Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 hours ago, JK22 said:

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2025/02/06/russia-may-have-launched-a-second-oreshnik-ballistic-missile-at-ukraine-but-this-one-reportedly-exploded-on-russian-soil/

Husk hva jeg sa om det russiske "mirakelvåpenet" - at det simpelt er en "kortavstands" ICBM med et mindre trinn? Jeg fikk rett. 100 %. Og selve våpenet er totalt mislykket.

Får meg til å tenke på Nazi-Tysklands V-2: Et "mirakelvåpen" som riktignok ikke kan avskjæres når det først er avfyrt, men det har ikke akkurat imponerende pålitelighet, og legger beslag på enorme mengder ressurser relativ til hvilken effekt det oppnår mot fienden. 

For min del må Russland gjerne satse enda hardere på disse tunge supermissilene istedenfor "kjedelige" ting som subsoniske små droner som faktisk utretter noe.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Penny skrev (2 minutter siden):

For min del må Russland gjerne satse enda hardere på disse tunge supermissilene istedenfor "kjedelige" ting som subsoniske små droner som faktisk utretter noe.

Alle dicktatorer trenger ein penisforlenger veit du. Små droner duger ikkje til det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Penny skrev (1 time siden):

Får meg til å tenke på Nazi-Tysklands V-2: Et "mirakelvåpen" som riktignok ikke kan avskjæres når det først er avfyrt, men det har ikke akkurat imponerende pålitelighet, og legger beslag på enorme mengder ressurser relativ til hvilken effekt det oppnår mot fienden. 

Dette er jo hele problemet med slike mirakelvåpen som f.eks. hypersoniske missiler og annet. De egner seg til å ta ut enkeltobjekter som skip, fly, bygninger o.l., men de egner seg dårlig som våpen for å drive bombardement av større områder. 

Med mindre de da utrustes med kjernefysiske stridshoder, eller evt. andre stridshoder som inngår i MØV-kategorien.

Dermed er effekten av dem i en konvensjonell, lav-teknologi type krig (som krigen i Ukraina må kunne sies å være) svært begrenset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (53 minutter siden):

Dette er jo hele problemet med slike mirakelvåpen som f.eks. hypersoniske missiler og annet. De egner seg til å ta ut enkeltobjekter som skip, fly, bygninger o.l., men de egner seg dårlig som våpen for å drive bombardement av større områder. 

Med mindre de da utrustes med kjernefysiske stridshoder, eller evt. andre stridshoder som inngår i MØV-kategorien.

Dermed er effekten av dem i en konvensjonell, lav-teknologi type krig (som krigen i Ukraina må kunne sies å være) svært begrenset.

Hvis du mener at denne krigen er "lav-teknologi" så har du ikke akkurat fulgt med noe særlig. Et eksempel er hvordan Ukraina har tatt ut store deler av den russiske marinen i Svartehavet ved bruk av droner. 

Et missil som kan ta ut skip er problematisk? Skjønner ikke innlegget ditt.

En av hovedutfordringene på ukrainsk side er kraftforsyningen. Den er sårbar mot presisjonsvåpen.

Endret av Homba
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...