Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (13 timer siden):

Absolutt. Det er sant.

Samtidig så klarer vi mennesker å lage nye konflikter helt ut av ingenting, også. 

Vi er et krigerskt folkeslag. Vi har alltid operert i gjenger, og gått løs på hverandre. 

Vi ser det tydelig allerede på småskolen, og kanskje enda tydeligere på ungdomsskolen: grupperinger dannes, og folk som er utenfor «riktig» gruppe blir holdt nede. 🙄

Egentlig burde jeg kanskje bare gi opp hele menneskeheten? 

Dersom det finnes sivilisasjoner der ute, så forventer jeg at de er hakket mer intelligente enn oss mennesker ... Her på kloden kommer vi før eller siden til å utslette hverandre. 😅😱 Om ikke med en krig, så pga en ødelagt klode, utarmet for naturlig liv og nødvendige ressurser.

Riktignok spår jeg at menneskeheten helt fint kan klare seg i noen årtusener til. For all del. Så jeg går ikke helt i kjelleren p.t. Men dersom vi fortsatt driver å slår hverandre i hjel om tusenvis av år, og aldri kommer oss ut av middelalderen og dens øye-for-øye, tann-for-tann tankegang, så vet jeg ikke helt ...

Ergo: en ny krig klarer vi helt fint å etablere. Vi trenger ikke en gammel ulmende konflikt. Noen ganger blir de kanskje brukt som en dårlig unnskyldning? Men vi hadde uansett klart å starte krig. Det er vi Homo Sapiens gode på, det!

Hvor vil jeg med dette? 

Jo, akkurat nå mener jeg det er viktigst å stoppe dagens krig(er). Få slutt på dødelige angrep på sivilbefolkningen. 

Sannsynligvis er det umulig å ende krigen på en slik måte at det føles riktig for alle og enhver. Det finnes ingen optimal løsning som sikrer at absolutt ikke en eneste sjel kan være misfornøyd i ettertid. 

Ergo: få slutt på krigen. Pronto!

Så får vi deale med morgendagen deretter ...

Menneskeheten som sådan trenger ikke holde på sånn som det her. Jeg vil foreslå at det er nettopp dette de skandinaviske landene har kommet forbi, transcendert om du vil, den evige menneskelige tilstanden om å karre til seg mer og mer uten stans.

På menneskelig nivå er det mange mange mennesker i verden inkludert her i Norge som faktisk ikke er så opptatt av verken penger, makt status og begjær. Det er mange, meg blant annet, som for lenge siden har sett det tomme skallet det representerer, fasaden, de 400 000 kronene som ble brukt på én bryllupsnatt. Det er mange som for lengst har gått bort fra det og innsett at livets gleder ikke ligger der.

Så håpet finnes. Mitt håp er at en bevegelse med utspring i dette skal komme opp som en motpol til det vi ser nå.

En slik bevegelse må startes av mennesker som på ekte, reelt sett, er fri i tankene og ikke er fanget av stammementalitet.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

EU opnar for europeiske soldatar på Grønland

Publisert klokken08:18 iGrønland

EUs øvste militære sjef, Robert Brieger, trur det kan bli aktuelt å stasjonere soldatar frå EU-land på Grønland.

– Eg meiner det gir god meining å ikkje berre stasjonere amerikanske styrkar på Grønland, men også vurdere å stasjonere EU-soldatar i framtida, seier han til den tyske avisa Welt am Sonntag, skriv Reuters.

Han viser blant anna til den strategiske plasseringa til Grønland, som også USAs president Donald Trump bruker som grunngjeving for at han ønsker at USA skal overta øya.

Militarisering av Svalbard neste.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Noe av det første Putin gjorde når han kom til makta var å kjøpe opp alle mediehusene. TV-kanaler, aviser, radio etc og gå til angrep på alle resterende frie medier til det punkt at det ble umulig å drive med uavhengig media fra Russland.

Noe av det første Trump gjorde når han kom til makta var å sikre kontroll over sosiale medier. TV-kanaler hadde han allerede god kontroll over og nå øker det på:

Kim Yong Un er kjent for å ha stålkontroll over media. Det samme gjelder Xi Jinping og Adolf Hitler. Mediakontroll er en kjent nøkkel til å hjernevaske og styre et helt folk. Det er ekstremt skremmende at USA nå har kontroll over sosiale medier med stor utbredelse utenfor USA også. Gjennom Android, Facebook, Instagram, Google, Youtube osv. Selektiv sensur og demonitisering og høyst tvilsom praksis rundt algoritmer for hva som havner i folks nyhetsstrøm betyr at vi alle svømmer i et hav av påvirkning. At enkelte av oss klarer å spore opp noe nøytralt er ikke nok. Det er kontrollen over massene som er flommen som ikke kan stoppes.

Nrk-sak om korleis sosiale media endrar på retningslinjer over natta etter at Trump vart president. Essensen er at det skal bli mindre vekt på mangfald og inkludering:

https://www.nrk.no/norge/meta-tillater-brukere-a-kalle-skeive-psykisk-syke-1.17219100

Det er nesten vanskeleg å tru det som no skjer med USA. USA under Trump liknar meir og meir på Putins Russland.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Putin sier at hans forhold til Trump er basert på tillit, i motsetning til hans forhold til de fleste andre vestlige ledere.

Videre sier Putin at krigen i Ukraina kunne vært unngått hvis «ikke Trump var blitt fratatt valgseieren».

