Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (2 minutter siden):

Å støtte et land er ikke å være passiv. Hele europa kunne gått militært i selvstendig land uten nato medlemskap. Hvis man vil redde europa så gjør man det. Nå maktet ingen å gjøre noe som helst. 

Rart det er kun Trump som kan dette. Men zeleskny er svært umoden. 

Selvsagt er han umoden, han som har pakket disse russerne ned i de kistene de fortjener, russerne burde snu og gå mot Moskva, det er gamle menn der som dreper sin egen i store mengder uten og miste nattesøvnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og for og sitere russisk propaganda-TV så har ett imperie som Russland bare ett mål, ekspansjon.

Krig er den naturlige og konstante tilstanden ett slikt imperiet skal befinne seg i.

Så da vet vi hva Russland ønsker og drive med, om de evner det er jo selvfølgelig en annen sak.

Russland har vært en pest og plage i Europa i hundrevis av år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Her er det NRK skriver, sitat:

Saken oppsummert:

• Volodymyr Zelenskyj sier at det opphetede møtet med Trump var dårlig for begge sider.
  • Zelenskyj sier at han fortsatt ønsker partnerskap med USA, men vil ikke endre holdningen til Putin og Russland.
  • Han ønsker fortsatt å gå videre med mineralavtalen som USA og Ukraina ble enige om tidligere denne uken.
  • Men Trump er ikke interessert i å gjenopplive avtalen per nå, sier en talsperson for Det hvite hus.

Han beklager seg, ja - men han kan ha gjort oss en meget viktig tjeneste, for nå er det meget soleklart at Trump er en gal mann som utgjør en meget alvorlig trussel for oss alle. Nå er det viktig for ukrainerne å finne ut hvordan å klare seg med EUs støtte så raskt som mulig. Hans eneste håp ligger nå i det amerikanske etablissementet som fant det hele veldig smakløst. 

Hvis russerne erobre Ukraina og slakte hundretusener, kan det få amerikanerne til å måpe i sjokk og skam. Dette må unngås for enhver pris - da betyr det at EU/EØS må går rett inn. Tyrkia burde også tars med inn i varmen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er det som stopper Tяump fra å gå all-in og støtte putin direkte for å få en avtale med ham i stedet? Sende våpen til putin som så tar over heler eller deler av Ukraina for så å dele ressursene med putin?

Er Tяump smart nok til å skjønne at putin ikke er like glad i ham som han er i putin?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Hva er det som stopper Tяump fra å gå all-in og støtte putin direkte for å få en avtale med ham i stedet? Sende våpen til putin som så tar over heler eller deler av Ukraina for så å dele ressursene med putin?

Er Tяump smart nok til å skjønne at putin ikke er like glad i ham som han er i putin?

Det eneste som stopper han nå er at han ikke har fullstendig kontroll over institusjonene. Det er alt for tidlig. Han jobber med saken på samme måte som forbildene hans i øst har gjort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa for et år siden at Zelensky burde gitt fra seg ledelsen, fordi hans rolle var utspilt, og nytt blod kunne være positivt.
Det sekundet han gikk etter Zalushny var det åpenbart at Zelensky ikke var noe positivt for Ukraina lengre.

Jeg sa for TO år siden at de ikke skulle gå til motangrep, men heller forsvare så godt de kan og samle opp utstyr og ferdigtrente tropper; slik at de hadde en sterkere forhandlingssituasjon når krigen nærmer seg slutten.

Det er nesten vondt å ha så korrekt som jeg har noen ganger....

Lenke til kommentar

Jeg syns det var bra at Zelensky fikk de russiske agentene til å gå bananas på live tv foran hele verden. Det var ikke en sjans i havet at Trump skulle hjelpe dem, og nå er dette hevet over enhver tvil. EU har nå fått et tupp i ræva og innser at det ikke er noen vits å jatte mer med Trump. Vi må søke allierte andre steder og ruste opp øyeblikkelig.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Natosjefen har bedt Zelenskyj om å reparere forholdet med Trump

Publisert klokken16:15 iKrigen i Ukraina

Nato-sjef Mark Rutte har bedt Zelenskyj om å finne en måte å reparere forholdet til president Donald Trump, melder Reuters.

Han omtaler gårsdagens møte mellom de to presidentene som «uheldig», og ber USA, Ukraina og Europa om å stå sammen.

