torbjornen Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Sitat Putin har invitert Trump til Moskva i mai Publisert klokken19:58 iRussland og USA Trump er invitert til Moskva sammen med andre statsledere den 9. mai. Det sier president Vladimir Putins talsmann Dmitrij Peskov. 9. mai er dagen Russland feirer seieren i 2. verdenskrig. – Hvis et land, og enda mer et stort land, bestemmer seg for å dele med oss gleden over denne seieren og betydningen av denne dagen, så vil selvfølgelig vi, og spesielt president Putin, være glade for å ønske dem velkommen i Moskva, sa Peskov. Spurt om han også snakket om Trump, svarte Peskov: – Vel, selvfølgelig. Det skal bli interessant å sjå kva Putin Trump svarar til dette. Skal han sitje der på ein slik dag side om side med Putin medan krigen går for fullt i Ukraina, så blir ord fattige. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 13. februar Populært innlegg Del Skrevet 13. februar 6 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Delvis Skrevet 13. februar Populært innlegg Del Skrevet 13. februar Uggen type han Hegseth. Har så sadistisk utstråling, at det er fysisk merkbart gjennom tv skjermen. 10 1 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Også klarer USS Truman å kollidere med et tankskip uten for suez Hmm 🤨 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar USAs president Donald Trump sa at russiske og amerikanske tjenestemenn vil møtes i München, Tyskland, fredag. Dette melder nyhetsbyrået Reuters. – De har et møte i München i morgen. Russland er der med våre representanter. Ukraina er også invitert, forresten. Jeg er ikke sikker på hvem som er der fra hvilket land, men folk på høyt nivå fra Russland, Ukraina og USA, sa Trump til media, ifølge Reuters. 1 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar (endret) scuderia skrev (9 timer siden): Denne tråden begynner å bli surrealistisk For det første, dette er et klart Europeisk anliggende konflikt. Europa har over de siste tretti årene klart, gjennom sine egne valg, å kjøre seg selv så langt ned i dass at vi ikke klarer å håndtere seg selv. Om noe har dette vist hvor avhengige vi er av USA både økonomisk og militært. Samtidig har vi utrettelig hånet USA og sett på oss selv som "bedre". Vi har en utenriksminister som før valget klarte å "snakke ned" den kandidaten som vant.. jeg mener.. det er så jævlig idiotisk at det sier mer om Støre enn Bartemannen at han enda ikke er sparket. De samme som klager over Trump og USA er de samme jævla klovnene som i neste øyeblikk klager over at USA ikke gjør nok. Og skal da disse samme idiotiske politikerne i Tyskland, Frankrike osv som ( mot USA ) bygget Nord Stream, la ned forsvaret og industrien og totalt ødela energiforsyningen komme her og tro at de kan diktere en løsning på dette? Vi har f blitt verdens klovner. Vi har blitt uinteressante for et USA som faktisk nå forbereder seg til en potensiell storkonflikt på andre siden av verden. Det er bare vi som tror at vi er viktige fortsatt. Et skifte må till. Vi kan ikke ha et EU som bremser økonomisk utvikling. Vi kan ikke ha sosiale ordninger som gjør det umulig å finansiere et forsvar. Vi kan ikke ha innvandring som destabiliserer landene. Vi kan ikke pålegge oss selv 3-4 ganger så dyr energi som resten av verden. Om vi ender opp med en krig som ikke lenger er begrenset til grensen mellom Ukraina og Russland så vil et slikt skifte tvinge seg fram. Men om vi har noe som helst vett igjen så tar vi det skiftet før vi ender opp med å ødelegge Europa og de unge for tredje gang på kort tid. For Europa må hovedmålet være å få en slutt på krigen før den eskalerer. Om så de j kukene i Russland vinner noen kvadratkilometer jord så får det være. Vi får være evig ydmyke for Ukrainerne for at de har offeret så j mye for å stoppe Russland og faktisk ødelagt all deres militære even de neste 20 årene. Det gir oss en mulighet til å skifte før neste konflikt kommer. Testen av oss kommer etterpå. Å du den listen over på hvilke måter Europa, vestlig sivilisasjon, er fucked, er så lang. Det er bare å se på hva mennesker i all seriøsitet bruker livet sitt på. Hvor meningsfylt er det egentlig å dedikere seg til å lage en ny nettside som selger flere ski enn den forrige nettsiden liksom? Eller design av dassene i det nye regjeringskvartalet. Vi er et land av dassbyggere. Spøk til alvor. Det er ingen verdens ting som tyder på at vi er villige til å ta det nødvendige oppgjøret med hva i h vi holder på med i vesten, med mindre vi tvinges til det gjennom krig. Det er en skremmende sannhet. Og det betyr at før eller siden går det til h, enten som en real lekse i form av en krig, eller som kollaps. Begge deler er like skummelt. Jeg for min del prøver å ta ansvar og jeg melder meg mest mulig ut av de samfunnsstrukturene som bidrar til å opprettholde galskapen. Det innebærer et nøkternt forbruk, nei til innvandring, nei til nedbygging av natur, ja til full opprusting og nye/smarte løsninger for forsvaret vårt, ikke tv, ikke sosiale medier, bra hjemmelaget mat, gode og sunne vaner, mest mulig tid ute, og et liv i et rolig tempo med fokus på mitt nærområde og menneskene der jeg bor. Ikke kjøp deg en robotklipper. Klipp gresset ditt selv og nyt lukten av gress og frisk luft. Jeg er også sterkt for et samfunn som bidrar til at mennesker kan og tør være åpne og jeg er sterkt imot den gamle protestantiske konservatisken og skamkultur. Jeg stemmer heller ikke på idiotiske populister. Hvorfor nevner jeg dette i denne tråden? Jo fordi det er mange av de overnevnte temaene som er årsakene til de problemene vi har i vesten idag og jeg tror at hvis vi alle begynte å leve litt mer som mennesker og litt mindre som konsumerende batterier hastende mellom arbeid og den ene og andre avtalen vi har forpliktet oss til, så vil til syvende og sist dette svekke makten til mennesker som Trump og Putin. Det vil også svekke lobbyister og bidra med å styrke politikerne våre, kanskje kan vi få tilbake politikere som tar tøffe og riktige valg og som ikke er halvveis i lomma på en eller annen næring eller industri. Endret 13. februar av sjamanen 4 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar sjamanen skrev (1 time siden): Å du den listen over på hvilke måter Europa, vestlig sivilisasjon, er fucked, er så lang. Det er bare å se på hva mennesker i all seriøsitet bruker livet sitt på. Hvor meningsfylt er det egentlig å dedikere seg til å lage en ny nettside som selger flere ski enn den forrige nettsiden liksom? Eller design av dassene i det nye regjeringskvartalet. Vi er et land av dassbyggere. Spøk til alvor. Det er ingen verdens ting som tyder på at vi er villige til å ta det nødvendige oppgjøret med hva i h vi holder på med i vesten, med mindre vi tvinges til det gjennom krig. Det er en skremmende sannhet. Og det betyr at før eller siden går det til h, enten som en real lekse i form av en krig, eller som kollaps. Begge deler er like skummelt. Jeg for min del prøver å ta ansvar og jeg melder meg mest mulig ut av de samfunnsstrukturene som bidrar til å opprettholde galskapen. Det innebærer et nøkternt forbruk, nei til innvandring, nei til nedbygging av natur, ja til full opprusting og nye/smarte løsninger for forsvaret vårt, ikke tv, ikke sosiale medier, bra hjemmelaget mat, gode og sunne vaner, mest mulig tid ute, og et liv i et rolig tempo med fokus på mitt nærområde og menneskene der jeg bor. Ikke kjøp deg en robotklipper. Klipp gresset ditt selv og nyt lukten av gress og frisk luft. Jeg er også sterkt for et samfunn som bidrar til at mennesker kan og tør være åpne og jeg er sterkt imot den gamle protestantiske konservatisken og skamkultur. Jeg stemmer heller ikke på idiotiske populister. Hvorfor nevner jeg dette i denne tråden? Jo fordi det er mange av de overnevnte temaene som er årsakene til de problemene vi har i vesten idag og jeg tror at hvis vi alle begynte å leve litt mer som mennesker og litt mindre som konsumerende batterier hastende mellom arbeid og den ene og andre avtalen vi har forpliktet oss til, så vil til syvende og sist dette svekke makten til mennesker som Trump og Putin. Det vil også svekke lobbyister og bidra med å styrke politikerne våre, kanskje kan vi få tilbake politikere som tar tøffe og riktige valg og som ikke er halvveis i lomma på en eller annen næring eller industri. Dette er bare spam i tråden. Moderator.... Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Sitat Macron: Kun Zelenskyj kan forhandle på vegne av Ukraina Publisert klokken01:56 iKrigen i Ukraina Kun president Volodymyr Zelenskyj kan forhandle om fred på vegne av Ukraina, sier Frankrikes president Emmanuel Macron. Han advarer mot «fred som er en kapitulering». En slik fred vil være dårlig nytt for alle, også USA, sier Macron i et intervju med Financial Times. – Det eneste spørsmålet nå er om president Putin er genuint, varig og seriøst villig til å inngå en våpenhvile på dette grunnlaget. Etter det er det opp til ukrainerne å forhandle med Russland, sier Macron. (NTB) 4 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar https://www.nrk.no/nyheter/trump_-galt-a-kaste-russland-ut-av-g8-1.17276901 Quote Trump: Galt å kaste Russland ut av G8 Det var galt å kaste Russland ut av sammenslutningen av industriland, kjent som G8, mener president Donald Trump. Russland ble suspendert fra G8-samarbeidet etter annekteringen av Krim-halvøya i Ukraina i 2014, og sammenslutningen ble dermed omdøpt til G7. Trump mener de bør få bli med igjen. – Jeg mener at det var galt å kaste ham ut, sier Trump, med henvisning til Russlands president Vladimir Putin. Foruten USA består G7 av Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia, Japan og Canada. EU møter også som fast representant på G7s toppmøter. (NTB) 1 4 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Hvis det blir en dårlig fredsavtalet, hvor lang tid vil Russland bruke for å bygge opp sitt militær igjen? 5-10 år? Og etter det, kommer de til å prøve å ta Ukraina en gang til? Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 14. februar Populært innlegg Del Skrevet 14. februar Mye materiell, moderat med soldater siste døgn. 7 3 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Er det et bra tegn eller et dårlig tegn at den amerikanske presidenten ser ut til å være bedre venner med den russiske, enn den kinesiske presidenten er? Både tingene som sies og tingene som ikke sies, ordene som brukes og ordene som ikke brukes, fra amerikansk side, er så tydelige nå at selv strutsene ikke kan unngå å ta det innover seg. Hva er vitsen med å ha verdier hvis man ikke er villig til å forsvare dem? 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragavon Skrevet 14. februar Populært innlegg Del Skrevet 14. februar Kva får deg til å tru at Trump har verdier? 8 4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) https://www.vg.no/nyheter/i/1M059l/tyskland-bilangrepet-i-munchen-kan-paavirke-valget-om-ti-dager Valg i Tyskland om 10 dager. AfD kan tjene på at mistenkte i terrorangrepet i München var en afghansk statsborger som har fått avslag på sin asylsøknad i Tyskland i 2020. Hvis AfD for makten i Tyskland, hva skjer med Tyskland sin holdning til Ukraina? Endret 14. februar av Mannen med ljåen 1 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Sitat Om Ukraina sa han at det var «urealistisk» av landet å ta tilbake stjålet territorium. Han sa at USA ikke ville delta i det han anså som en nødvendig sikkerhetskorridor mot Russland, etter en våpenhvile eller fredsavtale, det måtte være europeernes ansvar. Han sa at Ukraina ikke ville slippe inn i Nato, og at de soldatene fra Nato-land som ville være nødvendige som sikkerhetsstyrker på den nye grensa mot Russland ville være en «ikke-Nato operasjon», og ikke ville omfattet av Natos paragraf fem, om de skulle bli angrepet. Hegseth sa rett og slett at Ukraina ikke var USAs ansvar, ikke på noen måte. For øvrig var vel heller ikke Europa egentlig USAs ansvar lenger. https://www.dagbladet.no/meninger/putins-dreiebok-for-framtida/82674276 Det er altså Europa aleine mot russland, USA driter i oss. 4 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Dragavon skrev (15 minutter siden): https://www.dagbladet.no/meninger/putins-dreiebok-for-framtida/82674276 Det er altså Europa aleine mot russland, USA driter i oss. Du ordlegger deg som om om Europa står samlet. Jeg er usikker på bl.a. Tyskland. Det er den polariserte politikken igjen. Man må altså støtte Russland og fascisme for å kunne være imot muslimsk masseinnvandring, og stadige terrorangrep gir økt oppslutning til denne siden. Strømkrisen bidrar også til å stemme på partier som ledes av sterke, hvite menn, fremfor en komité av mangfold som skal redde klimaet. Hvorfor kan ikke noen av de demokratiske partiene være fornuftige? De hadde fått masse stemmer. Endret 14. februar av Mannen med ljåen 4 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Dragavon skrev (34 minutter siden): Kva får deg til å tru at Trump har verdier? Jeg mente strutsene som er veldig opptatt av og stolt av sine verdier, men som samtidig ser ut til å være motstandere av det som trengs for å verne om de samme verdiene. Hvis jeg ga inntrykk av at jeg forventet noe som helst anstendig av Trump så må jeg bare beklage uklarheten. Endret 14. februar av bo1e 3 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar https://www.nrk.no/urix/drone-traff-taket-pa-tsjernobyl-reaktor-1.17277208 Zelenskyj sier det var et russisk droneangrep som forårsaket eksplosjonen, og at kuppelen rundt atomkraftverket er skadet som følge av angrepet. Selv om det ikke er meldt om økt stråling, overvåkes situasjonen nøye. 2 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Dragavon skrev (33 minutter siden): https://www.dagbladet.no/meninger/putins-dreiebok-for-framtida/82674276 Det er altså Europa aleine mot russland, USA driter i oss. Det er litt varierende hva som kommer ut av Trump-administrasjonen. Her visepresidenten: Sitat Feb 13 (Reuters) - U.S. Vice President JD Vance said the U.S. could hit Moscow with sanctions and potential military action if Russian President Vladimir Putin does not agree to a peace deal with Ukraine that guarantees Kyiv's long-term independence, the Wall Street Journal reported on Thursday. "There are economic tools of leverage, there are of course military tools of leverage" the U.S. could use against Putin, Vance said in an interview with the newspaper. "There are any number of formulations, of configurations, but we do care about Ukraine having sovereign independence,” he said. Kilde: https://www.reuters.com/world/us-vp-threatens-sanctions-military-action-push-putin-into-ukraine-deal-wsj-2025-02-14/ US could send troops to Ukraine if Russia doesn’t seek peace with Kyiv, Vance says https://edition.cnn.com/2025/02/14/politics/jd-vance-us-troops-russia-ukraine-intl-hnk/index.html Endret 14. februar av xRun 2 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Dragavon skrev (53 minutter siden): https://www.dagbladet.no/meninger/putins-dreiebok-for-framtida/82674276 Det er altså Europa aleine mot russland, USA driter i oss. Kanskje, det er vanskelig å si hvor 'ekte' det amerikanerne har kommet med så langt er. Signalene er motstridende men mye av det som har lekket ut gir nesten et inntrykk av at Trump er villig til å forære Putin seieren i krigen. En positiv følge av det er at europeiske land har hevet stemmen på ukrainas vegne. Kanskje dette er et spill fra Trump for å presse oss til å ta mer ansvar for egen sikkerhet, så akkurat mens putins glis er på det bredeste erklærer Trump 'no deal' og peker på Europa. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå