Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er usedvanlig viktig for verden at Trump nå ikke får det som han vil. Ukrainerne sier de er i stand til å stå minst dette året ut, og innen den tid altså Europa finne en måte å tette gapet på. Får Trump det som han vil nå, så baner det vei for at han går videre med samarbeidet han ønsker med Putin og da blir verden bare enda farligere fremover.
Det er hundre andre grunner til at Trump ikke må oppleve at han vinner. Jeg tror ikke verden har godt av mer eksport av amerikansk forbrukerkultur. Seansen i det hvite hus var en katastrofe av dimensjoner, to små ekle bøller som bytter på å dytte Zelenskyj mellom seg. Dette kan ikke vinne frem fordi vi i Europa ikke tør å ta i noe som vi er i stand til å vinne og absolutt burde ta i. Dette er sammenlignbart med å stå opp mot egne demoner i eget liv. Tar du ikke kampen med dine innvendige demoner, så kommer du sakte men sikkert til å spises opp innvendig og bli gammel ulykkelig. Europa må ta opp denne hansken.

Hva Ukraina nå gjør kan være et veivalg for hele vår sivilisasjon.

På den annen side så drister jeg meg til å tro at det som Trump nå gjør kan være en velsignelse for verden. Det kan være starten på slutten for det overdrevne forbrukersamfunnet vårt, kanskje vi endelig kan få et samfunn hvor penger og makt for første gang i nedskrevet historie ikke er hvermannsens viktigste dyder. Kanskje vi endelig endelig klarer å se Porsche-SUVene vi kjører rundt i for hva de egentlig er - ekle statussymboler i et samfunn på ville veier. Norge er i en helt unik posisjon for å kunne bevege oss over i et bedre samfunn. Vi har masse penger på bok og har råd til den omstillingen det vil kreve. Vi trenger ikke batteriparker som ødelegger skogene våre, motorveier gjennom natturreservater for å spare 10 minutter - det er bra at EU og Norge fortsetter med prosjektene for omstilling av energikilder. Dette er fremtiden, og selv om vi nå åpenbart må ruste opp så er ikke dette på noen som helst måte en motsetning til bestrebelsene om en renere verden. Det kommer en tid etter Trump også. Europa blir aldri et sort industrihull igjen - Europa må fornyes eller så overlever vi ikke.

Hvor tror dere mineralene i iphones og den nye 80 tommers-skjermen din kommer fra? Hva med kraften som utelukkende går til unødvendig lysforurensing? Hvorfor bruker vi millioner av tonn med olje på pendling?

De kommer til syvende og sist fra en eller annen jævel som invaderte et annet land, drepte tusenvis av uskyldige mennesker og så tok kontroll over ressursene der.

Forbrukerkultur er en livsstil vi har importert fra og utviklet sammen med USA. Tiden er inne for å gå vekk fra det. Da blir vi kvitt helsekrisene våre, miljøkrisene våre og ikke minst krigene våre.

Endret av sjamanen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (På 18.11.2024 den 15.36):

Blackrock og oligarkane kunne ha avklart dette utan krig.

Blackrock ja. Selvsagt har de skylden!

Blackrock, som Trump nå lar overta eiendeler av havner ved Panamakanalen.

LOL.

Sitat: "CK Hutchison, et Hongkong-basert selskap kunngjorde tirsdag at de vil selge sin eierandel i to havner ved Panamakanalen til et amerikansk-ledet konsortium styrt av BlackRock Inc."

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trontron skrev (På 1.3.2025 den 15.49):

Jeg sa for et år siden at Zelensky burde gitt fra seg ledelsen, fordi hans rolle var utspilt, og nytt blod kunne være positivt.
Det sekundet han gikk etter Zalushny var det åpenbart at Zelensky ikke var noe positivt for Ukraina lengre.

Jeg sa for TO år siden at de ikke skulle gå til motangrep, men heller forsvare så godt de kan og samle opp utstyr og ferdigtrente tropper; slik at de hadde en sterkere forhandlingssituasjon når krigen nærmer seg slutten.

Det er nesten vondt å ha så korrekt som jeg har noen ganger....

Du ønsker å legge til rette for at Russland kan blande seg inn i en eventuell valgkamp.

Dessverre for dere Russland-supportere så er det ulovlig å avholde valg Ukraina når det er krig.

De siste to årene har Ukraina påført Russland ekstreme tap. De har tapt svært små landområder i forhold til antallet russiske nazisvin de har drept. Russland er på knærne. Hadde Ukraina gitt seg for to år siden så hadde Russland hatt enda bedre forutsetninger for å stable seg på beina igjen og angripe på nytt. Nå spørs det hva de er i stand til de neste årene. Noen analytikere mener at Russland ikke kan stoppe krigen, for da vil hele økonomien kollapse og regimet falle.

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Zelensky på X, oversatt til norsk:

Jeg vil gjerne gjenta Ukrainas forpliktelse til fred.

Ingen av oss ønsker en endeløs krig. Ukraina er klar til å komme til forhandlingsbordet så snart som mulig for å bringe varig fred nærmere. Ingen ønsker fred mer enn ukrainerne. Mitt team og jeg er klare til å jobbe under president Trumps sterke lederskap for å få til en varig fred.

Vi er klare til å jobbe raskt for å få slutt på krigen, og de første trinnene kan være løslatelse av fanger og våpenhvile i luften – forbud mot raketter, langtrekkende droner, bomber mot energi og annen sivil infrastruktur – og våpenhvile på havet umiddelbart, hvis Russland vil gjøre det samme. Deretter ønsker vi å gå svært raskt igjennom alle de neste fasene og samarbeide med USA for å bli enige om en sterk endelig avtale.

Vi setter stor pris på hvor mye USA har gjort for å hjelpe Ukraina med å opprettholde sin suverenitet og uavhengighet. Og vi husker øyeblikket da ting endret seg da president Trump forsynte Ukraina med Javelins. Vi er takknemlige for dette.

Møtet vårt i Washington, i Det hvite hus på fredag, gikk ikke slik det var ment. Det er beklagelig at det skjedde på denne måten. Nå er det på tide å rette opp i dette. Vi ønsker at fremtidig samarbeid og kommunikasjon skal være konstruktiv.

Når det gjelder avtalen om mineraler og sikkerhet, er Ukraina klar til å undertegne den når som helst og i et hvilket som helst format. Vi ser på denne avtalen som et skritt i retning av større sikkerhet og solide sikkerhetsgarantier, og jeg håper virkelig at den vil fungere effektivt.

Så gjenstår det å se om Trump fortsatt vil kreve en beklagelse, og hva en evt fredsavtale utarter seg til i praksis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (5 minutter siden):

Zelensky på X, oversatt til norsk:

Jeg vil gjerne gjenta Ukrainas forpliktelse til fred.

Ingen av oss ønsker en endeløs krig. Ukraina er klar til å komme til forhandlingsbordet så snart som mulig for å bringe varig fred nærmere. Ingen ønsker fred mer enn ukrainerne. Mitt team og jeg er klare til å jobbe under president Trumps sterke lederskap for å få til en varig fred.

Vi er klare til å jobbe raskt for å få slutt på krigen, og de første trinnene kan være løslatelse av fanger og våpenhvile i luften – forbud mot raketter, langtrekkende droner, bomber mot energi og annen sivil infrastruktur – og våpenhvile på havet umiddelbart, hvis Russland vil gjøre det samme. Deretter ønsker vi å gå svært raskt igjennom alle de neste fasene og samarbeide med USA for å bli enige om en sterk endelig avtale.

Vi setter stor pris på hvor mye USA har gjort for å hjelpe Ukraina med å opprettholde sin suverenitet og uavhengighet. Og vi husker øyeblikket da ting endret seg da president Trump forsynte Ukraina med Javelins. Vi er takknemlige for dette.

Møtet vårt i Washington, i Det hvite hus på fredag, gikk ikke slik det var ment. Det er beklagelig at det skjedde på denne måten. Nå er det på tide å rette opp i dette. Vi ønsker at fremtidig samarbeid og kommunikasjon skal være konstruktiv.

Når det gjelder avtalen om mineraler og sikkerhet, er Ukraina klar til å undertegne den når som helst og i et hvilket som helst format. Vi ser på denne avtalen som et skritt i retning av større sikkerhet og solide sikkerhetsgarantier, og jeg håper virkelig at den vil fungere effektivt.

Så gjenstår det å se om Trump fortsatt vil kreve en beklagelse, og hva en evt fredsavtale utarter seg til i praksis.

Jeg er stygt redd for at denne avtalen er rævva, og at sikkerhetsgarantiene som blir gitt er at det vil være noen sivile amerikanere som jobber i noen gruver, og at Europa evt får stille opp om noe. Ergo - USA bare tar uten å må gi noe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Markiii said:

De siste to årene har Ukraina påført Russland ekstreme tap. De har tapt svært små landområder i forhold til antallet russiske nazisvin de har drept. Russland er på knærne. Hadde Ukraina gitt seg for to år siden så hadde Russland hatt enda bedre forutsetninger for å stable seg på beina igjen og angripe på nytt. Nå spørs det hva de er i stand til de neste årene. Noen analytikere mener at Russland ikke kan stoppe krigen, for da vil hele økonomien kollapse og regimet falle.

Tja. Ukraina har også lidd ekstreme tap.
Men jeg er for såvidt happy for mer lidelse jeg.. Betyr jo at Russland ikke er noen trussel mot oss. Første to årene tenkte jeg det ville vært fint med fred så fort som mulig, men nå har jeg heller begynt å tenke som dere at Ukraina like gjerne kan være et offerlam for oss. Det treffer tross alt ikke meg personlig.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (57 minutter siden):

Jeg er stygt redd for at denne avtalen er rævva, og at sikkerhetsgarantiene som blir gitt er at det vil være noen sivile amerikanere som jobber i noen gruver, og at Europa evt får stille opp om noe. Ergo - USA bare tar uten å må gi noe. 

Poenget er at vi må stå for sikkerhetsgarantiene selv. Det føles veldig sårbart nå som amerikanerne har passet på oss i 80 år men det er kanskje det beste tidspunktet å gjøre det på. Det går på stumpene for russerne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...