Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Utenriksminister Eide gir Trump æren for våpenhvile

Publisert klokken17:37 iDen israelsk-palestinske konflikten

Utenriksminister Espen Barth Eide gir USAs påtroppende president Donald Trump æren for våpenhvilen mellom Israel og Hamas.

– Jeg må virkelig rose Trump og Steve Witkoff for det som har skjedd de siste ukene i Midtøsten. Det er ikke Biden, men Trump som har gjort at det ble våpenhvile, sier han til VG.

Eide sier Trumps utsending kom med en klar ordre til Netanyahu om at «nok er nok». Samtidig la Qatar, Tyrkia og Egypt tydelig press på Hamas om det samme.

Han sier til avisa at dette er noe han også har hørt fra flere land som ønsker å finne løsninger i Midtøsten.

Nå tror Eide at Trump kommer til å ha en god innvirkning på hele Midtøsten.

Kjelde: Nrk.

Biden har vore ein svak president som ingen har brydd seg om. Om Trump skulle vise besluttsomheit og støtte Ukraina mot Russland kan også denne krigen gå mot slutten - om enn ikkje på 24 timar.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

En slutt på krigen ila. 24 timer kan ikke være realistisk annet enn i Trumps hode.

Hvis det innebærer, som jeg går ut fra, ukrainsk kapitulasjon og overgivelse av de områdene/oblastene Russland per dags dato kontrollerer, vil Ukraina aldri akseptere den løsningen.
Russland på sin side vil aldri akseptere en løsning som innebærer tap av (annektert) land, Putins ego vil ikke tillate noe sånt og han har kastet bort altfor mye penger, utstyr og titusenvis av liv (han ikke nødvendigvis bryr seg om annet enn for show) til å akseptere noe som ikke i det minste er en moderat seier.

Og vesten og allierte har ikke forsynt Ukraina med nok våpen til at de klarer å gjenerobre de russiskkontrollerte områdene av landet deres, noe jeg bare kan håpe ikke vil slå hardt tilbake på oss selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (3 timer siden):

På samme måte som Russerne er likegyldige, er det ikke stort mer enn latskap og dekadens å spore her til lands. Det er bare å ta noen stikkprøver rundt omkring. Hvis jeg forhører meg med "vennegjengen" min fra universitetstiden, som etter min mening veldig godt representerer et snitt av den norske middelklassen, så er det så lite meninger og tæl å spore at jeg blir redd. De tenker ikke. De tar seg ikke tid til å tenke. De er på et dypt nivå redde, noe resten av middelklassen også er. Redde for alt som ikke passer inn i den perfekte effektive samfunnsøkonomiske modellen som har tatt helt over for all tankegang. De ønsker bare å fortsette med det de har drevet med i alle år; Familieliv, dra på hytta, jobb mandag til fredag med alle frynsegoder, stemme Høyre / AP og ikke bry seg et sekund om hvordan verden faktisk utvikler seg. Det er jo ikke deres ansvar, det er jo politikernes. Middelklassen har fullstendig outsourcet ansvar for egen sikkerhet og velstand - til idiotiske karrierepolitikere som faktisk er en del av det SAMME tankemønsteret. Så har man folk som Vedum da, altså, en totalt inkompentent småbonde som representerer en interesseorganisasjon (norske storbønder), som har fått plass i finansdepartementet. Det er helt utrolig. Vi har en landsbruksminister som poserer for media med jaktbytte, i ren middelalderstil. I den gjengen der er det ære, frykt, stolthet, makt, status og penger som regjerer. Total mangel på modernitet og det jeg kaller feminine verdier. Oppå det hele er de nasjonalistiske, de verner om de verste og mørkeste sidene ved vår kultur. Det er altså disse sammen med puddingpartiet AP som styrer landet vårt. Høyre er det samme som AP, og hvor latterlig og farlig FRP er trenger neppe kommenteres. Det er ikke bare på det økonomiske, dette er et parti som står for fullt frislipp av alkohol samtidig som de er for strengt håndhevet forbud av ALLE andre rusmidler. Det er null integritet, null dyp tenking, null langsiktighet. Rødt og SV er for meg en blindvei og er altfor glad i regulering som prinsipp. MDG har gode intensjoner, men er altfor like SV på mange områder. De er dessuten en del av politikerstanden. Venstre er de som tenker best, men også de er en del av politikerstanden og problemet.

Per dags dato må jeg stemme blankt. Det finnes ikke noe alternativer.

