Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (42 minutter siden):

Ja, det er veldig heldig at en populær presidentkandidat på høyresiden ikke bare er korrupt, men ble tatt i god tid før valget, slik at hun kan fradømmes retten til å stille til valg. Enda mange ville stemme på henne.

det foregår til stadighet lignende saker rundt hele verden, populære og/eller omstridte politikere anklages for penge-relaterte lovbrudd. Hvordan skal vi skille mellom de ekte vs oppdiktede?

I Frankrike risikerer nå tidligere president Nicolas Sarkozy 7 års fengsel for korrupsjon

https://www.nrk.no/nyheter/ber-om-sju-ars-fengsel-for-frankrikes-tidligere-president-sarkozy-1.17359366

jeg er sikker på han har støttespillere som mener han er uskyldig, men er han det?

I Tyrkia har den populære borgermesteren i Istanbul, Ekrem İmamoğlu, blir arrestert anklaget for korrupsjon. Siden det er Tyrkia (Erdogan) er det lett å helle mot at vedkommende er uskyldig, men han kan jo faktisk være skyldig da.

Statsminister Benjamin Netanyahu er anklaget for korrupsjon, skal vi tro på anklagene eller ikke?

tidligere statsminister i Pakistan, populære Imran Khan, har vært fengslet flere ganger for forhold mange tror er oppdiktet,

osv osv. disse sakene finnes rundt det hele.

med andre ord, det et minefelt mht. til sant eller usant.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at de øker i popularitet på grunn av deres skamløse løgnaktighet, som de får stor støtte for fra det like skamløst løgnaktige russiske regimet.

Det som gjøres er å lyve og manipulere for å få folk sinte og redde. Det er slik nazister, fascister og annet totalitært pakk skaffer seg makt.

Det er nemlig en ting å kritisere innvandringspolitikken fra et saklig, rasjonelt standpunkt. Det er noe helt annet å direkte lyve og dikte for å narre folk.

Jeg er selv skeptisk til å la for mange flyktninger få bli, og mener det bør være mye enklere å kaste ut skadelige mennesker. Men jeg prøver å forholde meg til fakta, og ikke til ren løgnpropaganda.

Nei, hun er dømt for å ha stjålet millioner. Hun er altså ikke bare anklaget, men er en dømt kriminell. Hvorfor ønsker høyresiden alltid dømte kriminelle som ledere? Jeg skjønner det bare ikke. Trodde høyresiden var opptatt av LOV OG ORDEN. Så feil kan man ta.

"Law and order for me, not for thee."

Jeg må forresten takke det for et utmerket eksempel på ren og bevisst oppdiktet feilinformasjon. Rett fra Kreml-dreieboken. For målet er å undergrave folks tillit til både systemet generelt, og ikke minst rettssystemet.

Putin takker deg for din gode tjeneste.

Beløpet le Pen er dømt for skal være 30 000 euro. Dette er nok lawfare.. 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Ingen er mer aktive med å kansellere folk enn den ekstreme høyresiden. Ingen slår hardere ned på annerledestenkende enn slike som Trump og hans følgere.

Nokre slår enno hardare ned på dette enn Trump, men då snakkar ein om diktatorar som Putin, Xi Jinping eller Kim Jong Un. Kanselleringa kan ofte gå føre seg med ved at folk brått fell ut av eit vindauge i stor høgd, hamnar i fengsel eller blir sendt til Ukraina.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Russlands forsvarsdepartement hevder å ha utført et rakettangrep mot et møte mellom ukrainske militæroffiserer og vestlige instruktører i Kryvyj Rih i Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/i/AvMdxn/russland-hevder-aa-ha-drept-utenlandske-offiserer-i-ukraina

får håpe Ukraina har sin egne planer på sofistikerte mål i Russland :ph34r:

btw, NRK skriver at det var flere sivile drepte

Sitat

Minst 16 døde, deriblant 6 barn, i russisk drone angrep i Ukraina

https://www.nrk.no/nyheter/minst-16-dode_-deriblant-6-barn_-i-russisk-drone-angrep-i-ukraina-1.17371236

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Økt Ukraina-støtte endelig godkjent
Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) og forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) bekreftet i dag at den opptrappede støtten til Ukraina i dag ble behandlet og godkjent i statsråd.
Stoltenberg slo fast at det er vedtatt en pakke med støtte på 50 milliarder kroner, på toppen av 35 milliarder fra tidligere.

https://www.nrk.no/nyheter/okt-ukraina-stotte-endelig-godkjent-1.17370605

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (16 timer siden):

Ja, det er veldig heldig at en populær presidentkandidat på høyresiden ikke bare er korrupt, men ble tatt i god tid før valget, slik at hun kan fradømmes retten til å stille til valg. Enda mange ville stemme på henne.

