Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, coyotl said:

Og du burde se at det var et retorisk spørsmål. EU er allerede inne i en dyp resesjon pga den store økningen i energipriser osv. Det ser ut som noen har utpekt en storstilt militær opprusting som vei ut av krisen. Betimelig å spørre hva som er planen.

EU er ikke inne i noen resesjon 

• Liker 9
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 timer siden):

Putin fortsette og fortsette; han har fått tunnelsyn, spesielt nå som Trump er i full gang med å ødelegge for enhver - og Trump selv nekte å straffe russerne så langt. Dette blir det latt merke til i senatet, hvor misnøyen blant de republikanske senatorene er voksende. I Pentagon er det mange som vil ha ukrainerne i varmen, for de får verdifull hjelp fra disse omkring dronebekjemping, artillerikrig, kamuflasjetaktikk og EW som luftvernstaktikk - og dronekrig. De vil ikke miste dette med et stort antall prosjekter basert på ukrainernes assistanse. 

Har du lest denne lange og gode artikkelen hos nytimes som omhandler hjelpen på mange områder som Ukraina har fått fra starten av Krigen, og som var mye mer omfattende enn jeg har fått med meg.

https://www.nytimes.com/interactive/2025/03/29/world/europe/us-ukraine-military-war-wiesbaden.html?unlocked_article_code=1.704.CkdE.JXyYi33WlUhx

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (7 timer siden):

EU er ikke inne i noen resesjon 

Stemmer. Tyskland er fortsatt i resesjon:
https://news.sky.com/story/germany-europes-largest-economy-is-facing-a-third-consecutive-year-of-recession-13289549

, men EU totalt sett er ikke det:
https://economy-finance.ec.europa.eu/economic-forecast-and-surveys/economic-forecasts/autumn-2024-economic-forecast-gradual-rebound-adverse-environment_en

Men veksten har avtatt mye, så det blir spennende å se hva Trump-toll-rotet vil medføre.
Jeg er forsiktig optimist, men veldig usikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (11 timer siden):

Herregud, du kommer jo bare med stråmenn og våsete påstander. Den militære opprustningen er et resultat av russisk ondskap og imperialisme.

en vel enkel forklaring. Gassmangelen er i ferd med å bli prekær, lagrene lave. Kan bli problem senere på året. Prisene er flerdoblet, dette stopper det som var EUs industrielle lokomotiv, Tyskland.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (44 minutter siden):

Stemmer. Tyskland er fortsatt i resesjon:
https://news.sky.com/story/germany-europes-largest-economy-is-facing-a-third-consecutive-year-of-recession-13289549

, men EU totalt sett er ikke det:
https://economy-finance.ec.europa.eu/economic-forecast-and-surveys/economic-forecasts/autumn-2024-economic-forecast-gradual-rebound-adverse-environment_en

Men veksten har avtatt mye, så det blir spennende å se hva Trump-toll-rotet vil medføre.
Jeg er forsiktig optimist, men veldig usikker.

Trump vil tilbake til fortiden. Den hårreisende 'mineralavtalen' minner om det USA gjorde etter 1.verdenskrig, som var et astronomisk krav om tilbakebetaling av støtte til 'allierte', dvs. det som ble gitt før USA gikk inn i krigen. Dette var nytt, uventet, hadde blitt løst annerledes før. Regningen ble sendt til Tyskland, som imidlertid ikke ble gitt noen  noen mulighet til å tjene dollarene som trengtes for tilbakebetaling. Resultat: pengetrykking, hyperinflasjon, ustabil sirkulasjon av gjeld globalt. Sammen med andre faktorer som gjorde systemet ustabilt la det grunnen for Depresjon og 2.verdenskrig. Med tollkrigen vil tRump tvinge/presse andre land, men vil det lykkes? Reindustrialisering er ihvertfall usannsynlig og kanskje heller ikke målet, heller en videre styrking av milliardærklikkens makt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Har du lest denne lange og gode artikkelen hos nytimes som omhandler hjelpen på mange områder som Ukraina har fått fra starten av Krigen, og som var mye mer omfattende enn jeg har fått med meg.

https://www.nytimes.com/interactive/2025/03/29/world/europe/us-ukraine-military-war-wiesbaden.html?unlocked_article_code=1.704.CkdE.JXyYi33WlUhx

Artikkelen er fantastisk godt lesestoff! Kudos til deg for å ha funnet og delt den.

