Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Min fiendes fiende er min venn" - jeg gjetter at det ikke er noe større allianse utover dette og heller ikke noe nevneverdig militær hjelp hverken den ene eller andre veien.

HTS vil mest sannsynlig avvikle de russiske basene i Syria, uten hjelp fra Ukraina. HTS vil nok helst at russerne peller seg ut, i bare undertøyet, uten å få med seg noe militært. Vi får se - det skal mye til før HTS lar seg kjøpe av Putin etter all bombingen og terroren Putin har påført de de siste tiårene. Jeg tror ikke Putin har nok å tilby til å blidgjøre HTS.

• Liker 6
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (30 minutter siden):

Informasjonsdeling. Forby russiske baser i Syria. Kanskje til og med soldater som kan kjempe i tartar eller tsjetsjenske bataljoner som det finnes en del i det ukrainske militæret?

Det er mulig Syria kaster russerne ut av basene sine, men soldater som kjemper i fronten for Ukraina? Hvorfor skulle syrere gidde det? 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (16 minutter siden):

Det er mulig Syria kaster russerne ut av basene sine, men soldater som kjemper i fronten for Ukraina? Hvorfor skulle syrere gidde det? 

De har nok mer enn nok med egne problemer. Bortsett fra å få russerne ut og dele informasjon med Ukraina er det eneste ekstra jeg kan tenke meg om de tillater syriske borgere å melde seg til tjeneste for Ukraina(om det ikke er tillatt allerede)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Unconventional Russian attack could cause 'substantial' casualties, top NATO official warns
NATO is in a "boiling frog" situation with suspected Russian hybrid attacks creeping up to a volume that would have been "utterly unacceptable" five years ago, says the alliance's deputy assistant secretary genera

https://news.sky.com/story/unconventional-russian-attack-could-cause-substantial-casualties-top-nato-official-warns-13281003

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Funnet slepespor etter sabotasjemistenkt skip i Østersjøen

Publisert klokken18:45

Finsk politi har funnet et flere titalls kilometer langt slepespor på havbunnen i Østersjøen. Sporet stammer fra skipet Eagle S, ifølge Centralkriminalpolisen.

– Gjennom undersjøiske undersøkelser har vi hittil lykkes i å kartlegge slepesporet på havbunnen fra begynnelse til slutt, sier etterforskningsleder Sami Paila i en pressemelding.

Den finske avisen Hufvudstadsbladet var blant de første til å melde om saken.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Kva med Kazhakhstan? Er dei for avhengige av Russland, eller har dei stansa flytrafikken før?

Med et lett fly søk så finner jeg hvertfall 5 daglige fly mellom Almaty og Moskva hver dag de neste 2 ukene.

Fortsatt også mulig og booke UAE til flere byer i Russland hver dag i hele Januar.

Finner ingen fly fra Turkmenistan til Russland.

Men skal sies at det har hvert veldig vanskelig for Russere og besøke Turkmenistan i mange år.

Når jeg var i Turkmenistan i 2019 så de lokale hvertfall at forhold med Russland da ikke var bra 

Endret av paatur
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Kriminalkommissær for sentralkriminalpolitiet (krp) Sami Paila sier til Yle at dragmerket til ankeret som passerer over Estlink 2-kabelen på bunnen av Østersjøen er nesten 100 kilometer langt.

– Løypa ender der skipet løftet ankerkjettingen, det er flere titalls kilometer øst for det punktet, hvis vi ikke snakker om nesten hundre kilometer, sa han til Yle.

Tankskipet Eagle S er mistenkt for å ha dratt ankeret på bunnen for å bryte Estlink 2-kabelen. Politiet etterforsker saken som mistanke om grovt hærverk. 

Nå sier KRP til Yle at etterforskningen har en ny krimtittel: grove inngrep i telekommunikasjon.

I tillegg har Tollvesenet startet en forundersøkelse av reguleringsforbrytelsen, det vil si om sanksjonene som er ilagt Russland er omgått.

Krp har beslaglagt Eagle S og Tollvesenet har midlertidig tatt bensinlasten i besittelse. Eagle S er for tiden ankret utenfor Porvoo nær Kilpilahti havn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 time siden):

Jeg mener mange NATO-land -sannsynligvis også USA- nå kan påberope seg Artikkel 5 og at NATO kan angripe Russland proporsjonalt.

Finland og Estland kan fint angripe proporsjonalt tilbake uten å påkalle NATO gjennom art.5. Jeg tenker at art.5 er mer aktuelt når landene behøver assistanse for å angripe proporsjonalt tilbake.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Finland og Estland kan fint angripe proporsjonalt tilbake uten å påkalle NATO gjennom art.5. Jeg tenker at art.5 er mer aktuelt når landene behøver assistanse for å angripe proporsjonalt tilbake.

Godt poeng. 
Jeg tenker likefullt det er en god demonstrasjon av maktpotensiale å kunne handle på vegne av hele NATO.

Angrepet behøver ikke bli større, men den politiske effekten vil bli i en helt annen sfære. Size matters.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...