Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (2 timer siden):

Så er realiteten at de nyeste atomubåtene er mindre enn et år gammel. Rakettene de har ombord ble utviklet på 2010-tallet. Hvis du seriøst tror at det er gammelt skrot, så tar du alvorlig feil. 

Gammelt skrot er det i så fall ikke, men det er en god sjanse for at det er nytt skrot. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Kvifor krev ikkje Trump at Israel betalar for all støtta dei har fått frå USA opp gjennom tidene, og då særleg støtta til å leggje Gaza i ruinar etter 7/10 2023? Og kvifor truar han ikkje med å vende ryggen til Israel om dei ikkje sluttar fred med terrororganisasjonen HAMAS?

Trump driv utpressing mot allierte, enten det er Canada, Mexico, Europa eller Ukraina. Berre ikkje mot Israel.

Er det fordi han elskar sterke leiarar som går over lik for å oppnå sine mål?

Når de først har valgt å legge seg på den linja de har ovenfor Ukraina så blir dette en åpenbar dobbeltstandard ja.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (39 minutter siden):

zelensky inntreden i presidentrolle er konsekvens av krig vi ser i dag. Han har jo ingen erfaring med det han driver med. 

At vi kunne se på åpen scene hans formidlingsevne og delegasjon som han hadde med, så kan jeg undre på hva Ukraina har lidd. Jeg trodde da aldri det var på det nivået. Det er synd at Ukraina velger mennesker til å lede land eller by blir leder bare fordi de var populær som idrettsfolk eller skuespiller. Da bør Ukraina gå inn i seg selv. 

Nå har han ledet Ukraina i krig, stått i mot det som man trodde var en av verdens sterkeste millitærmakter i 3 år, hvis du mener dette ikke skulle være noe bevis for ledelse så legger du lista relativt høyt, det er ingen vestlige ledere som når ham til sokkekanten hvis vi ser på ledelse i krise.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 timer siden):

Selv om du tror at (med rette) at Russland er gjennomgående korrupt, at de er drittsekker osv. Så er realiteten at de nyeste atomubåtene er mindre enn et år gammel. Rakettene de har ombord ble utviklet på 2010-tallet. Hvis du seriøst tror at det er gammelt skrot, så tar du alvorlig feil. 

Når du så og ser på hva som skjer på bakken er det åpenbart fullstendig kollaps i den russiske hæren, at de velger Stalin sin strategi fra andre verdenskrig sier det meste, rein slakting av egne soldater, totalt udugelig ledelse. Hadde de møtte en europeisk forsvarsstyrke så hadde antagelig alt kollapset på noen dager og det samme hadde antagelig Putin.

Men så har du en liten utfordring, så ett par analytikere som mente i en slik situasjon så kunne det hende den amerikanske presidenten kom til og sabotere oss, sogar i værste tilfelle støtte Russland mot oss....

Og nok en gang må man så tvil om de amerikanske våpene virkelig ville virket i ett slikt scenario hvor vi gikk i mot ønskene til f.eks Trump? Håper Europa ikke faller inn i sin  standard oppførsel og kjøper amerikanske våpen som default....

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ekstremt hvor skuffet Ukraina må være over USA.

Jeg vet mange vil være uenige, men her er min analyse.
1. Når USA presset gjennom NATO-vedtaket om utvidelse i 2008 mot Frankrikes og Tysklands ønsker, gikk alarmen i Kreml. Dette var den uttrykte røde linjen.
2. I 2022 nektet USA å innfri Russlands krav, som var rettet mot dem og ikke mot Ukraina. Invasjonen kunne ha vært unngått, om USA hadde stanset NATO-ekspansjonen og rullet tilbake styrkeoppbyggingen i øst. 
3. De lovet Ukraina støtte, men holdt tilbake på strategiske punkter. Vestlige våpen og etterretning uten luftstøtte var ikke nok til å snu krigen.
4. Nå forsøker USA seg på ren utpressing og kaster Ukraina under bussen. Resultatet er at Ukraina taper å begge fronter, de må trolig avstå land til Russland og de får ikke knytte seg til vesten. Tre års blodig skyttergravskrig har vært forgjeves.

For ordens skyld, at jeg kritiserer USA betyr ikke at jeg ikke er kritisk til Putin. Dette er de fire punktene jeg mener man bør kritisere USA for, og de henger sammen.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zelensky fortjener all ros han kan få for jobben han har gjort for Ukraina, og da spesielt de to første årene.
Men noen diplomat er han ikke, og i går gikk han inn i fellen som opplagt var lagt opp for han i 2 mot 1 situasjonen.

Han skulle unngått å la seg dra inn i debatten, men unnskyldt seg med at slike ting bør tas opp uten kamera.
Slikt er lett å si i etterkant. Trump er så opptatt av å ødelegge alt sine forgjenger som Obama og Biden at han ikke skyr noen ting, og en av de er så skyve Ukraina under bussen.

Det ble en meget ubehagelig inngang på helgen, og vi kan jo håpe at Europa klarer å stable noe på bena.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå må vel Ukraina ha atomvåpen, jeg har vanskelig for å se en annen løsning. Hvis da ikke Europa nå for alvor har våknet, jeg håper!!

Regner nesten med at en plan B er satt i gang siden sist temaet var oppe. En low teck skitten bombe, fort som faen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

zelensky inntreden i presidentrolle er konsekvens av krig vi ser i dag. Han har jo ingen erfaring med det han driver med. 

At vi kunne se på åpen scene hans formidlingsevne og delegasjon som han hadde med, så kan jeg undre på hva Ukraina har lidd. Jeg trodde da aldri det var på det nivået. Det er synd at Ukraina velger mennesker til å lede land eller by blir leder bare fordi de var populær som idrettsfolk eller skuespiller. Da bør Ukraina gå inn i seg selv. 

Du kan si eksakt det samme om realitynissen ved roret i statene. Reality/eiendoms KGB-agent som angriper enhver situasjon som den jevne finn-brukeren som skal prute på en gammel bruktbil. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Apathy said:

De kunne gjerne ha parkert hele sin submarine fleet + 10 carrier groups rundt russlerne i internasjonalt farvann (ubåter på overflaten med missile Bays klar for å åpne de når Putin sabler med atomvåpen trusselen sin). 

Hva skulle man ha å tjene på å legge ubåtene synlig for fienden og fullstendig ute av stand til å avfyre missilene sine?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Zelensky samlet både landet og kontinentet på en helt unik måte da Putin gikk til fullskala angrepskrig i 2022.

Under hans ledelse har Ukraina ikke bare hindret og stått imot, men også slått tilbake det som var en overlegen, skruppelløs militær makt.

Det han navigerer Ukraina gjennom nå er som å sloss i en bakgate mot en gjeng kjeltringer, mens en av de sterkeste lagkameratene plutselig bytter side.

Få, om noen, i hans posisjon ville hatt samme stamina. Zelensky er en av vår tids aller største statsledere.

hvis hans lederegenskaper og erfaring under krigen til nå, og var i audition i det hvite hus i går, så ville han jo ikke gått videre. 

Det alle fikk se, var en tragisk opptreden av zeleskny. Jeg visste ikke han holdt det nivået av politiske egenskaper og forhandlinger. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (32 minutter siden):

Nå må vel Ukraina ha atomvåpen, jeg har vanskelig for å se en annen løsning. Hvis da ikke Europa nå for alvor har våknet, jeg håper!!

Regner nesten med at en plan B er satt i gang siden sist temaet var oppe. En low teck skitten bombe, fort som faen!

Jeg er ikke enig i at de trenger atomvåpen. Det som må skje nå er at landene som støtter Ukraina øker støtten. Når Russland ser at de er tjent med å inngå en våpenhvile og fredssamtaler med Ukraina og Europa så kan krigen stoppes. For at dette skal skje så må Ukraina styrkes med militært utstyr.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (36 minutter siden):

Zelensky fortjener all ros han kan få for jobben han har gjort for Ukraina, og da spesielt de to første årene.
Men noen diplomat er han ikke, og i går gikk han inn i fellen som opplagt var lagt opp for han i 2 mot 1 situasjonen.

Han skulle unngått å la seg dra inn i debatten, men unnskyldt seg med at slike ting bør tas opp uten kamera.
Slikt er lett å si i etterkant. Trump er så opptatt av å ødelegge alt sine forgjenger som Obama og Biden at han ikke skyr noen ting, og en av de er så skyve Ukraina under bussen.

Det ble en meget ubehagelig inngang på helgen, og vi kan jo håpe at Europa klarer å stable noe på bena.

zeleskny var årsaken til oppstyret, han skapte et bilde til trump om usa skulle komme i samme situasjon å være i krig i eget land. Da har du virkelig bommet på teksten... Selvsagt kaster man han ut da. 

Lenke til kommentar

i Norge makter man ikke å se hvem som har kommet i makt i ukraina. Folkevalgt riktignok. 

Diplomati evnene til zeleskny er å gi avsky fra. Det fikk se på åpen scene er grusomt. Å fortelle nasjonen usa når dere blir angrepet, diktere det fremfor usa sin president blir for dumt. 

Selvsagt kaster man han ut da. 

Jeg stiller spørsmål hvilke forbredelser gjorde delegasjonen til ukraina på forhånd? 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 minutter siden):

zeleskny var årsaken til oppstyret, han skapte et bilde til trump om usa skulle komme i samme situasjon å være i krig i eget land. Da har du virkelig bommet på teksten... Selvsagt kaster man han ut da. 

Du lever opplagt i en annen verden enn 99% av oss. Det var Vance som trakk det opp, og sannsynligvis var det planlagt på forhånd. Bare synd Zelensky lot seg lure inn i ordvekslingen.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (48 minutter siden):

1. Når USA presset gjennom NATO-vedtaket om utvidelse i 2008 mot Frankrikes og Tysklands ønsker, gikk alarmen i Kreml. Dette var den uttrykte røde linjen.
2. I 2022 nektet USA å innfri Russlands krav, som var rettet mot dem og ikke mot Ukraina. Invasjonen kunne ha vært unngått, om USA hadde stanset NATO-ekspansjonen og rullet tilbake styrkeoppbyggingen i øst. 

Altså, land i Øst-Europa skal ikke selv ha rett til å velge å være en del av oss?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

Du lever opplagt i en annen verden enn 99% av oss. Det var Vance som trakk det opp, og sannsynligvis var det planlagt på forhånd. Bare synd Zelensky lot seg lure inn i ordvekslingen.

Nei. Fordi han ikke er diplomatisk. Alt er avslørt. På åpen scene. 

USA er ikke på lag med noen, de vil kun få stopp på krigen, og må ha forhandlinskort å jobbe for først. Men når presidenten i ukraina ikke voksen, da blir ukraina bombet. Han startet å snakke til presidenten i usa, om ting på mange måter burde vært visst på forhånd, dette var så lavt nivå av zeleskny, og han går til tv studio for å snakke om hva? hvorfor er han i usa? Han er problemet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...