Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dette blir Afghanistan om igjen. Trump ønsker å få til en avtale som gir et *inntrykk* av fred, altså noe han kan skryte av blant folk som ikke stiller vanskelige spørsmål. At avtalen blir skjør og nye kamper bryter ut om noen år er ikke Trumps bekymring, da vil han bare skylde på noen andre, 'jeg lagde en fantastisk avtale, så kom noen andre og ødela alt'. 

På den positive siden, jeg tror ikke russland er særlig lystne på et nytt militæreventyr på lang tid, nesten uansett. Spesielt ikke om Europa endelig får ut fingeren og ruster opp. Vi er i gang allerede, vi må bare fullføre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Ukraina og Europa er krigstrøtte. Man kan sikkert si at russland også er det, men det spiller for så vidt ingen rolle, for de startet faenskapet. Og eneste grunnen til at føreren der vil avslutte, er behovet for å bygge opp nytt krigsmateriell, så de kan starte runde 2 om noen få år. Uklart om det blir i Ukraina igjen eller andre naboer, men generelt kan man si at alle naboland må se minst mulig suksessfylte ut, ha minst mulig velstand og fornøyde befolkninger, slik at russland kan fremstå som top of the cake og til og med en nyttig handelspartner (vi har sett hvordan de gjerne gir bort noen skip med korn osv for å fremstilles som redningsmenn for fattige afrikanske land).

Å hevde at putin ønsker langvarig fred har ihvertfall ingenting med realisme å gjøre. Han ønsker kun "fred" for å bygge opp igjen militære kapasiteter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (13 minutter siden):

En sitter igjen med inntrykk av at USA vil forhandle med Russland uten at Nato eller Ukraina skal være med i samtalene. Det er jo helt høl i huet..

Samme her. Trump og Putin ser ut til å skreddersy en avtale i Moskva som skal være ferdig tygd og halvfordøyd når den presenteres for Zelensky. Noe Zelensky naturligvis vil avslå og da blir narrativet til Trump og Putin at det er Zelensky som saboterer fred.

Jeg foreslår at Zelensky og EU har et møte i Kyiv om fredsforhandlinger og kommer Putin og Co i forkjøpet med å legge fram et avtaleforslag.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (12 minutter siden):

På tide å drite i USA. Nord Korea sender soldater til Europa, så til gjengjeld kan vi sende europeiske styrker inn til Ukraina. Helvete heller, hvis Japan og Sør-Korea, erkefiender til Nord ønsker å joine så ja takk!

Jeg er uenig i at USA og EU/NATO bør skille lag eller motarbeide hverandre. Det er å spille ballen rett til Putin. Det er en bedre plan å spille Trump rett, så vi kan jobbe mot de samme målene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ukraina kan ikke akseptere en avtale der deres langsiktige sikkerhet ikke ivaretas. Det kan være at de går med på en våpenhvile på kort sikt, for å gi de tid til å utvikle atomvåpen, eksempelvis. Eller at de har hemmelige avtaler med Europa i bakhånd der det med en gang er våpenhvile pøser inn titusener av Europeiske styrker til frontlinjene.

Om man antar at Trump vil overkjøre Ukraina så glemmer man at Ukraina er minst like mye i førersetet. De velger selv hvilke avtaler de går inn i, og de er ikke dumme.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Ukraina kan ikke akseptere en avtale der deres langsiktige sikkerhet ikke ivaretas. Det kan være at de går med på en våpenhvile på kort sikt, for å gi de tid til å utvikle atomvåpen, eksempelvis. Eller at de har hemmelige avtaler med Europa i bakhånd der det med en gang er våpenhvile pøser inn titusener av Europeiske styrker til frontlinjene.

Om man antar at Trump vil overkjøre Ukraina så glemmer man at Ukraina er minst like mye i førersetet. De velger selv hvilke avtaler de går inn i, og de er ikke dumme.

Trump vil sikkert prøve å få det til å fremstå som om Ukraina ikke vil ha fred...USA,KINA og RUSSLAND skal dele på verden i Trump sine øyne...Jeg sier fuck til USA og så får vi heller klare oss selv i Europa. Jeg blir så kvalm av USA om dagen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (13 timer siden):

Igjen så viser du lav forståelse. Akkurat som da du trodde Trump og Zelensky skulle til Moskva for å forhandle. 

Realisme er en retning innenfor geopolitikken, noe du kanskje hadde lært hvis du hadde gått på universitetet. 

Jeg legger frem to scenarioer jeg anser som sannsynlige, og at jeg i tillegg ikke tror dette vil føre til varig fred for Ukraina da de ikke får NATO medlemskap i denne omgang. 

Så kan man diskutere det, men i stedet så prøver du å ugyldiggjøre min mening ved å si "tull dette er ren kreml propaganda." 

Det er bare enkelt og usaklig.

Jøss - er du faktisk en bot ? Eller er du et ekte menneske?

For her avslører du deg selv ganske greit: Jeg har aldri kommentert Trump og Zelenskyjs møte i Moskva.

Når du over lav sko siterer meg på noe jeg ikke har skrevet, så ser jeg ingen grunn til å ha tillit til noe av det du skriver. Og innleggene dine virker forhastet og bærer preg av å bare "spy ut" det samme sludderet gang på gang i håp om at flere og flere skal bite på.

Forøvrig: Jeg har gått på universitetet. Hvor har du det fra at jeg ikke har gått på universitetet? Kjenner du meg?

Jeg håper alle her ser hva du driver med og ikke minst brude MOD være obs på det faktum at du kan være en bot. Og de som presterte å gi deg tommel opp i forrige innlegg burde virkelig gå i seg selv, med mindre det er boter det og.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, obygda said:

En sitter igjen med inntrykk av at USA vil forhandle med Russland uten at Nato eller Ukraina skal være med i samtalene. Det er jo helt høl i huet..

Hvorfor sitter du igjen med dette inntrykket? Det er en delegasjon i Ukraina , Zelensky skal møte en amerikansk delegasjon i Tyskland i morgen, og Zelensky har selv sagt han muligens kommer til å reise til USA ila nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 timer siden):

Både Ukraina og Europa er krigstrøtte. Man kan sikkert si at russland også er det, men det spiller for så vidt ingen rolle, for de startet faenskapet. Og eneste grunnen til at føreren der vil avslutte, er behovet for å bygge opp nytt krigsmateriell, så de kan starte runde 2 om noen få år. Uklart om det blir i Ukraina igjen eller andre naboer, men generelt kan man si at alle naboland må se minst mulig suksessfylte ut, ha minst mulig velstand og fornøyde befolkninger, slik at russland kan fremstå som top of the cake og til og med en nyttig handelspartner (vi har sett hvordan de gjerne gir bort noen skip med korn osv for å fremstilles som redningsmenn for fattige afrikanske land).

Å hevde at putin ønsker langvarig fred har ihvertfall ingenting med realisme å gjøre. Han ønsker kun "fred" for å bygge opp igjen militære kapasiteter.

Jeg tror han med et smil hadde takket ja til alt øst for Dnipro-elven mot langvarig fred.
Jeg sier ikke at det er en god løsning, men alle har i hvert fall sin pris.

Lenke til kommentar
sjamanen skrev (14 timer siden):

Jeg liker idéen. Jeg liker spesielt idéen om å gi amerikanerne et sjokk i form av motstand og ingenting hadde vært bedre enn om europa klarte å samle seg. Eventuelt en del av Europa, type Norden, Baltikum, Polen, UK, Frankrike, Spania, Irland er vel ganske sikre kort her.

Dette er vel langt på vei allerede på plass, ref Joint Expeditionary Force.

Sitat

The Joint Expeditionary Force (JEF) is a United Kingdom-led Northern European multi-national military partnership designed for rapid response and expeditionary operations. It consists of the United Kingdom, the Nordic countries (Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden), the Baltic states (Estonia, Latvia, Lithuania), and the Netherlands.

The JEF has been fully operational since June 2018.[1] It can act independently in its own right, but it can also be deployed in support of NATO or other cooperative ventures, for example as part of a United Nations peacekeeping force.[2][3] All of its ten member states are also members of NATO, with Finland's and Sweden's applications ratified in 2023 and 2024, respectively.

UK, Nederland, Norden og Baltikum er altså allerede samlet. Dermed skulle Nord-Europa og dermed Nord-Atlanteren langt på vei være effektivt stengt for russiske styrker ved en eventuell konflikt. Norden alene har et samlet flyvåpen som AFAIK overgår det russiske, og det er trolig nøkkelen til å slå ut russernes offensive kapasiteter før de kommer til anvendelse.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dudeliduu said:

Jeg tror han med et smil hadde takket ja til alt øst for Dnipro-elven mot langvarig fred.
Jeg sier ikke at det er en god løsning, men alle har i hvert fall sin pris.

Føreren tar til takke med alt, der og da. Om han er fornøyd dagen etter er en helt annen sak, derfor er hele utsagnet egentlig ganske irrelevant. En avtale inngått med putin er ikke verdt papiret, om den så var skrevet på First price dopapir. "Langvarig" er inntil han ikke vil ha det lenger. Da er det tid for å øve så mye de vil på eget territorium igjen...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (Akkurat nå):

Føreren tar til takke med alt, der og da. Om han er fornøyd dagen etter er en helt annen sak, derfor er hele utsagnet egentlig ganske irrelevant. En avtale inngått med putin er ikke verdt papiret, om den så var skrevet på First price dopapir. "Langvarig" er inntil han ikke vil ha det lenger. Da er det tid for å øve så mye de vil på eget territorium igjen...

Poenget var at alle har en pris.
Om det så var noe magisk som hadde bundet han til den avtalen.
Problemet er å få binde en vanntett avtale for alltid, ikke å ikke finne noe som er verdt det for alle parter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...