Putin gjentek Trump sine usanne påstandar, og vil gjerne ha ein avtale med Trump over hovudet på Ukraina og Europa.

https://www.vg.no/nyheter/i/930doW/putin-om-trump-intelligent-og-pragmatisk

Sidan dei to leiarane ser ut til å tenkje på same måten (jf. Panama og Grønland) kan dette bli farleg.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (59 minutter siden):

Putin gjentek Trump sine usanne påstandar, og vil gjerne ha ein avtale med Trump over hovudet på Ukraina og Europa.

https://www.vg.no/nyheter/i/930doW/putin-om-trump-intelligent-og-pragmatisk

Sidan dei to leiarane ser ut til å tenkje på same måten (jf. Panama og Grønland) kan dette bli farleg.

Nostradamus` spådom om en avtale mellom "Russlands konge" og en amerikaner er i ferd med å gå i oppfyllelse; han skrev at "det vil ryste hele verden og sjokkere alle fiender". Så meget, at selv Nostradamus fant dette verdt å nevne, muligens fordi sjokkvirkningene av dette ville ha kastet Vesten ut i en meget alvorlig eksistenskrise.

Men ta det med ro; han mener ikke at verden vil gå under, og at Vesten vil gjenreises og ta tilbake verdensdominansen "med mer klokskap enn før", en mystisk mann i USA vil rydde opp så meget, at det vil stabilisere hele verden. Interessant at han antyder at USA kan forsvinne som et resultat til fordel for en amerikansk-europeisk maktkonsentrering. 

Dessverre er vi nå kommet inn i skjærsilden. 

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Nostradamus` spådom om en avtale mellom "Russlands konge" og en amerikaner er i ferd med å gå i oppfyllelse; han skrev at "det vil ryste hele verden og sjokkere alle fiender". Så meget, at selv Nostradamus fant dette verdt å nevne, muligens fordi sjokkvirkningene av dette ville ha kastet Vesten ut i en meget alvorlig eksistenskrise.

Men ta det med ro; han mener ikke at verden vil gå under, og at Vesten vil gjenreises og ta tilbake verdensdominansen "med mer klokskap enn før", en mystisk mann i USA vil rydde opp så meget, at det vil stabilisere hele verden. Interessant at han antyder at USA kan forsvinne som et resultat til fordel for en amerikansk-europeisk maktkonsentrering. 

Dessverre er vi nå kommet inn i skjærsilden. 

Nostradamus da, som dukker opp overalt. Hvor finner man denne spådommen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, sedsberg said:

Fin juleganve fra Trump til kameraten sin Putin. Litt forsinka men.

Begynner mer og mer å lure på om Putin har ett eller et annet dritt på Trump&Co som de ikke vil skal komme ut.

Det er så mye som ikke gir mening, men hvis Trump mener "America First" så håper jeg han er enig i denne: 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

ikke lange biten igjen til Moskva..

Ukrainske droner har angrepet mål som er dobbelt så langt unna Ukraina som Moskva. Så det er ikke rekkevidde det står på, men hvor det finnes luftvern. Ukraina har hatt en rekke sonderingsangrep med droner mot Moskva i 2024 for å erfare hvordan luftvernet fungerer der.

Russland har i følge Ukrainske militære kilder tapt 1050 luftvernsystemer. 364 av de er visuelt bekreftet av uavhengige kilder. I tillegg til 68 skadde luftvernsystemer. Det betyr at Russland har tapt mye men har fortsatt mye igjen. Noe av det er plassert i og rundt Moskva sånn at droneangrep fortsatt er lite effektivt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Ukrainske droner har angrepet mål som er dobbelt så langt unna Ukraina som Moskva. Så det er ikke rekkevidde det står på, men hvor det finnes luftvern. Ukraina har hatt en rekke sonderingsangrep med droner mot Moskva i 2024 for å erfare hvordan luftvernet fungerer der.

ok, trodde de hadde partisaner/sympatisører mer lokalt som stod bak slikt, -jeg har vel fulgt litt for dårlig med på oppdateringer/krigs-nyhetene.

uansett, kan bli interessant den dagen en fra regimet får en slik gjennom åpen verandadør.. :whistle:

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

uansett, kan bli interessant den dagen en fra regimet får en slik gjennom åpen verandadør.. :whistle:

Krigsforbryter general Igor Kirillov ble drept i Moskva 7 km fra Kreml for en måned siden. Kilde. Riktignok ikke av drone men av en bilbombe. Ukraina skal stå bak bomben. Egentlig er framgangsmåten uviktig. Det viktige er resultatet.

Russlands ideologi-smed Alexander Dugin ble forsøkt drept på samme måte nært Moskva i august 2022, men den gangen var det dattera som satt seg inn i bilen som smalt.

Dette er to av de mest markante angrepene mot høyt profilerte regimepersoner i Moskva. Tilsvarende angrep mot regimepersoner har også skjedd andre steder. Det har også vært droneangrep mot et GRU-kontor i en skyskraper i Moskva. Dessverre døde ingen viktige personer, men Ukraina fikk i hvert fall vist at de er til stede og klarer å unngå luftvern.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har Sudan atomvåpen?

Truer de vesten med massive angrep?

Truer de vesten med invasjoner?

Har de stor betydning for verdenshandelen med korn, våpen, olje, gass eller andre ting?

Situasjonen er kritisk i Sudan, men de har lite fokus på grunn av spørsmålene over her. Sudan fortjener absolutt en egen tråd.

• Liker 5
Lenke til kommentar
jallajall skrev (16 minutter siden):

Sudaneserne bør skaffe seg masseødeleggelsesvåpen og true andre land med invasjon slik at de også kan få litt oppmerksomhet.

Jeg er kanskje en nøktern type, men jeg tenkte bare at du bør starte en tråd om Sudan så de også kan få litt oppmerksomhet. ;)

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...