Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trontron skrev (9 minutter siden):

Jeg gjorde det.
Etter to minutter med ctrl+f i ukrainas grunnlov gadd jeg ikke å lete mer. Så jeg tror sterkere på at du bare finner på noe nå.

Du kunne like så godt sagt det samme om gud: "Pffft... bare faktasjekke selv. Google etter gud så finner du'n"

https://en.wikipedia.org/wiki/Next_Ukrainian_presidential_election

Sitat

Article 19 of Ukraine's "On the Legal Regime of Martial Law" bans presidential, parliamentary, and local elections under martial law,[10] while Article 10 states that the powers of the president, parliament, and Cabinet of Ministers of Ukraine cannot be terminated under martial law.[11][12] Article 108 of the Constitution of Ukraine stipulates that "The President of Ukraine exercises his or her powers until the assumption of office by the newly-elected President of Ukraine",[13] allowing incumbent President Volodymyr Zelenskyy to legitimately remain president until the next president is sworn in, even after the expiration of the five-year term to which he was elected in 2019.[14]

Under unntakstilstand så er det ikke mulig, verken praktisk eller juridisk å holde valg.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

NATO-sjefen står i ein spagat. Men dette burde han ikkje ha sagt.

Ryggradsrefleksen min reagerte også på denne, men som du sier i ditt neste innlegg så har ikke Europa noe å stille opp med. Zelensky og Ukraina er avhengig av å ryggstryke og smiske med psykopatene som har inntatt det hvite hus for å overleve. Det er iallfall slik jeg leser det. Europeiske lederes inkompetanse har ført Ukraina og Europa inn i en slags gisselsituasjon der sikkerheten våres står på spill om vi står opp mot Trump og Vance’s psykopat oppførsel. 

Lenke til kommentar
Trontron skrev (2 timer siden):

Det er nesten vondt å ha så korrekt som jeg har noen ganger....

TheKims skrev (1 time siden):

Grunnloven i Ukraina sier at man ikke kan si fra seg presidentskapet når landet er i krig. Han kan ikke bare si opp sin stilling som president.

Trontron skrev (1 time siden):

Høres ut som noe du har dratt ut av ræva, men godt mulig, selv om man alltids kan skylde på helse, noe jeg sa da også.
Hvilken artikkel i grunnloven er det?

Trontron skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det.
Etter to minutter med ctrl+f i ukrainas grunnlov gadd jeg ikke å lete mer. Så jeg tror sterkere på at du bare finner på noe nå.

Du kunne like så godt sagt det samme om gud: "Pffft... bare faktasjekke selv. Google etter gud så finner du'n"

Uderzo skrev (1 time siden):

Under unntakstilstand så er det ikke mulig, verken praktisk eller juridisk å holde valg.

Sitat
Article 19 of Ukraine's "On the Legal Regime of Martial Law" bans presidential, parliamentary, and local elections under martial law,[10] while Article 10 states that the powers of the president, parliament, and Cabinet of Ministers of Ukraine cannot be terminated under martial law.[11][12] Article 108 of the Constitution of Ukraine stipulates that "The President of Ukraine exercises his or her powers until the assumption of office by the newly-elected President of Ukraine",[13] allowing incumbent President Volodymyr Zelenskyy to legitimately remain president until the next president is sworn in, even after the expiration of the five-year term to which he was elected in 2019.[14]

Du kommer ikkje veldig godt ut av denne diskusjonen @Trontron 🤡

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, TheKims said:

Du har tilgang til internett så er bare å faktasjekke. Google ting selv er vel kanskje for komplisert?

Google er vel ulovlig der han bor. Kun TESS i de traktene.

Endret av Apathy
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Uderzo said:

Påstanden var vel at Presidenten ikke kan gå av/si opp når landet er i krig, ikke om hvorvidt det kan holdes valg?

Grunnloven art. 108 sier at presidenten kan gå av før sin term utløper og art. 112 sier at speakeren (chairman) i radaen midlertidig overtar til en ny presiden er valgt.

Er det virkelig noe i unntakstilstandloven som tilsidesetter 2-1 og 2-2 i art. 108?

Article 108  
(1)The President of Ukraine exercises his powers until the assumption of office by the newly elected President of Ukraine.
(2)The authority of the President of Ukraine is subject to an early termination in cases of:
1) resignation;
2) inability to exercise presidential authority for health reasons;
3) removal from office by the procedure of impeachment;
4) death.

Article 112
In the event of an early termination of the authority of the President of Ukraine in accordance with Articles 108, 109, 110 and 111 of this Constitution, the discharge of the duties of the President of Ukraine, for the period pending the elections and the assumption of the office by the next President of Ukraine, is vested in the Chairman of the Verkhovna Rada [Parliament] of Ukraine. The Chairman of the Verkhovna Rada [Parliament] of Ukraine, for the period of discharge of the duties of the President of Ukraine, may not exercise the powers stipulated by items 2, 6 to 8, 10 to 13, 22, 24, 25, 27 and 28 of Article 106 of the Constitution of Ukraine.

Lenke til kommentar

Nekter å selge drivstoff til amerikanerne: – Vi har et moralsk kompass

«Vi har i dag vært vitne til det største drittsirkuset noensinne presentert direkte på TV, innleder Haltbakk bunkers et innlegg på sosiale medier.

Som du sikkert skjønner blir det ikke levert en liter før Trump er ferdig, sier eieren til Kystens Næringsliv.

Nå stopper selskapet alt salg til amerikanske styrker og deres fartøy.
Drivstoffnekten skjer med umiddelbar virkning, og omfatter fartøy som anløper norske havner, heter det. Haltbakk bunkers sender også en oppfordring videre.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...