Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (2 timer siden):

Eg trur det er Zelenzky som har vore smart og taktisk og smigret med Trumperen her.

Han har sagt til Trump han er klar for å gjøre en avtale, og at bare Trump kan få det til. Så lenge putin då står på sitt og er sta så er Trump Zelenzky sin beste venn.

Blir Trump snurt av putin så kan dette bli riktig bra for Ukraina.

Eg er også optimistisk på Ukraina sine vegne. Virker som om Trump allerede er snurt på lusa i kreml.

Han innså vel til slutt som dei fleste andre att forhandlinger og avtaler med putin ikkje er verdt papiret det er skreve på eigang. Zelensky virker å være ein skarp diplomat derimot.

Måtte 2025 bli året!

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Homba said:

https://www.vg.no/nyheter/i/930doW/putin-om-trump-intelligent-og-pragmatisk

Da blir det forhandlinger. 
Dette kan jo gå hvor som helst. Blir spennende å følge med. 

Gå hvor som helst?

Etter alle krigsforbrytelser og ødeleggelser russerne har gjort vil det bli hevnaksjoner, sabotasjer, partisangrupper, terror og et helvete i flere tiår, om ikke Ukraina får tilbake alt land. Alt for mange har dødd og blitt lemlestet til at en annen utgang vil ende bra.

Snakket med en som håpet at Ukraina i skjul lager flere hundre taktiske atomvåpen og bare smelte de av alle sammen, på en gang, mot de mest befolkningsrike områdene i russland. (Da tipper jeg både vesten og andre vil angre på at de ikke gav mer støtte til Ukraina eller lot de bli med i NATO). Godt mulig Ukraina er i full gang med å lage atomvåpen også…

Endret av Cervinus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Cervinus said:

Gå hvor som helst?

Etter alle krigsforbrytelser og ødeleggelser russerne har gjort vil det bli hevnaksjoner, sabotasjer, partisangrupper, terror og et helvete i flere tiår, om ikke Ukraina får tilbake alt land. Alt for mange har dødd og blitt lemlestet til at en annen utgang vil ende bra.

Snakket med en som håpet at Ukraina i skjul lager flere hundre taktiske atomvåpen og bare smelte de av alle sammen, på en gang, mot de mest befolkningsrike områdene i russland. (Da tipper jeg både vesten og andre vil angre på at de ikke gav mer støtte til Ukraina eller lot de bli med i NATO). Godt mulig Ukraina er i full gang med å lage atomvåpen også…

Her tror jeg du er inne på noe. Ukrainerne kommer aldri til å glemme eller tilgi, russerne har skaffet seg en dødsfiende for lang, lang tid framover. Tenk på Balkan, hvor de fortsatt snakker om urett som skjedde for flere hundre år siden. Hør på polakker og finner og hvordan de omtaler russere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Cervinus skrev (30 minutter siden):

Gå hvor som helst?

Veldig mye følelser her. Skjønner at dette er vondt.

Se litt på historien om alle de andre krigene som har kommet og gått. Verden går videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (4 minutter siden):

Veldig mye følelser her. Skjønner at dette er vondt.

Se litt på historien om alle de andre krigene som har kommet og gått. Verden går videre. 

Tja, gjør den egentlig det? 

Er ikke denne krigen nettopp et forsøk på å "rette opp" i en kilde til russisk nasjonalt traume? Var ikke andre verdenskrig det samme? 

Jeg tror du skal tenke deg litt om før du gjentar det der. Uforløste konflikter har skapt litt problemer for verden tidligere, kan man si.

• Liker 2
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (29 minutter siden):

Uforløste konflikter har skapt litt problemer for verden tidligere, kan man si.

Absolutt. Det er sant.

Samtidig så klarer vi mennesker å lage nye konflikter helt ut av ingenting, også. 

Vi er et krigerskt folkeslag. Vi har alltid operert i gjenger, og gått løs på hverandre. 

Vi ser det tydelig allerede på småskolen, og kanskje enda tydeligere på ungdomsskolen: grupperinger dannes, og folk som er utenfor «riktig» gruppe blir holdt nede. 🙄

Egentlig burde jeg kanskje bare gi opp hele menneskeheten? 

Dersom det finnes sivilisasjoner der ute, så forventer jeg at de er hakket mer intelligente enn oss mennesker ... Her på kloden kommer vi før eller siden til å utslette hverandre. 😅😱 Om ikke med en krig, så pga en ødelagt klode, utarmet for naturlig liv og nødvendige ressurser.

Riktignok spår jeg at menneskeheten helt fint kan klare seg i noen årtusener til. For all del. Så jeg går ikke helt i kjelleren p.t. Men dersom vi fortsatt driver å slår hverandre i hjel om tusenvis av år, og aldri kommer oss ut av middelalderen og dens øye-for-øye, tann-for-tann tankegang, så vet jeg ikke helt ...