En interessant observasjon fra det jeg har lest så langt er hvordan vestlige (primært amerikanske) militære ledere opererer og planlegger basert på stor grad av gjensidig tillit, mens de ukrainske lederne ikke gjør det. Dermed mister man tempo og momentum i offensive aksjoner, mao. blir dette en kritisk svakhet.

Jeg antar at dette er noe som henger igjen fra sovjetisk (russisk) militær utdanning som vel de aller fleste, om ikke alle de nåværende, ukrainske generalene har som bakgrunn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Denys Davydov har nemnt dette mange gonger, og meiner at det må reformer til.

I et utvidet perspektiv utgjør jo dette forskjellen på doktrinene i vest og øst. Sovjetisk (russisk) doktrine har jo alltid vært stor grad av sentral kontroll der så godt som alle avgjørelser tas sentralt. Det er lite taktisk slingringsmonn hos enhetsledere på lavere nivåer, og alt bunner trolig i at det er lite eller ingen tillit å finne mellom offiserer, avdelinger og våpengrener. Det gjør at "combined arms tactics" som er den nominelle doktrinen i Russland ikke vil fungere skikkelig pga lange kommandokjeder og svært lite tverrfaglig samhandling.

NATO har lagt mye myndighet ned på individet slik at f.eks. en lagfører kan gjøre egne valg om hvordan oppnå de taktiske målene for sitt lag. I tillegg er tverrfaglig samhandling prioritert på en slik måte at en lagfører på bakken kan snakke direkte med pilotene som gir CAS, og direkte med vognkommandørene hos panseravdelingene. Dette gir mye raskere taktiske beslutninger.

Et Ukraina i NATO vil måtte gjøre store endringer i sitt militære, ja. Jeg antar at Polen har vært igjennom lignende øvelser, men jeg er mer usikker på land som Romania og Slovakia. Dog er de inne i folden, og de gjør eller har forhåpentligvis gjort nødvendige grep i den retningen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Forstår du nå hvorfor denne typen partier øker i popularitet? Det skulle ikke vært nødvendig. Jeg vil helst slippe at de kommer til makta, men da må de vanlige partiene endre kurs.

Men sjølve promisset er feil, på same måten som tesen om at jorda er flat. Europa har aldri hatt fri innvandring. Samstundes er ein heilt avhengig av innvandring for at Norge og Europa skal gå rundt. Mangfald, som Trump-administrasjonen har gått til krig mot inneber at ein kan seie og meine det ein vil (med visse unntak knytt til hat, truslar og terror), vere den ein er, liggje med den ein vil, og at alle skal ha dei same rettane og dei same mogelegheitene uavhengig av kven ein er. Dette er europeiske verdiar som ein må slå ring om i ei tid der demokratiutviklinga går i revers over store deler av verda. Det er også slik at klimaendringane iallefall for ein stor del er menneskeskapte, og det må radikale endringar til for at det skal vere mogeleg å leve- og ha gode liv på denne planeten i framtida.

Men eg forstår godt at dei som oppfattar dette heilt annleis enn meg, og som føler at deira stemme ikkje blir høyrt går til alternative parti på ytterfløyane. Det hjelper heller ikkje at politikarar med tunnelsyn gjer dumme ting som å leggje ned atomkraft og satse einsidig på ustabil vindkraft som vil øydeleggje mykje natur. Utfordringa er å nå fram til desse veljargruppene, slik at dei i det minste kan ha ei oppfatning av verda som stemmer mest mogeleg med verkelegheita, og ikkje lar seg forføre av folk som er imot mangfald og innvandring for ein kvar pris, som hevdar at klimaendringane ikkje er menneskeskapte, som alltid treng nokon syndebukkar å leggje skulda på, eller som hevdar at jorda er flat.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (31 minutter siden):

