Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He also added that the use of glide bombs is difficult and inpractical in the Kursk region

Interessant, disse glidebombene kan benyttes i all slags vær, men her sies det at det ikke var mangel på speiderdroner som var problemet - da må det mene at EW hadde regelrett slått ut elektronisk aktivitet, så meget at russerne tvinges til å bruke kikkerter og budbringere. Glidebombene er elektroniskstyrt. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

"Masse av misinformasjon"? Den eneste måten det kunne skje på er om noen hadde infiltrert kommunikasjonsnettverket mellom de russiske militærenhetene. At feltoffiserer kunne lyve er et vanlig fenomen, men her ser der ut at det er større forvirring enn vanlig. 

Jeg hadde grublet på hvordan de syriske regjeringsstyrkene opplevd en strøm av falske retrettsordrer og deretter fått deres kontaktmuligheter med hverandre dels slått ut/manipulert så de endt opp med å separeres under retretten slik at de gikk i oppløsning. Selv russerne gikk på limpinnen den gang. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
oddeh skrev (21 timer siden):

AI-oppsummering:

Ukraine's military is facing significant challenges in 2025, leading to territorial losses. Key issues include:

Mobilization Crisis: Early volunteer enthusiasm has waned, with many now avoiding service. The draft system is criticized for targeting vulnerable populations, such as the poor and those with health issues, while the wealthy often evade service. 
EUROMAIDAN PRESS

Leadership Problems: Senior military leaders, many promoted during periods of decline and corruption, resist necessary reforms. Their lack of combat experience and reluctance to adapt hinder effective command. 
EUROMAIDAN PRESS

Structural Issues: The rapid expansion of the military has led to systemic problems. For example, the 155th Anne of Kyiv Brigade, despite training in France and receiving Western arms, suffered from high absenteeism and inadequate preparation, resulting in poor performance. 
EUROMAIDAN PRESS

These factors contribute to Ukraine's current military difficulties, underscoring the need for comprehensive reforms to address both manpower shortages and leadership inefficiencies.

Hvor står det at Ukraina kommer til å tape krigen? Er det noe jeg har oversett?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er jeg enig med Kastehelmi, jeg bare kan ikke forstå hvorfor Zelenskyj valgt å ignorere den kritiske situasjonen omkring de tre K-byene - ifølge russiske kilder er 20,000 ukrainske soldater overført til Kurskfronten og grensen mot Sumy - til fordel for en offensiv som i praksis er å slå ut i et stort tomrom hvor man hadde i flere måneder vært på gradvis retirering. Det er tre soldater per ukrainer, selv hvis et gjennombrudd skje sliter man fremdeles med problemet med den syke fatalismen i de russiske soldatene som gjør at disse måtte bokstavelig talt røykes ut som rotter. Alle ukrainske offensiver i de siste to år hadde mislykket pga. suicidale russiske forsvarerne som sloss til døden fremfor å redde seg og slåss et annet sted. Allerede under Khersonoffensiven i sommeren 2022 var dette kommet som et sjokk på både ukrainerne og russiske offiserer som ikke hadde ventet seg en slik atferd. 

Det er for store avstander mellom taktiske viktige posisjoner med en strategisk gevinst i det lange løpet på Kurskfronten, i meget sterk kontrast til alle andre frontene - i Donbass er russerne hele tre-fire ganger nærmere sine objekter enn ukrainerne er i Kursk, hvor det er altfor langt til viktige kommunikasjoner og strategiske viktige posisjoner - som hadde gjort at de russiske offiserene ikke brydd seg i august, da disse forsto at ukrainerne ikke vil ha utholdenhetsevne for å avansere så langt. Det vist seg at de fikk rett; de avanserende kontingentene kunne ikke sikre enorme områder de kjørt gjennom, fordi de regulære styrkene var altfor sløv og altfor sterkt forsinket av sine våpnene og logistikkbehov. 

Men i det minst har det vært en positiv utvikling; da det vist seg at nordkoreanerne var langt dårligere enn ventet - amerikanske koreaveteraner satt tilbake med negativ inntrykk av disse som var ansett å være svært aggressiv, meget godt trent og initiativvillig, men også ganske konservativt og lite innovativt - så meget at selv kineserne mente disse var dårlig etter deres egne standard. Og de kinesiske koreaveteraner var bevæpnede sivilister med lang krigserfaring da disse "meldt seg frivillig". Russerne hadde i høsten innsett hvor dårlig de nordkoreanske soldatene var, og helt opp til kretsen omkring Putin var det røster om at disse er bruktløst. Men Putin hørte ikke på dem. Som et resultat måtte nordkoreanerne trekkes ut og dels erstattes med VDV styrker, Wagner-avdelinger og elitestyrker hentet fra Donbass. 

Så det ikke lenge er bare kanonføde som står i vegen for ukrainerne. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å få Perplexity til å verifisere ryktet fra X om bevegelsene rundt Transnistria. Kunne ikke verifiseres, men fikk dette svaret:

Spoiler

Jeg beklager, men jeg kan ikke finne noen pålitelig informasjon som bekrefter eller utdyper påstanden om at ukrainske tropper beveger seg nær grensen til det russisk-okkuperte Transnistria. De tilgjengelige søkeresultatene inneholder ikke noen relevante detaljer om denne spesifikke situasjonen.

Imidlertid kan jeg gi deg en oppdatering på den nåværende situasjonen i Ukraina-konflikten basert på de nyeste tilgjengelige opplysningene:

## Nylige utviklinger i Ukraina-konflikten

**Ny ukrainsk offensiv i Kursk oblast**

Den 5. januar 2025 lanserte ukrainske styrker en ny offensiv i den russiske Kursk-regionen[1][2]. Denne offensiven har blitt rapportert av flere kilder, inkludert russiske militærbloggere og det russiske forsvarsdepartementet. Noen hovedpunkter:

- Ukrainske styrker angriper i flere retninger i Kursk oblast[2].
- Russiske kilder hevder at opptil 2000 ukrainske soldater er involvert i offensiven[1].
- Angrepet ser ut til å være rettet mot Bolshoy Soldatsky-distriktet og Sudzha-Kursk-motorveien[1].

**Pågående kamper i andre områder**

- Intense kamper fortsetter i flere områder langs frontlinjen, inkludert nær Kreminna, Siversk, og Pokrovsk[4][8].
- Russiske styrker har nylig gjort fremskritt i noen områder, som for eksempel nær Toretsk og øst og sør for Pokrovsk[8].

**Sivile tap**

Russiske angrep mot Ukraina har forårsaket betydelige sivile tap. I løpet av det siste døgnet ble én person drept og minst 36 skadet i ulike regioner[7].

## Konklusjon

Selv om det er betydelig aktivitet langs frontlinjen og i grenseområdene mellom Ukraina og Russland, kan jeg ikke bekrefte påstanden om ukrainske troppebevegelser nær grensen til Transnistria basert på de tilgjengelige kildene. Situasjonen forblir dynamisk, og nye utviklinger kan oppstå raskt.

Citations:
[1] https://eadaily.com/en/news/2025/01/05/did-the-ukrainian-militants-launch-a-counterattack-on-kursk
[2] https://kyivindependent.com/russia-claims-2/
[3] https://x.com/VyshnyaOstap/status/1875887713397960920
[4] https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-january-2-2025
[5] https://eutoday.net/battle-for-kursk-ukraines-bold-counteroffensive/
[6] https://www.aol.com/ukraine-launches-offensive-russias-kursk-140159065.html
[7] https://kyivindependent.com/russian-attacks-against-ukraine-kill-injure-over-past-day-5/
[8] https://understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-january-2-2025
[9] https://www.dawn.com/news/1883180

Og da jeg spurte om den siste meldingen: 
Basert på de tilgjengelige søkeresultatene kan jeg bekrefte at det pågår en alvorlig energikrise i Transnistria, som har ført til en humanitær krisesituasjon. Her er en oppsummering av situasjonen:

## Energikrise i Transnistria

**Årsak til krisen**
Russland stanset gassforsyningen til Moldova, inkludert den russisk-kontrollerte Transnistria-regionen, 1. januar 2025[1][2]. Dette skjedde samtidig som transitt av russisk gass gjennom Ukraina opphørte[5].

