Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (23 timer siden):

Dette er eneste løsning og har alltid vært eneste løsning fra første stund.
"Til den siste ukrainer" har alltid vært et symptom på komisk manglende forståelse for hvordan verden fungerer. Eneste realistiske resultat er noe ingen er fornøyde med.

Det er pussig, men jeg har ikke én gang lest eller hørt noen snakke om å kjempe til siste ukrainer.

Hvorfor fremlegger du dette som et gjengs mantra hos dine meningsmotstandere når ingen bruker dette uttrykket?

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (23 minutter siden):

Og er amerikansk statsborger, med andre ord er han ikke norsk. 

Amerikansk statsborger ja, etnisitet; så norsk som det kan få blitt. Et statsborgerskap sier ingenting om ditt blod og race (som det heter på engelsk). Blod er tykkere enn vann. 

Et statsborgerskap kan enkelt byttes ut, men ikke etnisitet. 

Endret av Mbappe09
Lenke til kommentar

Amerikanerne uttrykker seg litt annerledes enn oss. Det er helt vanlig for en amerikaner med irske aner å omtale seg selv som irsk, eller italiensk eller norsk. Det er bare sånn de sier det der borte og skal du 'oversette' det til norsk er det best å slenge på 'aner' for at det skal bli riktig.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etnistet vil seie kultur. Og då er han definitivt amerikanar av etnisitet.

Det er elles interessant at norske emigrantar og deira etterkommarar ofte vart både kristelege og republikanarar. Det Norge som dei kom frå var eit heilt anna land enn det norske sosialdemokratiet frå etterkrigstida, rikt på oljeinntekter som vi kjenner i dag.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

USAs nye forsvarsminister kalte Russlands invasjon av Krym for «a minor incursion».

Dette handler mest om at den nye administrasjonen er først og fremst utpekt på grunnlag av lojalitet til Trump, kompetanse kommer i andre rekke. Om Hegseth faktisk mener at Krim-operasjonen var 'a minor incurson' er vrient å si noe om. Mest sannsynlig handler det om å fremstille Trump i best mulig lys, å innrømme offentlig at Trumps første presidentperiode var noe annet enn 100% perfekt er en ikke-sak.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Etnistet vil seie kultur. Og då er han definitivt amerikanar av etnisitet.

Det er elles interessant at norske emigrantar og deira etterkommarar ofte vart både kristelege og republikanarar. Det Norge som dei kom frå var eit heilt anna land enn det norske sosialdemokratiet frå etterkrigstida, rikt på oljeinntekter som vi kjenner i dag.

Etnisitet går på folkegruppe/nasjon en tilhører, eller fra gammelt av; race (selv om det er et kontroversielt uttrykk). Det finnes ingen amerikansk etnisitet, med mindre du tilhører indianerfolket. 

Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (9 minutter siden):

Amerikansk statsborger ja, etnisitet; så norsk som det kan få blitt.

Etnisitet betyr ikke en dritt, han er amerikansk statsborger, han er ikke norsk på noe vis ellers. På samme vis er jeg da både norsk svensk dansk, tysk, engelsk og ikke minst amerikansk,  fordi dette er hva USA består av ? Jeg er ikke amerikaner bare fordi vårt dna har visse likheter, kulturelt kunne han like gjerne vært en radikal religiøs gærning fra Midtøsten.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Amerikanerne uttrykker seg litt annerledes enn oss. Det er helt vanlig for en amerikaner med irske aner å omtale seg selv som irsk, eller italiensk eller norsk. Det er bare sånn de sier det der borte og skal du 'oversette' det til norsk er det best å slenge på 'aner' for at det skal bli riktig.

Jepp, men det er ikke helt uvanlig i Europa (spesielt øst-Europa). Spør du polakkere, ukrainere, folk fra Balkan osv, så er de å anse som en del av deres etniske folk, selv om de ikke har pass. Det er bare litt spesielt her i Norden at man kun tar utgangspunkt i et stykke papir. 

Men så har man en juridisk definisjon og en etnisk en. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Etnisitet betyr ikke en dritt, han er amerikansk statsborger, han er ikke norsk på noe vis ellers. På samme vis er jeg da både norsk svensk dansk, tysk, engelsk og ikke minst amerikansk,  fordi dette er hva USA består av ? Jeg er ikke amerikaner bare fordi vårt dna har visse likheter, kulturelt kunne han like gjerne vært en radikal religiøs gærning fra Midtøsten.  

Etnisitet er ditt fysiske utseende og hvor ditt blod kommer fra (hvilket folk en er fra osv). Karen er 96% norsk i blodet. Altså mer norsk enn veldig mange her i landet.  At det ikke betyr noe for deg personlig er helt greit, men etnisitet sier litt om hvor en opprinnelig er fra, og for mange har dette stor betydning. 

Vil ikke avspore noe mer nå. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (16 minutter siden):

Amerikansk statsborger ja, etnisitet; så norsk som det kan få blitt. Et statsborgerskap sier ingenting om ditt blod og race (som det heter på engelsk). Blod er tykkere enn vann. 

Et statsborgerskap kan enkelt byttes ut, men ikke etnisitet.

Gener er jo totalt irrelevant i denne sammenhengen. Om politikk, utenrikspolitikk, partitilhørighet, holdninger til Ukraina, midtøsten, Trump etc så er han erke-amerikansk. Husk at genetisk så er jo ingen amerikanere egentlig amerikanske. De er i hovedsak enten afrikanere eller europeere som i sin tur er genetisk afrikanere ennå lengre tilbake i tid. Men når vi snakker om Russland, invasjon, amerikansk politikk etc så er jo hele opphavsdiskusjonen bare irrelevant støy.

Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

Etnisitet er ditt fysiske utseende og hvor ditt blod kommer fra (hvilket folk en er fra osv). Karen er 96% norsk i blodet. Altså mer norsk enn veldig mange her i landet.  At det ikke betyr noe for deg personlig er helt greit, men etnisitet sier litt om hvor en opprinnelig er fra, og for mange har dette stor betydning. 

Ja det er greit nok det, men noen nordmann er han da vitterlig ikke, han er en amerikaner fra USA, ikke Norge, det er bare fakta, han er ikke norsk, han er ikke nordmann, han har ikke norsk statsborgerskap, punktum. Etnisitet betyr ikke en dritt, om man ikke er nordmann kulturelt, og denne fyren kunne ikke vært lenger unna. Abid Raja der har du en ekte nordmann. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ja det er greit nok det, men noen nordmann er han da vitterlig ikke, han er en amerikaner fra USA, ikke Norge, det er bare fakta, han er ikke norsk, han er ikke nordmann, han har ikke norsk statsborgerskap, punktum. Etnisitet betyr ikke en dritt, om man ikke er nordmann kulturelt, og denne fyren kunne ikke vært lenger unna. Abid Raja der har du en ekte nordmann. 

Abid Raja er ikke etnisk norsk, men norsk statsborger/norsk som i juridisk definisjon. Stor forskjell. Etnisk norsk betyr veldig mye for en del nordmenn, kanskje ikke for deg, og det er fair. Noe av det folk definerer ved det å være norsk er at man skal ha nordisk utseende (jeg er ikke etnisk norsk selv om jeg har norsk statsborgerskap). 

Hvis Abid og Hegseth hadde dratt til et random sted i midtøsten eller Afrika ville ingen gjettet at Abid var norsk. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Gener er jo totalt irrelevant i denne sammenhengen. Om politikk, utenrikspolitikk, partitilhørighet, holdninger til Ukraina, midtøsten, Trump etc så er han erke-amerikansk. Husk at genetisk så er jo ingen amerikanere egentlig amerikanske. De er i hovedsak enten afrikanere eller europeere som i sin tur er genetisk afrikanere ennå lengre tilbake i tid. Men når vi snakker om Russland, invasjon, amerikansk politikk etc så er jo hele opphavsdiskusjonen bare irrelevant støy.

Enig, vi stopper denne. Jeg gir meg her. 

Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (17 minutter siden):

Abid Raja er ikke etnisk norsk, men norsk statsborger/norsk som i juridisk definisjon. Stor forskjell.

Akkurat han er norsk statsborger, han er kulturelt norsk, det er forskjellen, det er det eneste som egentlig betyr noe.

Mbappe09 skrev (19 minutter siden):

Noe av det folk definerer ved det å være norsk er at man skal ha nordisk utseende (jeg er ikke etnisk norsk selv om jeg har norsk statsborgerskap). 

Vel jeg beklager at du har møtt på sånne folk, men for meg handler nordmann mer om å oppføre seg som nordmann, hegseth kan være så etnisk norsk han vil, men for meg er det ingenting ved fyren som er norsk.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...