Når dette er sagt: Skal ein unngå amerikanske tilstandar med "kulturkrig" er det også viktig at ein har eit mangfaldig debattklima der folk ikkje skal måtte gå rundt og passe seg for kva dei seier i redsel for å bli kansellerte. Det må også vere rom for å gjere feil. Eit romsleg debattklima med takhøgd er etter mi meining den beste måten å bekjempe radikalisering og ekstremisme.

I Førde har det vore morgonmøte i Nynorskhuset. Temaet var ytringsfridom. Blant tilhøyrarane var Randi Førsund som seier dette:

Sitat

– Eg synest debattklimaet dei siste åra har blitt betydeleg innskjerpa, og det er skremmande. Eg tenker at dei som veks opp no, ikkje veks opp med ytringsfridom, seier ho.

Ho meiner at mange no er usikre på kva som er sosialt akseptert å seie.

– Seier ein noko feil som folk reagerer på, så er ein redde for at det skal gå utover karrieren, seier Førsund.

https://www.firda.no/ytringsfridom-var-tema-pa-morgonmote-viktig/s/5-15-1871570

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Men de østeuropeiske arbeidsinnvandrere som bygger hus, maler garasjer, plukker jordbær og steller funksjonshemmede, er ikke de samme menneskene som de sårbare, trangbodde, norske statsborgere som mangler fritidstilbud, utgjør mangfoldet, og som bidrar til kriminalstatistikken.

De kommer fra helt andre land, og slipper inn i Norge med helt andre visum, med hele andre intensjoner. 

De politisk korrekte partiene kan fortsette å nekte for dette, men de tjener ikke stemmer på det.

Vi må stille krav til at innvandrere er nyttige for oss, eller i det minste ikke skadelige for oss. 

Ideen om at vi ikke kan redusere innvandring fordi vi er avhengig av kriminelle, trygdede asylsøkere for å stelle våre eldre og få hjulene til å gå rundt, er feil. Polakker tar slike jobber om det ikke finnes nok norsk arbeidskraft. Polakker kommer fra Polen, ikke Somalia.

Du har litt rett, men veldig mykje feil. Hudfargen til helsefagarbeidarane på den lokale sjukeheimen eller til kassadama på Kiwi tilseier at desse neppe er frå Polen, men at Somalia er nærmare sannheita.

Ein kan ikkje generalisere slik som du (og mange andre) gjer her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 minutter siden):

Du har litt rett, men veldig mykje feil. Hudfargen til helsefagarbeidarane på den lokale sjukeheimen eller til kassadama på Kiwi tilseier at desse neppe er frå Polen, men at Somalia er nærmare sannheita.

Ein kan ikkje generalisere slik som du (og mange andre) gjer her.

Sjansen for at kassadama eller helsefagarbeideren er fra Somalia er veldig lav, for det er bare 20 prosent av de som er i jobb. Gjennomsnittet for landet er 65.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Flott med arbeidssomme og lovlydige arbeidsinnvandrere fra Somalia eller hvor som helst. Men statistikken viser at denne gruppen er kraftig overrepresentert i den sårbare og trangbodde kategorien. 

Velgere er lei av sårbarhet og trangboddhet. Sykepleieren og kassadama kan sikkert bli, men vi må kunne sparke ut de kriminelle og asylsøkere uten behov. 

De vanlige partiene kan fortsette å problematisere det, men da vil folk stemme på partier som faktisk tilbyr enkle løsninger. USA valgte Trump. Tyskland fikk nesten AfD.

Frankrike anklager Le Pen for korrupsjon for å hindre henne i å stille til valg. Er det en demokratisk måte å gjøre det på?

Og jeg tror mange som stemmer høyresiden har bange anelser, og helst ville stemt på et sosialdemokratisk parti om det fantes.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...