Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, bo1e said:

Hvis Trump insisterer på en normalisering i forholdet mellom usa og russland, kommer store selskaper til å ta opp igjen drift og handel i og med russland? Russland gjorde jo selvfølgelig et poeng utav at det har kostet noe å trekke seg ut av russland. Men holder det at Trump sier at nå er alt i orden igjen? Er det sanksjoner som Trump kan reversere som styrer eller er det noe anstendighet inni bildet også som kan gjøre at selskaper fortsetter å holde seg unna?

Jeg er redd produktene og selskapene man må ikke lenger bør kjøpe blir lang for veldig mange selskap kommer til å kaste seg over beinet dersom Trump insisterer på normalisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (2 timer siden):

USA er en drittnasjon av dimensjoner. Europa bør ha et nøytral forhold til det landet fremover. 

Russland er også et drittland av dimensjoner. Russland bør fryses ute fra all samhandling med Europa inntil de er totalt forandret.

USA har skadet forholdet til Europa. Vi er inne i en turbulent tid der vi ikke vet om USA vil være alliert med oss eller fienden i framtida. Velger de overgang fra NATO til BRICS har Europa enorme utfordringer foran oss.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

Jeg er redd produktene og selskapene man må ikke lenger bør kjøpe blir lang for veldig mange selskap kommer til å kaste seg over beinet dersom Trump insisterer på normalisering.

Meget mulig. Mange selskaper vil gjerne føle at de ikke har råd til å "take the high road", så lenge ikke alle gjør det. Både med tanke på konkurransesituasjonen og med tanke på Trumps eventuelle vrede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Russland må gjerne avtale med USA hvordan de vil løse spesialoperasjonen i Kursk. Russland er i sin fulle rett til å diktere en løsning der og for eksempel be USA om hjelp til å forsvare området sitt, siden de ser ut til å ikke klare det selv.

Ukraina må gjerne diskutere med hvem de vil, om hvordan de vil avslutte invasjonskrigen i de okkuperte områdene. Det er de i sin fulle rett til. De må gjerne be om hjelp til å knuse invasjonen på hele sitt anerkjente territorie, helt fram til midten av Krim-brua.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

En avtale er en avtale når de involverte, det vil si landet det gjelder, har signert. Så langt er det ingen avtale. Det har ikke en gang vært forhandlinger om en avtale siden utenriksministrene til Ukraina og Russland møttes i Tyrkia i 2022(?).

Jeg snakket om det Trump og Putin har avtalt at de skal forsøke å få til og det ser ut til at punktene mine stemmer ganske så bra.

20 hours ago, rabler said:

Skal vi gjette hva de har avtalt?

• Sanksjonene mot Russland oppheves. USA går foran med et god eksempel og iverksetter umiddelbart
  • Zelenskyj må gå av
  • Ukraina blir ikke med i EU og NATO.
  • USA hjelper* Ukraina med oppbygging av landet
  • Kampene avsluttes med de nåværende grensene (her kan det sikkert justeres litt slik at det ser ut til at begge parter har gitt seg)

* Med hjelper menes at amerikanske selskap som Tump pg vennene har eierinteresser i får kontrakter for å bygge infrastruktur og drive gruver o.l. (Hvem som betaler er ikke relevant. Pengene havner i lommene på oligarkene)

De har allerede begynt å snakke om normalisering

De forsøker å tvinge Zelenskyj ut og få "valgt" en nikkedukke som gjør som Putin sier.

Ingen NATO eller "andre" styrker i Ukraina.

Angående punktet om USAs hjelp så er planene langt verre enn jeg så for meg. Trump har plan om å fullstendig rane Ukraina for verdier.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 minutter siden):

Jeg snakket om det Trump og Putin har avtalt at de skal forsøke å få til og det ser ut til at punktene mine stemmer ganske så bra.

Joda, punktene stemmer nok godt med begge diktatorenes fantasi. Det sier jo litt om hvor virkelighetsfjerne de er. Punktene er en fortsatt krigserklæring for territorienes anerkjente eiere, som vil si at det ikke blir noen avtale, men fortsatt krig, helt i tråd med det Putin og Trump ønsker. Videre så kan de forsøke å sverte Zelensky med "skyld" i å avvise deres latterlige krav. Zelensky forsvarer bare landet sitt så godt han kan. Putin kan avslutte denne krigen på 24 timer, når som helst.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Joda, punktene stemmer nok godt med begge diktatorenes fantasi. Det sier jo litt om hvor virkelighetsfjerne de er. Punktene er en fortsatt krigserklæring for territorienes anerkjente eiere, som vil si at det ikke blir noen avtale, men fortsatt krig, helt i tråd med det Putin og Trump ønsker. Videre så kan de forsøke å sverte Zelensky med "skyld" i å avvise deres latterlige krav. Zelensky forsvarer bare landet sitt så godt han kan. Putin kan avslutte denne krigen på 24 timer, når som helst.

Helt klart. Europa må stå sammen med Ukraina nå så de to tullingene ikke kan presse gjennom dette tullet.

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Trump og Putin kommer nok ikke frem til en avtale som Ukraina kan godta. Så da blir det opp til de landene som vil støtte Ukraina til å stoppe krigen. Det holdes møte om dette på onsdag i Frankrike.

Mens Støre sover/skal besøke Hydro på Karmøy for å smiske sårt tiltrengte stemmer til høstens valg. 
Sånn tenker en norsk pasifisert politiker, makan til fjott! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker på den siste 9 Mai (2024)paraden borti Moskva der de slet med å få nok millitære kjøretøy til paraden på den røde plass - kontra den nå planlagte 2025 paraden der Xi Jinping skal avgårde (80 års jubileum for avslutning på ww2) og der Trump  nå er invitert og vurderer å dra! 

Det er fan meg ikke til å tro. Parodi og en hån mot alle med normalt gangsyn.

Jeg er overbevist om at Putin har noe på Trump etter den missekåringa som var i Moskva for noen år siden - det må være noe slikt som gjør at Trump synker så ufattelig lavt.

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
_tyr23 skrev (43 minutter siden):

Mens Støre sover/skal besøke Hydro på Karmøy for å smiske sårt tiltrengte stemmer til høstens valg. 
Sånn tenker en norsk pasifisert politiker, makan til fjott! 

Støre skal delta på videolink melder VG.no

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (1 time siden):

Tenker på den siste 9 Mai (2024)paraden borti Moskva der de slet med å få nok millitære kjøretøy til paraden på den røde plass - kontra den nå planlagte 2025 paraden der Xi Jinping skal avgårde (80 års jubileum for avslutning på ww2) og der Trump  nå er invitert og vurderer å dra! 

Det er fan meg ikke til å tro. Parodi og en hån mot alle med normalt gangsyn.

Jeg er overbevist om at Putin har noe på Trump etter den missekåringa som var i Moskva for noen år siden - det må være noe slikt som gjør at Trump synker så ufattelig lavt.

Enten har russerne noe på han, eller så feilberegner han grovt egen stilling, eller så er USA i en langt sterkere stilling overfor Europa/Ukraina enn vi tror, eller så gambler han vilt.

Hvilket scenario er mest sannsynlig?

Lenke til kommentar
sjamanen skrev (17 minutter siden):

Enten har russerne noe på han, eller så feilberegner han grovt egen stilling, eller så er USA i en langt sterkere stilling overfor Europa/Ukraina enn vi tror, eller så gambler han vilt.

Hvilket scenario er mest sannsynlig?

Jeg tror ikke på konspirasjonsteoriene om at russerne har noe på Donald. Han er lagd av teflon og ingenting han sier eller gjør utgjør noen forskjell for MAGA-kulten som støtter ham. Dessuten har han allerde vunnet valget. 

Nei, jeg tror denne såkalte fredsprosessen drives av helt essensielle (og ganske banale) ting ved den narsissistiske psyken til Donald Trump: 

- Han liker ikke å betale for ting som ikke gir han noe konkret og umiddelbart tilbake
- Han vil være den store mannen som brakte fred til Ukraina (uavhengig av hvor hul og midlertidig den freden er)
- Han har en dyp avsky for de såkalte liberale elitene som styrer Europa og vil vise dem hvem som egentlig bestemmer. 

Endret av VifteKopp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...