sedsberg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 31 minutes ago, Mbappe09 said: Det må være noe langt verre- eller så er han bare alt for glad i Russland og deres styresett. Husk at mannen er ultranarsissist. Hvordan han blir oppfattet og tilbedt betyr alt for ham. Blir han satt i dårlig lys f.eks. i forhold til Putin så kan det tilte helt for ham. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Apathy skrev (14 minutter siden): Både og tenker jeg. Det vil bli spennende å lese gjennom "declassified" dokuments i fremtiden. Husk at politiske ledere sine samtaler med andre politiske ledere er lovbestemt at skal dokumenteres. Så på ett eller annet tidspunkt vil vi finne ut hva som skjedde i denne perioden mtp samtaler ol mellom Trump administrasjonen og Putin. Mfl. Om en skal synse så er det vel trolig kun EN ting USA sin befolkning muligens* ville kaste Trump som følge av og det er om han er/var en Russisk agent fom ca 1987 og til i dag. Jeg nekter å tro at det vi har sett fra amerikanske ledere både i kongressen og annet ikke er som følge av at lovverket for donasjoner har blitt sterkt svekket mtp å både synliggjøre og ikke minst blokkere donasjoner fra utenlandske aktører. Russland har kjøpt USA sine politiske ledere (GOP) for lenge siden. De har gjentatt Russiske talking points i en årrekke nå. Og dette skjer samtidig som "dark money" har tatt over politikken i USA. Ikke glem at det koster ca 500millioner doller i donasjoner å få inn to representanter i huset (ja det er sprøtt å tenke på mtp at de er så imot "skatt". For slikt er vel i praksis kjøp av representanter til fordel for donorene (altså ikke den generelle befolkningen)). Jeg benekter ikke muligheten russisk innflytelse/påvirkning på verken Trump eller GOP. Vi vet at de har rørt mye rundt i amerikansk politikk. Jeg bare mener alt Trump gjør kan forklares med hvem han er som person, og med støttespillernes allerede eksisterende visjon for et nytt Amerika. Dessuten tror jeg ikke på at Russerne skal ha noe på Trump, for han gjentatte ganger vist at han er lagd av teflon. Enten vil ikke støttespillerne hans bry seg, eller så vil de bortforklare det med: AI, fake news, manipulasjon av globalistene, et cetera. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden coyotl skrev (35 minutter siden): Et svekket Europa var et av USAs hovedmål. Øø, har ikke alle amerikanske presidenter siste 15 årene oppfordret europa til å øke sine forsvarsbudsjetter? Hvordan henger det sammen med at USA 'ønsker et svekket europa'? Er det ikke heller sånn at USA ønsker at europa selv holder orden i eget hus? USAs sikkerhetsgaranti har blitt (mis)brukt av europa til å redusere våre forsvarsbudsjetter. Et svekket forsvar *øker* risikoen for at USA må gripe inn på våre vegne. Denne konflikten er motivasjonen vi trenger for å ruste opp og gjøre europa 'Great Again'. Russland har svekket seg selv alvorlig i denne krigen. Så mye at de ikke lenger representerer noen reell trussel mot europa, forutsatt at vi faktisk ruster opp og at vi beholder et vennligsinnet og slagkraftig regime i Kiev. Trump har nok egoistiske grunner for å lage fred i Ukraina men det er også til USAs fordel om vestens krigsindustri nå kan fokusere på å bygge opp lagre heller enn å holde krigen i gang. 2 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (12 minutter siden): Dessuten tror jeg ikke på at Russerne skal ha noe på Trump, for han gjentatte ganger vist at han er lagd av teflon. Jeg er også usikker på akkurat det med at de angivelig "har noe på ham". Av alle teorier og memes og artikler og annet jeg har lest om dette så er det teorien om at han har vært dyrket som en såkalt "asset" av russerne siden 80-tallet som jeg finner mest sannsynlig. Forskjellen på en "asset" og en "agent" er først og fremst at der en såkalt "asset" i de fleste tilfeller er totalt uvitende om sin status så er en "agent" høyst bevisst på sin egen status. En "agent" har også ofte fått sin status som en konsekvens av bevisste valg, altså er "agenten" frivillig og er i stor grad enig med sine oppdragsgivere om agenda, mål og formål. Slike ting er en "asset" helt ubevisst på. Det hevdes at Trump ble dyrket frem som en "asset" på 80-tallet av russiske agenter som mente at han med sin selvsentrerte personlighet lett kunne utnyttes til å utføre enkle oppgaver for daværende KGB. Angivelig kom dette i stand i forbindelse med at Trump var i Russland i samband med noen eiendomsprosjekter han hadde på gang i Moskva. Jeg understreker at dette er ikke-bekreftede rykter som må taes med en tilhørende klype salt, men som sagt så tenker jeg at kombinasjonen selvsentrert, rik og i noen grad også innflytelsesrik var gode argumenter hos KGB for å bruke ham til egen fordel. At han senere har blitt president må da kunne sies å være et gedigent lykketreff, og hans nominasjons- og valg-kamper har da nødvendigvis vært viktig for russerne å påvirke. Om det skulle vise seg å være hold i disse ryktene så snakker vi i så fall om den største, politiske skandalen i USA noen sinne, og hva amerikanernes reaksjon på en eventuell slik avsløring i så tilfelle blir er lite trivelig å tenke på. 2 2 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kahuna skrev (1 minutt siden): Øø, har ikke alle amerikanske presidenter siste 15 årene oppfordret europa til å øke sine forsvarsbudsjetter? Hvordan henger det sammen med at USA 'ønsker et svekket europa'? Du må skille mellom militær og økonomisk/industriell styrke. Trump og hans medsammensvorne (og flere med dem) ønsker ikke å måtte forholde seg til et samkjørt Europa som har en godt koordinert og velfungerende industri. Europa er nominelt sterkere enn USA om man ser potensiell økonomisk og industriell styrke, og dette frykter mange amerikanere da de frykter å bli akterutseilt og marginalisert på den geopolitiske arenaen. Så får det heller være at nåværende administrasjon kaster ut den ene hindringen og snubletråden etter den andre, og sørger på den måten effektivt for å bane veien for Kina, og potensielt også Europa. EU kan bli den neste supermakten om de selv vil. 1 2 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, VifteKopp said: Jeg benekter ikke muligheten russisk innflytelse/påvirkning på verken Trump eller GOP. Vi vet at de har rørt mye rundt i amerikansk politikk. Jeg bare mener alt Trump gjør kan forklares med hvem han er som person, og med støttespillernes allerede eksisterende visjon for et nytt Amerika. Dessuten tror jeg ikke på at Russerne skal ha noe på Trump, for han gjentatte ganger vist at han er lagd av teflon. Enten vil ikke støttespillerne hans bry seg, eller så vil de bortforklare det med: AI, fake news, manipulasjon av globalistene, et cetera. Og putin og co er mestere på å utnytte dette. Hans bakgrunn i KGB... Vestlig tro på at de er de smarteste i rommet er hva mannen har utnyttet. Ikke det at han er den smarteste i rommet, men han har tross alt evnet å utnytte svakheter hos motpart svært godt oppigjennom årene. Nei Elon Musk er ikke verdens rikeste mann. Det er Putin. Det er svært enkelt om en evner å løfte blikket. Hvor er alle oljepengene som Russland har tjent på å selge olje og gass til EU mfl oppigjennom årene? Er de investert i militæret? (Hell no). Er de investert i infrastruktur? (hell no). etc. etc. Mye har gått til påvirkning og innflytelse over USA og andre dler av den vestlige verden. Narsissismen som den vestlige verden fremmer som ett godt verdisyn er vår størtste svakhet som Putin er svært flink til å utnytte. Både på høyre og venstre siden av politikken. Alle ekstrem-talking points blir løftet og "liked" av den åpenbare delen av denne påvirkningsgjengen (bots). Ytringsfrihet blir utnyttet left and right. Og den vestlige verden virker for dumme og selvopptatte til å se at de blir manipulert. I mellomtiden tjener Putin og Russland større og større summer ved å selge oss olje-produkter og ved å holde nede via påvirkningskrefter det grønne skifte hvor energi ikke lenger er "varen" da det kan genereres med mye mindre profitt til en enkelt sektor. Hydro-elektrisitet hadde revolusjonert verden om det hadde blitt satset på. Og nei det er ikke vanskeligere enn olje rafinering. Japan satser vel såvidt jeg vet stort på løsninger i den sektoren, og vesten kommer til å på ett eller annet tidspunkt til å stå med skjegget i postkassen da vi ikke har gått inn i dette fra starten av (noe Japan har). Og nei, det er ikke slik at vi ikke kommer til å trenge oljeprodukter. Det behovet vil trolig være der i flere hundre år fremover. Men at vi skal bruke det til oppvarming, og annet som gass benyttes til rundt omkring de neste 50 årene er helt spinnvillt at våre politikere ikke seg idiotien i. På ett eller annet tidspunkt drar en eller annen teppen under oss på dette punktet. Og hydrogen utnyttelse kunne vi blitt store på gitt våre hydro-elektriske muligheter (og den ekstremt lange kystlinjen). Men dette blir "off topic". Selv om denne krigen i praksis er en kamp om kontroll av både ressurser og ikke minst et forsøk på å tvinge verden til å fortsette i samme oljesøl som vi har blitt overbevist om at vi trenger. Jeg tror personlig at denne krigen er startet med hjelp av Trump. Putin og Trump har snakket sammen minst 7 ganger etter at han gikk av som president i 20. Og gitt hans behov for å henve seg på de han mener har skadet han (hans narsissistiske syn på alt som skjer er mildt sagt sprøtt å høre på - husker dere at han fremmet det som at kina hadde startet covid 19 for å hindre hans gjenvalg? ....). Så disse 7 samtalene... Skal noen få meg til å tro at han ikke hadde ett ønske om hevn på de som i hans øyne stoppet han fra å sitte i 4 år til? Dokumentene på dassen hans ble ikke overlevert til Putin for å hevne seg på vesten? Og ikke minst Ukrainas president som ikke ville generere fakta for å svekke Biden i valgkampanjen... Spar meg. Krigen ble startet av Putin basert på info fra Trump er mitt synspunkt. Og Putin viste seg å stole for mye på etterretningen han fikk fra Trump så han trodde nok at han kunne ta Kiyv ila 3 dager. Men vi så hvordan det gikk. Så mens Biden er president og etter mellomvalget i USA (hvor GOP fikk mye makt) så invaderer Russland og USA nekter å levere støtte til Ukraina. Utover det minste de kan slippe unna med. Og hele tiden drar huset i USA støtten ut i tid. Stemmer mot all støtte de kan så lenge de kan. Og dette vinner Putin på da han ikke blir vist å være så svak som han faktisk var/er. Grunnet inkompetanse/politisk spill/BS fra USA sine ledere. Som jeg som sagt anser for å være kjøpt og betalt av Putin. Og når Trump kom til makten så har han ikke gjenkjent Vestlig styrke (om USA og EU sto sammen om støtte til Ukraina) men hele tiden gjentatt Russisk propaganda talking-points. Trump kunne ha endt krigen på dag 1 om han hadde vist styrke og i forkant av møtet bevilget 10 ganger mer støtte til Ukraina. Og i møte sagt til Putin at Luftrommet blir stengt av Nato-styrker. Der er INGEN god grunn til at Luftrommet over Ukraina ikke er stengt av USA fly ut fra Polen ell. Alle missiler Russland sender over Ukraina er krigsforbrytelser. ALLE. 1 3 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Ja særlig 🤣 Sitat It should be particularly noted