Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Regjeringsstyrker i Mariupol skriver på Facebook at de forbereder seg på et siste, avgjørende slag, og at de snart går tomme for ammunisjon.

Meldingen fra ukrainske marineinfanterister er lagt ut på Facebook mandag.

– Det blir døden for noen av oss, fangenskap for resten, står det.

Marineinfanteristene skal ha blitt drevet tilbake av russiske invasjonsstyrker og omringet.

– Det siste slaget blir trolig i dag, siden vi er i ferd med å gå tomme for ammunisjon, heter det i meldingen.

Mariupol har vært beleiret av russiske styrker i over en måned, og en stor del av byens bygninger er bombet i stykker. Flyktninger fra Mariupol har fortalt om desperate tilstander der sultende innbyggere er blitt drept når de har våget seg ut fra sine tilfluktssteder for å finne drikkevann. (NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukrainske-styrker-i-mariupol-forbereder-seg-paa-siste-slag.p9qqSjSsY?utm_source=share-btn

Tenk å sitte i den situasjonen. 😕 

edit: her er innlegget på Facebook

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ser på definisjonen av fascismen, så kan Putins Russland tikke omtrent alle bokser:

I mot parlamentarisk demokrati, i mot politisk og kulturell liberalisme, totalitære ambisjoner, konservative økonomiske program (Russland har innført flat skatt under Putin), statlig korporatisme, imperialisme, sterke militære verdier, voldsforherligelse, ekstrem nasjonalisme, populisme, hatefull propaganda, konspirasjonsteorier, omfavnelse av én sterk mann, kristendom som identitetsmarkør, sterke familieverdier og forakt for seksuelle avvik.

Og ikke minst, drømmen om å gjenreise tidligere tiders tiders storhet. Hos Mussolini var det Romerriket, hos Hitler det gamle tyske Keiserriket, for Putin er det det gamle russiske imperiet man lengter tilbake til. Den gang Ukraina ble kalt "Lille Russland".

Endret av kilik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, :utakt said:

Merkelig at de skulle annonsere dette. Men på en annen side, forståelig; teksten preger av oppgitthet, frustrasjon, et lite ønske om å ikke glemme oss, samt en siste farvel.
De har kjempet heltemodig lenge og med minimal med forsyning. Jeg blir grøsser av tanken på hva de overlevende har i vent.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser med en viss skepsis på hvordan man fnyser av russisk militærmakt basert på det vi har sett i Ukraina så langt. Ikke at det nok er noen bevisst strategi, men russerne har det med å a) tape de innledende fasene av krigene de har deltatt i, b) ta enorme tap, og c) allikevel vinne til slutt (med noen hederlige unntak).

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Et klipp til fra russisk statlig tv hvor de fortsetter å dehumanisere ukrainerne. Dette er hva russerne får i prime time på den største kanalen hver eneste dag. Ukraina være en del av Russland mot sin egen vilje, alle ukrainske nasjonale symboler må erstattes med russiske og sovjetiske symboler, "denazifisering" betyr drap, de kaller ukrainerne en "disease" og kreftsvulst, ukrainere som har flyktet kan ikke komme tilbake osv.

Reveal hidden contents

image.thumb.png.f5e3f21068e2a82784ed68135cbce8e4.png

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (22 minutter siden):

Ser med en viss skepsis på hvordan man fnyser av russisk militærmakt basert på det vi har sett i Ukraina så langt. Ikke at det nok er noen bevisst strategi, men russerne har det med å a) tape de innledende fasene av krigene de har deltatt i, b) ta enorme tap, og c) allikevel vinne til slutt (med noen hederlige unntak).

Men igjen, hvilken krig er sammenlignbar med denne?
Ut fra det jeg har fått med meg har russland fått drive på i stor grad uten noen særlige konsekvenser tidligere, og uten at landet som blir angrepet har fått internasjonal støtte.
Ukraina får jo jevnlig påfyll av militært utstyr, ut fra det jeg har fått med meg, har ingen andre fått slik støtte, slik at russland kan ha sendt en strøm av folk og tanks til fienden går tom for enten utstyr, våpen eller folk..

Rett meg gjerne om det er noe jeg ikke har fått med meg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (29 minutter siden):

Russland er ikke i midt-østen nå (eller hvilken kriger tenkte du på?), nå må de opp mot vestlig teknologi og vi ser jo hvordan det så langt har gått, og nå er jo ikke engang NATO direkte involvert med personell på bakken.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, aklla said:

Ut fra det jeg har fått med meg har russland fått drive på i stor grad uten noen særlige konsekvenser tidligere, og uten at landet som blir angrepet har fått internasjonal støtte.
Ukraina får jo jevnlig påfyll av militært utstyr, ut fra det jeg har fått med meg, har ingen andre fått slik støtte, slik at russland kan ha sendt en strøm av folk og tanks til fienden går tom for enten utstyr, våpen eller folk..

Det var vel også jevn strøm av militært utstyr i Vietnam krigen. Borgerkrig --> USA går inn på den ene siden. Russland/Kina gir våpen til den andre siden.

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DDDD skrev (2 timer siden):

På en annen side, er dette noe betryggende ved at; enda en bekreftelse på russerne ikke klarer å utvikle/vedlikhole/produsere våpen uten vesten.

Nylig eksempel, ved gjennomgang av russisk Orlan-dronen:

Spoiler

- Plastflaske som drivstofftank:
image.png.c7597ebaea460356b20b1f6e7bbde7d2.png

Hjemmesnekret Canon-kamera-løsning:
image.png.a5f3d25597175db645d1e72b9c5a2058.png

EDIT: Alternativ link til video:

Vis skjult innhold

Orlan-dronen ser ut som et vrak allerede når den er ny, og særlig sofistikert er den ikke. Den kan likevel være veldig effektiv, og billig/rask å bygge. Ukrainerne må dermed bruke en del ressurser på å skyte de ned åkkesom.

Men kan bli vanskelig for russerne å bygge like mange fremover ja, og i hvert fall like gode til samme pris. Å få tak i ålreite kommersielle DSLR-kameraer eller GPS-tracker fra Kina blir neppe noe problem selv med sanksjonene, men det er nok summen av alle de sanksjonerte komponentene som blir utfordringen. Det meste av komponentene er stort sett enten fra USA, EU eller Japan (motoren).

Her er en fyr på Twitter som går gjennom en del av komponentene (fra i fjor):

Spoiler

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (35 minutter siden):

Det var vel også jevn strøm av militært utstyr i Vietnam krigen. Borgerkrig --> USA går inn på den ene siden. Russland/Kina gir våpen til den andre siden.

Men kjempet USSR aktivt i de krigene som en invaderende styrke eller leverte de bare utstyr?
Så vidt jeg vet ga de bare utstyr, som blir noe ganske annet enn å kjempe aktivt mot noen som får utstyr fra hele verden som er overlegent det de alt selv har..

Lenke til kommentar

For første gang siden 1918 har Russland misligholdt sin utenlandsgjeld ifølge S&P.

Russia has defaulted on its foreign debt, says S&P
https://edition.cnn.com/2022/04/11/investing/russia-default-sp/index.html

Sitat

Russia has defaulted on its foreign debt because it offered bondholders payments in rubles, not dollars, credit ratings agency S&P has said.

Russia attempted to pay in rubles for two dollar-denominated bonds that matured on April 4, S&P said in a note on Friday. The agency said this amounted to a "selective default" because investors are unlikely to be able to convert the rubles into "dollars equivalent to the originally due amounts."

According to S&P, a selective default is declared when an entity has defaulted on a specific obligation but not its entire debt.

Moscow has a grace period of 30 days from April 4 to make the payments of capital and interest, but S&P said it does not expect it will convert them into dollars given Western sanctions that undermine its "willingness and technical abilities to honor the terms and conditions" of its obligations.

A full foreign currency default would be Russia's first in more than a century, when Bolshevik leader Vladimir Lenin repudiated bonds issued by the Tsarist government.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (14 minutter siden):

_R2D2_ skrev (13 minutter siden):

Russland er ikke i midt-østen nå (eller hvilken kriger tenkte du på?), nå må de opp mot vestlig teknologi og vi ser jo hvordan det så langt har gått, og nå er jo ikke engang NATO direkte involvert.

Det mest nærliggende, er vel å sammenligne med Vinterkrigen, der russerne gikk på voldsom kvist, men allikevel tvang frem en fredsavtale. Finnene bet utvilsomt godt fra seg - det falt vel ca. 10 russere for hver finne under krigen - og hadde også en viss støtte fra utlandet i for av materiell fra primært Storbritannia og Sverige, pengedonasjoner, samt frivillige. Finland endte allikevel opp med å måtte avstå en hel del landområder, og russerne fikk legge en del føringer for finsk utenriks- og forsvarspolitikk.

Vinterkrigen ble tett etterfulgt av den tyske invasjonen av Soviet, hvor russerne tok enorme tap, men som vi jo alle vet hvordan endte. I Tsjetsjenia gikk russerne på betydelig kvist under den første invasjonen, mens de i den påfølgende invasjonen tydeligvis hadde lært litt, og tvang tsjetsjenerne i kne takket være massive bombardement av sivile og allianser med lokale bøller.

Så er ingen kriger helt sammenlignbare, men det er mer en generell observasjon av russisk krigføring det siste århundret (og kanskje lenger tilbake også, hvis man ser på Den store nordiske krig og Napoleonskrigene) at russerne gjerne taper enorme mengder materiell og mannskaper, uten at det allikevel predikerer utfallet. Den eneste krigen de virkelig har tapt nylig, var i Afghanistan (og der kom vel ikke Vesten noe særlig bedre fra det, selv om vi mistet færre folk).

