Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fire av ti ukrainere sier de ikke stoler på Zelensky. Det er naturlig etter tre år med krig og tilbakeslag hele veien. 

Det vil gjennomføres valg nå i år slik at en legitim regjering kan signere fredsavtalen.

Endret av Homba
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Det er helt normalt at det ikke gjennomføres valg i krigstid. Valglokalene ville jo være åpenbare mål for Russiske bomber, eksempelvis.

Når det er fred vil det bli gjennomført valg.

Eit valg bør på plass når det kan gjennomføres på en sikker og ordentlig måte ja. Men vil tro det blir valg ganske snart.

Spennende om folket velger dagens president en gang til eller velger en ny.

Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (5 minutter siden):

For å bruke klassisk, sovjetisk (russisk) debatteknikk; burde det ikke være valg i Russland først? Jeg tenker sånn ift. å sitte på overtid. Eller gjelder dette med demokratiske valg bare den ene parten i denne konfl.. krigen?

Putin er lovlig valgt og har stor støtte i folket. Etter loven kan han sitte i flere perioder.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ifølge kildene til Fox News skal både USA og Russland mene at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skal ha dårlige vinnersjanser ved et valg i landet.

- Putin anslår at sjansene for å få valgt en nikkedukke er ganske gode, og han er overbevist om at alle andre enn Ukrainas nåværende president vil være mer fleksible og villige å være ettergivende i forhandlinger, sier en kilde til Fox News.

https://www.dagbladet.no/nyheter/zelenskyj-utsetter-venter-pa-usa/82700621

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å forstå om du er ironisk, eller om du mener dette? Og du forutsetter at det blir en fredsavtale som en ukrainsk regjering faktisk vil signere? En fredsavtale det forsvarende landet Ukraina ikke har vært med på å lage, men som det angripende landet Russland har vært med på å lage?

Jeg har normalt ikke vært for hissig på å kritisere det jeg oppfatter som russertroll her inne, selv om jeg har sagt mitt i flere sammenhenger der også, men her står dere to stykker i en slags minikø og kjemper om å være den første til å kle av seg.

Nå ble jeg faktisk litt imponert :) 

De er et demokratisk land i motsetning til Russland og må ikke signere avtalen. De kan fortsette å krige hvis de tror at det fører til et bedre resultat. 

At det må gjennomføres valg er noe alle parter er enige i. Så er jeg selvfølgelig bekymret for russisk innblanding, men den problemstillingen har man selv i land som ikke er i en krigssituasjon. 

Hvis du som meg ønsker langvarig fred så må selvsagt avtalen være juridisk bindende og legitim. 

Russerne kan på et senere tidspunkt si at avtalen er signert av en regjering som ikke var folkevalgt da de har sittet lengre enn mandatet sitt.

Er du uenig i dette så lytter jeg selvsagt til andre argument. Å kalle meg russertroll er billig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...