DukeRichelieu Skrevet onsdag kl 10:57 Del Skrevet onsdag kl 10:57 sedsberg skrev (1 minutt siden): Han har jo landet med seg så han blir nok sittende. Spørs hvem som overtar når han en gang tar kvelden. Sikker på det? Tror det er mange som begynner å angre nå. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet onsdag kl 11:01 Del Skrevet onsdag kl 11:01 2 minutes ago, DukeRichelieu said: Sikker på det? Tror det er mange som begynner å angre nå. Håper det blir et opprør hvor de får satt mannen på plass der han hører hjemme. Men det ser dårlig ut nå som han har fått total immunitet. 5 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet onsdag kl 11:15 Del Skrevet onsdag kl 11:15 Skulle gjerne visst mer om "pulsen" på the average joe i USA nå. Det er så groteskt at oppegående folk burde være i harnisk over hva landets ledelse foretar seg og kommuniserer ut. Jeg hadde ikke klart å sitte stille i båten hvis mitt lands ledelse posisjonerte seg sånn som USA gjør nå. 9 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet onsdag kl 11:20 Del Skrevet onsdag kl 11:20 EU Approves 16th Sanctions Package Targeting Russia’s Aluminum, Oil, and Banks The new EU sanctions target Russia’s aluminum industry and further tighten restrictions on Russian oil exports, according to the Financial Times. Additionally, the package includes sanctions against 13 more banks and 73 tankers from Russia’s shadow fleet . https://united24media.com/latest-news/eu-approves-16th-sanctions-package-targeting-russias-aluminum-oil-and-banks-6013 6 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet onsdag kl 11:25 Del Skrevet onsdag kl 11:25 Trump har på ei og same tid torpedert "forhandlingane" og sagt ha det til både Zelenskyj og Europa. Så då har han i det minste nokon å skulde på for at det ikkje vart fred i Ukraina i denne omgang. Så er spørsmålet om Støre og dei andre europeiske politikarane har vakna og forstår alvoret. No er Ukraina heilt avhengig av Europa. Er vi i stand til å dekke opp for amerikansk militær støtte? Dersom USA skulle skifte fullstendig side, gå ut av NATO og alliere seg med Russland, Kina og Nord-Korea er vel løpet uansett køyrt. 7 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet onsdag kl 11:26 Del Skrevet onsdag kl 11:26 Hva er oddsen for at Trump vet hva han driver med og at dette tilsynelatende knefallet for Putin kun er for å provosere Europa til handling? 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet onsdag kl 11:28 Del Skrevet onsdag kl 11:28 bo1e skrev (8 minutter siden): Skulle gjerne visst mer om "pulsen" på the average joe i USA nå. Det er så groteskt at oppegående folk burde være i harnisk over hva landets ledelse foretar seg og kommuniserer ut. Jeg hadde ikke klart å sitte stille i båten hvis mitt lands ledelse posisjonerte seg sånn som USA gjør nå. De er nok ganske splittet på midten vil jeg tro. Dessuten tror jeg vi Europeere ikke helt har tatt inn over oss hvor frustrerte USA er på å ta brorparten av regningen hver eneste gang. Vi bygger ned forsvaret vårt siden "Big-brother" har ryggen vår. Der har jeg full forståelse at de er irritert og lei. 1 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet onsdag kl 11:31 Del Skrevet onsdag kl 11:31 Sitat Zelenskyj sier Trump er fanget i boble av desinformasjon Publisert som en viktig melding klokken11:35 iKrigen i Ukraina På en pressekonferanse sa Donald Trump at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj bare har 4 prosent oppslutning i landet. Zelenskyj kaller uttalelsen for «russisk desinformasjon», skriver Reuters. – Hvis noen vil bytte meg ut nå, så vil ikke det fungere, sier Zelenskyj. Ifølge en undersøkelse gjort av Kyiv internasjonale senter for sosiologi fra desember i fjor ligger oppslutningen til Zelenskyj på 52 prosent. Zelenskyj sier videre at Trump er fanget i en boble av desinformasjon. Han sier også at Trumps krav om 500 milliarder dollar verdt av sjeldne jordarter fra Ukraina ikke er «en seriøs samtale». 