Det du skildrer er det perfekte bildet på en idealverden i fred og ro man hadde for tjue år siden. Man vil ha mer av det samme "i all evighet" og enser ikke det som kunne sees på horisonten. Ap og Høyre var en gang respektable partier, et dyktig styringsparti og et lik dyktig opposisjonsparti som passet hverandre meget godt, med vippepartier mellom dem - KrF, Sp, Sv og Veneste med Frp som den evige outsideren. Så kom den nyliberalistiske giften og den radikaliserte globalliberalismen som gjennomsyrer alle partier med få unntak, det blir mer og mer likere - forent i deres ønske om å ha mer og mer, og samtidig leve i "den lykkelige evigheten". 

Dette finnes ikke i dag, det har blitt en snarfelle som bare strammes til jo mer man prøver å løsrive seg. Vi er i en utenkelig situasjon ingen hadde forestilt seg for tjue år siden. Absolutt ingen. 

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (3 timer siden):

På samme måte som Russerne er likegyldige, er det ikke stort mer enn latskap og dekadens å spore her til lands. Det er bare å ta noen stikkprøver rundt omkring. Hvis jeg forhører meg med "vennegjengen" min fra universitetstiden, som etter min mening veldig godt representerer et snitt av den norske middelklassen, så er det så lite meninger og tæl å spore at jeg blir redd. De tenker ikke. De tar seg ikke tid til å tenke. De er på et dypt nivå redde, noe resten av middelklassen også er. Redde for alt som ikke passer inn i den perfekte effektive samfunnsøkonomiske modellen som har tatt helt over for all tankegang. De ønsker bare å fortsette med det de har drevet med i alle år; Familieliv, dra på hytta, jobb mandag til fredag med alle frynsegoder, stemme Høyre / AP og ikke bry seg et sekund om hvordan verden faktisk utvikler seg. Det er jo ikke deres ansvar, det er jo politikernes. Middelklassen har fullstendig outsourcet ansvar for egen sikkerhet og velstand - til idiotiske karrierepolitikere som faktisk er en del av det SAMME tankemønsteret. Så har man folk som Vedum da, altså, en totalt inkompentent småbonde som representerer en interesseorganisasjon (norske storbønder), som har fått plass i finansdepartementet. Det er helt utrolig. Vi har en landsbruksminister som poserer for media med jaktbytte, i ren middelalderstil. I den gjengen der er det ære, frykt, stolthet, makt, status og penger som regjerer. Total mangel på modernitet og det jeg kaller feminine verdier. Oppå det hele er de nasjonalistiske, de verner om de verste og mørkeste sidene ved vår kultur. Det er altså disse sammen med puddingpartiet AP som styrer landet vårt. Høyre er det samme som AP, og hvor latterlig og farlig FRP er trenger neppe kommenteres. Det er ikke bare på det økonomiske, dette er et parti som står for fullt frislipp av alkohol samtidig som de er for strengt håndhevet forbud av ALLE andre rusmidler. Det er null integritet, null dyp tenking, null langsiktighet. Rødt og SV er for meg en blindvei og er altfor glad i regulering som prinsipp. MDG har gode intensjoner, men er altfor like SV på mange områder. De er dessuten en del av politikerstanden. Venstre er de som tenker best, men også de er en del av politikerstanden og problemet.

Per dags dato må jeg stemme blankt. Det finnes ikke noe alternativer.

Her var det mye klaging og lite meninger om hva som faktisk bør gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Netanyahu: Våpenhvile er midlertidig, kampene kan gjenopptas

Publisert klokken19:28 iDen israelsk-palestinske konflikten

Israels statsminister holdt en tale på israelsk TV lørdag kveld. Der sier han at Isreael ikke vil gi seg før Hamas har løslatt alle de israelske gislene. Første fase av avtalen er en midlertidig våpenhvile, stadfester Netanyahu og sier at Trump og Biden støtter Israels rett til å gjenoppta kampene hvis den ikke gir resultater. Han sier også at Israel har skadet hele den iranske aksen og truer med at de fortsatt kan gjøre mer.

Israel burde kunne gjere meir for å skade den delen av den iranske aksen som krigar i Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (58 minutter siden):

En slutt på krigen ila. 24 timer kan ikke være realistisk annet enn i Trumps hode.

