torbjornen Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden No bør vel kanskje ytterlegare diskusjon om kapitalisme takast i ein eigen tråd? 5 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Sitat Hva kan Norge og Europa gjøre for å hjelpe Ukraina mens USA struper støtten? Gå på shopping hos USA, mener eksperter. https://www.vg.no/nyheter/i/JbwQWJ/forsker-norge-burde-kjoepe-det-ukraina-trenger Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 15 minutes ago, torbjornen said: Eg skjønar ikkje alt snakket til Trump-folka om at Zelenskyj skal be om unnskyldning og vise takknemmelegheit. Skal Zelenskyj knele framfor Donald Trump og kysse skoa hans? Edit: Mobiltastatur er håplaust. Klassisk narsissist-/psykopattaktikk. Først oppfører du deg som en dritt mot noen, før du krever at den du kjørte over skal beklage. Alt er alltid noen andres feil, altså projiserer man enhver feil man gjør selv. Jeg var gift med ei som er slik, så dette er mildt sagt gjenkjennelig. Endret 2 timer siden av Dellers 3 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden torbjornen skrev (5 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/JbwQWJ/forsker-norge-burde-kjoepe-det-ukraina-trenger Det Ukraina trenger er støvler på bakken, ikke avlat i form av pengegaver. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Ukraina trenger i hvert fall våpen og utstyr, så ikke ukrainske soldater skades/dør, men har fremgang i krigen. Tror ikke de har bedt om andre lands soldater. De har soldater, og trenger utstyr og våpen. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jacobsen skrev (24 minutter siden): USA vil ha fred nå. Med disse møtene og lovnadene til Europa for Ukraina, vil ikke dette gjøre USA sinte og få dem til å straffe Europa på en måte utover tollsatser? Jeg vil anta at å gi Ukraina støtte for å forlenge konflikten vil bli sett på av USA som å stikke kjepper i hjulene for prosessen eller? Ikke nødvendigvis. Selv om det er viktig for Trumps å oppnå en fredsavtale med navnet sitt på er han også veldig interessert i å redusere USAs engasjement i Europa. Ar Europa nå endelig ser ut til å gjøre et militært krafttak passer dermed godt sammen med USAs mål(dette går langt tilbake, Obama pratet om dette) En 'fred' kan dermed bli at kampene stopper langs dagens frontlinje og USA fortsetter støtten forutsatt at Europa betaler for den. Jeg tror at formelle garantier ikke er like viktig som mer praktiske tiltak, som en generell europeisk oprustning. 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 32 minutes ago, Mannen med ljåen said: Ukraina trenger i hvert fall våpen og utstyr, så ikke ukrainske soldater skades/dør, men har fremgang i krigen. Tror ikke de har bedt om andre lands soldater. De har soldater, og trenger utstyr og våpen. De har også bed om penger til å fortsette byggingen av egenutviklede våpen. Kort sagt så spør de etter ting Europa kan levere raskt. Hvis vi vil. 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden agvg skrev (55 minutter siden): Det Ukraina trenger er støvler på bakken, ikke avlat i form av pengegaver. Kan ikke du ta turen ned dit da? Jeg tror verden hadde vært bedre for alle dersom du stakk til frontlinjene der nede. Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Dudeliduu skrev (2 minutter siden): Kan ikke du ta turen ned dit da? Jeg tror verden hadde vært bedre for alle dersom du stakk til frontlinjene der nede. Gratulerer med det som må være dagens lavmål-kommentar! Jeg bøyer meg i hatten Jeg foreslår at du kommer med argumenter av verdi for diskusjonen fremfor nedrig trolling! Til @agvg sin kommentar: Ja, Ukraina trenger for så vidt støvler på bakken, men det bør de i første omgang skaffe selv. Det Europa kan bidra med er luftvern, artilleriammunisjon, fly og andre våpensystemer som f.eks. SPG, rakettartilleri osv. Europeiske styrker i Ukraina bør i første omgang komme inn som fredsbevarende styrker når og hvor dette måtte bli aktuelt, som f.eks. grensene mot hhv Transnistria og Belarus. 6 1 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 58 minutes ago, Kahuna said: Ikke nødvendigvis. Selv om det er viktig for Trumps å oppnå en fredsavtale med navnet sitt på er han også veldig interessert i å redusere USAs engasjement i Europa. Ar Europa nå endelig ser ut til å gjøre et militært krafttak passer dermed godt sammen med USAs mål(dette går langt tilbake, Obama pratet om dette) En 'fred' kan dermed bli at kampene stopper langs dagens frontlinje og USA fortsetter støtten forutsatt at Europa betaler for den. Jeg tror at formelle garantier ikke er like viktig som mer praktiske tiltak, som en generell europeisk oprustning. En konkurrerende teori er at Trump ønsker et svakt Europa/EU og at Ukraina ikke blir en del av dette men holdes nede av Russland. 1 1 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden xRun skrev (12 timer siden): Som varslet i går meldes det nå fra flere medier at Trump har satt videre militær støtte til Ukraina på pause med øyeblikkelig virkning. Dette skal være en strategi fra Trump hvor han har til hensikt å legge press på Zelensky i kjølvannet av fredagens krangel i WH. Pausen gjelder også støtte som ble vedtatt og allokert under Bidens kommando, men ikke ennå levert. Kilde: https://www.lemonde.fr/en/international/article/2025/03/04/us-suspends-military-aid-to-ukraine-effective-immediately_6738771_4.html Det er ingen tegn til at Trump legger noen form for press på Putin, som er angripernasjonens leder. Agent Krasnov, guvernør i Vest-Russland oblast, har overgitt all suverenitet til Putin. 1 2 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden FrihetensRegn skrev (7 timer siden): Flott gjort av Trump, det burde blitt gjort for lenge siden. Det var dette amerikanske skattebetalere stemte på. Jeg håper Norge stopper alle leveranser også, slik at vi kan bruke mer av våre skattepenger her. Ukraina får nå valget mellom å inngå fred, eller fortsette å ofre sine unge menn, som de har få igjen av. Om noen ønsker å fortsette krigen, så foreslår jeg at man reiser til frontlinjen og gjør en innsats der frivillig. Ruzzki trollzki. 6 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Casey skrev (2 minutter siden): Agent Krasnov, guvernør i Vest-Russland oblast, har overgitt all suverenitet til Putin. USA er helt kompromisert nå. Europa må sikre midlene og støtten til Ukraina selv. 2 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jacobsen skrev (2 timer siden): Nei de kan ikke være det. Kapitalisme er frihet og frihandel. Statlig styring er det motsatte - som du sier - fascisme. Det er ikke kapitalisme at en statlig etat får AS eller ASA bak seg med et pennestrøk Tar dere resten av den økonomidiskusjonen i egen tråd? Lenke til kommentar
Casey Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden torbjornen skrev (2 timer siden): Eg skjønar ikkje alt snakket til Trump-folka om at Zelenskyj skal be om unnskyldning og vise takknemmelegheit. Skal Zelenskyj knele framfor Donald Trump og kysse skoa hans? Edit: Mobiltastatur er håplaust. Agent Krasnov må få et kontant nei. 2 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (2 timer siden): https://www.tu.no/artikler/na-kommer-eus-lovforslag-om-90-prosent-kutt-i-2040/556257 EU-kommisjonen legger om kort tid frem lovforslaget om at unionen skal kutte 90 prosent av utslippene innen 2040. Dette blir trolig den mest omstridte klimasaken i EU i år. Hvis vi skal ruste opp militæret, tenk hvor lite utslippskvoter det blir igjen til vanlig industri og befolkning. Blir det lov å ha oppvarmet bolig? Blir det lov å spise noe annet enn de larvene Davos hele tiden lover at vi skal få? Blir det lov for europeere å bo i Europa? Jeg vet ikke hvorfor Ursula fremdeles er selvskreven leder for EU, men slike ting gjør at flere ønsker en sterk mann som leder. En Orban-type som ikke kontinuerlig scorer selvmål. USA fikk Trump, Tyskland fikk nesten AfD. Folk som ikke har råd til mat, medisiner og varme i stua lurer seriøst på hva som er så bra med demokrati. Jeg mener våre demokratiske partier burde lytte mer til folket, ellers taper de valg mot noen som sier det folk vil høre. Samme hvor ubehøvlet. Ta resten av den energidiskusjonen i egen tråd. 1 Lenke til kommentar
Jacobsen Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden 4 hours ago, Samms said: Kapitalisme er alltid å maksimere profitt. Politisk regulering for å nå dette målet er også kapitalisme. Da må du nok lese om igjen hva det betyr og ta definisjonsdiskusjon i en annen tråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå