VifteKopp Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 ForTheImperium skrev (1 minutt siden): Vil Syria ny HTS regjering samarbeider med Ukraina militært mot Russland? Hva mener du med samarbeid? Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 VifteKopp skrev (Akkurat nå): Hva mener du med samarbeid? Informasjonsdeling. Forby russiske baser i Syria. Kanskje til og med soldater som kan kjempe i tartar eller tsjetsjenske bataljoner som det finnes en del i det ukrainske militæret? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 "Min fiendes fiende er min venn" - jeg gjetter at det ikke er noe større allianse utover dette og heller ikke noe nevneverdig militær hjelp hverken den ene eller andre veien. HTS vil mest sannsynlig avvikle de russiske basene i Syria, uten hjelp fra Ukraina. HTS vil nok helst at russerne peller seg ut, i bare undertøyet, uten å få med seg noe militært. Vi får se - det skal mye til før HTS lar seg kjøpe av Putin etter all bombingen og terroren Putin har påført de de siste tiårene. Jeg tror ikke Putin har nok å tilby til å blidgjøre HTS. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 29. desember 2024 Populært innlegg Del Skrevet 29. desember 2024 Putin vil ikke akseptere Trumps fredsplan. Og fra Syria er det mye sinne på gang fordi al-Sharaa vil ikke kaste ut russerne, selv om det er et bredt folkekrav. Et kortvarig opprør hadde blitt slått ned, og man har trøbbel med Israel i sør mens USA beskytter SDF. Det er mulig fordi USA ved en feil valgt å forlenge Cæsar-sanksjonene fremfor å utsette forlengelsesavgjørelsen. De skulle ha ventet to måneder. Det er nå krigsfare mellom NATO og Russland etter oljetankeren var undersøkt av finnerne, som umiddelbart sluppet eksperter fra NATO om bord da de oppdaget kommunikasjonsutstyr, spionbøyer og annet som gjør den til et russisk statskontrollert skip. Da mener det at ødeleggelsen av kraftkabelen er en offisiell krigserklæring. Det er nå ALVOR. Og hva gjøre våre politikerne i Vesten? Overalt ser vi hvordan de roter det til, og mange som hadde stemt mot sine interesser som i USA er i ferd med å oppdage realitetene. Det er sterk misnøye omkring ulikhetsproblemet, økonomiske strukturproblemer og sosial destabilisering samtidig som man opplever meget destruktiv misinformasjon som forledet og forvirret. I USA er det nå trøbbel omkring arbeidskvalitet samtidig som de hadde måtte importere mer og mer enn før, rå- og tungolje produseres ikke i USA som måtte importere det de trengte og jordbruket i USA er i samme situasjon som i Norge. Det kommer flere og flere tegn på at Trump kommer til å kaste USA ut i kaos. I EU er land i krangel med hverandre, sabotører som Orban åpent snakker om forræderi mot EUs verdier - i Storbritannia er Brexitskuffelsen blitt meget stor, så stor at innfødte britene bare blir sintere og sintere. Kina drukner EU i kinesiskbygde varer, samtidig som integreringsfiendtlige innvandrere er blitt en politisk katastrofe for etableringspartier i land etter land - først sentrumsvenstre, nå sentrumshøyre. For Putin gir det god grunn for optimisme, men han er ikke i mindre trøbbel enn Vesten. Det knirker i hans del av verden med en overopphetet økonomi på kollapsens rand, total mangel på realisme - krigen mot Ukraina har slettet hele førti års våpenproduksjon i løpet av tre år. Det ukrainske forsvaret har blitt et korthus som kan falle fra hverandre; men den russiske angrepsstyrken går det ikke bedre med, de er ikke i mindre fare for kollaps for de neste måneder gjennom året 2025. Det som nå utgjør den største faren er Putins uansvarlige gamblingstrang. Sist gang det var gamblet, var i august 1939 da Hitler besluttet seg for å presse Polen til innrømmelser og nektet å lytte på advarsler fra vestmaktene som på forveien hadde latt være å reagere altfor lenge - akkurat som med NATO i dag. 3 7 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 ForTheImperium skrev (30 minutter siden): Informasjonsdeling. Forby russiske baser i Syria. Kanskje til og med soldater som kan kjempe i tartar eller tsjetsjenske bataljoner som det finnes en del i det ukrainske militæret? Det er mulig Syria kaster russerne ut av basene sine, men soldater som kjemper i fronten for Ukraina? Hvorfor skulle syrere gidde det? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 VifteKopp skrev (16 minutter siden): Det er mulig Syria kaster russerne ut av basene sine, men soldater som kjemper i fronten for Ukraina? Hvorfor skulle syrere gidde det? De har nok mer enn nok med egne problemer. Bortsett fra å få russerne ut og dele informasjon med Ukraina er det eneste ekstra jeg kan tenke meg om de tillater syriske borgere å melde seg til tjeneste for Ukraina(om det ikke er tillatt allerede) 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Dragavon skrev (4 timer siden): Kva med Kazhakhstan? Er dei for avhengige av Russland, eller har dei stansa flytrafikken før? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Sitat Unconventional Russian attack could cause 'substantial' casualties, top NATO official warns NATO is in a "boiling frog" situation with suspected Russian hybrid attacks creeping up to a volume that would have been "utterly unacceptable" five years ago, says the alliance's deputy assistant secretary genera https://news.sky.com/story/unconventional-russian-attack-could-cause-substantial-casualties-top-nato-official-warns-13281003 1 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 torbjornen skrev (8 minutter siden): Kva med Kazhakhstan? Er dei for avhengige av Russland, eller har dei stansa flytrafikken før? No veit vi jo ikkje enda om den meldinga stemmer eller ikkje. Har ikkje sett det bekrefta noe steds. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nedward Skrevet 29. desember 2024 Populært innlegg Del Skrevet 29. desember 2024 Litt mer bakgrunnsstoff om Eagle S og hvilke aktiviteter den båten har drevet på med: https://www.lloydslist.com/LL1151955/Russia-linked-cable-cutting-tanker-seized-by-Finland-was-loaded-with-spying-equipment Det begynner å bli tydelig at Sverige/Danmark og Finland/Estland bør iverksette noen ekstra kontrolltiltak på samtlige skip som går til og fra Russland. Det samme bør Spania og Storbritannia gjøre ved Gibraltar og likeså landene rundt den Engelske kanal. Russland leker ikke lengre. Det bør ikke vi heller. 11 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Sitat Funnet slepespor etter sabotasjemistenkt skip i Østersjøen Publisert klokken18:45 Finsk politi har funnet et flere titalls kilometer langt slepespor på havbunnen i Østersjøen. Sporet stammer fra skipet Eagle S, ifølge Centralkriminalpolisen. – Gjennom undersjøiske undersøkelser har vi hittil lykkes i å kartlegge slepesporet på havbunnen fra begynnelse til slutt, sier etterforskningsleder Sami Paila i en pressemelding. Den finske avisen Hufvudstadsbladet var blant de første til å melde om saken. 1 3 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) 2 hours ago, torbjornen said: Kva med Kazhakhstan? Er dei for avhengige av Russland, eller har dei stansa flytrafikken før? Med et lett fly søk så finner jeg hvertfall 5 daglige fly mellom Almaty og Moskva hver dag de neste 2 ukene. Fortsatt også mulig og booke UAE til flere byer i Russland hver dag i hele Januar. Finner ingen fly fra Turkmenistan til Russland. Men skal sies at det har hvert veldig vanskelig for Russere og besøke Turkmenistan i mange år. Når jeg var i Turkmenistan i 2019 så de lokale hvertfall at forhold med Russland da ikke var bra Endret 29. desember 2024 av paatur 2 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 En må passe på alle båter som er nær ting som kan ødelegges på havbunnen. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 torbjornen skrev (4 timer siden): Kriminalkommissær for sentralkriminalpolitiet (krp) Sami Paila sier til Yle at dragmerket til ankeret som passerer over Estlink 2-kabelen på bunnen av Østersjøen er nesten 100 kilometer langt. – Løypa ender der skipet løftet ankerkjettingen, det er flere titalls kilometer øst for det punktet, hvis vi ikke snakker om nesten hundre kilometer, sa han til Yle. Tankskipet Eagle S er mistenkt for å ha dratt ankeret på bunnen for å bryte Estlink 2-kabelen. Politiet etterforsker saken som mistanke om grovt hærverk. Nå sier KRP til Yle at etterforskningen har en ny krimtittel: grove inngrep i telekommunikasjon. I tillegg har Tollvesenet startet en forundersøkelse av reguleringsforbrytelsen, det vil si om sanksjonene som er ilagt Russland er omgått. Krp har beslaglagt Eagle S og Tollvesenet har midlertidig tatt bensinlasten i besittelse. Eagle S er for tiden ankret utenfor Porvoo nær Kilpilahti havn. 1 5 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Orion666 Skrevet 29. desember 2024 Populært innlegg Del Skrevet 29. desember 2024 Dragavon skrev (6 timer siden): https://news.sky.com/story/unconventional-russian-attack-could-cause-substantial-casualties-top-nato-official-warns-13281003 Jeg mener mange NATO-land -sannsynligvis også USA- nå kan påberope seg Artikkel 5 og at NATO kan angripe Russland proporsjonalt. Jeg foreslår å hacke metroen i Moskva og St. Petersburg. La den urbane eliten få føle krigens konsekvens på en ikke-voldelig måte og vise at Putin ikke har kontroll. Hvis NATO vil være kreative kan de også slette alle menn mellom 18 og 50 fra folkeregisteret for å gjøre verving vanskeligere. Ta strømmen fra Kreml og/eller forsvarsdepartementet. Drep FSB-operatører som har drept opposisjonelle. Gjør det svært vanskelig å være en del av Putins tillitssirkel. 10 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Orion666 skrev (1 time siden): Jeg mener mange NATO-land -sannsynligvis også USA- nå kan påberope seg Artikkel 5 og at NATO kan angripe Russland proporsjonalt. Finland og Estland kan fint angripe proporsjonalt tilbake uten å påkalle NATO gjennom art.5. Jeg tenker at art.5 er mer aktuelt når landene behøver assistanse for å angripe proporsjonalt tilbake. 6 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Simen1 skrev (1 minutt siden): Finland og Estland kan fint angripe proporsjonalt tilbake uten å påkalle NATO gjennom art.5. Jeg tenker at art.5 er mer aktuelt når landene behøver assistanse for å angripe proporsjonalt tilbake. Godt poeng. Jeg tenker likefullt det er en god demonstrasjon av maktpotensiale å kunne handle på vegne av hele NATO. Angrepet behøver ikke bli større, men den politiske effekten vil bli i en helt annen sfære. Size matters. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr.Narvik Skrevet 30. desember 2024 Populært innlegg Del Skrevet 30. desember 2024 3 8 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Sitat Støre advarer etter kabelsabotasje: Kan true norsk sikkerhet Statsministeren ber nordmenn være årvåkne etter hendelsene i Østersjøen. https://www.vg.no/nyheter/i/vgz0p5/stoere-advarer-etter-kabelsabotasje-kan-true-norsk-sikkerhet 5 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Støre er på ballen. Føler meg trygg nå... Kanskje Biden får eskaleringa som kan gje unntakstilstand... 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå