Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, blured said:

EU har ikke noen alternative kilder til veldig store deler av den oljen og gassen de trenger enn Russland, så det er således ikke et mulig virkemiddel.

Jo, Europa kan gå tilbake til kull. Det er såklart grunner til at kull ble/blir faset ut, men nå begynner de å få gode grunner til å bruke kull igjen. Det blir en avveining, på et tidspunkt kan kull bli det minste av to onder, men jeg vet ikke hvordan politikerne veier dette. Det er bedre å fyre med kull enn å ha atomkrig. Hvis verden ikke lykkes med å presse Putin gjennom boikott av hans olje og gass (og da bruke kull), kan man på et tidspunkt bestemme seg for at nok er nok og iverksette "spesialoperasjoner" i Ukraina for å fjerne nazistene/fascistene som begår krigsforbrytelser som begynner å ligne folkemord.

Da tyr kanskje Stalin II til atomvåpen så det er kanskje en ide å vurdere et "first strike".

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (4 minutter siden):

Jo, Europa kan gå tilbake til kull. Det er såklart grunner til at kull ble/blir faset ut, men nå begynner de å få gode grunner til å bruke kull igjen. Det blir en avveining, på et tidspunkt kan kull bli det minste av to onder, men jeg vet ikke hvordan politikerne veier dette. Det er bedre å fyre med kull enn å ha atomkrig. Hvis verden ikke lykkes med å presse Putin gjennom boikott av hans olje og gass (og da bruke kull), kan man på et tidspunkt bestemme seg for at nok er nok og iverksette "spesialoperasjoner" i Ukraina for å fjerne nazistene/fascistene som begår krigsforbrytelser som begynner å ligne folkemord.

Da tyr kanskje Stalin II til atomvåpen så det er kanskje en ide å vurdere et "first strike".

Europa importerer også russisk kull. Av alle onder må russisk kull være det verste alternativet. Begge alternativene russisk gass og australsk kull er bedre enn russisk kull.

For å summere opp så er det tre ting som bør erstatte russisk kull, olje og gass i prioritert rekkefølge: 1. Energieffektivisering, 2. mer fornybart og 3. andre fossile energileverandører enn Russland.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Europa importerer også russisk kull. Av alle onder må russisk kull være det verste alternativet. Begge alternativene russisk gass og australsk kull er bedre enn russisk kull.

For å summere opp så er det tre ting som bør erstatte russisk kull, olje og gass i prioritert rekkefølge: 1. Energieffektivisering, 2. mer fornybart og 3. andre fossile energileverandører enn Russland.

Jeg vet ingen ting om hva slags kull Russland har, men jeg kan gjette at det er god kvalitet dersom Europa kjøper. I Europa er det kull av forskjellige kvaliteter, jeg husker at kullgruver/dagsbrudd ble nedlagt i bl.a Tyskland. Brunkull brenner mer urent.

Jeg ville fyrt med hva som helst brennbart fremfor noe russisk....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Eg sier ikkje at du tar feil, men akkurat no er det lite realistisk å få til alternativ 1 og 2 raskt nok og mye nok til at det er realistisk. Fossil energi fra andre kilder enn rassland er på kort sikt det einaste som kan erstatte importen fra rassland

• Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (5 minutter siden):

Dette er russisk propaganda, bare så du er klar over det.

Jeg vil anta historiene er sanne, men at både Lancaster og Aiven er spesielt opptatt av å få fram pro Putin-info. De føler nok selv at hensikten er å skape balanse mellom msm og virkeligheten. Personlig mistenker jeg det er anekdotisk cherrypicking som bommer på det store bildet. Merk at jeg ikke konkluderer men bare mistenker. Det hadde vært fint med mer kvantitativ info fra begge sider så vi kan se om det er nevneverdig i det store bildet. Ordtaket om å se flisen i andres øye når man selv har en bjelke i øyet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ganske sikkert stemmer det ikke. De mest radioaktive kortlevde isotopene fra nedsmeltingen er allerede borte, og det er neppe noen konsentrasjoner av radioaktivitet i naturen i Chornobyl som kan utrette slik dødelighet.

Dette er nok et eksempel på ukrainsk propaganda. De ønsker nok å demoralisere soldatene som har vært i Chornobyl, og få de til å dra hjem, kreve legehjelp, og/eller nekte å returnere til frontlinjene.

Jeg er på ingen måte noen ekspert. Men vi har Fukushima-ulykken også som vestlige nok har litt bedre tilgang på samarbeid om?

Altså det jeg hørte om Fukushima var at i en periode etter ulykken, vet ikke i hvor mange år, så vil faktisk radioaktiviteten øke og øke, i en form for oppkonsentrering. Dette pågår så en stund før det kan avta. Når det kan avta vet jeg ingenting om. Det hadde jo vært en fordel om noen norske i fra IFE kunne kommet til nettavisenes spørsmålsrunder og besvart dette spørsmålet. Det kan jo ikke være særlig vanskelig å få besvart. Enn at vi i forumtråden sitter å tautrekker om at det er farlig el. ufarlige doser.

(husker jeg leste noe fra en annen kilde om at matplanter kan akkumulere mer og mer radioaktivitet en stund framover etter Fukushima-ulykken, finner det ikke så lett igjen)

.. Experts have spent the last 10 years trying to identify which particles have been released and in what quantities. Initial radiation estimates by the Japanese government didn’t account for the large amounts of radioactivity that traveled to North America and Europe, and some of their monitoring equipment was too contaminated to provide reliable data. ..

.. Later, independent research found more xenon-133 was released than in Chernobyl, and about twice the amount of cesium-137 than the Japanese government had accounted for. (Overall, Chernobyl released far more total radiation, as well more cesium-137 and strontium-90 particles that pose human health risks.) ..

.. And researchers are still uncovering new information, like how rainfall concentrates cesium in forests, potentially posing health threats if land is cleared for agriculture or wood burned for fuel.

In the meantime, 122,000 people have returned to their homes in Fukushima after government decontamination efforts.The Japanese government has ended housing subsidies to the evacuees, forcing many to choose between financial hardship and returning.

“Some say the level of radioactivity is low, and that it’s safe,” Ewing says. “On the other hand, that begs the most important question: What do we mean by safe?” ..

.. It depends on who’s counting
Every source of radioactivity carries a potential health risk, but the danger varies based on a variety of factors, including how much someone is exposed, for how long, and by which isotopes. Who you are matters too: Genetics, lifestyle, and age all play a role. ..

.. Measuring health effects of low chronic radiation doses is difficult because increases in cancer are hard to attribute to any single cause. The risks accumulate over a lifetime of exposure, and it’s hard to detect small increases in cancer due to radiation exposure when cancer rates are generally rising. ..

.. 

The Japanese Reconstruction Agency found that subsequent stress, interrupted medical care, and suicide caused 2,202 deaths. In addition, there was a sharp increase in mortality—2.4 times normal rates—among elderly people in temporary housing, along with significant mental health impacts and high rates of post-traumatic stress disorder. In a study of the displaced, 59.4 percent were indicated to have PTSD.

“Death alone is an inadequate measure—it’s not the whole impact,” says Sheila Jasanoff, a professor of science and technology studies at the Harvard Kennedy School.

Non-communicable diseases like diabetes also rose in displaced populations because of the disruption of their healthcare, as did obesity, due to less time spent outside being active because of radiation fears. The mental health impacts have been so large the World Health Organization released a report in 2020 providing guidance for preparing and responding to a nuclear emergency. ..

.. 

The government has proposed using soil with lower radiation levels as the foundation for roads and other infrastructure, an idea that has met with opposition.

When the landscape itself is dotted with warning signs, Jasanoff isn’t surprised that those who have been displaced don’t trust the government’s claims of safety. “There’s a contradiction between the experiential knowledge of people, and the gaps they see in the care taken by the government,” she says. ..

https://www.nationalgeographic.com/environment/article/fukushima-tragic-legacy-radioactive-soil

Her en ganske grundig artikkel om radioaktivitet i mat. Var mye jeg ikke tok med, f.eks. hvor utfordrende målinger av mat er, som også er interessant:

.. 

5. Recent situation of Fukushima nuclear wastewater discharge
According to the Guardian on April 13, 2021, the Japanese cabinet decided to filter and dump 1.25 million tons of nuclear wastewater from the Fukushima nuclear power plant into the sea.51 Afterward, the New York Times pointed out that Japan's wastewater discharge was "the best way to deal with contaminated water used to cool damaged reactors in meltdowns."52 But that is not exactly the case. The wastewater discharged after treatment contains a large number of radionuclides such as 129I, 90Sr, 14C, and 3H.53 These radionuclides will reach the coastal areas of China and other countries via the action of ocean currents, thereby caused certain pollution to the ocean and offshore seafood. Radionuclides can transfer and accumulate through the food chain and be eventually absorbed by humans. In this case, people will suffer from significant health risks if they ingest large number of radionuclides.54,55 Although most of the radionuclides have been reduced to a lower level after the secondary treatment, there is still a high concentration of 3H that can not be eliminated. 3H has a half-life of 12.43 years.56 After being discharged into the ocean, 3H will produce low-intensity β-rays, which gradually affect marine and terrestrial organisms and then cause radiation damage to the human body. Radionuclides that emit β-rays enter the human body through inhalation, ingestion, and skin, and then people suffer from internal irradiation. They can cause several biological effects, namely carcinogenic, teratogenic, and mutagenic effects.57 Moreover, they can even cause radiation leukemia, chronic radiation damage,58 and the dysfunction of nervous, cardiovascular, gastrointestinal, and immune systems and finally increase cancer incidence rates.59

As a close neighboring country of Japan, China expressed serious concerns for the nuclear wastewater dump. ..

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666555722000065

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jeg er på ingen måte noen ekspert. Men vi har Fukushima-ulykken også som vestlige nok har litt bedre tilgang på samarbeid om?

Altså det jeg hørte om Fukushima var at i en periode etter ulykken, vet ikke i hvor mange år, så vil faktisk radioaktiviteten øke og øke, i en form for oppkonsentrering. Dette pågår så en stund før det kan avta. Når det kan avta vet jeg ingenting om. Det hadde jo vært en fordel om noen norske i fra IFE kunne kommet til nettavisenes spørsmålsrunder og besvart dette spørsmålet. Det kan jo ikke være særlig vanskelig å få besvart. Enn at vi i forumtråden sitter å tautrekker om at det er farlig el. ufarlige doser.

Har sett videoer fra sykehuset der brannmennene som var først til stede kom inn, klærne ble kastet i et rom som vist nok er et av de mest radioaktive områdene enda, skal ikke oppholde seg der for lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Sometimes, the Russian soldier in charge of guarding the prisoners there was friendly, but at other times he got drunk and became violent, Didyk recalled. Didyk said he was beaten, hit over the head with bottles and forced to sing Ukrainian folk songs at gunpoint. Eventually his captor took a shine to him and allowed him to sit upstairs in the building, not in the cellar. He was even given proper food to eat. (...)

Kan minne om en helt ordinær spill-sesjon i Grand Theft Online dette her. Tenker da på likheter i litt tilfeldig herjing og vennlighet med andre rundt seg. Mennesker kan til og med oppføre seg slik uten påvirkning av alkohol. Spesiellt når de føler at det er en viss lovløshet i virke.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Aiven said:

Patrick Lancaster rapporterer fra fronten i Mariupol og Donetsk. Fikk ham anbefalt av John Pilger på twitter.

Hvorfor poster du videoer av slike forrædere som Patrick Lancaster?

Virker litt iscenesatt spør du meg. Stemmeleie høres skuespillaktig på "Holy shit". Og hva er mantraet, jo ukrainere bomber byen. Kan selvsagt skje det også, men.. Venter på at journalist skal inn i ambulansen. Hvor lite såret er mannen da eventuellt. Hadde ikke skjedd i virkeligheten dersom det var en alvorlig skadet person. Også dette snille, dådyraktige skremte fjeset til journalisten gjennom det hele.

Mannen ligger der med påstått skudd i magen. Istedetfor noen førstehjelpere som er aktive med å stoppe blødninger så sitter det to nærmeste ved han. Den mannen som i tillegg sitter ved siden av pasienten som uffer seg noe nå og da foretar seg heller ingenting preventivt for pasient. Skuespill, garantert !

Med det mener jeg at de pårørende sitter jo bare i veien egentlig. De burde sitte i framsete evt. og latt førstehjelpere komme til.

For ordens skyld så har de tildekket pasient med ullteppe. Ikke unaturlig om du skal unngå at pasient fryser. Men, det er vanligere med aluminiumsduk som reflekterer kroppsvarme tilbake tror jeg enn at ulltepper nyttes. Fordi disse opptar 5 millimeter tykkelse x 10 cm x 5 cm (sånn cirka) når de er uutpakket. Den påståtte ambulansen ser ut å være en varebil påklistret førstehjelpsemblemer, og er overhode ikke ustyrt med et eneste medisinsk hjelpemiddel kan det se ut til.

Ok, video nr. 2 som du deler.

Mannen står å peker som han vet absolutt hvor missilet kom i fra. Som om han stod å skulle ha observert det treffe skuret.

Dette er bedre enn jesus-mirakler, fortsatt video 2. På mirakuløst vis så skal de som lappet på taket ha greid å rulle seg av det før det ble truffet.

Sitat, obs, artikkelen er fra år 2017:

.. 

American-born Patrick Lancaster. Lancaster also describes himself as an independent journalist, and says his work is entirely funded through crowdfunding. Despite this, he seems to have raised less than $6,500 in the past eight months.

Lancaster's videos have been featured by mainstream media outlets and he has contributed to The Telegraph and Sky News.

However, some of his reporting has been openly hostile towards Ukraine and the West. Speaking on RT in February 2015, Lancaster said that the Ukraine's current president, Petro Poroshenko, is an enemy of the people.

In November 2016, Lancaster set up an Indiegogo campaign to raise $2,000 for his reporting in eastern Ukraine. Donation incentives included a guided trip from Russia into the battle zone, which would have violated the Ukrainian border crossing law, although there's no evidence that anyone took up the offer. Lancaster recently removed this perk, after BBC Trending contacted both him and Indiegogo.

On the same crowdfunding page, Lancaster offered military souvenirs from the Ukrainian war, including pieces of shrapnel or rubble from Donetsk airport. Yet, in an email to Trending, Lancaster distanced himself from Bentley, and said that he is not a fighter or an activist in the conflict.

Indiegogo released a statement on the campaigns of Bentley, Phillips and Lancaster, telling Trending: "Indiegogo's Trust and Safety team has reviewed these campaigns in detail and has taken steps to ensure they comply with our terms of use."

Blog by Sam Bright

You can follow BBC Trending on Twitter @BBCtrending, and find us on Facebook.

Kilde: https://www.bbc.com/news/blogs-trending-40647061

Endret av G
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg vil anta historiene er sanne, men at både Lancaster og Aiven er spesielt opptatt av å få fram pro Putin-info. De føler nok selv at hensikten er å skape balanse mellom msm og virkeligheten. Personlig mistenker jeg det er anekdotisk cherrypicking som bommer på det store bildet. Merk at jeg ikke konkluderer men bare mistenker. Det hadde vært fint med mer kvantitativ info fra begge sider så vi kan se om det er nevneverdig i det store bildet. Ordtaket om å se flisen i andres øye når man selv har en bjelke i øyet.

Ser gjerne intervjuer med folk som hater russerne og elsker ukrainerne fra samme område. Men jeg spør meg om det finnes, de har tross alt blitt bombardert og okkupert av ukrainerne i 8 år de fleste av dem (millioner har flyktet til Russland fra dette området i borgerkrigen før Russlands angrep). Krigen har mange ofre, kan ikke se at disse er mindre verdige bare fordi de har russisk opphav.

Og ja, balanse i narrativet er høyst nødvendig, alltid. En konflikt har to sider, alltid.

Utdyp gjerne hvilke bjelker du mener jeg lider av. Antar at du ikke prater om deg sjøl.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (54 minutter siden):

Hvorfor poster du videoer av slike forrædere som Patrick Lancaster?

Virker litt iscenesatt spør du meg. Stemmeleie høres skuespillaktig på "Holy shit". Og hva er mantraet, jo ukrainere bomber byen. Kan selvsagt skje det også, men.. Venter på at journalist skal inn i ambulansen. Hvor lite såret er mannen da eventuellt. Hadde ikke skjedd i virkeligheten dersom det var en alvorlig skadet person. Også dette snille, dådyraktige skremte fjeset til journalisten gjennom det hele.

Mannen ligger der med påstått skudd i magen. Istedetfor noen førstehjelpere som er aktive med å stoppe blødninger så sitter det to nærmeste ved han. Den mannen som i tillegg sitter ved siden av mannen som uffer seg noe nå og da foretar seg heller ingenting preventivt for pasient. Skuespill, garantert !

Med det mener jeg at de pårørende sitter jo bare i veien egentlig. De burde sitte i framsete evt. og latt førstehjelpere komme til.

Sitat, obs, artikkelen er fra år 2017:

..

American-born Patrick Lancaster. Lancaster also describes himself as an independent journalist, and says his work is entirely funded through crowdfunding. Despite this, he seems to have raised less than €5964.22 in the past eight months.

Lancaster's videos have been featured by mainstream media outlets and he has contributed to The Telegraph and Sky News.

However, some of his reporting has been openly hostile towards Ukraine and the West. Speaking on RT in February 2015, Lancaster said that the Ukraine's current president, Petro Poroshenko, is an enemy of the people.

In November 2016, Lancaster set up an Indiegogo campaign to raise €1835.14 for his reporting in eastern Ukraine. Donation incentives included a guided trip from Russia into the battle zone, which would have violated the Ukrainian border crossing law, although there's no evidence that anyone took up the offer. Lancaster recently removed this perk, after BBC Trending contacted both him and Indiegogo.

On the same crowdfunding page, Lancaster offered military souvenirs from the Ukrainian war, including pieces of shrapnel or rubble from Donetsk airport. Yet, in an email to Trending, Lancaster distanced himself from Bentley, and said that he is not a fighter or an activist in the conflict.

Indiegogo released a statement on the campaigns of Bentley, Phillips and Lancaster, telling Trending: "Indiegogo's Trust and Safety team has reviewed these campaigns in detail and has taken steps to ensure they comply with our terms of use."

Blog by Sam Bright

You can follow BBC Trending on Twitter @BBCtrending, and find us on Facebook.

Kilde: https://www.bbc.com/news/blogs-trending-40647061

Han har såvidt jeg kan se ut ifra hans eget materiale ikke gjort noe annet enn journalister har gjort i alle kriger, til alle tider. Rapportere fra fronten. Forskjellen er at i 2022 så blir ekte journalister bombardert med drittpakker fra journalister som aldri har vært ute av sitt eget kontor, fordi det ikke er et ønsket perspektiv. Den "frie pressen" er ikke friere enn at alt som ikke harmonerer med Vestens utenrikspolitiske linje målrettet lukes ut.

At Ukraina nekter utenlandske journalister innreise til området de kriger mot er kanskje ikke så rart, men er knapt noe å skylde på Lancaster for.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Aiven said:

Han har såvidt jeg kan se ut ifra hans eget materiale ikke gjort noe annet enn journalister har gjort i alle kriger, til alle tider. Rapportere fra fronten. Forskjellen er at i 2022 så blir ekte journalister bombardert med drittpakker fra journalister som aldri har vært ute av sitt eget kontor, fordi det ikke er et ønsket perspektiv.

At Ukraina nekter utenlandske journalister innreise til området de kriger mot er kanskje ikke så rart, men er knapt noe å skyld på Lancaster for.

Han er åpenbart en skuespiller og har agenda om å svartmale ukrainere. Sjekk BBC-artikkelen jeg lenket inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...