Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Svaret på første spørsmål handler ikke bare om enhetspris men også volum.

Det var i grunnen det jeg tenkte på med spørsmål 2. 

Simen1 skrev (36 minutter siden):

Når russisk gasseksport ble strupet i slutten av 2021 for å senke reservene i Tyskland, så kom Russland i bedre posisjon til å presse Tyskland når den planlagte krigen brøyt ut. Det ga en voldsom prisøkning på gass, noe som vi kompenserte litt for ved å maksimere gassproduksjonen vår. Man kan måle pengene på ulike måter, omsetning, profitt, skatt, innskudd i oljefondet etc. Her er tall basert på omsetning fram tom 2023 + estimat for 2024:

Screenshot2025-01-15at22-28-15Thegovernmentsrevenues-Norwegianpetroleum_no.png.0aea28abdb1f8e43e3f2598bfcade9ca.pngScreenshot2025-01-15at22-28-01Thegovernmentsrevenues-Norwegianpetroleum_no.png.c7ef8ea4c33701bcfad7a645dc0e5d26.png

Til sammenligning er det norske bidraget til Ukraina som følger:

Sitat

Totalt gitt og planlagt gitt for perioden 2022-2027:

• 2022: 10,7 milliarder kroner.
  • 2023 - 2030: Minst 154,5 milliarder kroner totalt.  I 2023 ble det gitt 19,1 milliarder.

Kilde: Regjeringen

Det er åpenbart en del taktikkeri blant giverland for å unngå å bli et land som peker seg voldsomt ut fra resten angående støtte, åpenbart på grunn av frykt for russiske mottiltak.

Det jeg i grunnen reagerer på er "Sjefsredaktør i danske Politiken slakter norsk krigsprofittering."

Det er ikke Norge som har bestemt at Europa skal kjøpe russisk gass. Det må jo være kjempepositivt at det faktiskt finnes alternativer for Europa. Skulle Norge nektet å selge den ekstra gassen til Europa? Å kalle det for krigsproffitering er i beste fall å snu det på hode. Og jeg kan kun unskylde Christian Jensen for dette om Christian Jensen er dum.

Endret av toreae
Manglet et ord.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...