Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

New Mine-Detection Dog Training Facility Opens in Ukraine With Norway’s Support
Norway has supported the establishment of a training center for mine-detection dogs in Ukraine, emphasizing the importance of clearing landmines and explosive devices to save lives and secure the future.
https://united24media.com/latest-news/new-mine-detection-dog-training-facility-opens-in-ukraine-with-norways-support-4948

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Krig er tydelivis en god buisness for mange:

https://kyivindependent.com/ukraine-has-received-less-than-half-of-us-assistance-allocated-during-full-scale-war-zelensky-says/

"Ukraine has not received even half of the $177 billion the U.S. allocated to support Kyiv throughout the full-scale war, President Volodymyr Zelensky said in an interview with U.S. podcaster Lex Fridman released on Jan. 5.

Zelensky implied that this development may have been linked to corruption or lobbying on the side of U.S. companies. Ukraine's head of state said this in response to Fridman's question about corruption concerns in Ukraine."

Zelensky er seg selv lik, Ukraina er et av verdens mest korrupte land, så de er jo så klart helt uskyldige i dette. Spar meg

Lenke til kommentar

Det hadde vært et meget uvanlig og uventet angrep på byen Zapo (forkortelse for "Zaporizhzhia") med et uspesifisert antall glidebomber som under normale omstendigheter burde ikke ha nådd bysenteret som ligger rundt 40 km fra nærmest frontlinje - som da betyr at Su-34 fly måtte være like over frontlinjen eller bare 10-15 km bort. Likedan var angrepet uvanlig; en administrasjonsbygning for Motor Sich jetmotorprodusentselskapet var truffet/rammet med minst to bomber som rammet tilfeldige på gaten hvor det var en minibuss og en trikk - 13 døde og 18 skadd, mange av de skadde blødd i hjel. Flere tusen sivilister hadde blitt drept av russerne i Kherson, Zapo, Dnipro og Kharkiv i de siste to årene under hensynsløse angrep som ikke kunne rettferdiggjøres. 

Det kan være som respons på at flybasen Engels ved Moskva er slått ut, da flere dronefly klart å treffe flybrensel i Kristal oljedepotet som nå er i voldsom brann, og dermed kan ikke bombefly i denne flybasen lette for å lansere nye angrep, da dette må gjøres fra andre baser. Hele oljedepotet ser ut til å gå opp i flammer for tiden. Flybrensel for de gammeldaglige bombeflyene er ganske dyrt å produsere i store kvantiteter. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 7.12.2024 den 13.04):

800 000: Ca 6. januar 2025 (-18 dager)

900 000: Ca 8. mars 2025 (-36 dager)

1 000 000: Ca 7. mai 2025 (-54 dager)

1 500 000: Ca 8. mars 2026 (ny)

Jeg må si meg fornøyd med den (uthevet). Fasiten ble 7. januar.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 timer siden):

Krig er tydelivis en god buisness for mange

Gjett om det er!

Mesteparten av vestlig materiell produseres av kommersielle selskaper som trenger et greit overskudd for å overleve. 

Sjekk f.eks aksjekursen til norske Kongsberg-gruppen siste 3-5 år ... 😉

Det ble tidlig påpekt at mesteparten av pengene vesten donerer, må innom vestlige produsenter, før et våpen eller kjøretøy overleveres fiks ferdig til Ukraina. 

Følgelig kommer ikke alt sammen frem. 

(Jeg aner ikke hvilken avanse som er normalt innenfor våpenindustrien, men det overrasker meg hvis det er lavere enn 100%. Kjøper man et tanks til 100 millioner, går kanskje «kun» 50 mill til selve produksjonen?) 

Hvorvidt dette er et problem, eller ei, er jeg usikker på. Dersom Ukraina får våpnene de er lovet, så er hvertfall det bra! At private selskaper utnytter situasjonen, og prøver å berike seg mest mulig på statens midler, er kjedelig. Men samtidig ikke overraskende. Det er nå en gang slik den vestlige økonomi er skrudd sammen. Og jeg foretrekker det fremfor kommunistisk statsstyrt vanstyre med tilhørende korrupsjonsproblemer!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...