Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge hjelper Russland. Vi tar inn en haug av folk som kunne slåss mot russerne. Vi stiller ikke krav til at også yngre, kvinner og de med medisinske skavanker skal kjempe. Vi melder oss dessuten ikke selv heller. Jeg tror folk flest egentlig ikke bryr seg om Ukraina. De er bare mot Russland. Det er dessverre et dårlig utgangspunkt for å hjelpe Ukraina.

Lenke til kommentar

Lasteskipet Eagle S ble stoppet i et kritisk øyeblikk. Skadene ville blitt mye mer omfattende dersom tankbåten bare hadde fått seile en time lenger, sier HS.

Ifølge HS ville en annen strømkabel mellom Finland og Estland, Eastlink 1, ha truffet Eagle Ss rute neste gang. Skipet ville ha nådd den en halvtime etter Eastlink 2-kabelen. Innen en time ville skipet ha nådd gassrørledningen Balticconnector og kunne skade den.

Gassrørledningen går mellom Finland og Estland og det har vært mulig å overføre 7,2 millioner kubikkmeter gass per dag gjennom den.

Imidlertid ble oljetankeren Eagle S fanget og stoppet 25. desember. Tankskipet ble brakt inn i finsk territorialfarvann. President Alexander Stubb fortalte en pressekonferanse fredag at skipets mannskap var samarbeidsvillig.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (20 timer siden):

Olje og fisk er Norges viktigaste eksportnæringar. Men eg er einig i at ein må passe seg for å bli avhengig av marknader i autoritære land som Kina. Løysinga er å få fram andre næringar, slik at ein har fleire bein å stå på, samt at ein eksporterer til mange ulike land. Høgre må i regjering, slik at ein ikkje held fram med å motarbeide folk med evner som prøver å skape noko, eller å jage norsk eigarskap og kapital ut av landet.

Dette synes jeg ikke er et spesielt gjennomtenkt svar og egentlig litt skremmende. Du mener at Høyre er svaret?

Det du tar til orde for er bare mer av det samme: At vi skal fortsette å sette vår lit til en i realiteten korrupt broilerpolitiker-kultur som vi nå må kunne vi har avslørt som ganske inkompetente og impotente i viktige spørsmål.
Solberg er så slimete at jeg ikke vet forskjellen lenger på henne og en brunsnegle - altså: Hva skal til for å miste tillitten da? Er det ikke nok at ektemannen hennes sitter og trader aksjer i senga sammen med den norske statsministeren? Hallo? Er det lys hjemme?
Det vi trenger er noe helt nytt.

Det du skriver om flere næringer og flere ben å stå på derimot, er selvfølgelig helt riktig. Men hvis du tenker at totalt frislipp i næringer som laks er riktig vei å gå så tar du feil. Jeg vil da også minne om at denne typen subsidiering av næringer skaper en unaturlig etterspørsel etter arbeidskraft, noe som fortrenger arbeidskraftsbehovet i de næringene du tenker vi trenger flere av. På samme måte som oljen i stor grad har skadet norsk økonomi gjennom å legge beslag på arbeidskraft.

Høyre har ikke de riktige svarene. Høyre som parti er fortsatt fullstendig fastkjørt i nyliberalistisk gjørmekamp om å tekkes velgere med populistiske budskap. Det jeg er enig i, er at innad i partiet finnes det masse dyktige mennesker som i en annen politisk kultur kunne gjort mye bra.
Men dette ble en avsporing.

Endret av sjamanen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Penny skrev (10 timer siden):

Hrim/Hrim-2 med rekkevidde på 280-500 km alt etter versjon. At et missil er ballistisk sier i seg selv ikke så mye om rekkevidden, selv en god gammeldags håndgranat vil ofte være ballistisk.

du skal ha en durabelig kastearm hvis du greier hive en håndgranat ut av atmosfæren..

Sitat

Ballistisk missil er et våpen der en sprengladning tilbakelegger en vesentlig del av strekningen fra utskytning til målområdet i en ballistisk bane, det vil si en bane som etter bruk av fremdrifts-rakettmotoren(e) ligger i ytterkant eller over atmosfæren og således bare påvirkes av gravitasjonskraften.

det jeg siktet til, er selvsagt større rekkevidde enn hrim-2 du nevnte.

slik som dette:

Sitat

Avhengig av tilbakelagt strekning og bruk deles ballistiske missiler i kategorier:

• Taktiske ballistiske missiler, med rekkevidde på 150–300 kilometer.
  • Theater ballistic missiles, rekkevidde 300–3500 kilometer.
  • Kortdistanse ballistiske missiler, rekkevidde 300–1000 kilometer.
  • Mellomdistanse ballistiske missiler, rekkevidde 1000–3500 kilometer.
  • Langdistansemissiler, rekkevidde 3500–5500 kilometer.
  • Interkontinentale ballistiske missiler (ICBM), rekkevidde 5500–16 000 kilometer.

Interkontinentale er selvsagt utelukket for Ukraina, men hadde de hatt/fått missiler med rekkevidde 1000 km. til 5500 km. hadde det åpnet mange flere muligheter til å svekke russernes infrastruktur, produksjon, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du først skal koke suppe på spiker, så er det en fordel å ha en spiker å koke suppe på...