**Konsekvenser**

- Oppvarming og varmtvann ble kuttet i Transnistria[6].
- Rullerende strømbrudd ble innført 3. januar for å redusere energiforbruket[5].
- Nesten alle industrianlegg i regionen har stengt ned[1].
- Prisene på basisvarer har økt dramatisk[1].

**Omfang av krisen**
- Omtrent 75 000 husstander er uten gass, og 116 000 har redusert forsyning[5].
- 131 skoler, 147 barnehager og 130 administrative bygninger er frakoblet oppvarming[6].
- Gassreservene er anslått å vare i 10-20 dager, og kun til matlaging, ikke oppvarming[6].

## Humanitær situasjon

- Det er opprettet midlertidige oppvarmings- og innkvarteringspunkter for å huse opptil 1 325 personer[6].
- Temperaturen i Tiraspol, hovedstaden i Transnistria, var forventet å falle til 1°C natten til 1. januar[6].
- Eksperter advarer om at situasjonen kan utvikle seg til en alvorlig sosial og økonomisk katastrofe i regionen[6].

## Politiske implikasjoner

Moldovas statsminister Dorin Recean har uttalt at dette sees på som en sikkerhetskrise med mål om å bringe pro-russiske krefter tilbake til makten i Moldova[1]. Moldoviske myndigheter mistenker at Russland bevisst skaper en humanitær katastrofe i Transnistria for å fremprovosere en politisk krise før det kommende parlamentsvalget[1].

Påstanden om at moldoviske politistyrker, muligens sammen med ukrainske styrker, vil kunne entre Transnistria om en måned, er ikke bekreftet i de tilgjengelige søkeresultatene. Dette ser ut til å være spekulasjoner basert på den pågående krisen, men situasjonen er fortsatt i utvikling og kan endre seg raskt.

Citations:
[1] https://www.uawire.org/energy-crisis-in-transnistria-russia-s-gas-cutoff-leaves-thousands-struggling-in-winter-cold
[2] https://www.eurointegration.com.ua/eng/news/2025/01/3/7201775/
[3] https://www.aljazeera.com/news/2024/12/25/is-russia-planning-a-false-flag-attack-on-moldova
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_Group_of_Russian_Forces
[5] https://kyivindependent.com/rolling-blackouts-begin-in-russian-occupied-transnistria-amid-gas-shortages-ministry-says/
[6] https://en.wikipedia.org/wiki/2025_Moldovan_energy_crisis
[7] https://www.reuters.com/world/europe/moldova-pm-warns-security-crisis-denounces-russian-gas-cut-off-2025-01-03/
[8] https://www.themoscowtimes.com/2025/01/04/russian-gas-cut-off-sparks-more-blackouts-in-breakaway-moldovan-region-a87510
[9] https://www.europinion.uk/post/frozen-in-crisis-transnistria-s-energy-standoff
[10] https://news.az/news/-gas-transit-halt-through-ukraine-implications-for-moldova-and-transnistria-interview

Det som er kjekt med Perplexity, er at den er god til å sitere fra mange forskjellige kilder.

Endret av iMarius
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (4 timer siden):

Jeg tenker dette kan være et forsøk på å ta initiativet opp mot eventuelle forhandlinger når Trump overtar. De må sikre at de fortsatt har kontroll på Kursk. Det er en viktig kort de bør ha på hånden i møte med Trump.

Kanskje det vil hjelpe til å gi Donalden inntrykk av at de ikke er helt ferdige ennå. Dessuten vil det jo ydmyke Putin enda litt til, uten at jeg tror at akkurat det har all verden å si. Dessuten kan det trekke russisk oppmerksomhet bort fra andre frontavsnitt.