500 milliarder dollar tilsvarer over 5,5 billioner norske kroner. – Jeg kan ikke selge landet vårt, sier Zelenskyj. 4 1 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet onsdag kl 11:45 Del Skrevet onsdag kl 11:45 Mr. Spaceworld skrev (14 minutter siden): De er nok ganske splittet på midten vil jeg tro. Dessuten tror jeg vi Europeere ikke helt har tatt inn over oss hvor frustrerte USA er på å ta brorparten av regningen hver eneste gang. Vi bygger ned forsvaret vårt siden "Big-brother" har ryggen vår. Der har jeg full forståelse at de er irritert og lei. Det har jeg forståelse for. Men two wrongs does not make a right. Oppgjøret rundt internasjonale økonomiske byrder tror jeg er helt på sin plass. Men å ofre et krigsherjet ukraina som et verktøy og en brekkstang i en sånn sammenheng er ikke en anstendig måte å gjøre det på overhodet. Det er motbydelig og umenneskelig. 8 Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet onsdag kl 11:46 Del Skrevet onsdag kl 11:46 31 minutes ago, bo1e said: Skulle gjerne visst mer om "pulsen" på the average joe i USA nå. Det er så groteskt at oppegående folk burde være i harnisk over hva landets ledelse foretar seg og kommuniserer ut. Jeg hadde ikke klart å sitte stille i båten hvis mitt lands ledelse posisjonerte seg sånn som USA gjør nå. https://projects.fivethirtyeight.com/polls/favorability/donald-trump/ 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet onsdag kl 12:05 Del Skrevet onsdag kl 12:05 Cascada81 skrev (1 time siden): Hvis målet er å sette opp et forslag som ender krigen, er det noe de får til, men utfallet er ikke akseptabelt. Ukraina er avhengig av støtte, og få de tilstrekkelig støtte fra Europa, kan krigen fortsette, men med uklart utfall. Bortfaller støtten fra både USA og Europa, er krigen tapt for Ukrainas del, og både landomåder og verdier gå tapt, trolig for overskuelig framtid. Jeg står fortsatt for at Europa må stille Trump til veggs. Hvis USA ikke ønsker å være allierte, er det jo et valg de har rett til å ta, men da bortfaller mange av fordelene med det. Har i en tidligere post lagt fram hva som da bør skje, men kort sagt bør Europa da tilpasse seg den nye virkeligheten, og det raskest mulig. EU, gjerne i samarbeid med Canada og EØS, trenger ikke 700 milliarder Euro, men 3-4000 milliarder Euro på kort sikt: 1000 milliarder til Eu-hær med alle våpengrener, 1000 milliarder til videre støtte i Ukraina og Moldova, og 1-2000 milliarder til utvikling av eget romprogram, eget program for satelittnavigering (egen "gps"), samt eget program for utvikling av AI. På sikt bør Europa også utvikle og produsere mikroprosessorer til eget bruk, noe som kommer til å koste ytterligere milliarder. Usikker på hvor du henter tallene fra så jeg kan ikke si noe spesifikt om de. EUs romprogram er administrert av ESA. Det er et nokså bredt program der også Norge deltar, EU har også allerede et program for satellittnavigering som heter Galileo. Dermed skulle det være noen kroner spart bare der Et annet poeng er at EU allerede har en forsvarsallianse på plass, om enn med noe mindre forpliktelser enn NATOs artikkel 5. Og det å skulle opprette en egen EU-hær er allerede gjort i og med at det finnes såkalte EU Battlegroups. Norge har også etablert og senest i fjor utvidet vår deltagelse i EUs militærsamarbeid. Husk da også at en såkalt "EU-hær" som du velger å kalle det ikke må kjøpe alt materiell nytt. Materiellet og soldatene finnes allerede i de enkelte medlemslandene. Den største mangelen er vel at EU per i