Ergo: en ny krig klarer vi helt fint å etablere. Vi trenger ikke en gammel ulmende konflikt. Noen ganger blir de kanskje brukt som en dårlig unnskyldning? Men vi hadde uansett klart å starte krig. Det er vi Homo Sapiens gode på, det!

Hvor vil jeg med dette? 

Jo, akkurat nå mener jeg det er viktigst å stoppe dagens krig(er). Få slutt på dødelige angrep på sivilbefolkningen. 

Sannsynligvis er det umulig å ende krigen på en slik måte at det føles riktig for alle og enhver. Det finnes ingen optimal løsning som sikrer at absolutt ikke en eneste sjel kan være misfornøyd i ettertid. 

Ergo: få slutt på krigen. Pronto!

Så får vi deale med morgendagen deretter ...

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I kveld er det massive demonstrasjoner rettet mot Slovakias pro-russiske statsminister Fico. Den største finner sted i Bratislava, og det er demonstrasjoner i minst 27 andre byer i tillegg.

Tens of thousands protest in Slovakia over pro-Russia policies of populist leader Fico
https://apnews.com/article/slovakia-anti-government-protests-russia-robert-fico-bfd1a3b2277d91fcf55b698b9c5dae55

Tens of thousands of people in Slovakia gathered at squares and street across the country on Friday to voice their opposition to the pro-Russia policies of populist Prime Minister Robert Fico.

The latest wave of anti-government rallies was fueled by Fico’s recent trip to Moscow to meet with Russian President Vladimir Putin, a rare visit to the Kremlin by a European Union leader since Moscow’s all-out invasion of Ukraine began on Feb. 24, 2022.

Fico’s recent remarks that that it was a possibility to change Slovakia’s foreign policy orientation and leave the European Union and NATO were among other recent steps by the prime minister that fueled the anger of protesters.

“Slovakia is not Russia, Slovakia is Europe” and “We have enough of Fico” and “Resign,” protesters chanted in Bratislava.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Her tror jeg du er inne på noe. Ukrainerne kommer aldri til å glemme eller tilgi, russerne har skaffet seg en dødsfiende for lang, lang tid framover. Tenk på Balkan, hvor de fortsatt snakker om urett som skjedde for flere hundre år siden. Hør på polakker og finner og hvordan de omtaler russere. 

Svært mange europeere har "våknet" og fått et nytt syn på Russland. Folk som har vokst opp med glasnost og lyse framtidsutsikter i noen tiår nå og ikke har forutsetning for å forstå sine besteforeldres skepsis mot Russland og russere. Russland har seg selv å takke for all død, lidelse og tap de ulovlig og grotesk har stått for. Russere tror kanskje at all handel bare gjenopptas som normalt straks de trekker seg ut fra Ukraina. Det tviler jeg sterkt på. Jeg tror et ganske samlet Europa vil kvie seg for å ha noe med Russland å gjøre i generasjoner fremover. Apropos samlet, Russland har stått som en stor ytre fiende og kan med det samle et Europa som var ganske kaotisk fram til invasjonen. Putin har atter en gang oppnådd det motsatte av det han prøvde på, å splitte Europa.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå:

USA har nå stanset all utenlandsbistand, inkludert til Ukraina.

To land er spesifikt unntatt - Israel og Egypt.

State Department issues immediate, widespread pause on foreign aid
https://www.politico.com/news/2025/01/24/state-department-foreign-aid-pause-00200510

The “stop-work orders” appear to apply to US aid for all countries except Israel and Egypt.

Secretary of State Marco Rubio on Friday issued new guidance halting spending on most existing foreign aid grants for 90 days. The order, which shocked State Department officials, appears to apply to funding for military assistance to Ukraine.

Rubio’s guidance, issued to all diplomatic and consular posts, requires department staffers to issue “stop-work orders” on nearly all “existing foreign assistance awards,” according to the document, which was obtained by POLITICO. It is effective immediately.

(...) It appears to go further than President Donald Trump’s recent executive order, which instructed the department to pause foreign aid grants for 90 days pending review by the secretary. It had not been clear from the president’s order if it would affect already appropriated funds or Ukraine aid.

The new guidance means no further actions will be taken to disperse aid funding to programs already approved by the U.S. government, according to three current and two former officials familiar with the new guidance.

The order shocked some department officials for its sweeping mandate. “State just totally went nuclear on foreign assistance,” said another State Department official.

(...) One current State Department official, plus two former Biden administration officials, said the pause appears to stop aid to key allies such as Ukraine, Jordan and Taiwan. These officials were granted anonymity to discuss sensitive internal government documents.

(...) The omission of Ukraine is particularly troubling to American officials who want to help it defeat Russia.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er forræderi av Marco Rubio, som gjort dette bare timer etter senatet godkjente ham. 

Og Biden nok en gang burde i skammekroken fordi han var så altfor sent ut! 

Nå er NATO med unntak av USA nødt til å overta ansvaret for å gi hjelp til Ukraina. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...