Hugo_Hardnuts Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) fivebigcities skrev (4 timer siden): Du tar feil. Av grunner som jeg har vært inne på tidligere, så mener Moskva at de måtte invadere Ukraina for å stoppe en videre utvidelse av NATO østover. Dette er den offisielle russiske forklaringen ja. Men ser man på de faktiske begivenhetene, er det tydelig at det ikke var noe mulig ukrainsk medlemskap i NATO som var årsaken, men at ukrainerne inngikk vendte seg økonomisk mot EU. Ved det første russiske angrepet på Ukraina i 2014, var det ikke på noe tidspunkt diskusjoner om et ukrainsk NATO-medlemskap. Den ukrainske regjeringen hadde forsøkt å søke om en membership action plan i 2008, men dette ble stoppet av et flertall i det ukrainske parlamentet og ble dermed aldri noe av. Det aktuelle spørsmålet i 2013/2014 var derimot en ukrainsk handelsavtale med EU, som russerne la et massivt press på Ukraina for å avstå fra og som i siste ende ledet til Euro-maidan og Yanukovych' fall. Som respons på den russiske invasjonen i 2014 forsøkte ukrainerne å gi garantier om å avstå fra å søke medlemskap i NATO som ledd i forhandlinger med russerne, uten at dette førte frem. Etter hvert som de russiske angrepene vedvarte, snudde dog tonen blant mange ukrainske politikere (og befolkningen generelt)...forståelig nok spør du meg. Allikevel var det i de 8(!) årene mellom invasjonen i 2014 og 2022 ikke noen aktiv prosess med å få Ukraina inn i NATO, og den militære bistanden til Ukraina fra Vesten var svært begrenset. Endret 2 timer siden av Hugo_Hardnuts 5 2 Lenke til kommentar
engavif Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Orion666 skrev (2 timer siden): Fordi du sammenligner mennesker med forskjellig hudfarge og/eller kulturbakgrunn som om de er like forskjellige som vidt forskjellige dyreraser. Selvsagt tar jeg det ut på deg. Det er der påpakningen hører hjemme. Skjerp deg! Løk! Har ikke sammenlignet en dritt, har ikke kommet med noe om hudfarge. Prøv å kom til tema nå kanskje. Så avslutter man her. God kveld. Endret 2 timer siden av engavif Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden Noen som så Trygve Slagsvold Vedum "forsvare" den middelmådige støtten vår til Ukraina på Dagsnytt 18? Jeg tror knapt jeg har sett en sånn overdose pissprat fra en politiker i en så alvorlig sak. Selv programlederen kom med en kommentar på slutten som virket sarkastisk. Det er en tragedie for Ukraina at det ble rød-grønn regjering i denne perioden. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå