel lettlurt notorisk løgner. Dette vil han vri på og fortelle "jeg gjorde som jeg lovte - våpenhvile i 24 timer"

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Sitat

Russland og Ukraina har utvekslet flere hundre krigsfanger

Ifølge Reuters, som siterer det russiske forsvarsdepartementet, har Russland og Ukraina utvekslet 246 krigsfanger.

I en melding på Telegram skriver president i Ukraina Volodymyr Zelenskyj at de har fått tilbake 277 krigsfanger fra Russland.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...