Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

engavif skrev (12 minutter siden):

Jeg er selv I Russland nå. Nærmere bestemt i Tatarstan, klokken nærmer seg 18.30 og folk begynner sagte men sikkert å bevege seg ut denne lørdagen. Restauranter fylles opp, barer, puber, syngende mennesker i gatene. Folk ser ut som at dem har det ekstremt bra.

Det jeg skal frem til er at det ser ikke ut som det er noe krig i nabolandet. 

Men er middelklassen i Moskva og St Petersburg like glade? Eller rikfolket?

Sanksjoner har rammet mange særdeles hardt, Putins drøm om Sovjetunionen deles neppe av disse menneskene på noe vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
agvg skrev (1 minutt siden):

Men er middelklassen i Moskva og St Petersburg like glade? Eller rikfolket?

Sanksjoner har rammet mange særdeles hardt, Putins drøm om Sovjetunionen deles neppe av disse menneskene på noe vis.

Tja, hva skal man si. Er overraskende mange som ikke bryr seg så veldig. Mange har en oppfatning at dem ikke trenger vesten, og mange utrolig nok savner gamle soviet. Har noen bekjente som inviterte meg til Moskva, men jeg takket nei der kryr det av mennesker som er ute å har det gøy. Samme I små byer/bygder er det mange som faktisk går ut nå. 

Overalt ser det ut som det er en økende trend at folk går ut, fra storbyer til små tettsteder.  

Lenke til kommentar

Hvis du går på byen en lørdagskveld finner du selvsagt festglade mennesker. De som sørger er ikke der, de er for eksempel i begravelse, minnestund, med familie eller alene og i ferd med å sette en overdose krokodil.

Der Untergang viser en fest i Hitlers bunker før sovjeterne kom. Det er fullt mulig å ha fest under en krig.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Hvis du går på byen en lørdagskveld finner du selvsagt festglade mennesker. De som sørger er ikke der, de er for eksempel i begravelse, minnestund, med familie eller alene og i ferd med å sette en overdose krokodil.

Der Untergang viser en fest i Hitlers bunker før sovjeterne kom. Det er fullt mulig å ha fest under en krig.

Poenget mitt er at jeg har sett utviklingen det siste året. Nå er det mye flere folk ute enn tidligere. 

Så snakker man om mat i butikkene, det er det ekstremt mye av. Den såkalte smørkrisen er det så og si ingen som har merket til her. 

Bare informerer om det jeg selv ser, hører og opplever når jeg er her. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Er smøret pakket inn i anti-tyveri-plastbokser med lås, som barberblader og minnekort ofte er? 

Nei, det er det ikke. Kan se om jeg får tatt bilde av det i dag, eller så gjør jeg det i morgen.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Rike land i Europa er da 10 ganger rikere enn Russland. Hvorfor kan ikke vi relativt enkelt berge Ukraina hvis USA trekker seg? 

Skrur man opp støtten for raskt - som da vil gå på bekostning av andre samfunnsoppgaver - vil anti-Ukraina partiene på ytre venstre og høyre vokse. Så det er en slags balansegang, det her. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, DukeNukem3d said:

Rike land i Europa er da 10 ganger rikere enn Russland. Hvorfor kan ikke vi relativt enkelt berge Ukraina hvis USA trekker seg? 

Fordi avindustrialisering har gått langt. 
Spørsmålet er litt som å spørre hvorfor spiser man ikke penger.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (6 minutter siden):

Ja, alle disse eventyrene som USA har drevet med har aldri hatt noen større fordel for noen av de som var med på bakken. For Europa har disse ideene om "demokratibygging" vært en total katastrofe, og selvsagt en enorm krise for de som skulle få dette demokratiet utlevert....

USA kan til tider virke rørende naive, er redd at en europeisk innblanding i Ukraina ville blitt langt mer brutalt og blodig enn f.eks USA i samme situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Musk benekter Starlink-trusselen. Når jeg blir glad for å se det så sier det litt om hvor lavt jeg legger listen for tiden...

"Musk kaller Starling-påstander løgn

Lørdag siterte nyhetsbyrået Reuters opplysninger om at USA truer Ukraina med å trekke tilgangen til Starlink dersom de ikke signerer mineralavtalen. 

Nå går Elon Musk, eieren av Starlink, ut mot påstandene: 

– Dette er falskt, skriver han på X. 

– Reuters lyver. Det er kun AP som er verre av de etablerte nyhetsløynerne, legger Musk til. "

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67ba23c9de4dd16b7cbbdf37/musk-kaller-starlingpastander-logn

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Musk benekter Starlink-trusselen. Når jeg blir glad for å se det så sier det litt om hvor lavt jeg legger listen for tiden...

"Musk kaller Starling-påstander løgn

Lørdag siterte nyhetsbyrået Reuters opplysninger om at USA truer Ukraina med å trekke tilgangen til Starlink dersom de ikke signerer mineralavtalen. 

Nå går Elon Musk, eieren av Starlink, ut mot påstandene: 

– Dette er falskt, skriver han på X. 

– Reuters lyver. Det er kun AP som er verre av de etablerte nyhetsløynerne, legger Musk til. "

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67ba23c9de4dd16b7cbbdf37/musk-kaller-starlingpastander-logn

Kanskje dette er en metode som kan brukes flere ganger? Legg ut en (falsk) nyhet om at Trump vil ha penger i egen lomme får fortsatt å støtte Ukraina. Tyskland har gått med på en milliard daler til Trump...

Lenke til kommentar
Caputo skrev (9 timer siden):

Så trist verdensbildet vårt plutselig ble, vi har nok alle stukket hodet ned i sanden litt for lenge. 

Nå har vi verdens rikeste mann med en motorsag på scenen og utsagn som "comedy is canceled", denne mannen har samtidig en effektiv kill switch for en hel nasjon. Ikke bare at denne kill switchen finnes, men den brukes like aktivt som en fidget spinner brukes av en person med adhd. Dette er så ekstremt dystopisk at jeg har ikke ord.

Jeg vrenges innvendig av den stakkars situasjonen Ukraina uforskyldt har havnet i. Og jeg vrenges enda en gang av at ikke samtlige europeiske statsledere enda ikke har innfunnet seg hos Zelenskyy for å vise støtte! Det er komplett uforståelig for meg at europeiske statsledere ikke skjønner at vi må gi all støtte vi kan til Ukraina. Kanskje tiden også nå brått har kommet for at Europa aktivt må engasjere seg i Ukraina.  

Kvelden mandag 24 Februar er det støttedemonstrasjon for Ukraina over hele Norge, møt opp og legg press på Støre! 

Det er strengt tatt Europas impotens og manglende resolutthet som er rotårsaken til Russlands invasjon - og overmot.
Omtrent daglig får russerne bekreftet at det er fritt frem for dem å sabotere kritisk infrastruktur i Europa. 
Og hva med Norge - joda vi holder åpent hus for russere med Europas eneste åpne grense, havner de kan legge til med spionfartøyene sine og de kan fritt ferdes i norske farvann for å kartlegge rørledninger de skal sabotere.
Vi er ikke bare impotente, det finnes ingen baller.

Tipper de vil ta Svalbard uten at Norge eller reste-Nato vil løfte en finger.
Dette ser helsvart ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...