Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, superrhino said:

Hva er det folk ser for seg skal diskuteres på dagens toppmøte? Jeg tror nok det blir snakk om atomparaplyer og infrastruktur, men kanskje også et Euro-NATO med en egen artikkel 5?

Vi trenger et Euro-NATO så håper på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, sussebass said:

Hvilke utgang/ende forestiller vi oss krigen i Ukraina vil ha om vi velger å fortsette med å sende våpen, til og med eskalere med Europeiske tropper? 

Statskupp i Russland når "noen" får nok av at landets ressurser, både økonomiske og menneskelige, kastes bort på konstant krig. Nytt regime som går med på å trekke seg ut av Ukraina. 

---

Ellers, lurer fælt på hvordan Kreml har tenkt okkupasjonen skal foregå hvis de faktisk skulle vinne. Tenkte de at titalls millioner ukrainere, mange av dem med fersk erfaring fra moderne krig, bare skulle akseptere nederlaget og ikke lage et helvete for okkupantene?

Da Sovjet var i Afghanistan var Afghanistans befolkning langt mindre enn dagens ukrainske, og Sovjet langt mektigere enn dagens Russland, og vi så hvordan det gikk. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Kva ville ha skjedd om langtvekkistan (eller ulike selskap i langtvekkistan) bestemte seg for å boikotte Norge fordi vi kutta i bistanden som vi hadde gitt i fleire tiår? Ville det ha gitt meir sympati for langtvekkistan blant nordmenn flest? Eller ville vi ha oppfatta langtvekkistan som utakknemmelege? Ville noko slikt ha styrka Frp, eller ville det ha svekka Frp?

Det er kun en kilde eller kompass trump og musk stoler 100% på og det er markedet. Når aksjemarkedet raser eller businessen går dårlig så får de mindre oppslutning. Turiststrømmen dit reduseres nå, kjøp av amerikanske varer stuper, tollmurer - alt går feil vei, inflasjonen vil øke.

Hva den enkelte forbruker der bort må tenke om oss er veldig underordnet. Det er fra før rimelig høye på seg selv, så de kan trenge en realitetsorientering, spesielt de navlebeskuende MAGA folkene.

Det vi våknet opp til her nå var et ras av tillit til alt amerikansk. Ser f.eks. at kiwi kjører på med "American diner" kampanje - litt uheldig med timingen der..

Det er utrolig små endringer den enkelte forbruker skal gjøre før markedene endrer seg. TEK hadde en artikkel om hvordan man skal kunne velge europeisk https://www.tek.no/nyheter/guide/i/25wQ5r/beste-alternativer-til-amerikanske-tjenester - en direkte konsekvens av USA endrede politikk mot Ukraina/Europa..

image.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (47 minutter siden):

Vi befinner oss nå i feil ende av konseptet 'strategisk tvetydighet'. Dette *kan* bety at USA svikter oss. Det kan også bety at USA har innsett at Europa ikke kommer til å ruste opp før vi får kniven på strupen. Ved at USA er bevisst tvetydige blir vi nå tvunget til å ruste opp.

VI VET at agent Krasnov er i lomma på Putin, og må handle deretter.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (34 minutter siden):

det trengs 2/3 flertall i amerikanske kongressen for å trekke USA ut av Nato, så noen få høyrøstede individer forandrer ikke på det. Det er med andre ord begrenset hva Trump kan gjøre i så måte.

Nato-alliansen fungerer pr. nå akkurat slik det skal, inkl. USA, både med hensyn til kommandokjede, beredskap, øvelser, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (27 minutter siden):

Hva er det folk ser for seg skal diskuteres på dagens toppmøte? Jeg tror nok det blir snakk om atomparaplyer og infrastruktur, men kanskje også et Euro-NATO med en egen artikkel 5?

Jeg tenker det kanskje er et større tema enn hva som er på agendaen for i dag.
Ifølge BBC skal det primært handle om en plan hvor hensikten er å få slutt på krigshandlingene, og så presentere en slik plan for Trump, i håp om at han vil stille seg bak dette for å redde ansikt ift. hans løfter om å "stop the killing" som så ut til å grunnstøte på fredag, og som isteden kan gi ham anledning til å påberope seg et "promises made, promises kept".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (39 minutter siden):

det skal bl.a. diskuteres et forslag til våpenhvile i Ukraina, som deretter skal presenteres for Trump. (hvis jeg oppfattet det riktig)

Er dette et slags stikk i siden til Trump? jeg mener, det vil jo indirekte parkere ham på sidelinjen og at han tapte første runde.

edit; samme som xRun forrige innlegg.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mr.M said:

det skal bl.a. diskuteres et forslag til våpenhvile i Ukraina, som deretter skal presenteres for Trump. (hvis jeg oppfattet det riktig)

Er dette et slags stikk i siden til Trump? jeg mener, det vil jo indirekte parkere ham på sidelinjen og at han tapte første runde.

edit; samme som xRun forrige innlegg.

Jeg trodde at det kanskje skulle handle mer om hva som skjer etter en evt våpenvile er på plass, men jeg har egentlig ikke fulgt så mye med på hva de skal diskutere der, så vet ikke.. Er det lov å tippe på en uttalelse som går i retning av de stiller seg bak Ukraina og er beredt på å gjøre mer osv osv?

image.thumb.png.49e0481314facb28fd7decfb98196577.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (30 minutter siden):

det trengs 2/3 flertall i amerikanske kongressen for å trekke USA ut av Nato, så noen få høyrøstede individer forandrer ikke på det. Det er med andre ord begrenset hva Trump kan gjøre i så måte.

Nato-alliansen fungerer pr. nå akkurat slik det skal, inkl. USA, både med hensyn til kommandokjede, beredskap, øvelser, osv.

Agent Krasnov og hans menn er i ferd med å avvikle Kongressen. Han kan uansett la være å oppfylle plikt til å bisti ved en krise, noe han kommer til å gjøre, etter ordre fra sjefen sin i Moskva.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Som postet i andre tråder, melder Reuters at Israel ønsker fortsatt russisk militær tilstedeværelse i Syria.

Exclusive: Israel lobbies US to keep Russian bases in a 'weak' Syria, sources say
https://www.reuters.com/world/israel-lobbies-us-keep-russian-bases-weak-syria-sources-say-2025-02-28/

Nå melder israelske medier også at Israel ønsker å styrke båndene til Russland, og har sendt folk til Moskva.

Israel strengthens ties with Russia in bid to curb Turkish influence in Syria
https://www.ynetnews.com/article/hyzr6ybj1g

Ynet has learned that Prime Minister Benjamin Netanyahu dispatched his military secretary, Maj. Gen. Roman Gofman, to Moscow in recent days for a series of security and diplomatic meetings aimed at strengthening cooperation while safeguarding Israel’s strategic interests.

No manglar det snart berre at Trump tek æra for fredsavtale mellom Israel og Iran, som erstatning for fredsavtalen mellom Russland og Ukraina som han aldri fekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (25 minutter siden):

Han kan uansett la være å oppfylle plikt til å bisti ved en krise, noe han kommer til å gjøre, etter ordre fra sjefen sin i Moskva.

Jeg har tiltro til at erfarne befal i Nato-kommandoen forholder seg til alliansens gjeldene vedtekter hvis det smeller, og ikke impulsive innspill av en rabiat figur som Trump.

Trump kan muligens gjøre tingen kronglete på lavere nivåer utover i en evt. konflikt, dvs. halvhjertet vs. helhjertet, det må vi være forberedt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

Jeg har tiltro til at erfarne befal i Nato-kommandoen forholder seg til alliansens gjeldene vedtekter hvis det smeller, og ikke impulsive innspill av en rabiat figur som Trump.

Trump kan muligens gjøre tingen kronglete på lavere nivåer utover i en evt. konflikt, dvs. halvhjertet vs. helhjertet, det må vi være forberedt på.

Alt nøkkelpersonell i USA er utskiftet med personell med kun EN kvalifiaksjon: lojalitet til agent Krasnov. Jeg har ingen tillit til amerikanerne i det hele tatt. Vi må få dem ut, og bli kvitt amerikansk materiell så fort som overhodet mulig..

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker litt på Baltikum. Her er det mange som gnisser tenner vil jeg tro, med god grunn! Evakueringsplaner er allerede underveis. Bildene av millioner som flykter over Østersjøen med båter og ferger vil brenne seg inn i europeisk historie. Det er to regionalmakter som må gjenoppstå om disse statene skal beskyttes; Sverige og Tyskland. Dessverre er man langt langt unna dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...