dag ikke har en felles, militær kommando for alle sine militære styrker sånn som NATO har. 4 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet onsdag kl 12:12 Del Skrevet onsdag kl 12:12 DukeRichelieu skrev (1 time siden): Takk for at du innrømmer det. Respekt. Takk for det Jeg har som sådan aldri vært spesielt positiv til Trump. Den forsiktige optimismen var en isolert og åpenbart feil tro på at Trump i sin iver etter å gjøre "a good deal" skulle bølle Putin til å gi seg for ikke å måtte møte amerikanske militære på slagmarken. Det var enkelte uttalelser gjengitt i media som fikk meg til å se ørlite granne lysere på hans kommende presidentperiode, men som tiden viste så var det ikke hold i dette. Generelt så er Trump en person jeg ikke ville ha pisset på om så han stod i brann, og det er fordi han er gjennomgående udemokratisk i hele sin fremferd. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 12:13 Del Skrevet onsdag kl 12:13 (endret) .berZerk skrev (30 minutter siden): https://projects.fivethirtyeight.com/polls/favorability/donald-trump/ Landet er delt omtrent på midten i målingene, men avstanden mellom de to sidene har aldri vært større. Divided States of America, DSA. torbjornen skrev (51 minutter siden): Dersom USA skulle skifte fullstendig side, gå ut av NATO og alliere seg med Russland, Kina og Nord-Korea er vel løpet uansett køyrt. Mediene har gjort splitten mellom de to sidene stadig større og splittelsen har aksellerert voldsomt i det siste. For et par dager siden protesterte voldsomme folkemengder utenfor kongressen og de splittede mediene pisker opp situasjonen på hver sine sider. Jeg spår at protester blir til vold og vold blir til væpnet og eksplosiv åpen konflikt. Det vi ser nå er en forløper til borgerkrig og den kan bli blodig i et land med så mange våpen i sivilbefolkningen. Særlig makteliten er utsatt for attentat. Se bare på den nasjonale folkelige feiringen av drapet på helse-oligarken Brian Thompson. og MAGA sin åpenlyse støtte til attentatmannen som forsøkte å drepe Paul Pelosi med hammer. Disse to angrepene på høyerestående personer blir neppe de siste. DSA er på kokepunktet. Endret onsdag kl 12:17 av Simen1 2 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet onsdag kl 12:17 Del Skrevet onsdag kl 12:17 (endret) Angående hva Amerikanere mener så er det jo bare å se på CNN og FOX News. Hos CNN skriver de om Trump sine siste uttalelser at Ukraina starter krigen og Zelenskyj sitt motsvar at Trump lever i en boble av misinformasjon. Hos Fox News står det INGENTING om denne uttalelsen fra Trump. Har lett igjennom siden men det er ikke en eneste artikkel om dette. Edit: Etter litt graving fant jeg denne artikkelen som kom for 24 min siden. Ukraine's Zelenskyy says Trump lives in 'disinformation space' amid rift on Russia talks Midt i denne artikkelen har de sitert Trump hvor han legger skylden på Ukraina, men de har ingen overskrift hvor de snakker om dette. Ut ifra hva jeg kan finne Endret onsdag kl 12:20 av Mr. Spaceworld 6 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet onsdag kl 12:24 Del Skrevet onsdag kl 12:24 Mr. Spaceworld skrev (Akkurat nå): Angående hva Amerikanere mener så er det jo bare å se på CNN og FOX News. Hos CNN skriver de om Trump sine siste uttalelser at Ukraina starter krigen og Zelenskyj sitt motsvar at Trump lever i en boble av misinformasjon. Hos Fox News står det INGENTING om denne uttalelsen fra Trump. Har lett igjennom siden men det er ikke en eneste artikkel om dette. Hvilket kan tolkes som at FOX dermed ønsker at uttalelsen ikke skal synes eller omtales, kanskje fordi de ikke er enige i det som hevdes. Men da FOX er en MAGA-tro kanal vil de heller ikke åpent kritisere presidenten. Dermed er vi ved kjernen av problemet; 2-partisystemet har gjennom stadig krassere retorikk fra begge sider endt opp i et politisk system der man enten er helt med, eller helt mot. Det er ikke lenger rom for kompromisser og brede forlik. Innenfor reguleringsteknikk ( litt fritt gjengitt ) er dette et fenomen som kan ende med at den regulerte sløyfen oscillerer uten dempning, og i verste fall da en påfølgende ødeleggelse av systemet. De fleste har erfart et praktisk eksempel på dette gjennom feedback fra høyttaler til mikrofon. 3 1 Lenke til kommentar
kilik Skrevet onsdag kl 12:34 Del Skrevet onsdag kl 12:34 Hvor avhengig er man av USA her egentlig? Hvis USA nå øyeblikkelig trekker all økonomisk og militær støtte til krigen, hvor krise er det? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet onsdag kl 12:36 Del Skrevet onsdag kl 12:36 Sitat Eide: – Vi europearar skal leve med konsekvensane Publisert klokken13:19 iKrigen i Ukraina Utanriksminister Espen Barth Eide (Ap) tilbakeviser onsdag Donald Trump sin påstand om at det var Ukraina som starta krigen i landet. – Det er ingen tvil om at det var Russland som starta denne krigen. Det er dei som har okkupert Krim. Dei som har gått til eit heilt uprovosert storskalaangrep på Ukraina, seier Eide til NRK. Verken europeiske land eller Ukraina sjølve har fått vore ein del av forhandlingane, som har gått føre seg mellom USA og Russland i Saudi-Arabia. Utanriksministeren understreker kor viktig det er at både europeiske land og Ukraina skal få vere med på samtalane om ein mogleg fredsavtale. – Dette er ein krig på det europeiske kontinent. Vi europearar skal leve med konsekvensane av denne moglege våpenkvila eller freden i mange år framover, og vi må vere medansvarlege, men også til stades når det skal forhandlast fram, seier han til NRK. Kor lenge skal Barth Eide og andre politikarar halde fram med å snakke om at Europa og Ukraina må få vere med på "fredsforhandlingar" når desse no ser ut til å vere døde i utgangspunktet? No må ein i staden finne ut kva ein kan sende til Ukraina, samt korleis Europa kan ruste opp raskast mogeleg og bli mindre avhengig av USA. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 12:40 Del Skrevet onsdag kl 12:40 (endret) kilik skrev (26 minutter siden): Hvor avhengig er man av USA her egentlig? Hvis USA nå øyeblikkelig trekker all økonomisk og militær støtte til krigen, hvor krise er det? Da forsvinner ca 40% av støtten til Ukraina. Europa kan potensielt både erstatte og forsterke totalstøtten. Det ryktes nå om en "unprecedented package" på 700 milliarder euro. Edit, mer nøyaktig: Flere diagrammer her. Endret onsdag kl 13:01 av Simen1 4 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet onsdag kl 12:41 Del Skrevet onsdag kl 12:41 (endret) kilik skrev (8 minutter siden): Hvor avhengig er man av USA her egentlig? Hvis USA nå øyeblikkelig trekker all økonomisk og militær støtte til krigen, hvor krise er det? https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/ USA står for ca. litt under halvparten (Militært, finansielt og humanitært) av all støtte. Hvor den største andelen er militært. Så jeg vil si det vil utgjøre en vesentlig forskjell Samtidig er det direkte falut hvor lite Norge bidrar sett hvor mye vi har tjent på denne krigen. Vi burde skamme oss. Vi kan ikke forsvare oss bak "Ja men se på % av BNP". Vi har tjent oss rike på andres blodspill Endret onsdag kl 12:43 av Mr. Spaceworld 6 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet onsdag kl 12:43 Del Skrevet onsdag kl 12:43 Medan Kellogg er i Kyiv er 160 000 straumlause etter nye angrep på Odesa. https://www.vg.no/nyheter/i/Oo1XBA/160-000-stroemloese-i-odesa-paa-grunn-av-russiske-angrep-ifoelge-zelenskyj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå