Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det kan være, men det er heller tvilsomt, russland er langt nærmere ett sammenbrudd enn Ukraina, trump og hans medsammensvorne er idioter som lar seg kontrollere av russerne på dette viset, Reagan roterer nok i  temmelig høy fart i graven sin. 

Påstander om tilstandene til landene flyr frem og tilbake som kulene, men på slagmarken blir det mye død og lite fremdrift noen vei. Jeg ser ingen annen løsning som ikke kan kallles tvilsom helller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 minutter siden):

Det blir trolig ikke noen avtale. Men det betyr bare at Ukraina må få våpen og hjelp til å fortsette å beskytte landet sitt selv.

våpen og penger fortsetter å strømme inn mens vi sitter her, ingen fare med det.

skal ikke se bort ifra at Putin vil angre seg om noen uker, hvis han velger å si nei til våpenhvile nå. 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (3 timer siden):

Jeg er skeptisk til en fredsløsning som ikke har Ukrainas beste som formål. Og når DT etter min mening ikke ønsker fred for Ukrainas skyld, men snarere for sitt eget egos skyld så tillater jeg meg å tvile på at dette er den beste løsningen Ukraina kan få, omstendighetene tatt med i betraktningen.

Vi har russere som vil ta landområder, amerikanere som vil ha mineraler og europeere som vil bruke de til knekke Russland via proxykrigføring. Her må dessverre landet velge den minst dårlige løsningen.

DT driver en veksling mellom utpressing og lokking der han i liten grad gir noe i sine bestrebelser på å få Ukraina til å gå med på en fredsløsning. Samtidig har han frem til nå ikke tatt tilstrekkelig avstand til russisk aggresjon.

Dermed er det etter min mening godt grunnlag for å stille seg tvilende til hans motiver for å forhandle frem en fred mellom Russland og Ukraina, og da også den fredsavtalen han eventuelt måtte få til.

At Trump ville handle etter USAs interesser er neppe noe sjokk, ei heller at han er en kynisk forretningsmann. Jeg skjønner dog at folk kan være skeptiske til hva avtalen fører til i praksis.

Et Russland som opplever fredsløsningen som en aksept av at aggresjon belønnes er en lite fristende nabo, og videre blir det avsporende å skulle si at skepsis til en gitt fredsløsning er ekvivalent med "at man er en feiging med vilje til å kjempe til siste ukrainer" AKA at man vil at andre skal gjøre jobben for seg. Jeg blir gjerne med å gjøre jobben om den skulle spre seg hit til Norge.

Rett nok er jeg for gammel etter gjeldende lov om verneplikt, men jeg er helt sikker på at jeg med min førstegangstjeneste som grunnlag kunne gjort en god jobb med f.eks. objektsikring eller i stab/støttefunksjoner. Eventuelt andre typer oppdrag, det får være opp til oppdragsgiver å bestemme.

Jeg registrerer at mange sier at Russland er på randen av kollaps samtidig som de vil invadere andre land, det blir jo spekulasjon om hva de gjør videre etter å strevet vel mye med Ukraina. Dog sinnstilstanden til Putin er jo en faktor også. 

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 minutter siden):

At Trump ville handle etter USAs interesser er neppe noe sjokk, ei heller at han er en kynisk forretningsmann. Jeg skjønner dog at folk kan være skeptiske til hva avtalen fører til i praksis.

Ikke USAs interesser. Donalds interesser. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

for noe tull.

tvertimot har Russland blitt godt behandlet opp gjennom årene av Europa, tiltross for mye tvilsomme tingen som har foregått.

de har blitt tatt inn i varmen adskillige ganger, men greier å ødelegge tilliten igjen gang på gang.

Europa har altså ikke hatt noen agenda om å knekke Russland som nasjon, de blir bare bedt om å følge Folkeretten og internasjonal lov.

Ingen vil bli mer glade enn europeere hvis Russland omsider blir et normalt land det går an å ha normale forbindelser med.

Jeg snakker om bildet av Russland idag, og her er det selvsagt oppfatninger om en stor trussel. Selvom det kan være ideologisk riktig er ikke nødvendigvis gunstig for et land å havne i klemma mellom stormakter på kollisjonskurs.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 minutter siden):

Nå ble han jo valgt uten å legge særlig skjul på seg selv eller sine ambisjoner, og som sagt USA har en lang historie med å fronte sine interesser i andre land og konflikter.

Og disse ambisjonene er ikke i USAs langsiktige interesser. Vi har i løpet av to måneder sett han ødelegge eller forsøke å forholdet til en haug med allierte og vennlige stater, og nå ser vi også de første tegnene på at han muligens er i ferd med å trekke landet inn i en resesjon.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Og disse ambisjonene er ikke i USAs langsiktige interesser. Vi har i løpet av to måneder sett han ødelegge eller forsøke å forholdet til en haug med allierte og vennlige stater, og nå ser vi også de første tegnene på at han muligens er i ferd med å trekke landet inn i en resesjon.  

En kan si mye om Trump 2.0 såklart, likevel er det en mulighet for en fredelig løsning for Ukraina bør den tas, for gudene vet hva det kan utarte seg til videre både for landet og verden forøvrig. Med det sagt så er jeg veldig klar på at Russland ikke skal få carte blanche til å gjøre hva de vil videre med Ukraina etter avtalen, eller andre land.

Lenke til kommentar
Sitat

Ukraina evakuerer landsbyer langs grensa mot Kursk

Publisert klokken18:38 iKrigen i Ukraina

Ukraina har beordret evakuering av åtte landsbyer som ligger langs grensa mot Kursk-regionen i Russland.

Ukrainske styrker rykket inn i Kursk-regionen i august i fjor, men er den siste tiden tvunget på retrett av russiske styrker.

Russland hevder nå at de gjenværende ukrainske styrkene i Kursk er omringet.

Ifølge den militære ledelsen i Ukrainas Sumy-region har innbyggerne i åtte landsbyer nå fått ordre om å evakuere.

– Dette som følge av at den operative situasjonen er forverret og fordi regionen er under konstant russisk beskytning, heter det.

(NTB)

Fordelen med ein front inne i Russland var at Russland bomba russiske landsbyar, og ikkje ukrainske.

Lenke til kommentar
Sitat

Blant spørsmåla Putin vil ha svar på, er kva som kjem til å skje med dei ukrainske styrkane som er i den russiske Kursk-regionen.

– Kva skal vi gjere om vi stansar i 30 døgn, skal vi berre la ukrainarane i Kursk sleppe unna? Korleis skal ein bruke dei 30 døgna? La Ukraina mobilisere, frakte inn våpen dit? Klargjere nye einingar?

For ikke å snakke om alle de russiske styrkene i Ukraina. Hva skal skje med dem? Skal de bare slippe unna? Hva tenker du om det, Puttegutt? 

https://www.nrk.no/urix/reuters_-russland-har-gitt-usa-ei-liste-over-krav-til-fredsforhandlingar.-1.17337457

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Crooked Cracker said:

En kan si mye om Trump 2.0 såklart, likevel er det en mulighet for en fredelig løsning for Ukraina bør den tas, for gudene vet hva det kan utarte seg til videre både for landet og verden forøvrig. Med det sagt så er jeg veldig klar på at Russland ikke skal få carte blanche til å gjøre hva de vil videre med Ukraina etter avtalen, eller andre land.

Trump forhandler med en løgner. Trump er putins bikkje.

Putin would regularly 'make fun' of Trump during talks and he had no clue: ex-official - Raw Story

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...