Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (25 minutter siden):

Det er en blåkopi av det overhalte flyet over Irland. Krasjet var ved kl. 10.28, da betyr det at pilotene hadde ikke kontroll siden 9.44, akkurat da flyet kom seg ut av det russiske luftrommet over Kaspihavet - det var akkurat da sporingen kunne detekteres etter et opphold mellom UTC 04:37 og UTC 04:40, da var flyet helt forsvunnet pga. elektronisk forstyrrelser. Men denne gangen ser det ut at det ikke kan være snakk om interne faktorer, for ifølge forskjellige kilder var pilotene og lufthavnvakter i rådvillelse om hva det skyldes, bare at kontrollsystemet var "slått ut". Dermed forskjellige spekulasjoner. Selv med manuell kontroll er det tydelig at pilotene bare så vidt kunne kontrollere flybevegelsene. 

Var det noen om bord som plutselig var blitt uenig med Putin ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, JK22 said:

Prigozhin var skutt ned og drept. Det aktuelle flyet er aserbajdsjansk og dermed ikke omfattes av Embraer-tjenestenekten. Dette flyet, et Embraer E190AR fra Azerbaijan Airlines, er et regionalt passasjerfly på en skyttelrute mellom Groznyj i Tsjetsjenia og Baku i Aserbajdsjan. Det må påminnes at Groznyj er et populært reisested for disse som vil til Midtøsten eller Aserbajdsjan.

To timer etter avgangen i Baku kom det meldinger om trøbbel med flyet, slik at det måtte fortsette til Aktau flyplass for en nødlanding. Da flyet skulle lande, kom det plutselig i en brå stigning slik at det stallet. Da hadde det vist seg at flyet var blitt ukontrollbart. Pilotene klarte å rette ut flyet, men hadde mistet løftet og kommet for raskt ned på bakken slik at det traff stranden utenfor Kaspihavet. Det var en rekke selsomme manøvreringer ifølge øyevitner og et opptak. 

Meldingen om tap av kontroll kan tyder på at et gammelt problem med Embraer-fly hadde dukket opp, for mange år siden mistet pilotene kontroll over sitt Embraer i luften over Irland da disse prøvd ut flyet etter en nylig overhaling, flyet var utenfor all kontroll så det stige, stupe, rulle og flyr svært raskt. Det var først ved å koble ut systemet og ta manuell kontroll man kom seg ut av berg-og-dal skrekkopplevelsen. Store strukturelle skader var oppdaget på flyet, som kunne ha gått i oppløsning i verste fall. 

Det var 67 mennesker om bord, 28 så langt var funnet i livet. 

Baku til Grozny tar 1 time 28min( ser på flightradar at turen ofte tok rundt 55min) Står på flere nyhets sider at problemer med tåke så måtte til Aktau pluss at flyet traff fugler.

Når fly treffer en flok med fugler så kan det bli store problemer som kan resultere i nødlandinger og styrt 

Fløy selv med Azerbaijan airlines tidligere i år når var i Baku, nye og finne fly, med helt grei standard 

Endret av paatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (17 minutter siden):

Kvar vart det av framparten til flyet?

Til venstre:

Screenshot2024-12-25at13-35-49AzerbaijanAirlinesplanecrashesinKazakhstanmanyfeareddead.thumb.png.db8006dad634c4d2fd8ec661d2e0a46e.png

Ferden må ha vært en skrekkopplevelse:

Gfom2KBXsAATAwK.thumb.jpg.848d7d91778da81cc98a879642c0909a.jpg

GfonD0IXQAAcoeo.thumb.jpg.b22bd8d20a1c099396a62986341047c6.jpgHøydekurver. Merk at tidslinjen ikke er lineær da den inneholder store hull. Ved 4:40 er de nede på rundt 8000 fot ved innflyvning til Grozny og alt ser normalt ut. Da forsvinner flyet fra Fligtradar i 34 minutter. Når det dukker opp kl 5:14 er det ute av kontroll. Det er ytterligere to hull på hhv 14 og 10 minutter i tidslinjen.

Den normale delen av flyvningen ser ut til å ha vart i 45 minutter, mens den unormale ser ut til å ha vart i 108 minutter.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (18 minutter siden):

Kva er den gule kurva?

vspeed. Vertikal hastighet. De skal ha vekslet mellom brått opp og brått ned kontinuerlig den siste delen av ferden. Opp til 1 time og 48 minutter med berg og dal-bane, svinger med høye G-krefter. Sikkert sjøsyke, frykt, oppkast, håndbagasje og bevisstløse mennesker flyvende rundt i kabinen. Det er nesten så man kjenner julematen er på vei opp igjen bare av tanken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Brudd på kraftkabel

Det har oppstått brudd på kraftkabelen Estlink 2 mellom Finland og Estland

Det skriver Expressen, som viser til nettoperatøren Fingrid.

Bruddet skal ha oppstått rundt klokka 12.30 onsdag morgen, finsk tid.

- Vi kan ikke utelukke at det er sabotasje, sier Arto Pahkin i Fingrid til finske Yle.

https://www.dagbladet.no/nyheter/brudd-pa-kraftkabel/82435554

Alle tog i hele Norge har stått stille i dag på grunn av problemer med kommunikasjon med togtrafikksentralen kalt togradio, en sentral som befinner seg i Trondheim. Yv mistenker ikke ytre faktorer og leter ikke etter ytre faktorer som kan ha forårsaket det. De ser heller etter programvarefeil. Ingen har tatt til orde for å utelukke sabotasje.

https://www.vg.no/nyheter/i/bma1rA/full-togstans-i-hele-norge-paa-grunn-av-feil-paa-kommunikasjonssystem

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Hva? Mente denne Babak, som ikke alltid har hans ord i orden, at russerne skjøt på passasjerflyet med missiler? Luftrommet over Groznyj var sperret uten forvarsling pga. et ukrainsk droneangrep, akkurat da innflygningen var avbrutt på kommando for at flyet skulle gå i sirkel og vente på klarering. 

Det begynner å bli rimelig klart at passasjerflyet hadde blitt skadeskutt av et nærtreff som slo ut venstre side av halefinnene slik at pilotene mistet kontrollen og kunne bare til en viss grad styre flyet i ønskelig retning. Det er mulig at de flyktet fra Russland da de ikke kunne ta kontakt med bakkekontrollen, og kom først i kontakt med bakkekontrollen så snart de var over Kaspihavet. Trolig hadde truffet hendt da flyet skulle i sirkel, ved å avbryte innflygningen og stige. 

Det skal være et Pantsir S1/S2 batteri som skjøt etter passasjerflyet. 

 

PS: All flytrafikk til Groznyj og Dagestan har blitt stanset på ubestemt tid. Alijev, diktaturpresidenten for Aserbajdsjan, var over Kaspihavet da han snudd og landet så raskt som mulig... 

Noe er definitivt galt. 

Endret av JK22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Er dette en nyttig kabel, eller en sånn som bidrar til å forverre strømkrisen? Klarer de å skape strømkrise uten denne kabelen?

Rart spørsmål. Alle kablar er vel der av ein grunn. Di fleire kablar, di mindre blir risikoen for å bli isolert. Dette gjeld også vårt eige land dersom det er tørrår. Prisane vil variere mindre, og risikoen for rasjonering blir lågare.

Kor kritisk akkurat denne kabelen er får andre svare på.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Det skal bli interessant å sjå kva flygaren Davydov kjem til å seie om dette.

Redigert: Ein av videoane viser tydeleg at landingshjula var ute, så ein snakkar altså om naudlanding. Ein annan viser at deler av flyet er knust til pinneved og spreidd over eit område.

https://t.me/s/pilotblog

Hullene i halepartiet støtter ikke det russiske ryktet om bird strike. Dette ser ut som mange små metallfragmenter som har truffet halepartiet fra siden. En birdstrike gir typisk en stor bulk eller skader på en motor. En motor som eksploderer skyter ikke halepartiet fra siden på den måten. Dessuten er det en veldig merkelig avgjørelse å avbryte et landingsforsøk i Grozny dersom de ble truffet av en fugl, for så å velge å kjøre 440 km til en annen flyplass når det er en drøss med nærmere flyplasser. 92% av alle birdstrikes skjer under 900 fot høyde og hele 61% under 30 meter høyde. Kilde. Det er ikke umulig å treffe fugler på 8000 fot, men veldig sjeldent. Sånn jeg ser det er det mer sannsynlig at flyet ble skutt på, slik at pilotene følte seg uvelkommen i Grozny/Russland og valgte å redde seg unna ved å fly ut av Russland. Flyet kan ha fått skader på systemene til kontrollflatene på halepartiet sånn at det ble ukontrollerbart.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Kor kritisk akkurat denne kabelen er får andre svare på.

Estland har 4 utenlandsforbindelser på totalt nesten 2000 MW. To av de er kraftlinjer (luftlinjer) til Latvia som er nesten 1000MW og de to siste er sjøkabler over Finskebukta, med henholdsvis 350 og 650 MW kapasitet. Det er den på 650 MW som nå er skadet eller ødelagt. "Tilfeldigvis" kort tid etter at et kinesisk skip ankret i stykker hoved-fiberen mellom Finland og Estland i samme område og et Kinesisk skip ankret i stykker to andre kraftlinjer i Østersjøen.

Er det fortsatt noen som vil tviholde på prinsippet uskyldig inntil det motsatte er bevist, angående den pågående hybridkrigen?

Det har vel aldri i historien noe sted i verden vært så mange alvorlige brudd på viktig infrastruktur på så kort tid? En mistenkelig fellesnevner er at alle disse bruddene avskjærer Baltikum fra omverden. Baltikum har kuttet all krafthandel med Russland, men har vært nødt til å opprettholde gasshandelen med Russland siden de rett og slett ikke har alternativer. Serien med uheldige hendelser har også til felles at de forsterker Baltikums avhengighet av Russisk energi.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...