Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Donald Trump sier at Vladimir Putin har snudd og at han nå vil akseptere fredsbevarende europeiske styrker i Ukraina.

Trump: Putin godtar fredsstyrker

På spørsmål om Ukraina skal få sikkerhetsgarantier fra USA mot mineraler, svarte Trump:

– Jeg tror ikke det blir et stort problem. Når vi er ferdige, vil det ikke være noe krig i Ukraina.

Trump sa at Russlands president Vladimir Putin vil «akseptere» europeiske fredsstyrker i Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/i/KMKOyy/trump-zelenskyj-kommer-kanskje-til-det-hvite-hus

Endret av iblazeqt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, sjamanen said:

Motpart er da helt normalt. Zelenskyj er Trumps motpart som president i det andre landet som skal signere denne avtalen.

Hvordan er USA en motpart i denne konflikten. Hvordan er USA i det hele tatt en part i denne konflikten (en forsnakkelse?)?

Såvidt jeg vet (og for alle andre oppegående mennesker på denne planeten så er dette en konflikt mellom Russland og Ukraina. Så med mindre USA (og Trump) da mener de er en del av Russland sin administrasjon så er denne ordbruken mildt sagt mistenkelig (Og imo en klar logisk brist / tilståelse).

Ja de selger våpen til den ene parten. Men A: salget av våpen bidrar i deres økonomi (arbeid, skatt (om de hadde vært glupe nok til å få skatt av overskudd) etc. Trump viser igjen og igjen at hans forståelse av økonomi er mildt sagt skattkjørt. Hans fortolkning av "verdens beste trade agreement" (Trumps egen avtale med Canada og Mexico fra 2019) som betyr at USA får dekket behov for råvarer utvunnet fra ett annet lands territorie nå liksom skal skrives om til å være en amerikansk subsidiering av Canada / Mexico. Vel.... i den virkelige verden kjøper du varer så får du varer. De som solgte deg varen har dekket DITT behov for en vare som DU trenger for DIN produksjonsevne. At du har gravd opp alt av verdi fra ditt eget territorium er ditt problem. Og nei, du kan ikke kjøpe mer territorium samtidig som du sier at du er blakk og sparker hele halve Amerika`s offentlige system (som utgjør kanskje 1 promille av ditt ubalanserte budsjett - samtidig som du også gir skattelette i form av 4trillioner eller hva det nå enn er til de rikeste i landet som bruker disse pengene på alt annet en fornuftige måter). 

Og B: Ukraina har kjøpt en vare på kreditt. Ja, men hva har de signert som rettferdiggjør denne behandlingen?

USA. Solgte våpen med løfter om å få dette tilbakebetalt innen rimelighetens grenser. Det var og er en gamble. Gamblen er at ett Ukraina med sin egen frihet vil være langt mer nytting for alle enn ett Ukraina under Putin`s tvang. Ikke minst landt mer produktivt. Det er allmenn kjent at "Slavearbeid" er ineffektivt arbeid. Ingen gjør alt de er i stand til for at andre skal stå igjen med resultatet. Selv om Amerikanere er imo indirekte slaver allerede gitt at mens allmenn personen i USA sliter med å få regnestykket til å gå opp så går aksje-kurser og aksjonær-utbytte rett til himmels (og blir ikke returnert inn i økonomien til gode for allmenn personen i det hele tatt).

Det vil vise seg om befolkning i både Ukraina og Russland vil kunne veie opp for tapt inntekt fra Europa ellers (til USA).

Hvordan noen som helst kan tro på eller i det hele tatt høre på disse toskene er for meg helt spinnvilt.

Ser frem til å følge med på videre utvikling i USA. Lukter slavearbeid både der og i Ukraina. Gitt at de har flere mennesker i fengsel enn noe annet land i verden kanskje med unntak av Russland... (og har kastet ut arbeiderene som var villig til å gjøre møkkajobbene). Blir vel en ny runde med  "Arbeit macht frei," tenker jeg. Antar desverre at disse nehuene (Putin og Trump) tror at de kommer til å slippe unna med dette, og det vil de kanskje også. Det blir neppe noen konsekvens før de har daua for å si det slik.

Men de som er med på denne utviklingen må forsvare det overfor sine etterkommere.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jens Stoltenberg ramser opp ❤️

- Russland mister 1000 soldater eller mer daglig, soldater som er døde eller såret. Landet sliter med rekruttering av nye soldater.

- Titusener av kjøretøyer er ødelagt, og Russland har mistet store deler av sin flåte i Svartehavet.

- Prisstigningen er trolig langt høyere enn det offisielle anslaget på 10 prosent. Og sentralbankrenten i Russland er nå 21 prosent.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jens Stoltenberg ramser opp ❤️

- Russland mister 1000 soldater eller mer daglig, soldater som er døde eller såret. Landet sliter med rekruttering av nye soldater.

- Titusener av kjøretøyer er ødelagt, og Russland har mistet store deler av sin flåte i Svartehavet.

- Prisstigningen er trolig langt høyere enn det offisielle anslaget på 10 prosent. Og sentralbankrenten i Russland er nå 21 prosent.

Passer nok Putin bra med hans "sparekonto"". 

Med en apatisk befolkning og paranoid (med rette) tilnærming og en ikke eksisterende empati (psykopatisk tilnærming til andres lidelser) så er det ganske så skremmende hva enkelte kan få seg til å gjøre. Spesielt når de slipper unna med det.

Både Trump familien og Putins støttespillere vil bli omtalt som noe av det desidert værste i historien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva tenker vi ligger i den økonomiske avtalen Trump gjør med Putin?

Jeg gjetter at Putin gir Trump tilgang til mineraler fra de okkuperte områdene, mot at Putin får beholde disse. Deretter lover Trump å være med i oppbyggingen av det Putin har vunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke umulig at det ligger en slags avtale om at det er russiske arbeidere som skal jobbe med utvinning heller, som sørger for at russland får sin andel. Samt at russland da allerede har en stor russisk befolkning i de landområdene de vil ta over..

Er nok på en eller annen måte både trump og putin personlig som får en god del av kaken her.
Og musk så klart, jeg vil tippe han står bak ønsket om å få billig/gratis lithium.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Alle de 18 landene som stemte mot:

• USA
  • Russland
  • Israel
  • Belarus
  • Nord-Korea
  • Ungarn
  • Sudan
  • Mali
  • Eritrea
  • Burkina Faso
  • Burundi
  • Den sentralafrikanske republikk
  • Nicaragua
  • Niger
  • Haiti
  • Marshalløyene
  • Palau
  • Ekvatorial-Guinea

Takk for oversikt. Noen overraskelser her. 

En del mindre land på listen, hvor jeg ikke kjenner så godt til deres anliggende, men desto større geografisk og kulturell avstand fra Ukraina, desto enklere er det kanskje å ikke bry seg nok? 

Det har vært en rekke kriser og kriger rundt om på kloden, hvor hverken Norges regjering eller nordmenn flest bryr seg. Dessverre. 

Så jeg orker ikke lage en stor sak av at fjerntliggende land «stemte feil», selv om jeg selvfølgelig ikke er enig. 

Det som er interessant (for meg) er å se store nasjoner som Kina og India. De stemte IKKE imot! Kanskje avstod de fra å stemme? Men de stemte hvertfall ikke imot. Det bør gjøre (litt) vondt for Putin!

Videre er det interessant - og skremmende - at USA stemte imot. Kanskje fordi de har en egen alternativ agenda på gang, hvor de skal få all ære (og et krigsbytte) for å ende krigen? I et slikt narrativ passer det ikke at FN kommer inn på sidelinjen akkurat nå. Kanskje for et års tid siden? Men ikke nå!

Eller ... er det fordi Trump er i buksa på Putin? Tja. Kanskje. Slettes ikke umulig. 😓 Skremmende!

Så har vi vårt eget sorte får, Ungarn, da. Djizzes... Hva skal vi gjøre med Ungarn? Kaste de ut av EU? Angripe de og avsette regjeringen? Få inn ett skikkelig vestlig demokrati med makt og bram? Neeeei ... det fungerer jo heller ikke. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre med det landet. Tilstanden er låst. Situasjonen er helt fucka! 🤯

Israel: nettopp stått i en lang og blodig konflikt mot Hamas — en organisasjon med finansielle røtter mot Kreml og Putin. Hvorfor i all verden har ikke Israel vendt Russland ryggen? Er det noe jeg ikke forstår her? Gjort seg litt for avhengige av oligarker? Eller hjelper de USA, slik at Trump kan få det på sin måte?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 minutter siden):

En del mindre land på listen, hvor jeg ikke kjenner så godt til deres anliggende, men desto større geografisk og kulturell avstand fra Ukraina, desto enklere er det kanskje å ikke bry seg nok? 

Men å stemme imot at russland skal trekke seg ut er å bry seg, det er å stemme imot fred i Ukraina.
Det er en aktiv stemme for at krigen skal fotsette. Bryr man seg ikke så kan man la vær å stemme.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (3 timer siden):

FNs hovedforsamling vedtar Ukraina-resolusjon foreslått av Ukraina og EU
FNs hovedforsamling har vedtatt en Ukraina-resolusjon med krav om at Russland umiddelbart trekker sine styrker ut av Ukraina, skriver NTB.
Avstemmingen fant sted på dagen tre år etter den russiske fullskala invasjonen av Ukraina.

Det betyr at hovedforsamlingen sier nei til USA sin resolusjon. I denne ble ikke ukrainsk suverenitet eller territorielle integritet nevnt spesifikt.