Dette er veldig heldig.

Ja, det er bedre å la mafiøse storforbrytere slippe unna så de ikke trenger å stå til ansvar for handlingene sine. For det at de er mafiøse storforbrytere tyder jo på at de definitivt vil oppføre seg eksemplarisk hvis de får mer makt.

Men selvsagt er det aldri de mafiøse storforbryterne som har ansvar for forbrytelsene sine. Det er alltid noen andre man kan skylde på. De mafiøse storforbryterne er jo uskyldige stakkarer som bare er ofre.

Sitat

Jeg vil også helst slippe å bli styrt av ytre høyre, da jeg setter pris på sosialdemokrati og velferdsstaten. Greit å bli kvitt henne. Men da må de andre partiene høre på folks bekymringer.

Hvis man er avhengig av løgnaktige mafiøse storforbrytere som talspersoner så bør man kanskje gå et par runder med seg selv?

Sitat

Nå kan hun bli martyr i stedet.

Ja huff. Da burde hun jo ikke holdes ansvarlig for sine forbrytelser. Law and order for me, not for thee!

Sitat

Det holder ikke å overbevise meg om at alle argumentene mine er feil. Det stopper ikke høyrebølgen som rammer USA og europeiske land. Det er mange som har denne oppfatningen.

Andre kan også lese det du skriver. Det er ikke alle som leser tråden som aktivt deltar. Det er viktig at høyreekstrem propaganda blir motsagt slik at folk ikke blir lurt.

Sitat

Så i stedet for å anklage meg for å være putinist, prøv å lære hvordan man stopper dette.

Ved å komme med fakta så folk ikke lar seg lure.

Da disse høyreekstreme løgnene om "martyren Le Pen" først startet så tenkte jeg at jeg burde lese kommentarene. Og javisst, i kommentarene kom fakta på bordet med en gang. Med andre ord, alle som svarte på det opprinnelige propagandainnlegget med fakta, bidro til at jeg raskt fikk vite hva det egentlig handlet om.

Så det tok bare sekunder fra jeg leste den fascistiske propagandaen, til jeg fikk fakta på bordet.

Derfor er det viktig med rettelser. Noen er faktisk ute etter å vite fakta.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folks legitime bekymringer er ikke høyreekstrem propaganda.
Det er et stort problem at ytre høyre er flinkere til å høre på folk.

Og pengene hun skal ha underslått blekner i forhold til milliardene som settes over styr med strømkrise, masseinnvandring, grønn svindel osv. Folk med stemmerett har fortsatt behov for å bli hørt. Hvis korrupsjon i politikken plutselig er blitt forbudt, bør det håndheves mer konsekvent.

Det blir ikke sant fordi jeg påpeker det. Jeg påpeker det fordi det er allerede er sant, og mange med stemmerett mener det.

Du trenger ikke gjøre dette til tråden der jeg skal være djevelens advokat. Ta det til deg som konstruktiv kritikk. Jeg vil at sosialdemokrater skal styre landet, men da må de føre en sosialdemokratisk politikk.
Woke, LGBTQ+ og islamsk masseinnvandring er ikke en god erstatning for sykelønn, arbeidernes rettigheter, forutsigbar og rettferdig økonomi, varme i stua og dusjing i over 3 minutter med god samvittighet. Folk vil ha forandring. Jeg er ikke overbevist om at ytre høyre er bedre for arbeiderklassen, men mange velgere tror det. Husk at Trump vant.

Minner om strømkrise-tråden, som nå er på over tusen sider. Jeg har flere ganger forklart hvordan man løser strømkrisen.
Men å løse strømkrisen er ikke målet til forkjemperne. De vil bare forklare hvorfor strømkrise er positivt og uunngåelig fordi de selv tjener på det.