Tror jeg Russland ville vunnet en krig mot NATO? Nei, det tror jeg ikke sånn det ser ut nå. Men vi vet jo ikke hvordan NATO ser ut om 5-10 år - det kan feks. skje mye "interessant" dersom den oransje narsissisten igjen blir president i USA. Det politiske landskapet er ikke statisk, og det er dermed heller ikke det militære maktforholdet mellom vest og øst. Derfor ville jeg heller ikke tenke at man gjør lurt i å senke skuldrene fordi russerne sliter i Ukraina, men heller sett på hvordan vi kan forberede oss best mulig på deres neste trekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En personlig beretning om livet under russisk okkupasjon av Hostomel fra en ukrainsk overlevende.

https://docs.google.com/document/d/1hrjzhrjEjs954FVfLweVY7EnPfCKJr0kVHTJN2KWraU/edit

Utdrag:

Sitat

Less and less people were sheltering in our basement. One woman died. We buried her in the yard whilst we were being bombed. We couldn’t bury another woman. Her body was left lying in the shed in a plastic bag, as by then we couldn’t go outside at all because of the incessant bombing. There was no access to water, light, and heat in the town. I had my own food and canned preserves. We also survived on some of our neighbours’ dry husks.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

[vg] "Russland og Hviterusslands ledere, Vladimir Putin og Alexandr Lukasjenko, skal møtes for å diskutere tiltak som kan iverksettes for å motvirke vestlige sanskjoner."

Litt redd for at dette er ett skalkeskjul for å planlegge bedre for å involvere hviterussland i offensiven, altså at de også går inn i Ukraina om kort tid.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 7.3.2022 den 2.37):

Det anslås vel rundt 120 000 soldater, og en del materiell som nå er i Ukraina.

Russland har over 2 millioner soldater, 12 400 tanks, over 1500 fly og tusenvis av helikoptre, i et flyvåpen som knapt har vært brukt i Ukraina til nå, og en enorm marineflåte på rundt 350 skip, som foreløpig ikke har vært involvert i konflikten i det hele tatt.

Mye er dog gammelt materiell, men de har også tusenvis av nyere droner, termobariske våpen, og rundt 6000 atomvåpen, inkludert mindre raketter med atomstridshoder for å slå ut hele byer og den slags.

Selv om de ser ut til å ikke ha helt kontroll på logistikken nå, og mye av det de har sendt inn ser ut til å være gammelt utstyr, så er det en forsvinnende liten del av Russlands militære makt som er involvert i Ukraina, av åpenbart årsaker, de ønsker neppe å øke sårbarheten i andre områder ved å flytte for mye materiell inn i Ukraina.

Her teller du med heimevernet og alt mulig. Russland er også et enormt land og de må ha massevis av soldater bare for å sikre egne grenser. Det er ikke bare Norge de grenser mot, de har også land der det finnes element med dårligere hensikter hvis de får muligheten.

Russland har 1500 fly, ikke 1500 operative fly.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rheinmetall melder at de kan levere 50 LEO 1. De første kan leveres innen 6 uker, og resten innen 3 måneder.
Skal visstnok være gjennom Italia / Rheinmetall Italia.
Wiki: 

• 23px-Flag_of_Italy.svg.png Italy – 920 (+250 special versions), retired by the end of 2008 (replaced by Ariete main battle tank), the AEVs, ARVs and ABLVs remain in service.

Alt dette må likevel godkjennes av Tyskland. Dessverre har Scholz satt en stopper for "alle" lignende opplegg i det siste.
    Spoiler

image.png.58f48d4bb5dd7a9753738729e359cfc8.png

https://www.reuters.com/world/europe/rheinmetall-ready-supply-up-50-tanks-ukraine-newspaper-2022-04-11/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/10/2022 at 2:25 PM, Kjell Iver said:

Elefanten i rommet er jo at de har atomvåpen. I tillegg var de tidlig ute med hypersoniske våpensystemer. Litt rart at amerikanerne er på hælene der - både med utvikling av egne system, men også forsvar mot disse rakettene. Ser de tester noe nå, så ting er på gang, men å si at de ikke er en trussel kan være en undervurdering.

Men om kvaliteten er like dårlig som de konvensjonelle våpnene er det ikke mye å være redd for kanskje, men selvsagt en alt for stor risiko å ta.

USA jobbet med dette på 70 tallet men kom til konklusjonen at dette ikke ga mening bortsett fra med atomstridshoder. Det blir rett og slett for dyrt for kun å levere konvensjonelle våpen. Grunnen til at Kina og Russland jobber med dette er at usa har en viss kapasitet til å kunne beskytte seg mot icbm’s. Siden hverken xi eller Putin har dette så er ikke dette noe som er så viktig for dem. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Et klipp til fra russisk statlig tv hvor de fortsetter å dehumanisere ukrainerne. Dette er hva russerne får i prime time på den største kanalen hver eneste dag. Ukraina være en del av Russland mot sin egen vilje, alle ukrainske nasjonale symboler må erstattes med russiske og sovjetiske symboler, "denazifisering" betyr drap, de kaller ukrainerne en "disease" og kreftsvulst, ukrainere som har flyktet kan ikke komme tilbake osv.

Reveal hidden contents

Noe nærmere beskrivelse av noe holocaust-liknende er vanskelig å oppdrive?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...