NATO-sjefen står i ein spagat. Men dette burde han ikkje ha sagt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Den polske presidenten ber Zelenskyj gå tilbake til forhandlingsbordet

Publisert klokken16:05 iKrigen i Ukraina

Den polske presidenten Andrzej Duda sier at han ikke kan se en annen makt i verden enn USA til å stanse russiske angrep på Ukraina, melder Reuters.

Han oppfordrer den ukrainske presidenten til å gå tilbake til forhandlingsbordet med USA.

Volodymyr president Zelenskyj har tidligere sagt at han ønsker en avtale, men at han da krever sikkerhetsgarantier fra USA.

Eg tykkjer at det er utruleg at europeiske leiarar ber Zelenskyj om å forhandle med USA etter dette.

Har verkeleg Europa ingen ting å stille opp med, anna enn prat?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Tysklands utenriksminister: Må umiddelbart øke tysk støtte til Ukraina

Publisert klokken14:39 iKrigen i Ukraina

Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock sier at de umiddelbart må øke tysk støtte til Ukraina.

– Vi må samarbeide tettere med Polen, Frankrike og andre om forsvaret av Ukraina.

Hun oppfordrer Tyskland til å frigjøre ytterligere 3 milliarder euro i støtte til Ukraina.

I tillegg ber hun europeiske ledere som møtes neste uke om å bli enig om en større økonomisk pakke til Ukraina.

Sitat

– En ondskapsfull tidsalder har begynt

Publisert klokken15:18 iKrigen i Ukraina

Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock sier at krangelen mellom Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj ligner en «vond drøm».

– Gårsdagens hendelse understreker at en ny og ondskapsfull tidsalder har startet, sier hun i en TV-sendt tale lørdag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (46 minutter siden):

Jeg sa for et år siden at Zelensky burde gitt fra seg ledelsen, fordi hans rolle var utspilt, og nytt blod kunne være positivt.
Det sekundet han gikk etter Zalushny var det åpenbart at Zelensky ikke var noe positivt for Ukraina lengre.

Jeg sa for TO år siden at de ikke skulle gå til motangrep, men heller forsvare så godt de kan og samle opp utstyr og ferdigtrente tropper; slik at de hadde en sterkere forhandlingssituasjon når krigen nærmer seg slutten.

Det er nesten vondt å ha så korrekt som jeg har noen ganger....

Grunnloven i Ukraina sier at man ikke kan si fra seg presidentskapet når landet er i krig. Han kan ikke bare si opp sin stilling som president.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det bør stå tre ting på gjørelisten til norske politikere nå:

1) Øke støtten til Ukraina.

2) Styrke det norske forsvaret raskere og mer enn planlagt.

3) Få sendt inn søknaden om norsk EU-medlemskap.

Sitat

Putins fullskalainvasjonen av Ukraina for tre år siden endret europeisk sikkerhet, og Finland og Sverige tok raskt konsekvensen av det.

Trumps fremferd som president bør være et tilsvarende øyeblikk for Norge.

https://www.vg.no/nyheter/i/8q1O6w/norge-maa-inn-i-eu

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, TheKims said:

Grunnloven i Ukraina sier at man ikke kan si fra seg presidentskapet når landet er i krig. Han kan ikke bare si opp sin stilling som president.

Høres ut som noe du har dratt ut av ræva, men godt mulig, selv om man alltids kan skylde på helse, noe jeg sa da også.
Hvilken artikkel i grunnloven er det?

Lenke til kommentar
Trontron skrev (4 minutter siden):

Høres ut som noe du har dratt ut av ræva, men godt mulig, selv om man alltids kan skylde på helse, noe jeg sa da også.
Hvilken artikkel i grunnloven er det?

Du har tilgang til internett så er bare å faktasjekke. Google ting selv er vel kanskje for komplisert?

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, TheKims said:

Du har tilgang til internett så er bare å faktasjekke selv. Google ting selv er vel kanskje for komplisert?

Jeg gjorde det.
Etter to minutter med ctrl+f i ukrainas grunnlov gadd jeg ikke å lete mer. Så jeg tror sterkere på at du bare finner på noe nå.

Du kunne like så godt sagt det samme om gud: "Pffft... bare faktasjekke selv. Google etter gud så finner du'n"

Lenke til kommentar
Trontron skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde det.
Etter to minutter med ctrl+f i ukrainas grunnlov gadd jeg ikke å lete mer. Så jeg tror sterkere på at du bare finner på noe nå.

Du kunne like så godt sagt det samme om gud: "Pffft... bare faktasjekke selv. Google etter gud så finner du'n"

Hvorfor i alle dager skulle jeg finne på noe sånt? At du ikke gidder å lete er ikke min feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...