that at the moment of the order of the Supreme Commander-in-Chief of the Armed Forces of the Russian Federation to temporarily cease strikes on Ukraine's power infrastructure, there were seven Russian attack drones in the air targeting Ukrainian energy infrastructure facilities related to the defence industry in Nikolayev region. Air defence units of the Russian Federation were ordered to down the UAVs, six of them were shot down by Pantsir AAMG, one of them was neutralised by an on-duty fighter jet of the Russian Aerospace Forces. https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12555053@egNews 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 41 minutter siden Del Skrevet 41 minutter siden Apathy skrev (1 time siden): Og putin og co er mestere på å utnytte dette. Hans bakgrunn i KGB... Vestlig tro på at de er de smarteste i rommet er hva mannen har utnyttet. Ikke det at han er den smarteste i rommet, men han har tross alt evnet å utnytte svakheter hos motpart svært godt oppigjennom årene. Nei Elon Musk er ikke verdens rikeste mann. Det er Putin. Det er svært enkelt om en evner å løfte blikket. Hvor er alle oljepengene som Russland har tjent på å selge olje og gass til EU mfl oppigjennom årene? Er de investert i militæret? (Hell no). Er de investert i infrastruktur? (hell no). etc. etc. Mye har gått til påvirkning og innflytelse over USA og andre dler av den vestlige verden. Narsissismen som den vestlige verden fremmer som ett godt verdisyn er vår størtste svakhet som Putin er svært flink til å utnytte. Både på høyre og venstre siden av politikken. Alle ekstrem-talking points blir løftet og "liked" av den åpenbare delen av denne påvirkningsgjengen (bots). Ytringsfrihet blir utnyttet left and right. Og den vestlige verden virker for dumme og selvopptatte til å se at de blir manipulert. I mellomtiden tjener Putin og Russland større og større summer ved å selge oss olje-produkter og ved å holde nede via påvirkningskrefter det grønne skifte hvor energi ikke lenger er "varen" da det kan genereres med mye mindre profitt til en enkelt sektor. Hydro-elektrisitet hadde revolusjonert verden om det hadde blitt satset på. Og nei det er ikke vanskeligere enn olje rafinering. Japan satser vel såvidt jeg vet stort på løsninger i den sektoren, og vesten kommer til å på ett eller annet tidspunkt til å stå med skjegget i postkassen da vi ikke har gått inn i dette fra starten av (noe Japan har). Og nei, det er ikke slik at vi ikke kommer til å trenge oljeprodukter. Det behovet vil trolig være der i flere hundre år fremover. Men at vi skal bruke det til oppvarming, og annet som gass benyttes til rundt omkring de neste 50 årene er helt spinnvillt at våre politikere ikke seg idiotien i. På ett eller annet tidspunkt drar en eller annen teppen under oss på dette punktet. Og hydrogen utnyttelse kunne vi blitt store på gitt våre hydro-elektriske muligheter (og den ekstremt lange kystlinjen). Men dette blir "off topic". Selv om denne krigen i praksis er en kamp om kontroll av både ressurser og ikke minst et forsøk på å tvinge verden til å fortsette i samme oljesøl som vi har blitt overbevist om at vi trenger. Jeg tror personlig at denne krigen er startet med hjelp av Trump. Putin og Trump har snakket sammen minst 7 ganger etter at han gikk av som president i 20. Og gitt hans behov for å henve seg på de han mener har skadet han (hans narsissistiske syn på alt som skjer er mildt sagt sprøtt å høre på - husker dere at han fremmet det som at kina hadde startet covid 19 for å hindre hans gjenvalg? ....). Så disse 7 samtalene... Skal noen få meg til å tro at han ikke hadde ett ønske om hevn på de som i hans øyne stoppet han fra å sitte i 4 år til? Dokumentene på dassen hans ble ikke overlevert til Putin for å hevne seg på vesten? Og ikke minst Ukrainas president som ikke ville generere fakta for å svekke Biden i valgkampanjen... Spar meg. Krigen ble startet av Putin basert på info fra Trump er mitt synspunkt. Og Putin viste seg å stole for mye på etterretningen han fikk fra Trump så han trodde nok at han kunne ta Kiyv ila 3 dager. Men vi så hvordan det gikk. Så mens Biden er president og etter mellomvalget i USA (hvor GOP fikk mye makt) så invaderer Russland og USA nekter å levere støtte til Ukraina. Utover det minste de kan slippe unna med. Og hele tiden drar huset i USA støtten ut i tid. Stemmer mot all støtte de kan så lenge de kan. Og dette vinner Putin på da han ikke blir vist å være så svak som han faktisk var/er. Grunnet inkompetanse/politisk spill/BS fra USA sine ledere. Som jeg som sagt anser for å være kjøpt og betalt av Putin. Og når Trump kom til makten så har han ikke gjenkjent Vestlig styrke (om USA og EU sto sammen om støtte til Ukraina) men hele tiden gjentatt Russisk propaganda talking-points. Trump kunne ha endt krigen på dag 1 om han hadde vist styrke og i forkant av møtet bevilget 10 ganger mer støtte til Ukraina. Og i møte sagt til Putin at Luftrommet blir stengt av Nato-styrker. Der er INGEN god grunn til at Luftrommet over Ukraina ikke er stengt av USA fly ut fra Polen ell. Alle missiler Russland sender over Ukraina er krigsforbrytelser. ALLE. Jeg tror du overkompliserer og gir den kortsiktige, impulsive Trump altfor mye "ære". Putin hadde alltid planer om å invadere og innlemme Ukraina, dette skrev Zeihan om allerede i 2012 og McCain/Romney advarte om det samme i samme tidsperiode. Det var bare vi som ikke fulgte med på varselstegnene. 1 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 7 minutter siden Del Skrevet 7 minutter siden <generisk_navn> skrev (2 timer siden): Jeg er også usikker på akkurat det med at de angivelig "har noe på ham". Av alle teorier og memes og artikler og annet jeg har lest om dette så er det teorien om at han har vært dyrket som en såkalt "asset" av russerne siden 80-tallet som jeg finner mest sannsynlig. Forskjellen på en "asset" og en "agent" er først og fremst at der en såkalt "asset" i de fleste tilfeller er totalt uvitende om sin status så er en "agent" høyst bevisst på sin egen status. En "agent" har også ofte fått sin status som en konsekvens av bevisste valg, altså er "agenten" frivillig og er i stor grad enig med sine oppdragsgivere om agenda, mål og formål. Slike ting er en "asset" helt ubevisst på. Det hevdes at Trump ble dyrket frem som en "asset" på 80-tallet av russiske agenter som mente at han med sin selvsentrerte personlighet lett kunne utnyttes til å utføre enkle oppgaver for daværende KGB. Angivelig kom dette i stand i forbindelse med at Trump var i Russland i samband med noen eiendomsprosjekter han hadde på gang i Moskva. Jeg understreker at dette er ikke-bekreftede rykter som må taes med en tilhørende klype salt, men som sagt så tenker jeg at kombinasjonen selvsentrert, rik og i noen grad også innflytelsesrik var gode argumenter hos KGB for å bruke ham til egen fordel. At han senere har blitt president må da kunne sies å være et gedigent lykketreff, og hans nominasjons- og valg-kamper har da nødvendigvis vært viktig for russerne å påvirke. Om det skulle vise seg å være hold i disse ryktene så snakker vi i så fall om den største, politiske skandalen i USA noen sinne, og hva amerikanernes reaksjon på en eventuell slik avsløring i så tilfelle blir er lite trivelig å tenke på. Her er mer om Trumps russiske forbindelser: https://www.donaldlovesvladimir.com/post/the-receipts-trump-s-ties-to-putin-media-silence-and-political-corruption 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå