Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maabren skrev (5 timer siden):

Garantert at den kabelen blir kutta igjen, men løs gjetting er det ikkje at Putin kjem til å prøve seg. Reknar med at Svalbard kjem i spel allereie i 2025 og det einaste som kan stoppe Putin er om Trump setter foten ned. Trump er dog ei laus kanon som skvetter i alle retninger, så kva det vil seie for Norge er heilt i det blå. Kina har og fått ein fot i rævva i forhold til det di ville prøve seg på i nordnorge, så Putin har nok frie tøyler når det kommer til nordområdene og spesialoperasjoner.

Om Russland mot formodning skulle gjøre noe drastisk (les: forsøke å overta kontrollen over Svalbard) vil det nok få samtlige alarmklokker til å ringe i NATO-hovedkvarteret. Svalbard er en nøkkel for Russland som de trenger for å "låse opp" russiske ubåters adgang til Nord-Atlanteren der de iht gammel doktrine skal ta ut frakteskip med forsyninger fra Nord-Amerika til Europa.

Det er en teoretisk mulighet for at Trump vil forsøke å sitte stille i båten om det skjer, men jeg tviler (nei, jeg er ingen fan av fyren). Han vil i så fall fremstå som svak overfor Putin, og det er noe han frykter mer enn noe annet.

I tillegg vil nok UK og Frankrike gjøre sitt for å unngå at Svalbard blir russisk. At Norge med støtte fra NATO holder den russiske nordflåten innestengt i Murmansk er av avgjørende betydning for å sikre at Russland ikke kan nå frem med militære trusler mot Europa.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
engavif skrev (7 timer siden):

Hvordan tror du sanksjoner blir når Trump tar over som president? Er stygt redd for at han letter litt på dette. 

Bare en liten observasjon jeg hadde da jeg var i Russland nå nylig. Matbutikkene der har ekstremt mye forskjellig matvarer. Ja, noe mindre av "vestlige" varer, men dem fyller på med egne ting. Sammenlignet litt priser fra forrige gang jeg var der, noe har økt i pris, men ikke så ekstremt enda. 

Jeg tror ikke Trump letter noen sanksjoner. Heller tvert om. Strengere på enkelte ting. Skjønner Russland håper på det motsatte.

Skjønner Russland håper at inflasjon ikke påvriker dem noe særlig, og mange tror det, men det ser ut til at de underdriver inflasjonen både i offisielle dokument (IMF får tall som ikke henger på greip og som ikke dokumenteres), og i innenriks media (som Putin eier og styrer, velkjent etter hans grep mot frie media i ca 2006-2011).

• Liker 2
Lenke til kommentar
afterall skrev (23 minutter siden):

Oi, ny topp i tap av infanteri? 

Ja, men sannsynligvis bare en oppsamling / oppsummering fra flere dager. De har hatt lave tall i mange dager og sannsynligvis slitt med å få informasjon fra deler av fronten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Skjønner Russland håper at inflasjon ikke påvriker dem noe særlig, og mange tror det, men det ser ut til at de underdriver inflasjonen både i offisielle dokument (IMF får tall som ikke henger på greip og som ikke dokumenteres), og i innenriks media (som Putin eier og styrer, velkjent etter hans grep mot frie media i ca 2006-2011).

De hemmeligholder i stadig større grad det som før var offentlig tilgjengelig økonomisk statistikk. Og det er jo et tegn på at alt er såre vel.. 😂

Smør har blitt dyrt, men hvem trenger egentlig smør. Det er et dekadent vestlig påfunn. Poteter har også blitt dyrt, det er noe en patriotisk innstilt russer bare får godta.

Men vodka..det har også blitt dyrere. Nesten overrasket over at det ikke fører til mer uro? Kanskje mange går over til billigere varer? Hjemmebrent, teknisk sprit, captagon.. 😐 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke Trump letter noen sanksjoner. Heller tvert om. Strengere på enkelte ting. Skjønner Russland håper på det motsatte.

Mulig du har rett i det. Man vet rett og slett ikke hva han kan finne på. Tenker bare om noen letter litt på sanksjoner, så går det for at flere gjør det. 

Lenke til kommentar

Mine synspunkter:
Vesten må gi Ukraina mye mer våpen, samt mer avanserte våpensystemer. Spesielt bakke til luftforsvar. Slik at de kan lage en paraply over alle storbyer i UA. Så må de også få selvgående bakke til luftforsvar, slik at de kan beskytte soldatene sine på slagmarken.

Å enda mer MLRS systemer. 

Å direkte satelitt bilder/live stream, da de mest sannsynlig får litt å litt fra USA, men her burde de hatt live feed 24/7, slik at det bare å plukke ut disse ruzzer zombiene.
Langtrekkende våpen, her burde vesten 10 doble forsendelsen, gi alle typer man har, slik at de kan treffe ruzziske byer i øst ruzzland(her trenge du kanskje ikke mer en 1-2 stk, kun for å vise muskler, som er det eneste putler forstår)
Å ingen restriksjoner på våpna, viss de vil sende 50 storm shadow missiler på Kreml, så må de få lov til det. Kanskje et stord kordineert angrep på alle bunkers vi vet putler bruker, samt militære installasjoner i hele ruzzland. Bare for å lage et poeng at pulter ikke er trygg noen plass. Kanskje en 10-20 bunkers penetrende missiler også.

Føler det de har fått nå, er bare for å holde krigen i gang.

Har et lite håp at Biden nå før han går av, godkjenner et lite fly angrep i UA hvor han slår ut alle ruzziske posisjoner, bare for å sei til Donalden: Fuck you!!

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Begynner å bli litt lei denne historiefortellingen. Russland kollapset som et dokkehus i 1. verdenskrig. De tapte så det sang i krimkrigen og mange andre konflikter. 2. verdenskrig «mirakelet» var grunnet enorm hjelp av vesten. 

Nå står de ganske alene i en angrepskrig som er lite populær i egne rekker så spørsmålet her er egentlig hvilket land som kollapser først.

Husker jeg pratet med noen i Russland angående 2 verdenskrig. Dem var så stolte og fortalte at dem hjalp hele verden, og at dem avsluttet krigen aleine. Jeg sa at ja, dere gjorde ekstremt mye, men dere var ikke aleine. Dere fikk vel også mye leveranser osv fra andre land. Dette skulle jeg aldri sagt, fikk beskjed om at jeg måtte lære historien, og at det ikke stemmer. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
engavif skrev (12 minutter siden):

Husker jeg pratet med noen i Russland angående 2 verdenskrig. Dem var så stolte og fortalte at dem hjalp hele verden, og at dem avsluttet krigen aleine. Jeg sa at ja, dere gjorde ekstremt mye, men dere var ikke aleine. Dere fikk vel også mye leveranser osv fra andre land. Dette skulle jeg aldri sagt, fikk beskjed om at jeg måtte lære historien, og at det ikke stemmer. 

Russland snakker opp sin egen deltagelse i WW2. Det er egentlig å forvente. De er ikke akkurat alene om det. 

Da jeg gikk på skolen lærte jeg masse om norsk motstandsbevegelse, og hvor viktig den var. Vi lager filmer om Max Manus, Gutta på Skauen og Tungtvannsaksjonen. 

For all del; ingenting galt med norsk motstand og sabotasje. Men jeg satt igjen med helt feil inntrykk etter disse historietimene.

Det tok litt tid før jeg innså at norsk sabotasje på ingen måte påvirket krigens utfall. Det var ikke derfor Hitler omsider kapitulerte. Vår sabotasje var først og fremst viktig for norske forhold. Kult at vi fikk senket Blücher (litt mindre kult med gjengjeldelsesmetodene som kom i retur). Men var det viktig for WW2? Eller kun viktig for Norge?

Og vi snakker forresten ned alle som forholdt seg passive, eller tilogmed hjalp, nazistene. 

At russere gjør det samme, blir jeg altså ikke overrasket over. Tvert imot. Jeg hadde blitt forundret hvis de snakket ned sin egen tilstedeværelse. 