Tenker egentlig at dette dreier seg om lokale taktiske forhold. Russerne har hatt store tap rundt Kursk i det siste og de nordkoreanske soldatene har muligens hatt så store tap at de ikke lenger er kampdyktige som enhet. Kanskje russerne har en midlertidig svekkelse på grunn av tap og rotasjon av styrker som gjør dem til et lettere bytte enn vanlig? Kombinert med forbedret EW, nye bombedroner og mulig hacking av russernes kommandonett så har Ukrainerne en kortvarig mulighet til å påføre fienden ekstraordinære tap, eller ta viktige taktiske posisjoner som øker dybden på Kursk-avsnittet og gjør det lettere å holde.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Tenker egentlig at dette dreier seg om lokale taktiske forhold. Russerne har hatt store tap rundt Kursk i det siste og de nordkoreanske soldatene har muligens hatt så store tap at de ikke lenger er kampdyktige som enhet. Kanskje russerne har en midlertidig svekkelse på grunn av tap og rotasjon av styrker som gjør dem til et lettere bytte enn vanlig? Kombinert med forbedret EW, nye bombedroner og mulig hacking av russernes kommandonett så har Ukrainerne en kortvarig mulighet til å påføre fienden ekstraordinære tap, eller ta viktige taktiske posisjoner som øker dybden på Kursk-avsnittet og gjør det lettere å holde.

Det er mulig, så langt er det snakk om pelotongsstore spydspissangrepenheter etterfulgt av kompanistore styrker som støttet fram på flere separate frontavsnitt, og det ser ut til å ha hendt i forkanten av et russisk natteangrep med styrker fra tre brigader som hadde vært forvarslet på den ventede ukrainske offensiven. Forberedelsene kunne sees flere dager i forveien, så russerne var derfor ikke overrasket. De var derimot helt overrasket over effekten av EW og problemet med kommunikasjoner - selv ved klarvær var speiderdronebruk og glidebombebruk problematisk. 

Minst 6 ukrainske panserkjøretøyer slått ut, en Abrams evakuert. Uvisst om skadeeffekt på alle, mangel på speiderdroner og altfor få fiberoptiske droner betyr at russerne vet ikke om hva de hadde oppnådd. 

Nå er russerne og ukrainerne i skarp strid med hverandre i ingenmannslandet i mørket. Russerne hadde nok en gang skiftet sin taktikk, de prøver seg på panserkolonneangrep i ly av mørket med IR-hemmende tiltak og lydhemmingstiltak i håp om å overraske forsvarere. Det som er merkelig, er at mens panserkjøretøyer glimrer med sitt fravær i Pokrovskfronten er det stort sett bare panserkjøretøyer i Kursk- og Nordøstfronten. Et angrep i natten ved Kupyansk gikk katastrofalt galt; hele 11 kjøretøyer gikk tapt - deriblant 4 stridsvogner og 5 BMP. De prøver seg på det samme i Kurskfronten akkurat nå. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 3.1.2025 den 20.40):

Røros-smør økologisk 235 kr/kg, så det er jo mulig i Norge også, men jeg vil jo anta at dette er noen hakk bedre kvalitet enn det russiske noname-smøret.

Uansett, dette indikerer at det veksles så lite rubler at den potensielt kan ha lite "kontakt" med resten av verdens valutaer. Altså at den svever sitt eget liv uten relasjon til resten. Jeg tipper reell verdi på rubelen er vesentlig lavere enn den offisielle vekslingskursen.

Rapportene om matvarepriser har virkelig tatt av i det siste. Overdøver faktisk propagandaen nå.

Lenke til kommentar

En interessant tråd om de upansrede sturm vehicles eller det som på norsk kan kalle "stormkjøretøyer". Samtidig kom det ut at det er så stor mangel på militærkjøretøyer, og så sterk taktisk bombing fra dronefly som nå er "overalt" opptil 50 km fra feltlinjen, at russerne gikk over til umarkerte sivilkjøretøyer for tropp- og ammunisjonstransport. I Kursk sløser russerne bort massevis av SAM missiler på dronefly etter dronefly.

Her ser vi at mellom seks og åtte soldater satt i et stormkjøretøy som ofte er store UTV og pickup i tillegg til de kinesiskbygde golfbilene som har blitt dødsfeller for tusener av russiske soldater. Motorsykler bare benyttes for oppklarering, budtjeneste og kommunikasjonsutlegging, de har for lengst sluttet med å sende dem ut i angrep. Men de liker Lada Niva-bilen som har gode terrenggående egenskaper og "loffbrødene", de gammeldaglige varebilene av type UAZ-452. Muligens fordi disse var bygd for dårlige veger i Sovjetunionens tid. 

