Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Eirikraude skrev (På 26.2.2025 den 12:04 AM): Jeg er ny på dette forumet og skriver litt på måfå. Vår fremste militærekspert dømmer Norden nord og ned. Vi er et bær Russland bare kan plukke. Håper flest mulig får med seg Norges evige forsvarssjef, Sverre Diesens dystre budskap. Men hvis Diesens budskap initsierer økt militær beredskap, så er det et bra budskap. Men amerikanske hangarskip er Nordens eneste avskrekkingsvirkemiddel mot Russland. For hundre år siden virket Weimarrepublikkens lover. Nå står de nok en gang for fall. Du glemmer alle Vestens u-båter.. 2 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Haha, hva er det som skjer (med forbehold om at det stemmer). Overasker meg dog ikke, Lukashenko har aldri støttet dette (var også kritisk til hvordan Krim ble annektert). 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Mbappe09 skrev (1 time siden): Virker som ukrainerne er på offensiven? Ukrainerne har gjenerobret byen Toretsk hvor russiske styrker vist seg meget fåtallig og lite disiplinert, og dyttet russerne bort fra Pokrovsk, også ved å gjenvinne kullmineområdet hvor de hadde måtte bruker mange dager for å røyke ut fatalister som holdt ut. Til gjengjeldelse mistet de terreng i Kurskfronten selv om det ikke (ennå) er kritisk, og store områder nord for Velyka Novosilka er tatt av russerne. Akkurat der sliter ukrainerne så meget, at Zelenskyj nok en gang lansert omrokkeringer i militærledelsen. Fordi ved å avansere nordover kan russerne kutte av den viktige N15-vegen ved byen Komar. De hadde prøvd å ta Kostyantynopil med et massivt angrep bare for å oppleve at de angripende styrkene retirert uten å ha lidd merkbart tap. Russerne realisert at det er så sterk forsvar i midten og høyre, at de vil fortsette i venstre gjennom "hullet" som fremdeles er ikke lukket siden Vuhledars fall. Endret 2 timer siden av JK22 3 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Mr.M skrev (5 timer siden): fra bygging av droner med fiberoptisk kabel. Ukrainere har gått glipp av endel gode mål/targets pga. at russerne forstyrrer trådløse droner, så nå vil ukrainerne omgå det problemet (engelsk tekstet) Vis skjult innhold https://youtu.be/L7Y5OdkK7no?si=HaD0ORzT0niJwhfY&t=142 Tidlige var det ikke mulig fordi det var dyrt, komplisert og ineffektivt - men her ser det ut at ukrainerne bygd inn kabeltrommen i eksplosiven med lokalutviklede fiberoptisk kabler, og dermed kan utvikle relative lette fiberoptiske droner med større rekkevidde. Det blir da mulig å omstille alle FPV-droner til den nye styremetoden, de bare må bruke nybygde våpen istedenfor gjenbruke RPV-stridshoder. I mellomtiden arbeider ukrainerne med AI-styrte FPV-droner, selv om kineserne gav dem drahjelp med sin AI som var sluppet fri for at alle skal kopiere dette og underminere amerikanerne, er det meldt fra at de sliter med å få AI til å ikke angripe egne enheter. Å, jeg glemt meg; ukrainerne kan nå angripe Shahed-droner med FPV-styrte droner. Endret 1 time siden av JK22 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mbappe09 skrev (34 minutter siden): Haha, hva er det som skjer (med forbehold om at det stemmer). Overasker meg dog ikke, Lukashenko har aldri støttet dette (var også kritisk til hvordan Krim ble annektert). Ingenting skjer. Dette er klassisk Lukashenko, der han for syns skyld skal fremstå uavhengig fra Kreml og Putin ved å mene noe annet og gå litt imot ham. Det er alt. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 48 minutter siden Del Skrevet 48 minutter siden TAC-2 skrev (14 timer siden): Det begynner å bli for sent å gråte over spilt melk nå, hvis Europa ville ha en løsning som var bra for Ukraina og Europa så burde de stilt opp for et par år siden. Jeg er tildels enig. Europa (inkl. meg selv) sitter nå og sutrer over at vi ikke er invitert til bords. USA har inntatt førersetet, og det er de som nå prøver å tvinge frem fred. Hvorfor tvang ikke Europa frem fred for mange måneder siden? Et land i Europa har blitt invadert og vandalisert av en bøllete stat. Hvordan responderer vi? Ikke på langt nær nok! Vi har gitt bort penger, militært materiell, militær innsikt, og mye annet også. For all del. Jeg ønsker ikke å snakke ned hva vi har gjort. Men jeg mener det ikke var nok. Russland er fortsatt ikke fordrevet vekk. Ergo var det beviselig for lite! Vi skulle ha gjort mer. Vi skulle ha tvunget russerne bort. I realiteten burde vi bidratt militært. Typ aktivt! Vi skulle ha benyttet mulighet til å vist at Europa står samlet. Og at ytre fiender til Europe vil bli vasket vekk. Uansett hvilket europeisk nasjon som angripes; det fungerer ikke. Da kommer en samlet militær reaksjon! Sånn skulle ønske vi responderte for noen år siden. Meeeen ... vi var (og kanskje fremdeles er?) livredde for Putin sine trusler. Han har muligens atomvåpen. Og derfor skal han få lov til å gjøre akkurat hva fa$%n han vil, eller? Hvordan skal dette gå i lengden? PS: Husker dere vår respons da de annekterte Krimhalvøya tilbake i 2014 da? Det var virkelig flaue greier ... 1 Lenke til kommentar
superrhino Skrevet 24 minutter siden Del Skrevet 24 minutter siden https://www.youtube.com/watch?si=55apaoUIinpULn5v denne dokumentaren anbefales! 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 23 minutter siden Del Skrevet 23 minutter siden 9 minutes ago, qualbeen said: Jeg er tildels enig. Europa (inkl. meg selv) sitter nå og sutrer over at vi ikke er invitert til bords. USA har inntatt førersetet, og det er de som nå prøver å tvinge frem fred. Hvorfor tvang ikke Europa frem fred for mange måneder siden? Et land i Europa har blitt invadert og vandalisert av en bøllete stat. Hvordan responderer vi? Ikke på langt nær nok! Vi har gitt bort penger, militært materiell, militær innsikt, og mye annet også. For all del. Jeg ønsker ikke å snakke ned hva vi har gjort. Men jeg mener det ikke var nok. Russland er fortsatt ikke fordrevet vekk. Ergo var det beviselig for lite! Vi skulle ha gjort mer. Vi skulle ha tvunget russerne bort. I realiteten burde vi bidratt militært. Typ aktivt! Vi skulle ha benyttet mulighet til å vist at Europa står samlet. Og at ytre fiender til Europe vil bli vasket vekk. Uansett hvilket europeisk nasjon som angripes; det fungerer ikke. Da kommer en samlet militær reaksjon! Sånn skulle ønske vi responderte for noen år siden. Meeeen ... vi var (og kanskje fremdeles er?) livredde for Putin sine trusler. Han har muligens atomvåpen. Og derfor skal han få lov til å gjøre akkurat hva fa$%n han vil, eller? Hvordan skal dette gå i lengden? PS: Husker dere vår respons da de annekterte Krimhalvøya tilbake i 2014 da? Det var virkelig flaue greier ... Hadde det for europa vært eit strategisk betre valg å bidra militært i Ukraina? Eller hadde det vært eit betre strategisk val å holdt seg langt unn slik dei gjorde med borgerkrigen i Yemen? Det ser i alle fall ut til at det for europa har vært strategisk uklokt å basere seg på USA sine sikkerheitsgarantier. Regimet som har kome til makta i USA no viser det klart. Det å ha deltatt i USA sine kriger i Irak og Afghanistan hjelper ingenting i dag, det blir vel no betrakta som "betaling" for sikkerheitsgarantiane. Europeisk støtte til Ukraina blir og oversett i USA ser det ut som. For å sitere Trump, "you know the mob always make you pay", og framover må europa betale beskyttelsespenger. (Trump sitatet er hans kommentar til avtalen om sikkerheitsgarantier mellom USA og Taiwan.) Om ikkje europeiske land får på plass eige forsvar så blir det å betale beskyttelsespenger til USA for at dei skal ha baser her for å ivarta sine interesser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå