Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, VifteKopp said:

Men du er tilhenger av å bli regjert av "naive og evneveike politikere" (ditt sitat), isolert fra Europa?

Jeg kom nylig hjem fra Finland. Fremstod som en suveren stat for meg. Og Norge er i dag i praksis medlem av EU via EØS, bortsett fra at vi har minimal innflytelse. Langt bedre å ta steget inn i unionen som kan beskytte oss mot russisk, islamistisk og muligens amerikansk aggresjon. 

Ja, for da er det i hvert fall et håp.
Heller 40% sjanse for at vi kan vokse alene enn 100% sjanse for at vi mister suvereniteten.

EU er forresten årsaken til at vi har hatt masseinnvandring av islamistisk tankesett og terror. Jeg forstår de andre argumentene dine, selv om jeg ikke er enig. Men for akkurat det med forsvar mot islamistisk aggresjon; tror jeg du må ta deg en ekstra runde i tankeboksen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (Akkurat nå):

Ja, for da er det i hvert fall et håp.
Heller 40% sjanse for at vi kan vokse alene enn 100% sjanse for at vi mister suvereniteten.

EU er forresten årsaken til at vi har hatt masseinnvandring av islamistisk tankesett og terror. Jeg forstår de andre argumentene dine, selv om jeg ikke er enig. Men for akkurat det med forsvar mot islamistisk aggresjon; tror jeg du må ta deg en ekstra runde i tankeboksen.

Hvilken suverenitet er det vi har, som Finland ikke har?

Ingen finner jeg pratet med klagde over byråkrater i Brussel, nei, de bekymret seg over Russland på andre siden av grensen og Donalds påbegynnende demontering av den liberale verdensorden.

Og ja, EU har vært naive i innvandringsspørsmålet, men vi har allerede sett en sterk dreining til en mer fornuftig politikk, en dreining jeg er overbevist vil fortsette og som Norge kan være med på å gi ekstra kraft. Hvis vi får en stemme. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (53 minutter siden):

De landene som bruker minst på forsvar er de landene som av praktiske årsaker (beliggenhet, etc) ikke er i fare for å bli angrepet, så dette er bare tåkelegging fra Trump. Tror noen at Trump vil stille opp hvis Putin angriper Baltikum, selv om de bruker mer penger på forsvar enn de fleste? Denne usikkerheten han skaper er livsfarlig uansett om det er retorikk eller ikke, samtidig er en trussel om at Trump ikke vil hjelpe om noen angriper Spania fordi de ikke bruker nok penger meningsløs.

Jeg tror vi snart får en 'presisering' av artikkel 5 som antagelig vil inkludere krav til egeninnsats.

USA har lenge ønsket at Europa tar mer ansvar for egen sikkerhet så de kan konsentrere seg om Kina. Det er også en av sakene i 'prosjekt 2025' men det går mye lenger tilbake enn som så.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal man si? Minner meg meget om "Animal Farm" der hønsene ser på veggen, med "slagord", hvor de viktigste blir omskevet og forvinner. Uten at de skjønner at de blir ræxxxørt. Denne historieforfalskningen kan vel ikke forbigåes i stillhet?

Endret av Ruskepus
Leif
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noen mulighet for at Trump klarer å sende våpen/ammunisjon/droner, evt dele etteretning med Russerne, uten at det kommer ut i pressen? eller stoppes av det som evt er igjen av kontrollmekanismer og institusjoner i USA?

Jeg tror oppriktig at om han har den muligheten, så tar han den.

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

v1j6d8w7m7ne1.thumb.jpeg.e4d6eb6abf41102e7d0ebc1b5c679c55.jpeg

Det ser ut til at kunnskap som ikkje samsvarar med MAGA-kulten sine oppfatningar blir fjerna og til og med sletta frå amerikanske servarar for tida. Eit eksempel er klimadata, som no må kopierast over til Europa for at ikkje informasjonen skal gå tapt.

https://www.nrk.no/klima/krisemote-i-kunnskapsdepartementet-etter-forskningskutt-i-usa-1.17320689

Dette minner om nazistane sine bokbål på 30-talet.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 9
Lenke til kommentar
Drogin skrev (8 minutter siden):

Er det noen mulighet for at Trump klarer å sende våpen/ammunisjon/droner, evt dele etteretning med Russerne, uten at det kommer ut i pressen? eller stoppes av det som evt er igjen av kontrollmekanismer og institusjoner i USA?

Jeg tror oppriktig at om han har den muligheten, så tar han den.

Og kan NATO-samarbeidet bestå dersom fortruleg informasjon blir delt med fienden?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, sedsberg said:

Hva blir det neste? Omskriving av historeien i skolebøkene slik de gjør i russland? At amerikanske barn skal lære at USA ble utnyttet på det groveste av europa mens de sloss alene og stolt mot nazistene sammen med kameratene fra russland?

Omskriving av historia har dei gjort heile tida. Endringa no er vel at dei fjerner kunnskap og synspunkter der det lenge har vært lagt til kunnskap og synspunkter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (47 minutter siden):

Det er åpenbart ikke "america first", penger, eller at "USA må få noe i retur" som er problemet her.
Det er kun en forklaring, og det er at Trump er kompromittert og gjør som han får beskjed om fra Moskva.

Jeg tviler på at Trump er kompromitterbar, eller i stand til å føle pliktfølelse overfor noen som helst.

Fra hans første presidentperiode vet vi at han var frustrert over hvor lite makt presidenten hadde. Nå har han sørget for mer makt, og han benytter enhver anledning til å utøve den makta til fulle. Så når han nå bestemmer seg for at Ukraina skal presses maks så betyr det maks, han vil legge press med alle midler han rår over, og han vil sikkert prøve seg på metoder han ikke rår over. 

Så sent som i dag(går?) sa han at han hadde et pressmiddel mot russland som garantert virket men han nektet i typisk stil å utdype det. Spent på om det er en typisk Trumps luftburger eller om det faktisk er noe..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 minutter siden):

Omskriving av historia har dei gjort heile tida. Endringa no er vel at dei fjerner kunnskap og synspunkter der det lenge har vært lagt til kunnskap og synspunkter.

Det er ein viss skilnad på å endre oppfatningar om historia og det å fjerne/slette faktakunnskap om historie eller vitskap.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67cac576bfedf9fb7bad490a/russland-varsler-motsvar-pa-opprusting-i-europa

– Og selvfølgelig er en slik konfronterende retorikk og konfronterende tenkning som vi nå ser i Brussel og i europeiske hovedsteder, alvorlig i strid med stemningen for å finne en fredelig løsning rundt Ukraina, legger han til.

Om det bare hadde vært noe russland kunne gjort for å få en slutt på denne krigen. Akk nei. De er nok låst i lang tid.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar

Jeg tolker Trumps opplegg her som en slags blanding av å være snurt og furten, og det faktum at han har lovet fred i Ukraina og lagt temmelig mye prestisje i nettopp det. Jeg tror også han har en forkjælighet for russisk kultur, pompøsitet, sterke ledere, makt, osv., som sammen med rene forretningsmuligheter i samarbeid med Russland forklarer hvorfor han tilsynelatende støtter Russland. Jeg tror mer på dette enn agent-perspektivet. Han har nok også sett at russerne ikke er villige til å fire.

Det viktigste som kan skje for verden er å stå imot. Trump må ikke lykkes med mindre han gjør helomvending og støtter en ukrainsk fred.

Men ingenting kan utelukkes.

Endret av sjamanen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...