En logisk forklaring bak personbiler som var brukt i angrepsoperasjoner for oppfølgning; disse er rett og slett "bruk-og-kast" transport for soldater som skulle dit og bite seg fast, ofre deres bilene. Noen ganger var disse modifisert, som ved å fjerne dørene og dels taket på bakre del. Noen ganger hele taket. Selvmordskjøretøyer, med andre ord - selv en Loff eller en Niva er bedre beskyttet mot splinter, og disse har ikke panserbeskyttelse. 

Dessverre virker det. Ukrainsk artilleri kan ikke settes inn pga. speiderdronene som man nå er i ferd med å bearbeide med vepsdronene, selv om muligheten om at EW kan slå ut speiderdroner som sett i Kursk, er interessant. Det som er svært overraskende, er hvordan russerne kunne frivillig gå i døden under slike omstendigheter som ville ha fått andre til å gå til mytteri. Selv kinesiske soldater under Koreakrigen hadde protestert voldsomt mot sine offiserer, som i forveien har en streng regel om å trekke ut enheter hvis disse når 25 % tapsprosent - denne regelen er stående den dag i dag. Vi ser derimot 50 % til 75 %, selv 110 % medregnet erstatningsfolk i 100 % russiske infanterienheter... 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Et krevende år Ukraina kom styrket ut av (Nettavisen).

"Russlands kollaps kan være i gang. 2024 har vært vanskelig for Ukraina, men om mulig enda vanskeligere for Russland. Stadig flere tegn tyder på en kommende økonomisk kollaps for Russland. Sentralbanken er tom for fremmed valuta. Matvareprisene stiger eksponentielt og for første gang siden 1990-tallet opplever russerne at det er mangel på enkelte varer. Prisene på smør og brød har gått i været."

Endret av iMarius
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg gjorde et lite forsøkt på å finne tall på produksjon og konsum av brød og smør i Russland uten suksess. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at det i et land med kornproduksjon og eksport som Russland skal være brødprisene som stopper krigen, men jeg er åpen for forsøk på å overtale meg hvis noen vil prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (15 minutter siden):

Jeg gjorde et lite forsøkt på å finne tall på produksjon og konsum av brød og smør i Russland uten suksess. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at det i et land med kornproduksjon og eksport som Russland skal være brødprisene som stopper krigen, men jeg er åpen for forsøk på å overtale meg hvis noen vil prøve.

Mye av den russiske kornproduksjonen foregår i klimatiske sårbare regioner med omfattende bruk av kunstgjødsel fremstilt med gass hentet fra de russiske gassfeltene og bearbeidet i gassraffinerier - et problem med overdrevne bruk av kunstgjødsel er at det kan oppstå imobilisering eller utvasking i jorda. Spesielt i jord som i utgangspunktet ikke var egnet for korn- og matplantedyrkning. Klimakrisen hadde meget destruktive følger for de russiske bøndene som opplevd kuldesjokk, sterk flom og sist ekstrem tørrvær i løpet av året 2024.

Russland for bare tjue år siden var ikke selvforsynt med korn. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
iMarius skrev (54 minutter siden):

Et krevende år Ukraina kom styrket ut av (Nettavisen).

"Russlands kollaps kan være i gang. 2024 har vært vanskelig for Ukraina, men om mulig enda vanskeligere for Russland. Stadig flere tegn tyder på en kommende økonomisk kollaps for Russland. Sentralbanken er tom for fremmed valuta. Matvareprisene stiger eksponentielt og for første gang siden 1990-tallet opplever russerne at det er mangel på enkelte varer. Prisene på smør og brød har gått i været."

Jeg er ikke helt med her. Mangel på enkelte matvarer? Som sagt ikke så lenge siden jeg var der, og jeg har aldri sett så mye forskjellig mat i butikken. Ja, det er vanskelig å hente varer fra vesten, selv om det fortsatt er der. Men dem produserer så mye selv. Så lurer litt på hvilke matvarer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...