Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (2 timer siden):

Utifra tonen kan det virke som flere er heller lunkne til en mulig fredsløsning fordi Trump er involvert. Nå er det jo heller ikke noe nytt at amerikanere opererer i andre land basert på egne interesser, forskjellen er vel at Trump er mer ærlig og direkte om det.  

Jeg er skeptisk til en fredsløsning som ikke har Ukrainas beste som formål. Og når DT etter min mening ikke ønsker fred for Ukrainas skyld, men snarere for sitt eget egos skyld så tillater jeg meg å tvile på at dette er den beste løsningen Ukraina kan få, omstendighetene tatt med i betraktningen.

DT driver en veksling mellom utpressing og lokking der han i liten grad gir noe i sine bestrebelser på å få Ukraina til å gå med på en fredsløsning. Samtidig har han frem til nå ikke tatt tilstrekkelig avstand til russisk aggresjon.

Dermed er det etter min mening godt grunnlag for å stille seg tvilende til hans motiver for å forhandle frem en fred mellom Russland og Ukraina, og da også den fredsavtalen han eventuelt måtte få til.

Et Russland som opplever fredsløsningen som en aksept av at aggresjon belønnes er en lite fristende nabo, og videre blir det avsporende å skulle si at skepsis til en gitt fredsløsning er ekvivalent med "at man er en feiging med vilje til å kjempe til siste ukrainer" AKA at man vil at andre skal gjøre jobben for seg. Jeg blir gjerne med å gjøre jobben om den skulle spre seg hit til Norge.

Rett nok er jeg for gammel etter gjeldende lov om verneplikt, men jeg er helt sikker på at jeg med min førstegangstjeneste som grunnlag kunne gjort en god jobb med f.eks. objektsikring eller i stab/støttefunksjoner. Eventuelt andre typer oppdrag, det får være opp til oppdragsgiver å bestemme.

Endret av <generisk_navn>
glemte et viktig moment + rettet skirveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (45 minutter siden):

Flesteparten i Ukraina ønsker fred så snart som mulig.
Jeg postet lenke til det for noen dager siden.
Og da spurte jeg om det er befolkningen, eller de folkevalgte som ble valgt før invasjonen som skal ha eneretten til å bestemme om de ønsker å fortsette eller ikke.

Hvem er det egentlig som ikke ønsker at freden skal komme så raskt som mulig mener du?

Opposisjonen til Zelensky har uttalt at de ikke ønsker å stille til valg før krigen er over, og det ser ut til at det ukrainske parlamentet i stor grad står samlet bak presidenten. Med en oppslutning på 72 % har Zelensky fortsatt bred støtte i befolkningen, noe som tyder på at folket ser på ham som den rette lederen, og det han gjør er bra.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dr.Johnsen skrev (31 minutter siden):

Screenshot2025-03-13134005.png.82cbe973bf0ab7fe121aa3c1d75653d9.png

🤔Alt jeg kan si

Jeg tenker noen har overanalysert.

• Det kan jo være grantrær i bakgrunn, de er grønne hele året 😉
  • Vi har hatt noen milde dager her i nord, så det er nok enda varmere lenger sør, eller i dette tilfellet i Kursk.
  • På treningssenteret var vifta på her om dagen fordi det var varmt inne. Det hender jo at varmeanlegget fortsatt står på selv når været blir mildere, og da kan det bli veldig varmt inne.
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

vg.no melder dette: Kreml-rådgiver avviser midlertidig våpenhvile. Hevder det bare «vil gi et pusterom for ukrainske styrker».

torbjornen skrev (45 minutter siden):

Kan ein dermed håpe på at Trump går "all in" på ukrainsk side?

vi bør/trenger ikke å tro noe som helst før det kommer en uttalelse fra Putin sjøl, det har vi ikke sett ennå.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 9.9.2024 den 19.06):

Heisann folkens! Dette blir min siste post på en god stund fremover.

I lengre tid nå (kanskje siden begynnelsen?) har jeg hatt følelsen av å være unyttig og ønsket å bidra mer konkret. Alder og helse utelukker imidlertid at jeg skulle være noe soldatemne. Jeg har de siste 10+ årene vært på oppdrag i Ukraina flere ganger (og andre steder rundt om i verden) sammen med diverse parter - inkludert et par ganger mens krigen har pågått. Nylig åpnet det seg en posisjon 'in country' gjennom mine ukrainske venner og kolleger. Dette er en posisjon som later til å være særdeles godt egnet for meg (medisinskteknisk, adminstrativt og logistisk). Rett før helgen ga jeg positivt svar og drar allerede i løpet av morgendagen. Jeg regner med å få betalt i borscht, men har heldigvis en del passiv inntekt, samt at kost og losji og andre ting er dekket. Arbeidet foregår i hovedsak i storbyer og vestre del av landet, og er dermed relativt trygt, selv om russerne har en fæl tendens til å målrette sykehus.

Det har vært en sann fornøyelse å bli kjent med dere alle sammen og å ha et fristed å lufte både tanker og frustrasjoner. Ønsker dere alle en riktig god høst!

Mvh,
Broderbjørn

P.S. Slava Ukraini!

Hadde håpet på et livstegn innen nå, brother. Frykter det verste, men håper på det beste.

Heroiam slava!

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Kopierte teksten fra Timothy Snyder over:

Sitat

Ukraine has proposed a ceasefire without conditions. Russia will almost certainly reject this and try to dictate to Witkoff that the US help Russia achieve colonial control of Ukraine, something that Russia could never achieve on its own. Then we see if there is any actual US policy to get Russia to do what Ukraine has done, to accept a ceasefire, or if the US is an ally of Russian imperialism and this whole process has just been a cover story for American submission to Russian wishes. If Witkoff comes back from Russia endorsing Russian demands regarding Ukrainian sovereignty we have our answer. Russia has no more right to dictate anything that happens inside Ukraine than Ukraine has to dictate what happens inside Russia. And the "root causes" of this war are all inside Russia, as the Russians are reminding us.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...