Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Apathy skrev (På 24.3.2025 den 13.09):

Er ikke KA-52 fra slutten av 90 tallet?

Riktignok modernisert, men er vel litt merkelig å fremstille det som moderne selv om det er modernisert?

Fullt mulig at dette blir flisespikkeri. 

Ekspander  

Nei, man må heller se på teknologien en plattform benytter, fremfor å henge seg opp i årstallet plattformen ble utviklet. Forsvarets nye stridsvogner er i siste ende bygget på et chassis utviklet på 70-tallet, men er i høyeste grad en moderne stridsvogn allikevel. Du finner våpen i bruk i dag der grunndesignet er over 100 år gammelt. Slik er det med mye militært materiell, der plattformen kan være mange tiår gammel, men fortsatt er moderne pga. man har oppdatert den med ny teknologi.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  <generisk_navn> skrev (På 25.3.2025 den 9.16):

AFAIK så jobber europeiske nasjoner nå med planer for et bidrag, men om det blir i FN-regi så frykter jeg som deg at mandatet blir for tannløst til at det vil ha noen reell verdi.

Ekspander  

Jepp, og signalene fra russerne har så langt vært at de vil motsette seg utplassering av "fiendtlige" styrker i Ukraina, dvs. samtlige europeiske land med mulig unntak av Sveits, Hviterussland, Serbia, Ungarn og kanskje Slovakia.

Sitat

Et av elementene i det planlagte, europeiske bidraget er "air policing", altså at europeiske luftstyrker håndhever et flyforbud og en overvåkning av frontlinjene. Der har Norge full anledning og kapasitet til å bidra med sin relativt sett lange erfaring med F-35. Jeg mener å huske at Norge har bestilt et generøst antall AIM-120D til våre F-35 som dermed burde egne seg utmerket godt til jobben.

Ekspander  

Fly kan man nok bidra med ja. Men det er det flere land som kan gjøre, og den store utfordringen er og blir bakkestyrker. Det må et temmelig betydelig antall til av disse, noe som godt illustreres hvis man tar en titt på kartet og sammenligner størrelsen på Ukraina og Kosovo. På høyden utgjorde de fredsbevarende styrkene i sistnevnte over 50.000...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  linux-fan skrev (På 25.3.2025 den 6.05):

Ingen risiko for noe kan gå feil her:

https://www.vg.no/nyheter/i/o3QA2m/donald-trump-rasende-over-forsinket-air-force-one

Vil ha nytt fly NÅ!

President Trump er frustrert over forsinkelsene med nye Air Force One-fly, og har satt Elon Musk på saken. Nå senkes kravet om sikkerhetsklareringer.

Ekspander  

Feil tråd, men uansett … JA – jeg støtter absolutt et nytt «Air Force One» bygget i hui og hast, med mer fokus på gull og luksus enn sikkerhet og sånt forbanna tøv. 

Han må gjerne ansette piloter som knapt kan fly, men jeg håper cruet får hver sin fallskjerm de kan benytte på jomfruturen, slik at de overlever, mens oransjebabyen styrter i ishavet i sitt hastebygde fly. 

Er det lov å drømme om dette?! :D 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  qualbeen skrev (På 25.3.2025 den 9.27):

Feil tråd, men uansett … JA – jeg støtter absolutt et nytt «Air Force One» bygget i hui og hast, med mer fokus på gull og luksus enn sikkerhet og sånt forbanna tøv. 

Han må gjerne ansette piloter som knapt kan fly, men jeg håper cruet får hver sin fallskjerm de kan benytte på jomfruturen, slik at de overlever, mens oransjebabyen styrter i ishavet i sitt hastebygde fly. 

Er det lov å drømme om dette?! :D 

Ekspander  

Over Grønland meiner du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  ForTheImperium skrev (På 25.3.2025 den 6.00):

Hvorfor kan ikke vesten sende soldater inn i Ukraina? Russland har tusenvis av nordkoreanske soldater. Ja, jeg hører argumenter at vi har allerede soldater i landet og det er frivillige fremmedkrigere. Men det er ikke det samme. Hvorfor er vesten så tafatte og redd for Putin? 

Ekspander  

Hvorfor er du så tafatt? Kan ikke du reise ned som et godt eksempel selv og dermed prøve å få folk til å følge etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er mange i forsvaret som kunne tenkt seg å reist ned å sloss i rammen av en Norsk/Nato avdeling. 

Forskjellig kultur, språk og det at man ikke er dekket av Norske forsikringer gjør at man tar en mye større individuell risiko ved å dra ned alene enn om man kunne gjort det i rammen av det norske forsvaret. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  Espen Hugaas Andersen skrev (På 25.3.2025 den 13.54):

Idiotisk argument.

Det er mer tyngde bak å gjøre ting i fellesskap. Det er litt som å spørre noen som ønsker ny motorvei om hvorfor de ikke bare henter spaden og setter i gang, og går foran som et godt eksempel. Svaret er enkelt - det monner ikke med ett individ, man må ha felleskapet i ryggen.

Ekspander  

Poenget mitt er egentlig at det alltid er de det ikke er NOEN SOM HELST sjanse for å havne i stridigheter (grunnet stridsudyktighet), som normalt er de største forkjemperne for å sende folk..

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Duncan skrev (På 25.3.2025 den 14.15):

Er mange i forsvaret som kunne tenkt seg å reist ned å sloss i rammen av en Norsk/Nato avdeling. 

Forskjellig kultur, språk og det at man ikke er dekket av Norske forsikringer gjør at man tar en mye større individuell risiko ved å dra ned alene enn om man kunne gjort det i rammen av det norske forsvaret. 

Ekspander  

Du har tydeligvis ikke snakket med noen i grønt de siste årene.
Det finnes kanskje 15 stk i hele forsvaret som kunne tenkt seg å dra til Ukraina. Resten ville sagt: "ikke faen"

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Duncan skrev (På 25.3.2025 den 14.39):

Har jobbet mye med opptrening av ukrainske soldater de siste 2 årene. 

Så jeg har snakket med ganske mange av mine kollegaer i grønt om dette.

Ekspander  

Tror jeg ikke en dritt på. Men selvfølgelig kan gruppe-/silotenkning forekomme.
Eventuelt har dere null innsikt i faktiske forhold på frontlinjen der.
De jeg har kontakt med deler i hvert fall mye videoer fra begge sider, og det går kaldt nedover ryggen til samtlige når det snakkes om en eventualitet å være midt oppi det.
Erfaringene vi har fra Afghanistan er null verdt i helvetet i Ukraina der droner og artilleri tar de fleste.

Edit: Nå ser jeg for såvidt at du ikke konkluderte hva "dere har snakket om".. Men siden du tidligere skrev "Er mange i forsvaret som kunne tenkt seg å reist ned å sloss" antok jeg det var noe slik du mente.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtalene mellom Ukraina på den ene siden og USA/Russland på den andre ser hittil ut til å ha ført til enkelte begrensede enigheter som er helt i tråd med Russlands ønsker og i alle fall på overflaten ser ut til å gi veldig lite til Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Duncan skrev (På 25.3.2025 den 15.16):

Hva du tror eller ikke tror endrer ikke på fakta. 

Vi vet jævlig godt at dette ikke kan sammenlignes med Afghanistan, hvor jeg for øvrig har 2 kontingenter.
Men kunne man tatt å kjempet i rammen av det vi har i NATO med alt som er av luft herredømme og våpensystemer så har man med en gang en betydelig lavere risiko enn det de har de som har reist ned i rammen av den Ukrainske fremmedlegionen. 

Samt forsikringer om dekker en ved skade så man ikke risikerer hus og hjem, i tillegg til liv og lem. 

Ekspander  

HV traumebehandling?

Til dette:

Sitat

Har jobbet mye med opptrening av ukrainske soldater de siste 2 årene. 

Ekspander  

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
  Thor. skrev (På 25.3.2025 den 17.15):

Et lite skritt i riktig retning, eller et pusterom for russerne?

https://www.nrk.no/nyheter/zelenskyj_-umiddelbar-vapenhvile-i-svartehavet-1.17355648

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sier tirsdag ettermiddag at en våpenhvile som dekker Svartehavet og energi og infrastruktur trer i kraft umiddelbart. Det skriver Reuters.

Ekspander  

https://www.theguardian.com/world/live/2025/mar/25/europe-russia-us-ukraine-security-blunder-latest-live-news-updates

Russland er ikke enige, de har krav som må oppfylles før en våpenhvile i Svartehavet.

Er vel Trump som har gått ut litt for tidlig here eller missforstått noe. USA og Ukraina er enige om våpenhvile.

Russland er ikke enige..

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...