Dette er Ukraina-tråden, kan vi nå slippe flere sidespor?
Jeg vil ikke diskutere disse sakene her. Jeg forklarer hvorfor vi er splittet, slik at vi kan ta tak i det, og samles igjen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=180404

Sitat

Ukrainske kilder oppgir til nyhetsbyrået Reuters at de har truffet en russisk våpenfabrikk i Samara-regionen sentralt i Russland. Det melder nyhetsbyrået Reuters.

Angrepet skal ha skjedd ved hjelp av droner, og det skal være registrerte eksplosjoner og branner på steder, ifølge kildene til Reuters.

Forsvarsdepartementet i Russland hevder på sin side at Ukraina har utført en rekke angrep mot Russisk infrastruktur for energi.

Både Russland og Ukraina skal være enige om å ikke angripe denne type infrastruktur. Kreml har gjennomgående hevdet at Ukraina ikke overholder denne overenstemmelsen.

Forsdag ble 18 ukrainere, ni av dem barn, drept i et russisk rakettangrep mot byen Kryvyj Rih, ifølge ukrainske myndigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Et forslag: Hvis det blir fredstyrker i Ukraina etter at det blir kanskje et våpenhvilet, så bør de landene som ligger nærmest til Russland sende sine soldater. Norge, Polen, Sverige, Baltiske og Sentral-Europa. Kanskje Tyskland også. 

Hva er tankene bak det forslaget?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (30 minutter siden):

De har ikke lyttet de har fortalt, og mange har gått rett på limpinnen, at ytre høyre  lyver om så mye det er problemet, kjenner du til uttrykket flooding the zone ? Vel jeg anbefaler deg å lære deg det, for det er taktikken de bruker, de oversvømmer sonen med tvilsom informasjon, så mange løgner at det er vanskelig å sjekke alle, og mange lar seg altså lure av informasjon som er falsk, du viser det jo selv, du kom inn her med en mengde feilinformasjon som du fremstilte som fakta, til tross for at det var ren fantasi. Høyrepolitikk er greit nok, men dette du kommer med her er feilinformasjon, og jeg håper du på et eller annet greier å komme deg ut av denne kulten, og inn i virkeligheten igjen.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Hva er tankene bak det forslaget?

Fordi jeg har en følelse de andre europeiske som ligger langt vekke fra Russland vegrer seg for å sende soldatene sine. Spanias Pedro Sanchez sa nylig at han tviler sterkt på at russiske styrker kan komme seg til Pyrenees og den største trusselen mot Spania er hybridkrigen. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Folks legitime bekymringer er ikke høyreekstrem propaganda.

Problemet er berre at dei er ikkje flinkere til å høyre på folk. Dei er som Trump jæla flinke til å lyge for folk. Dei seier det folk ønsker å høyre, mens dei fyller sin eigen lommebok. Mens dei politikarane som faktisk prøver å løyse problemer og skape ei betre verd og ikkje lyger for folket blir upopulære.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (39 minutter siden):

Problemet er berre at dei er ikkje flinkere til å høyre på folk. Dei er som Trump jæla flinke til å lyge for folk. Dei seier det folk ønsker å høyre, mens dei fyller sin eigen lommebok. Mens dei politikarane som faktisk prøver å løyse problemer og skape ei betre verd og ikkje lyger for folket blir upopulære.

I stor grad sant om høyresiden.

Men denne taktikken hadde ikke fungert om ikke makthaverne på venstresiden hadde jaget bort velgere med egne løgner og upopulær ideologi, som etterhvert ble gjennomskuet.

Hvem har den mest troverdige løsningen på venstresidens kaos, og til hvilken pris? Hvem har best politikk for den forsømte arbeiderklassen? Det kunne vært venstresiden, men de støtter masseinnvandring.

Jeg håper de kan ta til seg konstruktiv kritikk, for jeg har ikke tiltro til at oligarkstyret på høyresiden som overtar er bedre.

Enhver konstruktiv kritikk av venstresidens feilsteg blir hele tiden mistolket som nesegrus beundring av Trump, Le Pen og Musk.

Jeg vil bare at man lærer av feilene, og den retorikken som gjør dem populære. Ellers vinner de. Og det er ikke bra for Ukraina etter oss. Det er det Putin vil.

Folk ser på Trump og Putin som redningen i kampen mot woke.

Sosialdemokratene må føre en sosialdemokratisk politikk. Mer samlende, mindre splittende politikk. Det er uforenelig med den aktivistiske linjen. Putin utnytter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...