Hvis det innebærer, som jeg går ut fra, ukrainsk kapitulasjon og overgivelse av de områdene/oblastene Russland per dags dato kontrollerer, vil Ukraina aldri akseptere den løsningen.
Russland på sin side vil aldri akseptere en løsning som innebærer tap av (annektert) land, Putins ego vil ikke tillate noe sånt og han har kastet bort altfor mye penger, utstyr og titusenvis av liv (han ikke nødvendigvis bryr seg om annet enn for show) til å akseptere noe som ikke i det minste er en moderat seier.

Og vesten og allierte har ikke forsynt Ukraina med nok våpen til at de klarer å gjenerobre de russiskkontrollerte områdene av landet deres, noe jeg bare kan håpe ikke vil slå hardt tilbake på oss selv.

Da jeg hadde sett Sonic 3-filmen for en stund siden, slo det meg hvorfor vi ikke kunne ha badniks - en robothær - for det ukrainske militæret som er svært opptatt med å studere muligheter om å utvikle en hær av bakkedroner, som ifølge ukrainske feltsoldater er nå nærmest alt man har mellom seg og russerne ved Pokrovsk. Disse flygende robotene med AI-intelligens med maskingeværskyts og missilvåpen ville ha vært perfekt for å stoppe russerne. Vi har disse FPV-droner som fungert meget godt, men de kan ikke holde bakken, og fiberoptiske droner er mest egnet for statisk krigføring. For øyeblikket kan man bare bruke droner i en indirekte rolle, det er nå vanlig for en drone å finne hjulspor og deretter lande for å plante en mine som å finne enslige menn og beskjøt dem med haglevåpen samt kalt enn hærskarer av FPV-droner og bombedroner, men de kan ikke holde territorier.

Gang på gang hadde begge sider prøvd å utvikle sanne AI intelligens, men de har ikke oppnådd gjennombruddet hvor en AI kan erstatte mennesket. Amerikanske firmaer som vil oppnår dette, har derfor sett på Ukraina som et eksperiment for å lære hvordan de kan skape sanne kampdroner til lufts og på bakken, ikke minst etter fadesen da det var innsett at de ikke kunne masseprodusere FPV-droner i sammenligning med andre produsenter. Zelenskyj har skutt inn meget betydelige ressurser på arbeidet om å skape sanne badniks og senere cylons kjent fra science-fiction.

I desember 2024 klarte en ukrainsk kompani i 13. nasjonalgardebrigade å gjennomføre en bakkeoperasjon ved Hlyboke på Kharkivfronten med bare bakkedroner hvor de tok tilbake flere posisjoner holdt av russerne, men det var meget begrenset på bare få hundre meter i skala. Det var et annet mindre angrep ved nyttåret ved Lyptsi på den samme fronten med bakkedroner som hadde fiberoptiske kabler med seg, som gjør det mulig å guide inn artilleri og beskyte russiske posisjoner med mitraljøsevåpen som bombekastervåpen. Disse nye bakkedroner kalles lyut eller "sommerfugler". 

Den russiske jamming som er blitt så ekstremt at elektromagnetiske senvirkninger på menneskekroppen som DNA-skader, kreftutvikling og helseskader i senere tid er nærmest garantert, har blitt et meget stort problem for bruk av fjernstyrende automatmaskiner som da må ha AI-intelligens for å fungere på egenhånd. Eller, som sett med lyut-bakkedroner, fiberoptiske kabler som stikkes ned i bakken. 

Hva Ukraina trenger er minst 30,000 terrenggående bakkedroner med fiberoptikk og begrensede AI kapasitet, armert med 7,62/12,7mm mitraljøsevåpen, 30/40mm bombekasterskyts og gassvåpen for røyklegging og angrep på skyttergraver (det er nå helt legitimt fordi russerne bruker kjemiske stridsmidler), som burde tidobles til 300,000 så raskt som mulig. En bakkedrone er usårbar mot artillerisplinter, frykter ingenting, kan komme meget tett på en fiendesoldat med egne pansring og holde stand inntil den er ødelagt. 

Men; som vanlig kom de sent med for lite mulighet for å snu krigens gang.

Og i USA studere man hvordan å utvikle de første cylons for fremtidens krig. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, VifteKopp said:

I denne tråden blir både Ukraina og Russlands snarlige kollaps spådd på annenhver side, så jeg ville ikke satt pengene mine på det. 

Tidligere spådommer lm Russland ville nok vært sanne hvis det ikke var for hjelp fra Kina/Iran/NK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...