At noe er ballistisk betyr bare at det går i en bane kun påvirket av tyngdekraften, således har Penny ordene sine i god behold. Et skudd fra gæver er også ballistisk, det samme kan sies om en håndgranat også, selv om man kanskje ikke bruker det begrepet i det daglige, hvis man skulle tilhøre en gruppe som omtaler håndgranater daglig...

Endret av RookieNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 timer siden):

Eller bare senke dritten så fort man ser dem?

Fristende men nei. Vi skal jo helst ikke synke til samme nivå som russerne. 😐 

Det vi kanskje kan gjøre er å erklære en nødsituasjon i hele østersjøen og forlange at samtlige skip som ferdes der må 'klareres', avhengig av klarering må 'enkelte' skip seile med Nato-vakter om bord. Dette må gjelde *alle* skip, inkludert de som tilhører den russiske marinen. Forsøk på å seile uklarert møtes med våpen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Det vi kanskje kan gjøre er å erklære en nødsituasjon i hele østersjøen og forlange at samtlige skip som ferdes der må 'klareres', avhengig av klarering må 'enkelte' skip seile med Nato-vakter om bord. Dette må gjelde *alle* skip, inkludert de som tilhører den russiske marinen. Forsøk på å seile uklarert møtes med våpen.

må jo ha myndighet til det da. fins gamle traktater som regulerer skipstrafikk inn/ut av Østersjøen, men husker ikke akkurat detaljene.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Er det mulig/enkelt på noen slags "lovlig" måte å forhindre (organisert) kriminell adferd i internasjonalt farvann? Forby enkelte rederier å operere i deler av verden?

Finland har tatt arrest i båten, ligger ankret rett utenfor Porvoo havn nå.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (26 minutter siden):

Hvis du først skal koke suppe på spiker, så er det en fordel å ha en spiker å koke suppe på...

kjære vene, er ikke jeg som er kokken..

jeg spurte i utgangspunktet om Ukraina har ballistiske missiler med lengre rekkevidde enn typen missiler de tidligere har fått. Og hvis ikke, burde de få det.

Alle med litt velvilje skjønte nok hva jeg etterlyste, så er " ballistisk håndgranat" som er spiker/suppe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Er det mulig/enkelt på noen slags "lovlig" måte å forhindre (organisert) kriminell adferd i internasjonalt farvann? Forby enkelte rederier å operere i deler av verden?

Man kan eskortere disse med væpnede skip. De har like mye rett til å være i internasjonale farvann. Hvis et skip angriper et lands infrastruktur fra internasjonalt farvann, for eksempel sjøkabler ved hjelp av anker-senkning så blir det er lovlig militært mål og skipet kan stoppes med makt. Utover det tror jeg man må over på gjengjeldelser som handelssanksjoner, grensesanskjoner og denslags virkemidler.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (3 timer siden):

Norge hjelper Russland. Vi tar inn en haug av folk som kunne slåss mot russerne. Vi stiller ikke krav til at også yngre, kvinner og de med medisinske skavanker skal kjempe. Vi melder oss dessuten ikke selv heller. Jeg tror folk flest egentlig ikke bryr seg om Ukraina. De er bare mot Russland. Det er dessverre et dårlig utgangspunkt for å hjelpe Ukraina.

Norge hjelper Ukraina både militært, økonomisk, medisinsk og ved å ta i mot flyktninger fra hovedsaklig okkuperte områder. Vi har også en haug av arbeidsinnvandrede russiske menn i sin beste alder som kunne blitt kanonføde mot ukrainerne. I alt 28 000 russere er i landet. Vi stiller ikke krav til at også yngre, kvinner og de med medisinske skavanker skal kjempe på russisk side. Disse får snike seg unna krigen, hos oss. Norske soldater har vært til tjeneste i Ukraina i flere omganger, men det organiseres ikke av staten Norge eller vårt forsvar. Det gjøres på eget initiativ. Staten bidrar bare med våpen, penger, medisinsk hjelp og mottak av flyktninger. Ukraina er et hett samtaletema i lunsjen på mange arbeidsplasser. Jeg tror folk flest bryr seg om Ukraina. Kolonner med trailere, busser og varebiler med privat hjelp viser tydelig at engasjementet er dypt i det norske folk. Jeg har ennå til gode å finne en eneste norsk statsborger i min omgangskrets som støtter Putin. Ukraina har fått svært god støtte hittil, noe som er et solid fundament for videre støtte. Nordmenns engasjement mot denne meningsløse krigen lar seg ikke snu på en femøring.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/etter-flystyrten-beklager/82442834

Sitat

I samtalen med Alijev skal Putin ha hevdet at Groznyj ble angrepet av ukrainske droner da flyet forsøkte å lande. Han sa at russisk luftvern forsøkte å stanse angrepene – uten å bekrefte at en luftvernrakett traff flyet.

Tror Putin på dette selv? Hvor er snille menn med hvite frakker når man trenger dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...