Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Rett og slett ufattelige uttalelser fra USAs nye forsvarsminister, som med dette helt unødvendig har gitt Ukraina vesentlig dårligere kort på hånda i eventuelle forhandlinger. Snakk om å spille rett inn i Putins hender. Men det er vel hele poenget i en regjering som består av en hel rekke Kreml-propagandister og pro-russere.

Enig; dette er veldig ødeleggende for den europeiske sikkerhetspolitikken som må kunne utbalansere den russiske trusselen med en viss strategisk uforutsigbarhet, man burde alltid holde muligheten levende som et alternativ uansett hvor urealistisk det er, for å ha et pressmiddel for hånda. Selv om "alle" vet at ukrainsk NATO-medlemskap ikke er mulig pga. den pågående krigen, er det ikke klokt å hele utelukke en slik mulighet, Sullivan og Biden hadde i det minst ikke vært helt avvisende selv om de tabbet seg meget stygt ut ved å bli altfor forutsigbar og overforsiktig. 

Mange som stemt på Trump, hadde gjort deres valg under meget stor uansvarlighet - selv om Biden selv har stor del av skylda ettersom han hadde holdt tilbake inntil det var for sent, og i slutten var svært treg da en Trump-seier så sannsynlig ut og da maktskiftet skulle finne sted i januar 2025. Og europeerne har en stor del av ansvaret; man hadde nedrustet altfor meget, gitt fra seg for mye makt som utenrikspolitiske faktorer og kuttet ned sin våpenindustri så meget, at araberstater som i dag kastes ut i krise pga. Trumps planer omkring Gaza har funnet seg maktløst - fordi de hadde støttet seg altfor mye på USA i de siste tjue år, og Putin hadde vist seg helt bruktløst. Europa hadde påført seg banesår uten at noen løftet en finger, med en ufattelig inkompetanse som er helt utilgivelig. 

Likedan "Trump-administrasjonen" som har demonstrert at de rett og slett bryr seg ikke om den amerikanske supermaktstatusens sanne natur som en alliansemakt, under en mann som ganske åpenbart er sprøytende gal, kanskje helt siden hans ungdom. Det har også vist seg at han hadde pleiet omgang med sovjeterne i 1988-1991 - noe som gjør republikanernes politikk omkring ham til en av de verste politiske oppvisninger i USAs historie, ettersom det er mange toneangivende personer som mente Trump er en forhenværende "sovjetisk agent". De klarte ikke å snakke fornuft med republikanerne som har etter valget av Obama blitt helt besatt av å tilrive seg makten og ødelegge den liberale USA for alltid - for enhver pris. 

Selv når man setter demokratiet, USAs anseelse og det amerikanske folkets ære på meget seriøs spill. 

Endret av JK22
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg elskar danske politikarar.

Sitat

Danmark uenig med USA om Ukraina

Publisert klokken17:28 iDanmark

Danmarks forsvarsminister Troels Lund Poulsen sier han er glad at for at USA fortsatt skal være med i Nato, men at han ikke er enig med Hegseth om linjen i Ukraina.

– Vi ser forskjellig på det med grensene og Nato-medlemskap. Vi skal fortsette å bakke opp Ukraina, sier han på et pressetreff i Brussel.

AnYE5kka8_SOzDqvtTDTNQlZhYeij-9WCq32Z3Dd

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Sitat

TRUMP - I just had a lengthy and highly productive phone call with President Vladimir Putin of Russia. We discussed Ukraine, the Middle East, Energy, Artificial Intelligence, the power of the Dollar, and various other subjects. We both reflected on the Great History of our Nations, and the fact that we fought so successfully together in World War II, remembering, that Russia lost tens of millions of people, and we, likewise, lost so many! We each talked about the strengths of our respective Nations, and the great benefit that we will someday have in working together. But first, as we both agreed, we want to stop the millions of deaths taking place in the War with Russia/Ukraine. President Putin even used my very strong Campaign motto of, “COMMON SENSE.” We both believe very strongly in it. We agreed to work together, very closely, including visiting each other’s Nations. We have also agreed to have our respective teams start negotiations immediately, and we will begin by calling President Zelenskyy, of Ukraine, to inform him of the conversation, something which I will be doing right now. I have asked Secretary of State Marco Rubio, Director of the CIA John Ratcliffe, National Security Advisor Michael Waltz, and Ambassador and Special Envoy Steve Witkoff, to lead the negotiations which, I feel strongly, will be successful. Millions of people have died in a War that would not have happened if I were President, but it did happen, so it must end. No more lives should be lost! I want to thank President Putin for his time and effort with respect to this call, and for the release, yesterday, of Marc Fogel, a wonderful man that I personally greeted last night at the White House. I believe this effort will lead to a successful conclusion, hopefully soon!

Sold out

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja ikke dumt med litt "snapsstick" humor...

Hadde ledd meg grønn om Danmark nå hadde kjøpt USA sin Kina gjeld... For å svare neste gang Trump får en ide om Grønland. Eeh pay what you already owe or give us California....

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/nyheter/trump-etter-lengre-samtale-med-putin_-_-enige-om-a-starte-ukraina-forhandlinger-umiddelbart-1.17273697

Nå begynner forhandlingene. 

En realistisk seier for Ukraina vil etter mitt syn være å fryse konflikten ved nåværende grenser. 

En seier for russerne vil være å få Krim pluss de fire oblastene de har innlemmet uten å faktisk ha full kontroll over de. 

At man får til varig fred er urealistisk nå i første omgang tror jeg.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Det ligg i korta at Putin og Trump har tenkt å inngå ein "avtale" over hovudet på ukrainarane.

Det er dette Zelenskyj fryktar.

Var jeg Ukraina, ville jeg angrepet Moskva så fort som overhodet mulig. De har ingenting å tape på det nå. Kan bli skummelt fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
overhodet skrev (12 minutter siden):

Var jeg Ukraina, ville jeg angrepet Moskva så fort som overhodet mulig. De har ingenting å tape på det nå. Kan bli skummelt fremover.

Det beste som Ukraina kan gjere er å halde fram med å angripe militære mål, samt oljeraffineri eller infrastruktur som forsyner fronten. Gjerne i Moskva, så vel som andre stader.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Det ligg i korta at Putin og Trump har tenkt å inngå ein "avtale" over hovudet på ukrainarane.

Det er dette Zelenskyj fryktar.

ikke ta sorgene på forskudd, dette kan gå alle veier egentlig.

Kanskje fordel at Zelenskyj er sistemann å møte Trump, siden Trump har tendens å være enig med siste han prater med :grin2:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Homba skrev (26 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/trump-etter-lengre-samtale-med-putin_-_-enige-om-a-starte-ukraina-forhandlinger-umiddelbart-1.17273697

Nå begynner forhandlingene. 

En realistisk seier for Ukraina vil etter mitt syn være å fryse konflikten ved nåværende grenser. 

En seier for russerne vil være å få Krim pluss de fire oblastene de har innlemmet uten å faktisk ha full kontroll over de. 

At man får til varig fred er urealistisk nå i første omgang tror jeg.

Slutt å tull a.

Dette her er ren propaganda.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Norge blir med i dronekoalisjon

Publisert klokken18:31 iKrigen i Ukraina

Hovedprioriteringene for den norske militære støtten til Ukraina har vært å gi støtte gjennom kapabilitetskoalisjonene for maritim sikkerhet, luftvern, luftforsvar (F-16).

– Norge bidrar allerede mye til å anskaffe og utvikle droner, og vi ser at det er naturlig for oss at Norge også blir medlem av dronekoalisjonen som er etablert, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik i en pressemelding onsdag kveld.

Droner og droneteknologi er en viktig for å beskytte kritisk infrastruktur og for bruk ved frontlinjen, legger Sandvik til.

Ukraina har sterk støtte blant nordmenn. Ser vi starten på ein meir offensiv Ukraina-politikk?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ukraina har muligens en bedre posisjon enn mange er klar over.

Trump må helst få til noe eller så mister han ansikt. Trump kan IKKE tillate at Ukraina faller, det får han til å virke svak. Putin har antakeligvis dårlig tid med å få stanset krigshandlingene slik at han kan begynne å bygge seg opp igjen.

Og hvis det er noen som lurer på om Trump er russervenn så er det bare å se på fargen på gardinene hans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

men ikke vilje/evne.

da måte vi hatt en stor mengde atomvåpen, det fins det nok ikke gehør for og kommer til å bli demonstrasjoner i mot det.

Uten USA er vi ingenting.

De demonstrasjonene skal knuses uten opphold. Landets sikkerhet er overordnet hippiene- og miljøfanatikernes følelser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (14 minutter siden):

Slutt å tull a.

Dette her er ren propaganda.

Propaganda? 
Nå må du gi deg. Det blir for enkelt å bare slenge ut slike merkelapper. 

Jeg skrev det jeg tror blir utfallet av forhandlingene. Hva tror du blir utfallet? 

Punkterer Nato-drøm

Tidligere onsdag sa USAs nye forsvarsminister, Pete Hegseth, at det ikke er realistisk med ukrainsk medlemskap i Nato nå.

– Vi ønsker, som dere, et suverent og velstående Ukraina. Men vi må starte med å erkjenne at en tilbakevending til Ukrainas grenser før 2014 er et urealistisk mål, sa Hegseth

Det er åpenbart at det ikke blir NATO medlemskap nå eller en full tilbaketrekning av russiske styrker. 

Ukraina kommer til å måtte opp landeområder og det er de klar over selv. 

Som jeg har skrevet flere ganger tidligere så var motoffensiven i 2023 helt avgjørende, og dessverre så feilet Ukraina helt. Det var siste mulighet til å ta tilbake det som er deres.

Endret av Homba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...