De fleste nasjoner gjør tross alt dette: snakker opp sin tilstedeværelse. Må de skryte av andre land, så inkluderes kun land de «er venner med» i skytelisten. Alle andre nasjoner sine bidrag snakkes ned.. 🫤

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (10 timer siden):

Hvordan tror du sanksjoner blir når Trump tar over som president? Er stygt redd for at han letter litt på dette. 

Bare en liten observasjon jeg hadde da jeg var i Russland nå nylig. Matbutikkene der har ekstremt mye forskjellig matvarer. Ja, noe mindre av "vestlige" varer, men dem fyller på med egne ting. Sammenlignet litt priser fra forrige gang jeg var der, noe har økt i pris, men ikke så ekstremt enda. 

Hva gjør du i Russland?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 minutter siden):

Kult at vi fikk senket Blücher (litt mindre kult med gjengjeldelsesmetodene som kom i retur).

Litt på siden, men altså; det kom ingen gjengjeldelsesaksjoner etter senkingen av Blücher 9. april 1940. Den senkingen var en del av den militære motstanden mot invasjonen i perioden 9. april 1940 - 10. juni 1940, og ikke en sabotasjeaksjon.

Gjengjeldelsesaksjoner kom under okkupasjonen som da varte fra 10. juni 1940 - 8. mai 1945, bl.a. etter at tyske gestapister ble skutt av norske Linge-agenter i Telavåg i april 1942, og etter Lofotraidet i mars 1941.

I Telavåg gikk tyskerne så langt som til å samle sammen befolkningen, brenne alle hus og båter, drepe store deler av buskapen de hadde og til slutt sende alle menn mellom 16 og 60, 72 mann i alt til konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. 31 av disse døde i løpet av oppholdet der. Resten av befolkningen, altså kvinner, barn under 16 og voksne over 60 ble internert i Norheimsund i 2 år etter først å ha vært stuet sammen i 2 dager i ungdomshuset i Telavåg uten tilgang på mat og varme.

Beklager litt OT, men om man legger godviljen til kan man gjerne se paralleller mellom dette og russernes behandling av sivile i de okkuperte områdene der barn kidnappes og voksne fengsles og tortureres uten lov og dom.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (56 minutter siden):

Russland snakker opp sin egen deltagelse i WW2. Det er egentlig å forvente. De er ikke akkurat alene om det. 

Da jeg gikk på skolen lærte jeg masse om norsk motstandsbevegelse, og hvor viktig den var. Vi lager filmer om Max Manus, Gutta på Skauen og Tungtvannsaksjonen. 

For all del; ingenting galt med norsk motstand og sabotasje. Men jeg satt igjen med helt feil inntrykk etter disse historietimene.

Det tok litt tid før jeg innså at norsk sabotasje på ingen måte påvirket krigens utfall. Det var ikke derfor Hitler omsider kapitulerte. Vår sabotasje var først og fremst viktig for norske forhold. Kult at vi fikk senket Blücher (litt mindre kult med gjengjeldelsesmetodene som kom i retur). Men var det viktig for WW2? Eller kun viktig for Norge?

Og vi snakker forresten ned alle som forholdt seg passive, eller tilogmed hjalp, nazistene. 

At russere gjør det samme, blir jeg altså ikke overrasket over. Tvert imot. Jeg hadde blitt forundret hvis de snakket ned sin egen tilstedeværelse. 

De fleste nasjoner gjør tross alt dette: snakker opp sin tilstedeværelse. Må de skryte av andre land, så inkluderes kun land de «er venner med» i skytelisten. Alle andre nasjoner sine bidrag snakkes ned.. 🫤

Jo, du er nok inne på noe der. Man liker å skryte av sitt eget land.

Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Beklager litt OT, men om man legger godviljen til kan man gjerne se paralleller mellom dette og russernes behandling av sivile i de okkuperte områdene der barn kidnappes og voksne fengsles og tortureres uten lov og dom.

Liten korreksjon, noen barn kidnappes, noen barn behandles som voksne... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...