Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (1 time siden):

Russland ønsker nok å holde Ukraina like skittent som seg selv – og Ukraina er et skittent land; om ikke akkurat som, så i hvert fall til forveksling lik, Russland, fylt til randen med dritt og ræl – men deres hovedmål er å holde USA, deres eneste reelle geopolitiske trussel, hvis utenrikspolitiske mål involverer et annet Russland enn det vi ser i dag, på en armlengdes avstand.

Kina er en større trussel mot Russland enn USA noensinne har vært. Slå opp et kart, les litt historie.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har ikke sett dette rapportert her enda, men den nordkoreanske soldaten som ble fanget i live er nå død.

North Korean soldier captured in Ukraine dies, reports say

The soldier is believed to be the first North Korean prisoner of war captured since Pyongyang deployed forces to support Russia's war in Ukraine.

South Korea's National Intelligence Service said it had confirmed through an "allied intelligence agency" that the soldier had died from "serious injuries", Yonhap reported.

https://www.bbc.com/news/articles/cq62qe131d7o

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (1 time siden):

Vi trenger sårt å våkne opp i dette landet og rydde opp rundt oss, før det er for sent.

Vi kan starte med å stanse all eksport av fisk til Kina, gi fullstendig faen i det markedet der, ta smellen på hjemmebane over statsbudsjettet (kompensere for tap av arbeidsplasser) inntil vi finner nye markeder for produktene våre.

Å sende syk laks foret på soya fra brasil, som ødelegger norske fjorder og skaper lokale rikinger, større ulikheter på bygda i Norge, konfliktlinjer rundt skattlegging av dette og attpåtil bli AVHENGIG av dette fordi Kina (!!!) er vår største kunde,

var aldri en god idé.

Men dette kommer aldri til å skje så lenge vi har nyliberale, jappete idioter på stortinget som bare tenker penger.

Vi har jævlig mye penger, og de kan bruke smart  og komme oss unna møkkanæringer som dette her og batteriparker for å "fuele" verdens idiotiske etterpørsel etter strøm til dataparker som lagrer millioner av bilder fra turister i Paris som tar bilde av Eiffeltårnet.

Faen eller!! Kan det komme noen nye politikere snart???

Olje og fisk er Norges viktigaste eksportnæringar. Men eg er einig i at ein må passe seg for å bli avhengig av marknader i autoritære land som Kina. Løysinga er å få fram andre næringar, slik at ein har fleire bein å stå på, samt at ein eksporterer til mange ulike land. Høgre må i regjering, slik at ein ikkje held fram med å motarbeide folk med evner som prøver å skape noko, eller å jage norsk eigarskap og kapital ut av landet.

Lenke til kommentar
sjamanen skrev (4 timer siden):

Vi kan starte med å stanse all eksport av fisk til Kina, gi fullstendig faen i det markedet der, ta smellen på hjemmebane over statsbudsjettet (kompensere for tap av arbeidsplasser) inntil vi finner nye markeder for produktene våre.

Stanser vi vår eksport av oppdrettslaks til kina, vil nok ganske snart et annet land ta over. Det er tross alt vår nest største eksport-artikkel. Og en ikke så helt ubetydelig inntekts-kilde for Norge.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Laks kan ikke produseres hvor som helst i verden og i uante mengder. Det geografiske og klimatiske forhold som gjør at Norge er verdens mest lakseproduserende land. Kina har mange flere munner å mette enn de har matproduksjon, særlig marin matproduksjon. Derfor er de stor-importører. Det er ikke sånn at Norge bare må takke og bukke for å få selge til Kina. Kina burde takke og bukke for at de får kjøpe fra oss. Kina stengte oss ute i 2011-2014 eller noe sånt, men de var helt avhengige av norsk laks så de gråimporterte via naboland. Vi led ingen reell nød. Men Kina fikk det til å se ut som de boikottet oss. Jeg kan jo legge til at Kina er så gjennomkorrupt at handelen i praksis bare tok en omvei.

Laksen får vi nok solgt andre steder om vi velger å boikotte Kina. Litt kjipt for dem om vi f.eks selger laksen til USA i stedet for Kina. Da skal det mer til for at gråmarkedet leder det videre til Kina.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (22 timer siden):

Jeg tror at etter det kinesiske skipet har noen snakket sammen og kommet til at nå er det nok. Det siste skipet har i praksis blitt fersket så grundig at det ikke kan benektes og jeg lurer litt på hva konsekvensene blir. Kanskje russiske og kinesiske skip nå blir tvunget til å seile med Nato-los i østersjen? Det kan godt kalles 'en spesiell antisabotasjeaksjon'. ;) 

Eller bare senke dritten så fort man ser dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (8 timer siden):

Moskva skulle nok aller helst ha sett at regimet i Kiev forble vennlig innstilt overfor Russland, men levde nok samtidig helt fint med tanken om et fritt og selvstendig Ukraina, så lenge Kiev på samme tid var innforstått med at landets framtid måtte forbli alliansefritt. Men så begynte det å skje ting. Oransjerevolusjonen i 2004, Verdighetsrevolusjonen i 2013-2014, man så vestover, til NATO, til EU, og det ble tydelig at den sikkerhetsarkitekturen man hadde hatt etter Sovjetunionens fall ikke lenger holdt. Russland var plutselig utsatt og sårbar, døren til det russiske riket sto plutselig vidåpen, og hadde en tilsvarende potensiell trussel stått på dørstokken til USA, så ville de gjort akkurat det samme.

For noe vås. For det første er det ingen som kommer til å invadere Russland, og for det andre var nøytralitet nedfelt i ukrainsk lov frem til Russland invaderte i 2014. Russland selv gjorde så Ukraina begynte å tenke på NATO-medlemskap.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (9 timer siden):

Det er ikke bare for en invasjonshær som kommer vestfra å spasere inn over grensen til Russland hvor enn de vil. Det fikk både Napoleons La grande armée Hitlers Wehrmacht også erfare. Det er bare mange plasser hvor det er mulig å flytte en fiendtlig hær inn i Russland via – kun to, meg bekjent, men det kan være flere – og én av dem er tilfeldigvis inne i Ukraina. Det er derfor landet, av forsvarsstrategiske grunner, er så mye viktigere for Russland enn mange andre stater; kommer en fremmed makts hær seg først inn til dem, og ut på det åpne, flate steppelandskapet, så vanskeliggjør det forsvaret av Russland med en faktor på hundre.

Moskva skulle nok aller helst ha sett at regimet i Kiev forble vennlig innstilt overfor Russland, men levde nok samtidig helt fint med tanken om et fritt og selvstendig Ukraina, så lenge Kiev på samme tid var innforstått med at landets framtid måtte forbli alliansefritt. Men så begynte det å skje ting. Oransjerevolusjonen i 2004, Verdighetsrevolusjonen i 2013-2014, man så vestover, til NATO, til EU, og det ble tydelig at den sikkerhetsarkitekturen man hadde hatt etter Sovjetunionens fall ikke lenger holdt. Russland var plutselig utsatt og sårbar, døren til det russiske riket sto plutselig vidåpen, og hadde en tilsvarende potensiell trussel stått på dørstokken til USA, så ville de gjort akkurat det samme.

Selv om et amerikanskledet angrep på Russland kanskje framstår urealistisk i dag, så handler det uansett ikke om det, men om ikke å sette seg selv i en situasjon hvor et slikt angrep i det hele tatt er mulig en gang i fremtiden. Jens Stoltenberg sa heller ikke noe om en autokratisk frykt for vellykkede, demokratiske naboland. Russland ønsker nok å holde Ukraina like skittent som seg selv – og Ukraina er et skittent land; om ikke akkurat som, så i hvert fall til forveksling lik, Russland, fylt til randen med dritt og ræl – men deres hovedmål er å holde USA, deres eneste reelle geopolitiske trussel, hvis utenrikspolitiske mål involverer et annet Russland enn det vi ser i dag, på en armlengdes avstand.

Dessuten, så det er ingen i Moskva som ser for seg at Washington vil forsøke å få med seg allierte i NATO, hverken i form av en allianseoperasjon eller en ny "coalition of the willing", til å angripe Russland så lenge landet klarer å yte sånn noenlunde motstand, og kjernefysiske våpen er bare et problem så lenge den en angriper er i stand til å bruke dem. Det de forsøker å ta høyde for, det ethvert land, for så vidt, forsøker å ta høyde for, er et verst tenkelig scenario. Når Ukraina ikke ville spille ball, men heller så mot oss (som jeg applauderer, by the way, jeg er ingen stor tilhenger av slavisk kultur, men jeg er derimot en stor tilhenger av både NATO og vår vestlige livsførsel – noen kulturer er bare bedre enn andre), så representerer, rent objektivt sett, et nytt trusselbilde, en ny virkelighet, so to speak, som russerne er nødt til å forholde seg til, på samme måte som alle andre måtte ha gjort det.

Helt ærlig, hvis jeg hadde vært leder i et land som var blitt angrepet vestfra ikke bare én, men to ganger, sist til enorme tap av menneskeliv – i den gang Sovjetunionens tilfelle: 26,6 mill. drepte eller 13 prosent av befolkningen – en leder med makt til å virkelig få noe gjort, så hadde jeg også vært rimelig klar på at noe slikt aldri, under noen omstendighet, måtte få lov til å skje igjen, og gjort det jeg kunne for å forsikre meg om at alle de nødvendige forsvarsstrategiske valgene ble tatt, selv om det, i ytterste konsekvens, kunne bety invasjon og tap av menneskeliv. Da hadde det ikke hjulpet om det kom en eller annen Ulf Rasch Ludvigsen-aktig type og begynte å bable om internasjonal lov og orden, folkeretten, økonomiske sanksjoner og sannsynlige dødstall; jeg ville følt at hele sivilsamfunnet – fra menigheter og trossamfunn, til kor, skolekorps og teatre i kulturlivet, via borettslag og velforeninger, politiske partier og veldedige organisasjoner, til de mange frivillige som står på for å holde hjulene i gang i breddeidretten og til toppidretten – alle, ja, hele jævla nasjonens sikkerhet, var avhengig av at det ble tatt grep. Alle andre hensyn hadde på en måte måttet vike.

Jeg ser ikke noe poeng i å fortsette en diskusjon vi hadde for tre måneder siden. Det avsporer en tråd som forsøker å være nokså dagsaktuell. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Ser ingenting jeg. Bare hvitt.

Forumet trenger en oppdatering. Det var en tweet der ukrainske piloter hadde avsluttet treningen med franske rafale fly. 

Jeg opplever også til stadig å se hvitt fra en del brukere som poster fra Twitter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

har Ukraina ballistiske missiler? Er jo langt større rekkevidde på slike, enn de "langtrekkende" de har mottatt siste tiden.

Hrim/Hrim-2 med rekkevidde på 280-500 km alt etter versjon. At et missil er ballistisk sier i seg selv ikke så mye om rekkevidden, selv en god gammeldags håndgranat vil ofte være ballistisk.

Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (2 timer siden):

Forumet trenger en oppdatering. Det var en tweet der ukrainske piloter hadde avsluttet treningen med franske rafale fly. 

Jeg opplever også til stadig å se hvitt fra en del brukere som poster fra Twitter. 

Er det forumet det er noko gale med, eller er det Twitter som sensurerer vekk pro-ukrainske innlegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...