Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Splitter said:

men isteden for å forsøke å berolige Sverige og Finland, begynner de å slenge rundt seg med tåpelige trusler og advarsler.

Det blir jo omtrent som å sende "dick pics" til andre. Men Russernes logikk så er det å vise muskler det eneste som fungerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Det er sant. Personlig kristne kan virke hjernevasket på andre. Og scientologikirken bruker hjernevask i rekrutteringen. I hvert fall ikke mye pent som står om dem.

Og Putin kriger med Gud på sin side.

Det sier mye om både religiøse maktapparat og hvordan politiske maktapparat bruker det religiøse maktapparatet for å nå ut til en større del av befolkninga. Disse maktapparatene har vært sammenvevd i årtusner og selv etter et århundre med synkende sammenveving så henger de i hop.

Jeg som tar avstand til religion kan dermed hevde moralsk høygrunn fordi jeg ikke tilber noen grusom gud som støtter eller har støttet terror, folkemord, voldtekt, massedrap osv. Så kan man spørre seg selv, hvilke guder har ikke støttet grusomheter opp gjennom historien? Det kan ikke være mange, om noen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ikke så rart at halve verden vurderer nato-medlemskap når Russland prøver seg på det ene landet etter det andre. Dette vet de jo, men de må jo holde spillet i gang for innbyggerne sine.

Ettersom NATO er så demonisert i Russland og de hevder at USA og noen ganger UK er de store stygge ulvene som trekker i NATO-trådene, kunne det vært en idé med en ny forsvarsallianse "Russlands naboer" eller noe sånt. Gjerne noe som hverken utelukker et samtidig NATO eller CSTO-medlemskap. Altså en allianse som har som mål å både sikre Russlands naboland mot angrep fra Russland og som stiller garantier ovenfor Russland at de ikke vil krenke deres anerkjente territorie.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Windfarmer said:

Jeg forstår ikke hva du mener, Groysman synes å mene nøyaktig det samme som meg og som jeg har beskrevet ovenfor. Krigen Russland har startet er i første omgang en krig som definerer hva Ukraina skal være videre, og hvis ikke Russland stoppes i Ukraina må NATO ta den selv senere. Jeg vet ikke om du mener det, men det kan forstås slik at du mener at Vesten har fremprovosert denne krigen, det er etter mitt syn tullprat. Kritikken mot Vesten - som etter mitt syn er berettiget - er at Vesten, NATO og USA har vært alt for ettergivende mot Putin og har latt han herje på i en rekke naboland i 10 - 15 år i håp om at han skulle endre seg og at alt skulle ordne seg. Vesten har ikke noe ønske om at disse krigene skulle oppstå, Europas og Vestens ønske var at Russland skulle utvikle seg i demokratisk retning og at en kunne bedrive handel og annet normalt samarbeid over landegrensene, og ikke falle tilbake på denne dritten Putin alt for lenge har fått holde på med. Var det krig Europa og Vesten ønsket, hadde ikke Europa rustet ned og redusert sine forsvarsbudsjetter de siste 20 - 30 årene, og USA hadde heller ikke trukket seg stadig mer ut av Europa. Noen bedre bevis for at Vesten ikke har vært i krigsmodus mot Russland kan en neppe få. 

Om du ikke evner å sette deg inn i andres standpunkt eller se det fra andre perspektiver, hvordan kan du da si at en slik oppfatning er feil?

Les svaret ditt en gang til, det oser av proxykrigretorikk. Som andre sa om hvorfor vi støtter Ukraina, "so that they can fight Russia over there, and we don’t have to fight Russia here". Ukraina har lenge vært en buffer mellom øst og vest, vestens intersser av å stoppe Russland i Ukraina er enorme, som du selv er inne på. Russlands aggresjon har vært varslet lenge. Grunnen til at vi har støttet Ukraina er ikke bare fordi de skal kunne holde liv i borgerkrigen, men også fordi de skal være i stand til å takle Russland når den dagen kom. Vi ivaretar våre egne interesser, og vel så det, ved å la ukrainerne kjempe krigen så vi selv slipper en dag i fremtiden. Og, det er vesentlig billigere.

Is Europe Prepared for a Proxy War With Russia?

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dragavon said:

Nei, når du kommer med slike uttalelser så er det ingen argumenter som kan hjelpe deg.

Skjønner. Da har du automatisk rett og jeg automatisk feil. Da er latterliggjøring  siste utvei.

Endret av Abigor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

VG: EU sender mer militærhjelp til Ukraina

EUs medlemsland er enige om å sende 500 millioner euro mer i militærhjelp til Ukraina.

EUs utenriksminister Josep Borrell sier det er avgjørende at EU øker den militære støtten til Ukraina mens Russland forbereder seg på en offensiv øst i landet.

Ukrainske styrker ruster seg til en hard kamp om Øst-Ukraina. Disse kampene kan få stor betydning for krigens videre gang

– De neste ukene vil være avgjørende, slo Borrell fast.

Det er den tredje pakken med militærhjelp EU har gått med på å sende til Ukraina, for å hjelpe landet til å forsvare seg mot de russiske styrkene. Til sammen har EU sendt 1,5 milliarder euro i militærhjelp. (NTB)
-------------------------------------------------------

Pøs på med våpen, måtte russersvina lide. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (49 minutter siden):

Hvor mye sender Tyskland i støtte til Russland?

Siden invasjonen startet i februar:

• 1,000 Panzerfaust 3 anti-tank weapons on 26 February 2022, breaking a long tradition of banning weapon exports to active warzones.
  • 500 Stinger anti-aircraft missile systems, on 26 February 2022
  • 2,700 9K32 Strela-2m anti-aircraft missile systems, on 3 March 2022
  • 5,100 MATADOR anti-tank weapons via Dynamit Nobel
  • 2,000 additional Panzerfaust 3 were announced on 23 March 2022
  • 100 MG 3 machine guns
  • 5 million 7.62×51mm NATO rounds
  • 3 million 5.56×45mm NATO rounds
  • 14 armored cars
  • 23,000 combat helmets
  • 1,300 bullet-proof vests
  • nightvision devices

• €240 million via the EU in loans in 2022
  • Loan over 150 million euros via KfW in April 2022
  • €425 million via the 'Stand Up For Ukraine' pledging campaign and an additional 70 million for medical aid via the EU

• One mobile field hospital worth €5.3 million and associated training of medical staff in February 2022
  • Deutsche Bahn initiated a "railbridge" in March 2022 and began delivering over 10,000 tons of food
  • 50 medical transport vehicles

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_foreign_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War

Lista inkluderer foreløpig ikke noe fra dagens EU-avgjørelse om å sende 500 millioner euro mer i militærhjelp.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Takk for svar! Men jeg skrev til Russland.

Tyskland er fremdeles avhengig av russisk gass, og jeg lurer på størrelsesforholdet i utbetalingene til begge sider i krigen.

Kunne man for eksempel holde tilbake betalingen uten at Putin skrur av gassen?

Og hvordan går det med de tyske atomkraftverkene og kullgruvene som var vedtatt stengt for det grønne skiftet? Jeg savner informasjon om gjenåpning.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

Tyskland er fremdeles avhengig av russisk gass, og jeg lurer på størrelsesforholdet i utbetalingene til begge sider i krigen.

Ah, sorry - så feil der. Jeg vet ikke om jeg vil kalle gassbetalinger for støtte til Russland, men ifølge denne artikkelen betaler Europa daglig ca. 8.8 milliarder kroner for russisk gass, olje og kull. Tyskland er den største forbrukeren av dette i Europa, men jeg vet ikke hvor mye de spesifikt betaler.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragavon said:

Wow, jeg er nesten imponert. Så det finnes journalister igjen i Dagbladet.no og ikke kun annonseinntektssminkører, og andre nyttige fjols som dekker ansikter med pupper på kroppen og andre kjendiser, helserelaterte nyheter må vite som har betalingsmur selvsagt som selvsagt mest har med gå ned i kilo, ryggplager, dette kurerer ditt og datt..

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Kunne man for eksempel holde tilbake betalingen uten at Putin skrur av gassen?

Og hvordan går det med de tyske atomkraftverkene og kullgruvene som var vedtatt stengt for det grønne skiftet? Jeg savner informasjon om gjenåpning.

Gav Russland deg svar? :green: Ble en for fristende tvetydig formulering å la stå urørt ;)

Lenke til kommentar
5 hours ago, G said:

Hva er et forsvar uten raketter til selvforsvar da?

@Abigor så ikke ut til at fristelsen med å følge opp ble særlig stor på spm. mitt tilbake til deg. Jaja, nå rekker jeg ikke over mer her. Nå blir det påskeferie. Ønsker deg et ukristent påskeavbrekk i fra en ukristen fyr. Regner med at opp-ned-korset på grisen har noe med anti-religion, og kanskje spesiellt myntet i mot abrahamsk-funderte ala islam, men gjerne også jødedom, kristendom .. Korset er jo ikke fullt så mye islamsk at det gjør noe, men "grisehode" har man jo i kristendom. Så dette kan være et rent kristendomsfokusert bilde for noe.

Endret av G
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (1 time siden):

Det jeg lurer på: Hvis konflikten ender med en stalemate der Russland har kontroll over Donbass regionen til Mariupol og det blir en våpenhvile(langvarig), vil noen av sanksjonene mot Russland bli opphevet? 

Det vil eg tru. Spørsmålet er kanskje heller om nokon av dei ikkje vil bli oppheva.

I det heile er den politiske stemninga og korleis statsleiarar verda over forholder seg til Russland etter denne krigen meget interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...