Forslaget som nå ble vedtatt, ble fremmet av Ukraina og EU. Både Russland og USA stemte imot.

https://www.nrk.no/nyheter/fns-hovedforsamling-vedtar-ukraina-resolusjon-foreslatt-av-ukraina-og-eu-1.17314014

Berre 18 land stemte imot. Dette er flaut for USA.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trump er den høgrevridde israelske regjeringa sin viktigaste allierte, og Israel gjer vel dette som tilbakebetaling for at dei har tilnærma frie tøylar både på Vestbreidda og elles, samt at dei ikkje kan risikere å fornærme den store keisaren i Washington D.C.

Har Israel gjort noko som helst desse åra for å støtte Ukraina?

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (43 minutter siden):

Israel: nettopp stått i en lang og blodig konflikt mot Hamas — en organisasjon med finansielle røtter mot Kreml og Putin. Hvorfor i all verden har ikke Israel vendt Russland ryggen? Er det noe jeg ikke forstår her? Gjort seg litt for avhengige av oligarker? Eller hjelper de USA, slik at Trump kan få det på sin måte?

Det er litt komplisert. Russland og Israel har tradisjonelt et ganske nært forhold, og det samme har Netanyahu og Putin hatt i en årrekke, i hvert fall frem til nylig. Er ikke så lenge siden Netanyahu kjørte valgkamp med store bannere med bilder av han poserende sammen med sin daværende nære venn Putin. Forholdet har også vært pragmatisk så lenge russerne har hatt tilstedeværelse i Syria.

Men historikken er ikke pen.

- Israel var blant de få landene som var nøytrale til den russiske invasjonen av Krym.

- Israel stemte etter den fullskala invasjonen i 2022 mot Ukraina i FN ved noen anledninger, blant annet mot en resolusjon som fastslo Ukrainas territorielle integritet, som vesten inkludert Biden-administrasjonen da kritiserte Israel sterkt for.

De ble også heftig kritisert internasjonalt for ikke å ville støtte Ukraina med våpen. Det rimer jo litt ekstra dårlig for en gigantisk våpenprodusent og land som er så avhengig av akkurat den typen solidaritet fra andre å ikke ville hjelpe ukrainerne.

De støttet heller ikke sanksjonene mot Russland, og nektet andre land å gi Ukraina israelsk-produserte våpen og utstyr.

Israel har dog fortsatt å selge våpen og teknologi til Russland. Det var først nå helt nylig, etter Assad-regimets fall i Syria, at Israel endelig gjorde en endring og sendte Patriot-missiler til Ukraina via USA. Det skjer etter at Zelensky senest like før jul kritiserte Israel og sa han var skuffet over manglende støtte. Zelensky har også kritisert Israel for brudd på internasjonal lov, og kan ha surnet Netanyahu ekstra da han understreket Ukrainas anerkjennelse av Palestina som selvstendig stat.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 timer siden):

Hvis du skulle ha forklart til en ukrainer som ønsker fred hvorfor en fredavtale kan være mer farlig for han enn den pågående krigen, hva ville du sagt for å overbevise han om det?

Hvorfor skulle jeg det? Det er jo hovedsaklig Ukrainere som må forklare det for vesten. Vesten har generelt mindre kunnskap om hvordan russland fungerer enn Ukraina. Mange i vesten har forstått det, deriblant Fredriksen. Men som vi ser fra meningsmålinger rundt om kring så er det fortsatt en del som ikke har forstått det. Min oppfordring er: Hvis du ikke forstår hvorfor feil fred er farlig, spør ukrainerne selv. Eller les hva se skriver, hør hva de sier etc. Da mener jeg ikke russiske innvandrere i ukraina, som det er mange av i Donbas og Krim.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (32 minutter siden):

Trump er den høgrevridde israelske regjeringa sin viktigaste allierte, og Israel gjer vel dette som tilbakebetaling for at dei har tilnærma frie tøylar både på Vestbreidda og elles, samt at dei ikkje kan risikere å fornærme den store keisaren i Washington D.C.

Har Israel gjort noko som helst desse åra for å støtte Ukraina?

Meget lite. Eneste jeg kan komme på er at de meget motvillig gav 90 Patriot-missiler til Ukraina via USAs initiativ. Desse var uansett ikke i bruk men de fryktet represalier fra russland.
https://kyivindependent.com/us-transfers-90-patriot-missiles-from-israel-to-ukraine-axios-reports/

• Liker 3
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 timer siden):

Donald Trump sier at Vladimir Putin har snudd og at han nå vil akseptere fredsbevarende europeiske styrker i Ukraina.

.. fordi det vil binde opp Europas forsvar. Er det ikke også påfallende at Trump, med kontroll over verdens sterkeste militære, stikker av fra dugnaden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Zelensky har også kritisert Israel for brudd på internasjonal lov, og kan ha surnet Netanyahu ekstra da han understreket Ukrainas anerkjennelse av Palestina som selvstendig stat.

Det var nok ikkje så lurt. Zelenskyj og Ukraina viste lenge full støtte til Israel etter terroren 7/10 2023, men fekk aldri betalt for det. At dei seinare også har retta kritikk mot Israel har eg ikkje fått med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...