Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Jarmo said:

Bloomberg: Trump vil presentere sin "fredsplan" i München neste uke

Tipper det mye det samme som har vært omtalt tidligere, men muligens med et litt annet tidsperspektiv (1: våpenhvile, 2:valg, 3:fredssamtaler)...

https://strana.today/news/478985-peremirie-k-paskhe-mir-k-9-maja-v-politkruhakh-obsuzhdaetsja-100-dnevnyj-plan-trampa.html
https://www.reuters.com/world/us-wants-ukraine-hold-elections-following-ceasefire-says-trump-envoy-2025-02-01/
https://www.politico.eu/article/ukraine-freak-out-us-russia-push-election/

image.png.992e0e94387ee9b8f459b7ae794be48e.png

Lenke til kommentar
jallajall skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet er jo berre kva putin krever for å avslutte krigen. "Alle mål skal oppnåes" som dei har sagt heile tida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

How Putin Tries to End the War After Realizing He Can't Win It

Over the past month, both the Russian and Ukrainian sides have been sending more and more signals about their readiness to cease hostilities indefinitely, stopping at the current line of fire. Already in the first weeks after the attack on Ukraine, Putin realized that the force option had failed. After the first major losses, he has been trying to negotiate with Ukraine for three years, despite the public bellicose rhetoric.

According to a source close to Putin, the Kremlin always had contacts with people from the lower and upper houses of the British parliament.
It was through them that Putin conveyed the message that he was really ready to stop and that he was not bluffing.

The British agreed to act as mediators and went to the States. They were the ones who secretly negotiated with representatives of the Joe Biden administration, who were delighted with Moscow's desire. "They agreed that the Americans would try to persuade Zelensky to stop at the line of contact, and the US President's security adviser Jake Sullivan would call his counterpart from Moscow, presidential aide Yuri Ushakov, after which the discussion would continue at the highest level," adds a source close to the negotiations.

The call took place in January 2024. And it was not at all what Moscow had expected after such a warm welcome. Sullivan explained that if Russia did not agree to leave Ukraine within the 1991 borders, the war would continue and there would be no negotiations. Why did the position change? The fact is that the Americans had talked not only with the British, but also with Zelensky. And the Ukrainian president rejected Moscow's proposal to stop at the line of contact. Putin was very angry after his expectations were deceived and decided to continue to act by force until the Ukrainian side itself understood that it was necessary to negotiate.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (29 minutter siden):

Jeg synes det her rett og slett er mafia virksomhet. Visst du vil ha beskyttelse så må du betale. https://www.cbc.ca/news/world/trump-ukraine-support-rare-earths-1.7449245

Er det noen som har tjent på den her krigen så er det USA, men de vil selvfølgelig ha mer. 

Tøv. Det har vært et klart nettotap for amerikanerne, likevel støttet de og fortsetter å støtte ukrainernes frihetskamp.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 minutter siden):

Tøv. Det har vært et klart nettotap for amerikanerne, likevel støttet de og fortsetter å støtte ukrainernes frihetskamp.

De har gitt bort våpen som de uansett må kvitte seg med og samme har EU. EU kjøper nye våpen fra USA til seg selv for å erstatte det de har gitt bort. Hvordan har Amerikanere tapt noe på det? Både Norge og USA tjener på denne krigen. USA i solgt våpen og Norge med gass og olje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (20 minutter siden):

De har gitt bort våpen som de uansett må kvitte seg med og samme har EU. EU kjøper nye våpen fra USA til seg selv for å erstatte det de har gitt bort. Hvordan har Amerikanere tapt noe på det? Både Norge og USA tjener på denne krigen. USA i solgt våpen og Norge med gass og olje.

EU har en sterk våpenindustri i medlemslandene. Det er ikke bare fra amerikanerne de kjøper våpen. Våpen fra USA er ikke på langt nær nok til å erstatte det krigen har kostet dem. Du gjentar bare russiske løgner og propaganda.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 minutter siden):

EU har en sterk våpenindustri i medlemslandene. Det er ikke bare fra amerikanerne de kjøper våpen. Våpen fra USA er ikke på langt nær nok til å erstatte det krigen har kostet dem. Du gjentar bare russiske løgner og propaganda.

Tror du misforstår hvilken side jeg står for. Jeg er alt for Ukraina. Det jeg reagerer på er at USA forlanger "mafia" penger. Betaler ikke du oss for beskyttelse, så får du ikke mer støtte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (30 minutter siden):

GP950mAh skrev (7 minutter siden):

Tror dere egentlig er enige men snakker forbi hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 minutter siden):

Tror du misforstår hvilken side jeg står for. Jeg er alt for Ukraina. Det jeg reagerer på er at USA forlanger "mafia" penger. Betaler ikke du oss for beskyttelse, så får du ikke mer støtte. 

Det er ikke mafiapenger, det er å få igjen litt av de enorme summene i støtte de har gitt Ukraina. Det vil fortsatt være nettotap for USA.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mafiapenger, det er å få igjen litt av de enorme summene i støtte de har gitt Ukraina. Det vil fortsatt være nettotap for USA.

USA har tjent mye mer enn de har gitt i støtte, det samme har Norge. Finn meg gjerne en kilde som sier det motsatte

• Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (5 minutter siden):

Prøv å søk USA BNP (Brutto Nasjonal Produkt) å si meg at den ikke har skutt i været? Hadde de tapt på det så ville grafen ha pekt nedover.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Prøv å søk USA BNP (Brutto Nasjonal Produkt) å si meg at den ikke har skutt i været? Hadde de tapt på det så ville grafen ha pekt nedover.

Det er ikke slik økonomi fungerer. USA har økonomisk vekst, derfor øker BNP. Men pengene de sender til Ukraina ser de lita av i egen økonomi, det handler om å støtte et lands frihet og demokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...